pet-pravidel-pro-jizdu-ve-snehu.jpg

Pět pravidel pro jízdu ve sněhu

brzdná dráha

Poznejte základy jízdy na zasněžené silnici a zjistěte, co dělat, abyste i uprostřed kalamity dorazili šťastně do cíle.

Diskuze

92 komentářů

    Andy

    Chtel bych se zeptat, na jakou napravu davat retezy u zadokolky. Predokolka se ctyrkolkou jsou jasny, ale u zadokolky nevim, pokud bych nemel retezy dvoje.

    Dawe

    Dozadu, aby ses vůbec rozjel..

    Andy

    No to je pekny, ze se rozjedu, ale je mi to prd platny, kdyz to nebude zatacet.

    pes

    člověk, kterej neví, na jakou nápravu u kterýho auta dát řetězy, by vůbec neměl mít řidičák

    Andy

    A kdo rika, ze ridicak mam?

    nihilistic.bird

    Ale no tak, je lepsi se zeptat kdyz neco nevim nez delat chytraka a pak to zvorat.

    Tom

    Řetězy se nedávají, aby auto zatáčelo ale aby se vůbec na tom sněhu rozjelo a udrželo. Pokud jsou na předních kolech dobré zimní pneumatiky, se zatáčením by problém být neměl.

    Monty

    a to se mam smat nebo brecet? Ale asi smat. :-DDDDDDD

    wertz

    Na tuhle otázku jediná odpověď: Dej si je na volant

    michalis

    ten bonus na konci clanku nemel chybu!!!!!! 😀 😀

    mecatz

    Jeste bych dodal, ze nektere muzou zaskocit "zledovele" brzdy.

    Ale nejhorsi je, ze nekteri neumeji jezdit ve svem pruhu jak pise autor…vy jedete vedle nej a on se bez jakehokoli znameni zacne cpat uprostred…

    M

    chtěl bych se zeptat, jestli je pravda to co se píše v bodě 1, že když potřebuji co nejrychleji zastavit, tak sešlápnout brzdu pomaleji?

    A jestli při zastavování z vyšších rychlostí(třeba 70km/h) je lepší spojka a brzda(co nejrychleji aktivovaná ABS), nebo podřazování?

    Hledal sem nějaký tabulky na internetu a všude se píše, že ABS zkracuje brzdnou dráhu, ale o vytáčení motoru při brždění nic.

    Také bych rád upozornil že se v článku nezmínil podle mě nevětší přínos ABS a to že při zablokování kol jede auto tam kam je namířená kapota(auto) a né kam míří přední kola, tudíž se tím výrazně usnadnuje vyhýbací manévr a potřeba rychlého zastavení v zatáčce!!!!!

    M

    ještě jedna připomínka k větě: "Čtyřkolka vám neumožní vyšší rychlost průjezdu zatáčkou …" – podle mě umožní, proč by se jinak testovali auta na co nejvyšší vyvinutou odstředivou sílu u čtyřkolek typu Evo nebo Sti. Právě proto že v zatáčkách drží jako přibitý, na sněhu je sice méně přilnavosti, ale rozdíl oproti jedné poháněné nápravě tam určitě bude nebo se pletu ????

    Shadowww

    Ano čtyřkolka samozřejmě i v zimě ulehčí průjezd zatáčkou, ale člověk jede neustále driftem. v podstatě řídí plynem a jen klouže, což s předokolkou nejde, se zadokolkou ne zrovna s jistotou. Rozjedete se rychleji a pokud projedete zatáčku pod plynem pohon všech kol vám to pomůže učinit rychleji nicméně to má jeden háček…auto sice zrychluje lépe, ale brzdí stejně na houby jako jakékoliv jiné.

    pes

    to je jednoduchý… odstředivoá síla v zatáčce platí stejně pro všechna auta. Záleží tedy na hmotnosti a kvalitě pneumatik, takže pokud máš lehkou předokolku a těmi nejlepšími zimními gumami, těžká čtyřkolka na ojetých zimákách protě nebude tak dobře zatáčet.

    vanos

    Další blábol. Lehká předokolky mívají větší problémy s trakcí než ty těžší. A 4×4 se zimními jsou minimálně srovnatelné s předohraby vybavené řetězy.

    nihilistic.bird

    Prave ze na te hmotnosti az zase tolik nezalezi. Vetsi odstrediva sila hmotnejsiho auta je kompenzovana vetsi tihovou silou a tudiz se zvetsi i treci sila. V idealnim pripade se ty zmeny vyrovnaji.

    brepta

    nesouhlasim s tim, ze ctyrkolka neumozni bezpecneji projet zatacku a ucineji brzdit. sily na kolech se vektorove scitaji a u ctyrkolky ten vysledny vektor na prednich kolech, ktera jsou dulezita pro rizeni a brzdeni, vychazi vychazí mensi nez u predokolky a tudiz je vetsi pravdepodobnost, ze to predni pneu dokazi prenest. nehlede na to, ze kdyz brzdim se ctyrkolkou se zarazenou rychlosti, je auto mnohem stabilnejsi, protoze pres hridele brzdim lepe i zadni kola atd. vyhoda 4×4 tak neni pouze pri rozjezdu… mluvim z vlastni zkusenosti, mam subaru 😉

    vanos

    Tak že na povrchu, kde bude mít každé kolo rozdílnou trakci, je předohrab srovnatelný s 4×4? Větší blábol jsem už dlouho neslyšel.

    brepta

    a to jste z toho vydedukoval jak?

    vanos

    Reakce na článek.

    Franta

    Pokud vím, tak vozy 4×4 brzdí hůře, než předokolky. (porovnáváme-li jinak stejná auta, například A4 s quattrem a bez). Je to způsobeno tím, že čtyřkolky mají větší setrvačné hmoty jednotlivých kol s pohonou hřídelí dotyčného kola, a proto ABS nestihne udělat tolik přerušení brždění během stejného okamžiku. Proto se například haldex při brždění automaticky odpojuje.

    Pokud v zatáčce jedeme na sněhu či ledu bez plynu, měla by rychlost stejných vozů s náhonem 4×4 a bez být stejná. Ale 4×4 bude lépe brzdit motorem na ledě, protože bude brzdit i zadními koly (pokud to není haldex). A když jedeme zatáčku pod plynem, je pochopitelně čtyřkolka ve velké výhodě, neboť přenáš na předek jen cca 50% točivého momentu, proto později dostane smyk na předek.

    Pokud jedeme po zledovatělé silnici, je nejúčinější brždění dupnout vší silou na brzdu. ABS udělá po prudkém sešlápnutí (panickém brždění) mnoho cyklů na každém kole. Pokud plynule brzdíme, nevyužijeme brzdný potenciál jednotlivých kol naplno, a ani to není v lidských silách. Navíc pokud nevyužijeme ABS, nemůžeme využít rozdílných podmínek na levých a pravých kolech vozidla. Někde bude sníh, někde led, někde břečka.

    A vím, že mnozí řidiči si myslí, že jsou rychleší než ABS nebo ESP. Ale není tomu tak. Možná pár opravdových specialistů v určitých podmínkách mohou mít lepší výsledky bez ABS. Ale je to jen pár vyvolených. Ti ostatní by neměli vypínat v běžném provozu. Pokud si nehrajeme na Loeba a neděláme smyky před Kauflandem na parkovišti. Žejo.

    Elsin

    Jediná výhoda u 4kolek při brždění může být to, že když podřazuješ, brzdí se všechna 4 kola…ale platí to samozřejmě jen u permanentmích 4×4, které mají na každé nápravě alespoň 30-40% výkonu…nebo to funguje jinak?Nejsem zrovna technik…

    Franta

    Ano

    Shadowww

    myslím že by stačilo napsat že na zimu je prostě nejlepší mít pohon 4×4 a komu ani to nestačí tak 4×4 plus řetězy. Je tu někdo kdo by s tím nesouhlasil?

    Franta

    Hale já souhlasím, ale potichu. Mám pár sousedů, kteří nedají na své koně dopustit a nikdy nepřiznají, že by se jim něco mohlo byť jen vyrovnat. Takže Pšššt!

    dopr

    No myslim, ze tento clanek nebude patrit k tem povedenym, ktere autoweb vyprodukoval. Ac jsem fanda tohoto webu, nektere bludy o ABS a 4×4 by v clanku vazne byt nemely…

    na garazi autorevue mame peknou diskusi 😀

    ctete zde : http://garaz.autorevue.cz/viewtopic.php?f=828&t=1098356&st=0&sk=t&sd=a&sid=3f97b98966af18a40a5f6bdfb2b3793f

    honzik

    No ale Evo nebo Wrx má naprosto odlišný pohon 4×4 než např. octavia, kde se zadní náprava připojuje v případě prokluzu předních kol, čili při akceleraci..

    Shadowww

    ABS není právě dokonalé na té šlichtě co právě řádí v čr. ABS ti stlačí brzdový pedal cca 16 krát za vteřinu, ale na téhle břečce se mi osvědčilo na ABS nespoléhat a raději to nechat na stepování pravé nožky:D

    BeNiSh

    treba ja stepuju jen abych blikanim brzd upozornil na brzdni ty za mnou, pak vse dokona samo ABS dotlacenim brzdy na zem 😉

    Spooon

    ABS je v těchto dnech jistě k nezaplacení, ale minulou zimu mi stejně nepomohlo.

    Měl jsem obutý starší zimáky (vzorek byl ještě cca 5mm, ale gumy byly ztvrdlé-staré 4 roky) a z jednoho kopce jsem mohl brzdový pedál klidně ohnout, ale auto stále zrychlovalo. A co v takové situaci? Silou narvat za jedna, motor téměř v sedmi tisících ale začalo zpomalovat…třeba se to bude někomu hodit 😉 (a lze použít i u auta co nemá ABS, ale řídící jednotku by mít mělo 😛 )

    Nicméně mluvím o autu z ´94, takže o myslím druhé generaci ABS, nynější na tom budou zřejmě o mnoho lépe. Například naše druhý auto z ´02 má citelně větší frekvenci kopání do brzdy..

    Josef Bárta

    heh…prusvih s oktavkou scout tdi je v tom, ze to pri rozjezdu nejdriv nejede a pak to najednou nakopne p*del a clovek okamzite jede bokem…vtipne je, ze ani v takoveto situaci jsem si doposud nevsiml, ze by mi kdy zablikalo esp…

    brepta

    protoze to nejdriv resi haldex a pak az esp…

    Falta

    S protože když začne pracovat ESP, odpojí se zadek…

    Vavris

    …jak vyjíždět kluzkou zatáčku v kopci… ..s předohrabem.. Jak je asi všem jasné, při záběru nejsou kola schopna zatáčet a naopak pokud dám jen tolik plynu, abych kola neprotáčel, motor má tak nízký krouťák, že mě do kopce nevytáhne. Takže co s tím? Nejlepší řešení? Nějaké fígle?

    Zrovna dnes jsem musel z hlavní do takovéhoto kopce s rozježděnými 10cm sněhu odbočit, 200m jsem se na dvojku s obtížemi prokousával nahoru, pak přišla zatáčka, já povoli plyn abych vůbec zatočil, ale pak už jsem se neorzjel…

    M

    no pneumatika jsou navrženy tak že bud brzdí, zatáčí nebo akcelerují, ale více věcí současně(na 100%) dělat nedokáží!!!

    nejrozumějším řešením jsou podle mě řetězy – zvětší adhezy kol.

    můžeš také zkusit je ve vyšších otáčkách( více Nm) a přibrždovat levou nohou – tím zmenších točivý moment, ale motor bude mít otáčky aby nezhasnul, ale toto nemám vyzkoušené a nezdá se mi že by ti to mohlo pomoct, takže asi řetězi.

    Luky

    Jenže se ti zabrzdí zadní kola, takže předek bude hrabat a zadek brzdit. To je pitomý řešení. Navíc novější auta brždění levou nohou pod plynem neumožňují, ŘJ ubere výkon

    tonča

    Otevři si dveře (třetí/páté), no prostě ty vzadu, abys dobře viděl. A kritickým úsekem do kopce couvej. Máš z toho zadokolku s motorem vzadu. Pokud už neprojedeš ani takto, je to zralé na řetězy.

    Vavris

    dobrý tip… dík 😉

    Laudy

    pokud do tý zatáčky vidíš tak jí projet co nejvíc rovně…předti byt co nejvic rozjetej…

    ale je pravda že fwd vyjede víc na zpátečku

    Mari

    1. s fwd vycouvat..jestli nepomuze, tak retezy

    2. vseobecne pro nejlepsi vyjezd do kopce: neradit..to je nejvetsi chyba kterou lidi delaj..jestli mas dvojku, tak jed porad na dvojku..ja mam rwd s automatem a davam prevodovku na manualni rezim, nebo sportovni..

    Petr Macháček

    Bezpečnost především … http://www.roadtest.cz/novinky.php?novinka=subaru-sosnova—vlastni-cestou

    Honza

    Připadá mi, že když se snažím prošlapnout brzdovej pedál, tak si s brzdnou dráhou moc nepomůžu. Když pedál chvilema uvolňuji mám pocit že to brzdí lépe.

    Zdeněk

    Bod jedna je možná dobře myšlený ale někdo by ho mohl pochopit špatně. Plynulost je důležitá, pokud mám hodně místa na brzdění, je dobré brzdit pomalu bez spínání ABS. Ale v krizové situaci zapomeňte na "balón, ze kterého chcete vytlačit vzduch", sešlápněte brzdu nadoraz a nechte ABS pracovat.

    bubulak

    Tímhle si nejsem úplně jistej. Možná to je z hlediska fyziky blbost, ale opravdu mám subjektivně pocit, že pokud udržuju brzdou sílu někde těsně pod tím než zasáhne ABS, brzdí to líp, než když to prošlápnu na zem a "nechám ABS pracovat", kde se auto jakoby utrhne a dobrzdí vždycky podstatně dál, než by člověk čekal.

    Základ je samozřejmě se na sněhu do situace, kdy by toto bylo třeba pokud možno vůbec nedostat.

    Zdeněk

    Jo, tohle je pravda, ale 99 % řidičů neumí odhadnout kde přesně se to utrhne. Buď brzdí málo, nebo moc a potom musí čekat, než se kola chytnou.

    Viděl jsem nějaký test, kde to zkoušel profi závodník a opravdu zabrzdil dříve než s ABS, potom to zkoušelo několik profi řidičů bez závodních zkušeností a nezvládl to nikdo.

    David

    Přesně tak. Autor článku zcela mystifikuje. 4×4 je lepší v trakci do předu, v zatáčkách i na brzdách. Autor článku by měl porovnávat 4×4 na dobrých gumách s dvoukolkou na dobrých gumách, aby byly výsledky relevantní. porovnávat 4×4 na sjetých s dvoukolkou na dobrých je doslova stupidní. Autor článku by měl naopak zmínit, že 4×4 vyžaduje jiný způsob řízení vozu (viz Brepta), aby jízda byla bezpečná a aby se dalo využít předností jak 4x4x, tak i dvoukolky.
    Článek je paskvil.
    No a jetě k ABS. V drtivé většině případů ABS brzdnou dráhu o dost prodlouží!!! Je to způsobeno tím, že stačí, když jedno ze 4 kol se zablokuje a ABS ve zlomku sekund přerušovaně odbrzdí všechna 4 kola, bez ohledu na trakci pod každým z nich!!! takže se řítíte dál, aut nebrzdí, ale je výhodou, že se dá stále řídit. Pokud by měla být řeč o dobrém brždění se \“zkrácenou brzdnou drahou\“, tak to nezajistí ABS, ale EDS! EDS vyhodnocuje trakci pod každým z kol a odbourává tím nebezpečnou vlastnost ABS.PS: jsem Subarista a ne pisálek bez zkušeností

    David

    myslel jsem samozřejmě ESP a ne EDS, pardónek…

    Honza

    Nemyslím si, že klouže-li jedno kolo odbrzdí ABS všechna. Nějak to souvisí s počtem kanálů ABS. Dnes již většinou 4 kanálové, tzn, každé kolo je vyhodnocováno a a bržděno zvlášť.

    Kamil

    ..a nebo at jde chytat myši místo kocoura a bude to užitečnější.

    Kuba

    Zdravím, na autowebu jsem psal poprvé do diskuze asi před rokem (kritika). Teď jsem po dlouhé době zavítal znovu (naposled) a koukám, že se zde píší pořád samé kraviny :-D. Škoda mluvit. Nashledanou.

    Arnošt

    Majitelům předohrahů radím: Nikdy, sjezdech zaáčkovité silnice, nebrzděte motorem. Smyk přední nápravy je děsivá zkušenost, máte dojem, že vám někdo přerušíl spojení volantu s řízením. Volant se naprosto lehce protáčí a auto jede rovně. Žádné ABS, EPS a nevím co ještě vám nepomůže (ani vyšlápnutí spojky!).

    Majk.Z

    ABS hlavně není od toho, aby zkracovalo brzdnou dráhu, to je dost rozšířený omyl. ABS je v autě v první řadě proto, aby se úplně nezablokovala kola a auto bylo i při panickém brždění ovladatelné. ABS naopak spíš brzdnou dráhu prodlužuje (hlavně na kluzku, na suchu to není tak znát oproti autu bez ABS).

    Tedy jinak řečeno, když je člověk trubka, tak ho ani to ABS nezachrání, pokud dlábne na brzdu, pustí volant a zavře oči.

    Monty CZ

    Tak jsem vcera vyzkousel to s tim ABS na snehu. Kdyz jsem pedal seslapl plynule, abs se seplo az celkem pozde – to uz jsem na brzdu tlacil celkem silou. Pedal pulzoval v pravidelnych intervalech a auto celkem dobre brzdilo.
    Kdyz jsem na brzdu dupl, abs se seplo okamzite. Tentokrat vsak frekvence pulzu byla cca po dobu jedne sekundy nekolikanasobne vyssi a pote se vratila na stejnou uroven jak v pripade plynuleho seslapnuti brzdy. Brzdny ucinek byl vsak pocitove o dost mensi. Hlavne bezprostredne po seslapnuti brzdy to bylo jak kdybych auto spis odbrzdil.
    Auto to bylo Ford Focus 1,6 rv 2000.

    Takze az tady budete nekdo zase vykrikovat, ze neco neni pravda, radsi si to prvne overte na vlastni kuzi.

    Vavris

    Toto mi nepřijde jako dobrá rada – podle tebe je snad lepší jezdit na neutrál nebo jak jsi to myslel?

    Jediný problém, který mě napadá, je podřazení bez meziplynu – to by mohlo vyvolat přesně tuto popisovanou reakci, protože kola dostanou kopanec, zablokují se a kloužeš…

    Kopce v zimě jezdím cíleně se zařazenou vyšší rychlostí – auto nenabírá rychlost a v případě problémů máš mnohem více možností, jak se situací naložit (vyšlápnutí spojky, brzda, případně přidání plynu, protože je motor v ideálních otáčkách).

    iFos

    Doufám, že se podle vaší \“rady\“ nikdo nikdy řídit nebude … větší hloupost jsem už dlouho nečetl.

    josef K.

    Najednou, jak napadne sníh redaktoři zapomenou na své cintání o řidičských autech a o sportovnosti. Najednou si na milované bmw ani nevzpomenou. No bodejť by si vzpomněli, když bmw na silnici neudrží v zimně ani zdivočelé esp, takže se vláčí v pravém pruhu mezi kamiony jako myxomatózní králíci.

    Tommy

    Mám asi tak stejnou zkušenost…taky sem si to zkoušel a příjde mi že snad nejefektivnějc to zpomaluje ještě předtím než vůbec abs zasáhne…ale každopádně tuhle radu beru jako dobrou protože pokud se na brzdu dupne tak se kola hned urvou a tím pádem se vůbec nepřesune těžiště na přední nápravu a skoro to nezpomaluje,pokud se brzdí plynuleji tak se stačí přenést těžiště auta na předek a přední kola sou tím pádem víc zatížený a je na nich podstatně lepší trakce 😉

    Kuban

    4kolky brzdí úplně stejně… Pokud nějaká brzdí hůř, tak snad hlaně jen kvůli mnohem vyšší váze vozidla..

    jinak o ABS se hezky diskutuje i an Autu.cz… A jak tak sleduju vy si pod pojmem ABS představujete opravdu šílené scifi…. Pletete si ABS ESP a mnohé jiné asistenty dohromady….

    není ABS jako ABS…. Rozhodně ti samotné ABS nepomůže stabilizovat auto při brždění na rozdílných površích….

    to dělají maximálně ty modernější generace a ty to řeší tak, že prodlužují brzdnou dráhu.

    Kuban

    o ABS ESP 4×4 mezinápravové spojky, aktivní diferenciály, to sou věci, o kterých se vždy bude psát a vždy o tom v diskuzích najdeš tunu bludů a nesmyslů.

    Kuban

    Ano, protoze to vyzaduje ESP, ktere se dnes instaluje povinne…. 😉

    ABS je jen termin, zatimco technologickych provedeni je nekolik, vcetne vyrobcu, nejrozsirenejsi je Bosh… a neni ABS jako ABS…

    Kuban

    spoustu nových aut má automatické blikání zadních brzdových svítilen při zásahu ABS.

    aby sis třeba náhodou nepřidával práci 😉

    Kuban

    Fandím ti, ale vysvětluješ to lidem, kteří si nedovedou přeložit (Anti Block System)….

    a z tehnické neznalosti totoho assistenta si představují scifi o tom, co všechno ABS dělá… Zítra se objeví někdo, kdo bude tvrdit, že vaří Kafe….

    Marketing, testy, dizertační dilomové práce popisují ABS jako systém co zkracuje brzdnou dráhu, ale to proto,protože hodnotí vždy 100%tní intenzitu brždění (ono se to jinak ani moc dobře nedá)…. proto většina lidí, nechápajíc, že bez ABS se na brzdovej pedál nedupe 100%tní intenzitou po celou dobu manévru, bude tvrdit opak 😉

    Kuban

    přesně tak…. panáček si jen zablokoval přední kola při podřazování…. všechno tomu napovídá.

    Monty CZ

    trapnej pokus o trolling…

    Kuban

    to sice ano, ale já mám taky před očima jejich cinty, jak s BMW zadohrabem ESP, samosvorem a motorem v předu zdolávají zimu naprosto s přehledem…. Takže tenhle trolling schvaluju 🙂

    Laudy

    Ano, souhlasím s tim že pocitově autobrzdí líp předtím než zasáhne ABS. Zkuste si ale změřit, za jak dlouho auto zastaví, pokud se snažíte neaktivovat abs, a pokud vší silou šlápnete na pedál…
    Mě u Golfu IV 1,6 rv 02 téměř vždy vyšla kratší brzdná dráha při využití abs(párkrát jsem se k tomu dost přiblížil bez abs, ale krizové brždění je jasné…prostě vší silou na brzdu).

    Muf

    ABS je Antilock Brake System…

    Muf

    ABS je Antilock Brake System…

    Kuban

    Ano mistře máte zajisté pravdu, význam stejný, jen se to neumětelovi hůře překládá.

    Martin B.

    Ano, každé kolo je brzděno zvlášť. Ale ne tím stylem, že když jedeš půlkou po sněhu a půlkou po asfaltu, tak každá půlka brzdí nejvíc, jak na daném povrchu může. To by se ti roztočilo auto. Brzdný účinek na přední i zadní nápravě je skutečně řízen kolem s nižší adhezí a opravdu se odbrzdí všechna kola. Jen ta půlka na asfaltu o něco málo méně a brzdí maximálně do té míry, aby byla zachována stabilita vozidla.

    Martin B.

    Tak ono využít maxima adheze pro zabrzdění bez ABS je celkem umění a je jasné, že drtivá většina řidičů to nedokáže. Buď ta kola zablokují a nebo brzdí málo a tím se připravují o cenné metry – obzvlášť ze začátku při tom plynulém sešplapování, když to je až moc plynulé, zdaleka nevyužiju maximálního potenciálu a při té relativně vysoké rychlosti to udělá hodně.

    Laďa

    včera 16havárek na D1 co jsem projížděl ano jeli jsme všichni pomalu ale havarované auta byla všechna předohraby….

    BMW žádné a ty starší aspon umí řídit protože přecijen urvanej zadek pokud umím uřídím ….ale urvanej předek ne prostě velkej pruser…

    Nemluvím o namyšlených některých jedincích ve 4×4 co si myslí že vše zvládnou ted jezdit 130-140km/h po dálnici a pak vidět jak lítají jak ocasi z levého do pravého … děs a hrůza…

    už jsem viděl 3auta 4×4 na poli protože prostě led neukecá nikdo …

    Zamra jr.

    Všichni chytrý jak radio. Děláte, jako by jste nikdy nejeli se starou 120. Předek lehkej tak, že to nezatáčí ani na mokru, natož na sněhu..
    Řetězy jasně dozadu abych se rozjel a jel, ale auta, co maj předek \“ve vzduchu\“ a zadek pod sněhem vážně nemaj moc šancí a to mam dobrý a funglový zimáky…

    Honza

    Pokud někdo jezdí driftem za provozu na obyčejné silnici, pak by mu měli sebrat řidičák. Ostatně většina majitelů čtyřkolek o driftu nikdy neslyšela, ale tomu, že projedou všechno věří všichni. Pominu-li tedy dobře zvládnutý drift, tak co se přilnavosti na kruhové dráze týká, tak čtyřkolky mají výhodu v tom, že k udržení rychlosti každá z náprav přenáší jen polovinu hnací síly oproti dvoukolce a tak se utrhne až při vyšší rychlosti. Ale u Haldexu bych ani na to nesázel. A s brzděním na tom haldexová čtyřkolka může díky větší váze být ještě hůř (kdesi jsem viděl testy Volvo S80 s předním náhonem a s Haldexem a Haldex brzdil o poznání hůř – jednoznačně vyhrál jen zrychlení v přímém směru, slalom už nebyl moc přesvědčivý)

    Honza

    To ale Brepta vůbec netvrdí

    Honza

    To ale Brepta vůbec netvrdí

    120 jsem měl několik let a nikdy řetězy nepotřebovala (gumy OR34) a vyjela všechno, stačí se naučit jezdit.

    mm

    Pripojenie zadnej napravy (ako aj Heldex) dochadza aj pri akceleracii, ale nie len pri nej.

    Monty CZ

    Je videt, ze o tom moc nevite a nikdy jste si to ani nevyzkousel. Mám BMW a Ford Focus, takze muzu porovnavat. V zime se mi mnohem lip jezdi s BMW. V predokolce jakmile pridam plyn, tak prestava zatacet. To je treba docela problem, pokud mate vyjet kopec s ostrejma zatackama. A kdyz jsme u toho samosvoru, tak s nim vyjede auto o dost vic nez s beznym difem. Zabiraji totiz obe kola a jen jedno.

    Kuban

    co dodat. Celý život žiju v Beskydech a na Vysočině. Nemám o zimě vůbec ani potuchy. Celý rok vedro jako v prdeli, Vánoce v trenkách u rybníka a děkuji za každý kousek vychlazeného pivíčka….

    Asi sem příliš poznamenán rozdílnostmi koncepcí, ale pokud někdo nepochopí, že zadokolka má benefit pouze pokud má na zadní nápravě nejvíce váhy, je zbytečná řeč…. Bohužel s klidným svědomím si dovolím tvrdit, že průjezdnost škody 120, je diametrálně úplně jinde než třeba Žákova BMW trojka..

    o zbytku škoda rozebírat flame. Stejně jako využití samosvoru (mimochodem jakého), který sám o sobě nic nevyřeší když potřebná tažná síla je vyšší než adheze.

    a vůbec, docela mi s takovými názory řidiči nahání husí kůži…

    Kuban

    třeba možná proto, že zadohrabů jezdí pramálo. Třeba i proto, že půlka těch zadohrabů jsou si vědomí oněch vlastností a v zimě s nimi necestují

    a jen tak na okraj, jak víš, že ty předohraby nebyly třeba všechny 4kolky hm???

    takže tu dementní provokaci vynech.

    Monty CZ

    Ja jsem taky z vysociny a ted bydlim pod orlickyma horama. Mam obe koncepce, stejneho roku vyroby a stojim si za tim, ze v tom bmw se i na snehu jezdi lip. Srovnavat skodou 120 je ale uplnej nesmysl. Vyzkousejte si to nebo si o tom aspon neco prectete a pak teprve neco piste.
    Pri srovnani FWD s RWD s otevrenymi dify, tak ano, FWD ma vice vahy vepredu (bmw na cca 50/50), takze se lepe rozjede z mista. Nicmene ani to bmw neni zadna tragedie. Vetsi rozdil udelaji treba ojetejsi pneumatiky. Tim rozjezdem ale vyhody FWD konci. V pohybu uz se karta obraci. Se zadokolkou muzu stat na plynu skoro porad a u toho zvladne i zatacet.
    Jinak v zime typ samosvoru nehraje az tak velkou roli. Podstatne je, ze v pripade rozdilnych otacek kol (napr prave na ledu pri prokluzu jednoho kola) to dokaze poslat cast tociveho momentu i na to druhe kolo. To umi jak viskozni tak i lamelove a dalsi samosvorne diferencialy. Tim se nemuze stat treba to, co se mi stalo nedavno – rozjezd do kopce, kde v jedne vyjete koleji byl led. S otevrenym difem katastrofa. Dokud jsem se nedoklouzal jinam kde se podminky pro obe kola trochu srovnaly, tak jsem nikam nejel. Jedno kolo na lede se protacelo a druhe stalo.

    Martin

    Vystřídal jsem a zkusil dost aut a pod stejnými písmeny ABS se schovají až neskutečně jinak fungující systémy. Od Volva, Mercedesu nebo Mazdy, kde ABS zabere s mírným zpožděním, opravdu jen v nouzi a ještě to i opravdu brzdí, přes středně kvalitní systémy, až po vyslovené parodie v levných autech (např v Puntu). Pak se musí i řidič chovat jinak. V Mazdě dupnu prudce na brzdu a přece se váha začne přenášet dopředu, ABS začne reagovat až když opravdu musí a jen tak, aby mi umožnilo důkladně brzdit. Když jsem to same udělal v Puntu, tak jsem jen na vodě brzdil padesátku na 50ti metrech … Naopak při prudkem brždění s Volvem na suchu z 180 na 0, jsem si v polovině dovolil i projet esičko – a za mnou zůstala jen přerušovaná gumová stopa 🙂 Brzdilo to perfektně a přesto šlo auto ovládat.

    Martin

    To redakce:
    To forum nefunguje, tento příspěvek jsem psal v jiné debatě, asi systém nezvládl více otevřených oken :-/
    Stejně tak po oeslání příspěvku už nejde hlasovat – skript vždy vyhodnotí, že chci přispívat …

    Seat Cordoba 2005

    … tak a teď jsem úplně mimo z toho co tady čtu, na tuhle stránku i diskusi jsem narazila náhodně, když jsem hledala nějaké info o práci ABS na sněhu, protože včera jsem skoro 2x nedobrzdila do křižovatky – žádná sranda, v dalším kruhovém objezdu mi auto jelo kam se mu chtělo, přesto, že volant jsem držela v jedné poloze, zařazená dvojka a noha na brzdě … kdysi jsem někde četla, že při brzděni s ABS na sněhu, se má přibrzďovat, ne dupnout na brzdu, teď čtu, že se má pedál tlačit co možná nejvíc, ale tohle jsem včera zkoušela, noha mi vibrovala ještě večer, drnčelo to celým autem a fakt to bylo k ho*nu … brzdila jsem ruční, sice trochu kufr uhnul, ale zůstala jsem aspoň stát, tak co mi teda poradíte? protože fakt nevím, jak sakra na zasněžené cestě brzdit s ABS 😀

    Pup

    To snad dokáže každej, povolit trochu sílu na pedál aby ABS přestalo pracovat. Moje zkušenost na vrstvě sněhu je taková, že pokud držím brzdu tak akorát aby ABS nepracovalo, tak je brzdná dráha klidně poloviční než když na to dupnu jako blb – ABS pracuje, auto jede jak sáně a skoro nezpomaluje. Takže IMHO je pitomost na to dupat, vůbec je pitomost spoléhat že nějaká elektronika mě dostane z průšvihu, jezdím tak abych to zvládal já sám a jako bych žádný tyhle serepetičky v autě neměl.

    Mysel

    Tohle nevypada na problem ABS. To vypada na podceneni povrchu. Kdyz to klouze, tak to bude blbe brzdit s jakymkoli systemem a je treba s tim pocitat.
    S ABS se skutecne brzdi tak, ze pusobite na pedal maximalni silou.

    Pup

    Ono taky záleží po čem se jede…moje zkušenost na větší vrstvě sněhu je taková, že nechat pracovat ABS znamená jet jak sáně, při rozumném brzdění bez využití ABS se brzdná dráha zkrátí i na míň než polovinu…Mazda

    Seat Cordoba 2005

    Diky za odpoved … no ono, moc podcenene to nebylo, kdyz clovek jede pomalu krokem a stejne si auto plave na ceste. Kazdopadne, na pristi zimu vymenim pneu, treba to bude trochu lepsi s prilnavosti.

    michal

    pokud to nevíš tak na ruce, pro maximální trakci ruka-lopata aby ses mohl vyhrabat

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist