Opel Crossland X (2017): První dojmy

Nový crossover od Opelu není tím, čím se zdá být. Zvenčí SUV, uvnitř MPV se spoustou místa, Německo i Francie

Pojďme začít docela zajímavou otázkou. Opel má ve své nabídce Mokku X o délce 4278 milimetrů a šířce 1781 milimetrů. Nový Crossland X je dlouhý 4214 milimetrů a široký 1765 milimetrů. Když tedy obě dvě auta postavíte vedle sebe, jsou zhruba stejně velká. Zapomněl Opel, že už jeden takový crossover vyrábí? Kdepak, automobilka vám odpoví, že Mokka X a Crossland X jsou určené pro zcela jiné zákazníky. Zatím co Mokku vidí jako dynamické a dobrodružné auto (zaznělo i slovo Sport – velmi potichu), Crossland se profiluje jako stylový a praktický model, určený převážně do města. Zjednodušeně řečeno, Mokka je určena spíše pánům, Crossland dámám. Celé to začne dávat ještě větší smysl, když se podíváte, jak úspěšná Mokka je – v segmentu B-SUV patří se statisíci prodanými kusy k naprosté špičce. Takže je jasné, že Crossland X, který má představovat alternativu k Merivě, má také tvary menšího SUV.

Toliko teorie, pojďme se podívat na samotné auto. Stojí na relativně malém půdorysu, ale svou výšku maskuje kontrastní střechou, oddělenou chromovanou linkou. V předních i zadních světlech, prolisech na bocích i čelní masce najdete motiv dvojitého křídla, dojem robustnosti pak tvrdí oplastování nárazníků, prahů, dveří a lemů blatníků. Jsou zde určité zvláštní detaily – například zadní světlo, které zasahuje v zadním sloupku k místům, kde chrom značí začátek střechy – ale jako celek působí Crossland X střízlivě elegantně. Žádná velká divočina. To samé se dá říci o interiéru, jednoduché linie a vykousnutý prostor před spolujezdcem budí dojem velkého prostoru. Řidič i pasažér sedí celkem daleko od sebe, hřmotnější postavy si přijdou trochu nalepené na dveře. Ovládací prvky jsou logicky členěné do tří segmentů – máme zde dotykovou obrazovku, pod ní tlačítka a voliče klimatizace, před řadící pákou čudlíky pro systémy auta, je to přehledné a uživatelsky příjemné. Mimochodem, odkládací prostor ve středovém panelu může mít indukční bezdrátové dobíjení mobilních telefonů. Vzadu pak najdete až překvapivé množství místa pro nohy, nadneseně řečeno, „jako v Superbu.“ Je tomu tak, protože zadní sedačky, dělené v poměru 40:60, se dají posouvat v rozsahu 15 centimetrů. Ze standardních 410 litrů v zavazadlovém prostoru tak můžete vykouzlit neskutečných 520 litrů. Sedačky je možné sklopit do roviny s podlahou kufru, pokud tedy nevyndáte přepážku, tvořící dvojité dno. Střed mezi opěradly se dá sklopit a obsahuje držáky nápojů, také tudy můžete prostrčit například lyže. Úchyty dětských sedaček ISOFIX jsou na bočních místech.

V „plné palbě“ má nový Opel Crossland X na palubě spoustu hypermoderních hraček – LED přední světla s přisvětlováním do zatáček a automatickým dálkovým svícením, kameru Opel Eye pro čtení značek a systém proti opuštění jízdního pruhu, systém detekce únavy řidiče, panoramatickou parkovací kameru, zobrazující buď pohled shora, nebo dozadu v rozsahu 180 stupňů, automatické parkování a také systém OnStar s WiFi hotspotem. Ten zajišťuje automatické přivolání pomoci při nehodě nebo vám jeho operátoři pomohou zamluvit hotel či najít parkovací místo. Máme zde také průhledový displej s velkými ukazateli rychlosti a povelů navigace, velmi příjemně se čte.

Když se podíváte na grafiku palubního systému, možná vás něco trkne do očí. Není to klasický systém Opelu. A Crossland X také není klasický Opel. Využívá platformu, kterou dostane nový Peugeot 2008 a Citroën C3 Aircross. Od Francouzů pochází také motory – v nabídce je základní benzínový tříválec 1,2 s 81 koni a jeho přeplňované verze se 110 či 130 koni. Čtyřválcový diesel 1,6 Turbo D může mít 99 nebo 120 koní a slibuje kombinovanou spotřebu od 3,6 l/100 km. Poháněna jsou výhradně přední kola přes pětistupňový nebo šestistupňový manuál či šestistupňový automat.

Sedáme do nejsilnějšího dieselu s manuálem a už po pár kilometrech je jasné, že Crossland X umí být na sedmnáctipalcových kolech velmi pohodlný. Lehce se pohupuje, ale není labilní, řízení nemá moc velký odpor a nemusíte se s ním prát. Z auta je díky vyšší pozici za volantem skvělý výhled do všech stran, záď vám jistí parkovací kamera. Šestistupňový manuál má docela dlouhé dráhy a také velkou hlavici, která možná nesedne do drobné ženské ručky. Nicméně motor 1,6 Turbo D je skvěle utlumený, spíš slyšíte tichý svist větru okolo zpětných zrcátek a lehký šum od kol. Není to trhač asfaltu, kvalty jsou relativně dlouhé, takže pružné zrychlení je spíše rozvážnější, nicméně na Crossland X s přehledem stačí na dálnici i okresce. Spotřeba se při naší vyjížďce italským venkovem včetně štědré dávky ploužení se malými vesničkami pohybovala okolo 5,5 l/100 km, určitě to půjde i za méně. V zatáčkách se Crossland X lehce naklání, ale neujíždí po předku a navzdory již zmíněnému lehkému „kolébání“ působí stabilně a sebejistě. Nemáte potřebu s ním krájet apexy a zkoumat limity přilnavosti, nekonfliktní a příjemné ovládání i naladění podvozku lépe odpovídá cestování ležérním tempem, což auto zvládá na výbornou.

S přeplňovaným tříválcem 1,2 a šestistupňovým automatem jsme jezdili za více než osm litrů – opět klidným tempem. Jeho drnčivý zvuk do kabiny proniká možná více, než v případě dieselu, protože… Ehm, moc nejede. Pokud chcete svižnější tempo, musíte mu šlápnout na krk a i v tom případě se navzdory výkonu 110 koní a točivému momentu 205 Nm musí docela snažit. Na popojíždění po městě se hodí lépe, než když chcete na dálnici předjíždět, pružné zrychlení je trochu unylé a o něčem také svědčí čas 0-100 km/h za 11,8 sekundy. Na druhou stranu, automat (byť klasický a ne dvouspojka) řadí logicky, komfortně a relativně rychle.

Nemusíte se tedy bát. To, co zní na papíře trochu děsivě – německý design plus francouzská technika – funguje dobře. Crossland X je pohodlný, tichý, skutečně prostorný a praktický a pokud si vyberete ten správný motor (do města benzín, kamkoliv jinam diesel) tak s ním budete spokojeni. Od řidiče nevyžaduje žádnou extra pozornost, jeho pilotáž je nenáročná a odpočinkově příjemná. Je tu pár drobností, například plasty v interiéru hlavně v oblasti dveří nepůsobí zcela aktuálně a manuální převodovka má dráhy dlouhé jako týden. Zábavu za volantem a větší množství zpětné vazby v kormidle také u Crosslandu X nehledejte. Ale nutno říci, že cílová skupina tyto věci nikdy nebude řešit, (převážně) ženy ocení vyváženou kombinaci ovladatelnosti, komfortu, moderní techniky i designu. Praktičnost je pak hlavním esem v rukávu – možnost vybrat si buď obří prostor pro nohy nebo zavazadla je u auta tohoto typu a velikosti vítaná a prospěšná. Ceny startují na příznivých 309 900 Kč za benzínovou tříválcovou verzi 1,2 s pětistupňovým manuálem, diesel pořídíte již od 379 900 Kč – oboje ve výbavě Selection. Strop představuje dieselové provedení 1,6 CDTI 120k za 469 900 Kč.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1560
Převodovkašestistupňová, manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)88/120 v 3500
Točivý moment (Nm)300 v 1750
0-100 km/h (s)9,9
Nejvyšší rychlost (km/h)187
Spotřeba paliva (l/100 km)4,0
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4212
Šířka (mm)1765
Výška (mm)1605
Rozvor náprav (mm)2604
Provozní hmotnost (kg)1244
Zavazadlový prostor (l)410/520
Ceny
Základní cena modelu309 900 Kč
Základní cena test. verze434 900 Kč
Cena testovaného vozu469 900 Kč
23.5.2017 9:16

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist