Test Citroënu C5 Aircross Hybrid, extravagantní vlajkové lodi

Vyzkoušeli jsme vlajkovou loď francouzské automobilky proslulé extravagantním designem a technickými inovacemi.
img_7205-1100x618.jpgCelá galerie 15 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.4

Pro velké luxusní Citroëny mám určitou slabost, hlavně kvůli jejich extravaganci. Jako dítě jsem hltal filmy s Fantomasem, takže božské DS prostě miluji, ačkoliv jsem jej nikdy neřídil. SM poháněné motorem od Maserati je naprostá stylovka zosobňující sedmdesátky stejně jako plebejštější GS. A když jsem vyrůstal, zahlédnout mimozemské XM byl svátek, přestože jich jezdilo dost. Zlatou éru luxusních sedanů pak zakončila podivně krásná C6.

Žezlo s unikátním hydropneumatickým odpružením, které svého času dokonce používal Rolls-Royce, ještě chvíli držel model C5. Bez mučení přiznávám, že to bylo zdaleka nejpohodlnější auto, které jsem kdy řídil. Ten týden, kdy jsem jej testoval, jsme měli půjčený i nový Range Rover, a to, co předváděla cé-pětka, bylo naprosto famózní. Škoda, že Francouzi vyvěsili bílou vlajku a definitivně ustoupili crossoverům.

Citroën C5 dnes existuje pouze s přídomkem Aircorss, který značí, že jde o velké SUV. Doba prostě pokročila a velký sedan aby člověk pohledal v nabídce jakékoliv automobilky, nicméně to neznamená, že by Citroën zanevřel na svoje kořeny. I tohle auto totiž jako hlavní lákadlo nabízí dostupný lidový luxus spojený s typickou francouzskou nonšalancí. A navrch přidává technologický pokrok, kterým se luxusní Citroëny vždycky vyznačovaly.

Design Citroënu C5 Aircross mi je sympatický už jenom tím, že je prostě jiný. Baví mě zakulacené hrany a hlavně to, že se nesnaží být falešně dynamický, ale přiznává, že je to prostě velká krabice. Zbytečné činčurky jako třeba náznak Airbumpů, tedy jakýchsi ochranných polštářků na dveřích, které přinesl první Cactus, ačkoliv tady jsou nefunkční, spojené s modernistickým designem střihnutým mírným funkem mě prostě baví.

Pokud vám tento styl vyhovuje, uvnitř se budete cítit stejně příjemně. Volit můžete z mnoha stylů čalounění, která jsou všechno, jen ne nudná, kvalita zpracování je na poměry mainstreamové značky slušná a všemu nasazuje korunu krásná minimalistická moderna. Na digitální budíky v jednoduchém dlaždicovém designu à la Windows 10 je radost pohledět, v pohodlných křeslech se uvelebíte na dlouhé stovky kilometrů a chránit vás bude armáda bezpečnostních asistentů, která na rozdíl od té francouzské nekapituluje při prvním náznaku problémů a funguje celkem nerušivě.

Pokud sáhnete po vrcholu nabídky, dostanete plug-in hybrid s výkonem 225 koní a osmistupňovým automatem ë-EAT8. Všimněte si, jak Citroën využívá svoje typické přehlasované ë všude, kde písmeno indikuje ekologické technologie. V záplavě všech těch éček v označeních dnešních aut je to vtipný detail. Ale zpátky k pohonu. Výkonu je akorát mírný přebytek, automat funguje nenásilně a jezdit můžete prakticky zadarmo.

Dojezd na baterky v hodnotě 55 km je příliš optimistický oficiální údaj, počítejte spíš s porcí necelých 30 kilometrů, nicméně na klasické městské ježdění to bohatě stačí a jako podpora spalovacího motoru za účelem snížení spotřeby na hranici dvou litrů benzinu funguje dobře. Jenom musíte stejně jako každý jiný plug-in hybrid poctivě denně nabíjet, jinak s sebou taháte zbytečnou zátěž navíc a spotřeba benzinu stoupá. S vybitým akumulátorem vzroste na hodnotu 7,7 l/100 km.

Co vám do hlavy ale rozhodně nestoupne, je pocit, že musíte s tímhle velkým Citroënem stejně jako s každým jiným někam spěchat. Vzhledem ke svojí velikosti a nemalé hmotnosti se ovládá snadno, a pokud to do nějaké zatáčky mírně přestřelíte, podvozek vás podrží, nicméně si budete spíš užívat plavnou jízdu a šetřit každou kapku benzinu, než abyste vymetali okresky.

Tohle auto vyznává svoje typické hodnoty – pohodu a komfort – k čemu využívá inovativní hydraulické dorazy tlumičů. Nenabídnou sice bezkonkurenční komfort legendárního hydraulického odpružení, ale fungují dostatečně dobře, abyste neměli pocit, že vás podvozek okrádá o pohodlí na palubě.

Za 900 tisíc až milion v absolutní náloži výbavy dostanete příjemného a přepychového společníka, který nabídne slušnou dynamiku, směšnou spotřebu paliva, pokud poctivě dobíjíte, a typické hodnoty vlajkových lodí Citroënu – tedy extravagantní design zvenku i uvnitř, naprostý komfort na palubě a hodně moderních technologií.

19.2.2021 9:35| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist