autoweb.cz > Komerční prezentace > Téměř polovina Čechů vybírá ojetinu přes svůj mobil. Obchod s ojetinami se přesouvá do online prostředí
Téměř polovina Čechů vybírá ojetinu přes svůj mobil. Obchod s ojetinami se přesouvá do online prostředí
Podle zástupců největších českých autobazarů roste každoročně počet zákazníků, kteří si svoje auto vyberou, zarezervují a následně koupí přímo v prostředí jejich webových stránek nebo na speciálních online prodejních platformách. Model nákupního chování se tak v čase výrazně mění. Doba, kdy si rodiny udělaly půldenní „výlet“ do autobazarů, kde vybíraly svoje vysněné auto, je zdá se dávno pryč.
Do popředí se totiž dostávají moderní technologie a online způsob výběru, resp. nakupování. Výrazně proto roste návštěvnost webových stránek jednotlivých prodejců. U některých se dokonce jedná meziročně o desítky procent. „V roce 2018 jsme registrovali 40% zákazníků, kteří si svoje vozidlo rezervovali a následně koupili v prostředí našich webových stránek,“ říká Filip Kučera z Auto ESA a doplňuje: „V roce 2019 to pak již bylo 45 procent.“
Svoji velkou roli v tomto trendu samozřejmě sehrávají chytrá mobilní zařízení, která umožňují prohlížení nabídek prodejců, včetně snadné možnosti rezervace konkrétního vozu, jejich porovnávaní nebo třeba výpočtu úvěrových splátek přímo z mobilního zařízení. Počet přístupů z mobilních zařízení meziročně výrazně narůstá.
„Zatímco v roce 2017 byla návštěvnost našich webových stránek z mobilních zařízení přibližně 25 procent, v roce 2018 35 procent, tak v roce 2019 to bylo již plných 43 procent,“ říká Filip Kučera z Auto ESA a doplňuje další zajímavý údaj: „Průměrný uživatel na svém mobilním zařízení stráví přibližně o jednu minutu déle než u klasické počítače a prohlédne si 6 vozidel.“
Nástup on-line obchodních platforem ale také možná stojí za ukončením činnosti některých menších autobazarů. Podle předsedy Asociace autobazarů APPAA Petra Přikryla ukončilo v roce 2019 svoji činnost až 80 obchodníků s ojetými vozy.
„Důvodů ukončení jejich činnosti je samozřejmě více, ale je pravdou, že někteří prodejci prostě zaspali dobu a od devadesátých let se jejich způsob obchodování vůbec nezměnil,“ říká k tomu Přikryl. Podle něj se obchodování s ojetinami bude stále více přesouvat do virtuálního prostředí. „Zákazníci autobazarů mládnou, jsou zvyklí používat mobil na nákup potravin, letenek, zájezdů nebo třeba oblečení, elektroniky a nábytku. Proč by to u automobilů mělo být jinak?“ Kdo se podle něj nepřizpůsobí současnému trendu, dříve nebo později skončí.