Test BMW 128ti: Mnichovský konkurent oblíbeného Golfu GTI

BMW si lidé po dlouhé roky vybírali kvůli klasické koncepci s pohonem zadních kol. Jak tedy jezdí první ostrá předokolka z Mnichova?
img_7621-1100x618.jpgCelá galerie 27 Zdroj: Lukáš Volšický

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.6

Jedničkový bavorák se v kruzích nadšenců do sportovní jízdy proslavil zejména staršími generacemi s pohonem zadních kol, ale nejnovější model se představil s „obrácenou“ koncepcí zakládající na obyčejnějším pohonu předních kol. V Mnichově nejprve představili sportovní verzi M135i xDrive s pohonem všech kol a následně se rozhodli konkurovat populárnímu Golfu GTI s ostrou předokolkou.

Jmenuje se BMW 128ti a v portfoliu mnichovské automobilky je zcela novým modelem, nad kterým bude většina fanoušků rychlých bavoráků ohrnovat nos. Sportovní hatchback s pohonem předních kol je něčím, co v BMW nikdy předtím nevyzkoušeli, ale na jeho vývoji se podíleli i technici, kteří ladili opravdu ostrá eMka.

BMW 128ti není vrcholnou motorizaci nejnovější jedničky, ale stojí těsně za ní, protože přímo vychází z její techniky. Inženýři vzali nejrychlejší BMW M135i xDrive, mírně ji „zhoršili“ a přepracovali do podoby „stodvacetosmičky té-í“.

To znamená, že má pomalejší převod řízení a má jinak naladěné tlumiče i tužší pružiny (+8 %), díky čemuž se auto přiblížilo o dalších 10 mm k asfaltu, a také tu je upravená geometrie náprav. Navíc je i kvůli absenci poháněných zadních kol 128ti o cca 80 kg lehčí než M135i xDrive.

Srdcem BMW 128ti je turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s nejvyšším výkonem 265 koní a solidním točivým momentem 400 Nm, který přenáší pouze na kola přední nápravy, zatímco nejsilnější M135i xDrive má pohon všech kol.

S přenosem hnací síly na asfalt však pomáhá klasický mechanický samosvorný diferenciál typu Torsen, kvůli němuž musíte držet 128ti pevně v rukou – na nekvalitním povrchu má tendence tahat za ruce a udávat jízdní směr.

Celkově je BMW 128ti spíše autem na opravdovou sportovní jízdu než každodenní ježdění po městě, protože funguje nejlépe, když začnete využívat jeho potenciál naplno. Podvozek je při normálním ježdění tvrdší, ale když auto probudíte k životu, odvděčí se vám poslušností, jistotou a rychlostí a na jakýkoliv pohyb volantem reaguje opravdu ochotně a předek mění směr s radostí.

Rychlá jízda na okreskách je s BMW 128ti snadná, ale z řidičského pohledu je rychlost méně dostupná než v rychlejší M135i xDrive. S výkonem 265 koní a osmistupňovým automatem s pádly pod volantem je 128ti řidičsky přívětivá, a když si dáte pozor na přidávání plného plynu na výjezdu ze zatáčky, aby vás ostrý samosvor nevytáhl do nebezpečí, zvládnete ji relativně snadno. Když naopak zrychlujete do oblouku, tak se 128ti zakousne do asfaltu a ochotně následuje zvolenou jízdní stopu.

Jenže když pak zpomalíte a začnete s ní jezdit normálně, musíte se vypořádat s trochu hrubším jízdním projevem – podvozek je v rozbitých pražských ulicích tvrdý a i v komfortním režimu sebou auto trochu poškubává. Nepochybně by si 128ti zasloužila trochu více jemnosti. A spotřeba paliva? Tu se mi při běžné jízdě dařilo držet kolem 8 až 9 l/100 km.

Sportovní BMW 128ti na silnicích snadno poznáte a odlišíte od obyčejných verzí i nejrychlejší M135i xDrive. Jakákoliv barva karoserie je totiž doplněna červenými doplňky v exteriéru a nálepkami „ti“ před zadními koly.

Zajímavým detailem jsou rovněž černé vnitřky předních světlometů. BMW 128ti má v interiéru sportovní sedadla a je jasně rozpoznatelná podle kontrastního červeného prošívání spolu s vyšitým logem „ti“ na loketní opěrce.

A co ono logo „ti“ vlastně znamená? Pod touto zkratkou se ukrývá označení „Tourismo Internazionale“, které BMW používalo pro své sportovně laděné modely už v šedesátých letech a v moderní historii jej vozily např. modely BMW 323ti E36 nebo BMW 325ti E46. Všechna předchozí „ti“ však nabízela klasickou koncepci s motorem vpředu a pohonem zadních kol.

BMW 128ti je v netradičním modelem v portfoliu mnichovské automobilky, jehož hlavní konkurencí je populární Volkswagen Golf GTI. Nevšední počin od BMW jistě není špatným vozem, ale oproti svému největšímu konkurenci je výrazně dražší. Cena BMW 128ti startuje na částce 1 102 400 Kč s DPH, zatímco za Golf GTI s dvouspojkovým automatem zaplatíte od 909 900 Kč.

9.9.2021 9:01| autor: Lukáš Volšický

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist