Takhle vzniká nová barva auta. Jak dlouho se vyvíjí a kolik je potřeba na jedno auto?

Vývoj každé barvy od prvních návrhů až po zavedení do sériové výroby trvá tři roky. Karoserie automobilů lakuje 84 robotů a „skener“ zkontroluje rovnoměrné nanesení laku. Individualizace je významným budoucím trendem – důkazem je například SEAT Arona s 68 možnými kombinacemi barev.
titulka-15-1100x618.jpgCelá galerie 8 Zdroj: archiv redakce

Vývoj nové barvy vyžaduje tři roky výzkumu a dostatečně bedlivé sledování trendů na trhu. „Vytváření barvy je intenzivní práce,“ říká Jordi Font z oddělení Color&Trim ve společnosti SEAT. Tento proces začíná průzkumem trhu a končí lakem nanášeným na karoserie automobilů. Stále významnější roli přitom hraje individualizace, která je zřetelným trendem budoucnosti.

Specializovaný tým analyzuje tržní trendy a navrhuje paletu barev pro nové modely, které budou uvedeny na trh. „Kromě sledování trendů vyžaduje definování nového odstínu také velkou míru intuice. Musíte cítit puls ulice a nechat se jím vést,“ ujišťuje Font. Pro vytvoření nového odstínu je zapotřebí celkem 1 000 litrů laku.

Míchání barev probíhá v laboratoři. V této fázi je vytvoření nové barvy výhradně záležitostí chemie. „V případě barevné palety pro model SEAT Arona jsme smícháním 50 různých pigmentů a kovových částic vytvořili téměř 100 variant stejné barvy, abychom mohli posoudit, který odstín je nejvhodnější,“ říká Carol Gómezová z oddělení Color&Trim. „Barvy jsou stále sofistikovanější a poptávka po individualizaci roste,“ říká Font. Příkladem je nový SEAT Arona, u něhož mají zákazníci možnost výběru z více než 68 různých kombinací barev.

Jakmile je barva definována, následuje její test nanesením laku na kovovou desku. Tím se ověří její praktická využitelnost a posoudí vizuální efekt, který vytváří. „Kontrolujeme hloubku a jemnost odstínu na deskách vystavených slunečnímu svitu i ve stínu, abychom se ujistili, že se nanesená barva shoduje s tou, kterou jsme navrhli,“ dodává Jesús Guzmán z oddělení Color&Trim.

Ve stříkacích kabinách jsou automobily lakovány při teplotě mezi 21 a 25 stupni Celsia. Na každý vůz je naneseno 2,5 kilogramu laku. V tomto automatizovaném procesu pracuje 84 robotů. Lakování každého vozu trvá šest hodin. Stříkací boxy jsou vybaveny ventilačním systémem podobného typu, který se používá v operačních sálech, aby se zabránilo vnikání prachu i dalších nečistot zvenku a jejich ulpívání na čerstvě nalakovaných vozech.

Celkem je naneseno sedm vrstev laku, z nichž každá je stejně tenká jako vlas, ale zároveň tvrdá jako skála. Lak se suší v sušicí kabině při 140 stupních Celsia. U nalakované karoserie trvá ověření nezávadnosti naneseného laku pouhých 43 sekund. Vozidla procházejí „skenerem“, který kontroluje hladkost povrchu a nepřítomnost nečistot.

 

18.1.2018 6:30 | zdroj: Seat

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist