BMW 116d

„Nejhospodárnější model v nabídce BMW“. To nezní příliš zábavně, viďte? Ale počkejte, až se svezete...

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Samozřejmě jsme mohli nechat napsat tuhle recenzi Dalibora. Jenže až příliš mnoho z vás ví, že Dalibor má „jedničku“ doma, což z něj činí příliš snadný terč pro různá obvinění z podjatosti, zaujatosti a všech dalších nectností, jimž podle některých našich čtenářů trpí redaktoři nejen motoristických periodik. Takže vám to řeknu já, a rovnou. Tohle BMW 116d je po čertech okouzlující auto. Jedno z těch, které vám připomenou, že radost z jízdy není podmíněna dosahovanými rychlostmi – a co je ještě pozoruhodnější, že ji lze prožívat i v autě s motorem spalujícím ropný olej.

Fakta místo samolepek
Legrační je, že přestože na něm nenajdete žádné zelené samolepky a nemá ani označení na „E“, je 116d pro BMW něco jako Greenline pro Škoda Auto, ECOnetic pro Ford či BlueMotion pro Volkswagen. Má nižší spotřebu paliva a emise CO2 (jedno souvisí s druhým, spotřeba se dnes vypočítává na základě změřeného množství uvolněného CO2 v předepsaném cyklu) než ostatní modely. A zároveň patří k vůbec nejhospodárnějším autům na trhu. Výrobce udává emise 118 g/km, což pro vás znamená 4,4 l/100 km. Kam se hrabe Prius

Jak mnichovští motoráři takového výsledku dosáhli? Jednoduše – odladěním motoru, který byl původně zkonstruován pro mnohem vyšší výkony. Dvoulitr známý z modelů jako 120d či 318d dává v tomto podání nezajímavých 115 koní a 260 Nm. Z balíčku úsporných technologií Efficient Dynamics si inženýři BMW pro tenhle model vybrali elektrické vodní čerpadlo, elektrický posilovač řízení, systém stop-start a přední obutí se sníženým valivým odporem.

BMW řada 1 velká fotogalerie

BMW řada 1 fotogalerie

Vibrace naftového motoru při automatickém spouštění stop-start systémem nejsou každému po chuti, stejně jako pro BMW typické kmitání řadicí páky na volnoběh. Mně osobně nevadí ani jedno. Udávané spotřeby v praxi dosáhnete jen stěží, ale při klidném ježdění není těžké udržet hodnotu na displeji palubního počítače trvale pod šesti litry.

Požitek ze spalování nafty
Nejlepší je ale ostrá reakce motoru na plyn, tolik nepodobná většině přeplňovaných naftových motorů. Bavoráky jedničkové a trojkové řady s manuální převodovkou jsou jediné čtyřválcové turbodiesely na trhu, u nichž je podřazování s meziplynem nejen možné, ale opravdu přínosné pro plynulost jízdy a potěšující pro řidiče. Ruku v ruce s tím jde překvapivě energický projev motoru v pravé polovině otáčkoměru.

Přidejte k tomu řízení, které sice není příliš komunikativní, ale ani ho neznehodnocuje přenos hnacích sil, důstojnou práci tlumičů pérování i vrozené vyvážení klasické koncepce, a dostáváte skutečné auto pro řidiče. Za jeho volantem se čerta budete starat, že na stovku akceleruje za více než 10 s a že u pumpy zajíždí ke stojanu s umaštěnou černou pistolí.

Samozřejmě jsou tu tradiční drobné nedostatky jedničkové řady. Jízdní komfort se od uvedení původního modelu před pěti lety neustále zlepšuje, nesporně díky vývoji pneumatik run-flat, ale i s malými koly a bez sportovního odpružení se116d občas nevyhne protivnému odskočení. Zavazadlový prostor je směšný a na zadních sedadlech vás žádné pohodlí nečeká (ačkoliv se Dalibor na jedné z fotek v galerii snaží předstírat opak).

Verdikt
Pokud ale zrovna tyhle záležitosti neřešíte a od koupě jedničkové řady vás až dosud odrazovaly jen obavy z vysokých provozních nákladů, je BMW 116d vynikající volba. I nejúspornější bavorák zůstává v klíčových oblastech, jako je vyvážení, kultivovanost a způsob interakce s řidičem, pořád bavorákem. Není divu, že se ostatní auta Daliborovi příliš nezamlouvají, když je zvyklý na takto vysoký standard…

Jirka Červenka, iMOTOR

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyBMW 116d
0-100 km/h (s)10,3 s
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)1995
Kompresní poměr16 : 1
Vrtání x zdvih (mm)90 x 84
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)85 kW / 115 koní při 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)260 Nm při 1750 - 2500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)83,3 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)200 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)5,3 / 3,9 / 4,4 l/100 km
Objem nádrže (l)51
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4239
Šířka (mm)1748
Výška (mm)1421
Rozvor náprav (mm)2660
Provozní hmotnost (kg)1380
Celková hmotnost (kg)1830
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)680
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1200
Zavazadlový prostor (l)330 - 1150 l
Ceny
Základní cena modelu696 238 Kč
24.6.2009 9:44

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist