BMW 118i 5dv. (2016)

BMW řady 1 vždycky platilo za výbornou vstupenku do světa modro-bílé vrtule, i když jste zvolili obyčejnou verzi. Jak se ale povedl přechod k tříválcům?
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6.8

Radosti

Dobrý podovzek a skvělá pozice za volantem zaručují, že se hezky řídí…

Starosti

…ale není to úplně ono, především díky vlažným výkonům a drnčení tříválce


Obyčejné Bavoráky jsem měl vždycky rád. Vlastně to byla Jednička první generace, kterou jsem jako vůbec první auto s modro-bílou vrtulí ve znaku řídil. Bylo to auto mého tehdejšího skoro-tchána, a přestože si na tvář svojí první velké lásky vzpomenu jen velmi mlhavě, svoje první kilometry za volantem Bavoráku si pamatuji jako by to bylo včera. Přestože to bylo to úplně nejzákladnější, co značka tehdy měla, vzpomínám na to jako na skvělou projížďku. Protože všechno fungovalo tak, jak se sluší a patří, i když výkonu bylo poskrovnu a zvuk šestiválce v nedoslechnu. Jednička je tedy model, ke kterému mám velice osobní vztah, a tak mne vážně zajímá, jak se povedla nová 118i s tříválcem pod kapotou.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Interiér

Začnu ale tradičně v interiéru, na jehož adresu nemohu vznést jediné špatné slovo. I v naprosto základní výbavě působí uspořádaně, kvalitně a pohledně. Malý displej multimédií bez navigace, zjedodušený ovladač iDrive nebo primitivní ovládání jednozónové klimatizace vám sice připomenou, že jste při konfiguraci vozu dost šetřili, ale nic z toho vás svojí funkcí nikdy nenaštve. Jediný problém mám s „hadrovými“ sedačkami, jejichž materiál je vyloženě laciný na omak, ovšem sedí se v nich perfektně. Tradičně jsou ukotvené příjemně nízko a nechybí jim dofukovací bočnice (ve výbavě Sport Line), skvělý posez, který je v této třídě jednoduše nejlepší, dotváří široce nastavitelný volant. Vzadu to z hlediska prostoru také není nejhorší a dva dospělí se vejdou, vadilo mi jen široké madlo dveří, kvůli kterému jsem nemohl roztáhnout kolena a pořádně se rozvalit. Kufr má také slušných 360 litrů a za levým podběhem praktickou schránku třeba na povinnou výbavu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Pohon

Dostáváme se k jádru pudla. Tříválcovou patnáctistovku už jistě znáte z Mini Cooperu, tady má stejných 136 koní a 220 Nm. Zatímco v Mini mě tento tříválec vůbec neuráží a svojí náturou se k veselému autíčku tak nějak hodí, tady v Jedničce mi to připadá jako přešlap. Jednak to jsou jemné vibrace, které cítíte z řízení a řazení pokaždé, když zastavíte, o startování nemluvě. Odpověď na pokyn plynovým pedálem je také poněkud vlažná, co do odezvy, tak akcelerace, kterou způsobí. Vlastně je jen dobře, že zde nechybí funkce automatických meziplynů, protože ani v jízdním režimu Sport+ vlastními silami žádný pořádně nesvedete. Přestože papírové zrychlení na stovku za 8,5 sekundy zní slibně, ve skutečnosti na všechno musíte dost čekat a spektrum využitelných otáček má spíše turbodieselový charakter, podle čehož také musíte k motoru přistupovat. A nakonec zvukový projev je zkrátka nedůstojný, jakkoliv motor po většinu času díky skvělému odhlučnění vlastně ani neslyšíte.

Mini Cooper (2014)

První jízda | vydáno 9. 9. 2014

Spotřeba

Možná byste čekali, že na tom nový tříválec bude skvěle se spotřebou, vždyť to je ostatně také smyslem downsizingu a přechodu k tříválcům s nižšími třecími ztrátami. Jenže ani v této oblasti motor příliš nenadchne. Po městě jsem s ním jezdil za deset litrů, a to jsem se vážně snažil, dálničních 135 km/h na tempomat si řekne o 7,7 l/100 km a ustálená stovka znamená nějakých 6,5 až 7,0 l/100 km. A to není žádný zázrak.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Ovladatelnost

Jednička má všechny předpoklady k tomu, aby byla radost ji protahovat zatáčkami – malý a lehký motor vpředu, pohon zadních kol a dokonalé vyvážení. Jenže jízdní vlastnosti této verze jsou poněkud otupělé. Přední náprava se totiž snadno utopí v nedotáčivosti, chybí jí trochu jistoty, kdy se zakousne do asfaltu a zadní náprava ji poslušně následuje a lehce předbíhá, čímž pomáhá auto nasměrovat zatáčkou. Delikátního balancování na hraně si tak moc neužijete. Svůj díl viny na tom nese jednak defenzivní naladění podvozku, které připomíná víc předokolku než zadokolku. Že by příprava na blížící se přerod? V neposlední řadě nepomáhá ani skromný výkon a reakce motoru. Těšíte se, jak se na dvojku z mokrého vracáku lehce sklouznete na výjezdu? Zadek se ani nehne. Potěší ale úžasně komfrotní odpružení plné poddajnosti, a to i díky malým 16″ run-flatům.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Verdikt

BMW 116i je v jádru fajn auto, které moc hezky jezdí, na malých kolech je komfortní, výborně odhlučněné, hezky vyrobené a nijak stísněné. Jenom ten motor… Dovedu si představit, že třeba s automatem to bude příjemná a nenáročná nákupní taška, jenže když pokukujete po BMW řady 1, pravděpodobně jste nároční. Pak vám ale mohu s klidným svědomím doporučit třeba ekvivalentní Volkswagen Golf 1.4 TSI 150 k, který začíná na nějakých 525 tisících, přitom je ve všem minimálně stejně dobrý a dostanete výbavu Highline, zatímco BMW 116i začíná na necelých 650 tisících a v základu toho moc nedostanete. To je částka, za kterou už máte dokonce Volkswagen Golf GTI! Upřímně, to bych nějaký pohon zadních kol klidně oželel… Možná už míchám jablka s hruškami, jenže jak nad tím tak přemýšlím, to, co jsem v předchozí větě vyřkl, dokonale vystihuje i tuhle Jedničku. Vlastně mě už tolik netrápí, že se z ní brzy stane předokolka…

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový tříválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)1499
Kompresní poměr11,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)82,0 x 94,6
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolazadní
Podvozek
Pneumatiky vpředu205/55 R16
Pneumatiky vzadu205/55 R16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)100 / 136 v 4400
Točivý moment (Nm)220 v 1250 - 4300
Výkon/hmotnost (k/t)99
0-100 km/h (s)8,5
Nejvyšší rychlost (km/h)210
Spotřeba paliva (l/100 km)6,2 / 4,3 / 5,0
Objem nádrže (l)52
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4329
Šířka (mm)1765
Výška (mm)1440
Rozvor náprav (mm)2690
Provozní hmotnost (kg)1380
Celková hmotnost (kg)1870
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)650
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1300
Zavazadlový prostor (l)360 / 1200
Ceny
Základní cena modelu598 000,- (116i 109 k)
Základní cena test. verze647 400,- (118i 136 k)
9.2.2016 10:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist