Opel Insignia Sports Tourer odhalen: Kombi pro rok 2017 pořádně vyrostlo
autoweb.cz > Opel > Opel Crossland X > Opel Crossland X (2017): První dojmy
Opel Crossland X (2017): První dojmy
Pojďme začít docela zajímavou otázkou. Opel má ve své nabídce Mokku X o délce 4278 milimetrů a šířce 1781 milimetrů. Nový Crossland X je dlouhý 4214 milimetrů a široký 1765 milimetrů. Když tedy obě dvě auta postavíte vedle sebe, jsou zhruba stejně velká. Zapomněl Opel, že už jeden takový crossover vyrábí? Kdepak, automobilka vám odpoví, že Mokka X a Crossland X jsou určené pro zcela jiné zákazníky. Zatím co Mokku vidí jako dynamické a dobrodružné auto (zaznělo i slovo Sport – velmi potichu), Crossland se profiluje jako stylový a praktický model, určený převážně do města. Zjednodušeně řečeno, Mokka je určena spíše pánům, Crossland dámám. Celé to začne dávat ještě větší smysl, když se podíváte, jak úspěšná Mokka je – v segmentu B-SUV patří se statisíci prodanými kusy k naprosté špičce. Takže je jasné, že Crossland X, který má představovat alternativu k Merivě, má také tvary menšího SUV.
Toliko teorie, pojďme se podívat na samotné auto. Stojí na relativně malém půdorysu, ale svou výšku maskuje kontrastní střechou, oddělenou chromovanou linkou. V předních i zadních světlech, prolisech na bocích i čelní masce najdete motiv dvojitého křídla, dojem robustnosti pak tvrdí oplastování nárazníků, prahů, dveří a lemů blatníků. Jsou zde určité zvláštní detaily – například zadní světlo, které zasahuje v zadním sloupku k místům, kde chrom značí začátek střechy – ale jako celek působí Crossland X střízlivě elegantně. Žádná velká divočina. To samé se dá říci o interiéru, jednoduché linie a vykousnutý prostor před spolujezdcem budí dojem velkého prostoru. Řidič i pasažér sedí celkem daleko od sebe, hřmotnější postavy si přijdou trochu nalepené na dveře. Ovládací prvky jsou logicky členěné do tří segmentů – máme zde dotykovou obrazovku, pod ní tlačítka a voliče klimatizace, před řadící pákou čudlíky pro systémy auta, je to přehledné a uživatelsky příjemné. Mimochodem, odkládací prostor ve středovém panelu může mít indukční bezdrátové dobíjení mobilních telefonů. Vzadu pak najdete až překvapivé množství místa pro nohy, nadneseně řečeno, „jako v Superbu.“ Je tomu tak, protože zadní sedačky, dělené v poměru 40:60, se dají posouvat v rozsahu 15 centimetrů. Ze standardních 410 litrů v zavazadlovém prostoru tak můžete vykouzlit neskutečných 520 litrů. Sedačky je možné sklopit do roviny s podlahou kufru, pokud tedy nevyndáte přepážku, tvořící dvojité dno. Střed mezi opěradly se dá sklopit a obsahuje držáky nápojů, také tudy můžete prostrčit například lyže. Úchyty dětských sedaček ISOFIX jsou na bočních místech.
V „plné palbě“ má nový Opel Crossland X na palubě spoustu hypermoderních hraček – LED přední světla s přisvětlováním do zatáček a automatickým dálkovým svícením, kameru Opel Eye pro čtení značek a systém proti opuštění jízdního pruhu, systém detekce únavy řidiče, panoramatickou parkovací kameru, zobrazující buď pohled shora, nebo dozadu v rozsahu 180 stupňů, automatické parkování a také systém OnStar s WiFi hotspotem. Ten zajišťuje automatické přivolání pomoci při nehodě nebo vám jeho operátoři pomohou zamluvit hotel či najít parkovací místo. Máme zde také průhledový displej s velkými ukazateli rychlosti a povelů navigace, velmi příjemně se čte.
Když se podíváte na grafiku palubního systému, možná vás něco trkne do očí. Není to klasický systém Opelu. A Crossland X také není klasický Opel. Využívá platformu, kterou dostane nový Peugeot 2008 a Citroën C3 Aircross. Od Francouzů pochází také motory – v nabídce je základní benzínový tříválec 1,2 s 81 koni a jeho přeplňované verze se 110 či 130 koni. Čtyřválcový diesel 1,6 Turbo D může mít 99 nebo 120 koní a slibuje kombinovanou spotřebu od 3,6 l/100 km. Poháněna jsou výhradně přední kola přes pětistupňový nebo šestistupňový manuál či šestistupňový automat.
Sedáme do nejsilnějšího dieselu s manuálem a už po pár kilometrech je jasné, že Crossland X umí být na sedmnáctipalcových kolech velmi pohodlný. Lehce se pohupuje, ale není labilní, řízení nemá moc velký odpor a nemusíte se s ním prát. Z auta je díky vyšší pozici za volantem skvělý výhled do všech stran, záď vám jistí parkovací kamera. Šestistupňový manuál má docela dlouhé dráhy a také velkou hlavici, která možná nesedne do drobné ženské ručky. Nicméně motor 1,6 Turbo D je skvěle utlumený, spíš slyšíte tichý svist větru okolo zpětných zrcátek a lehký šum od kol. Není to trhač asfaltu, kvalty jsou relativně dlouhé, takže pružné zrychlení je spíše rozvážnější, nicméně na Crossland X s přehledem stačí na dálnici i okresce. Spotřeba se při naší vyjížďce italským venkovem včetně štědré dávky ploužení se malými vesničkami pohybovala okolo 5,5 l/100 km, určitě to půjde i za méně. V zatáčkách se Crossland X lehce naklání, ale neujíždí po předku a navzdory již zmíněnému lehkému „kolébání“ působí stabilně a sebejistě. Nemáte potřebu s ním krájet apexy a zkoumat limity přilnavosti, nekonfliktní a příjemné ovládání i naladění podvozku lépe odpovídá cestování ležérním tempem, což auto zvládá na výbornou.
S přeplňovaným tříválcem 1,2 a šestistupňovým automatem jsme jezdili za více než osm litrů – opět klidným tempem. Jeho drnčivý zvuk do kabiny proniká možná více, než v případě dieselu, protože… Ehm, moc nejede. Pokud chcete svižnější tempo, musíte mu šlápnout na krk a i v tom případě se navzdory výkonu 110 koní a točivému momentu 205 Nm musí docela snažit. Na popojíždění po městě se hodí lépe, než když chcete na dálnici předjíždět, pružné zrychlení je trochu unylé a o něčem také svědčí čas 0-100 km/h za 11,8 sekundy. Na druhou stranu, automat (byť klasický a ne dvouspojka) řadí logicky, komfortně a relativně rychle.
Nemusíte se tedy bát. To, co zní na papíře trochu děsivě – německý design plus francouzská technika – funguje dobře. Crossland X je pohodlný, tichý, skutečně prostorný a praktický a pokud si vyberete ten správný motor (do města benzín, kamkoliv jinam diesel) tak s ním budete spokojeni. Od řidiče nevyžaduje žádnou extra pozornost, jeho pilotáž je nenáročná a odpočinkově příjemná. Je tu pár drobností, například plasty v interiéru hlavně v oblasti dveří nepůsobí zcela aktuálně a manuální převodovka má dráhy dlouhé jako týden. Zábavu za volantem a větší množství zpětné vazby v kormidle také u Crosslandu X nehledejte. Ale nutno říci, že cílová skupina tyto věci nikdy nebude řešit, (převážně) ženy ocení vyváženou kombinaci ovladatelnosti, komfortu, moderní techniky i designu. Praktičnost je pak hlavním esem v rukávu – možnost vybrat si buď obří prostor pro nohy nebo zavazadla je u auta tohoto typu a velikosti vítaná a prospěšná. Ceny startují na příznivých 309 900 Kč za benzínovou tříválcovou verzi 1,2 s pětistupňovým manuálem, diesel pořídíte již od 379 900 Kč – oboje ve výbavě Selection. Strop představuje dieselové provedení 1,6 CDTI 120k za 469 900 Kč.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | čtyřválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1560 |
Převodovka | šestistupňová, manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 88/120 v 3500 |
Točivý moment (Nm) | 300 v 1750 |
0-100 km/h (s) | 9,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 187 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,0 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4212 |
Šířka (mm) | 1765 |
Výška (mm) | 1605 |
Rozvor náprav (mm) | 2604 |
Provozní hmotnost (kg) | 1244 |
Zavazadlový prostor (l) | 410/520 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 309 900 Kč |
Základní cena test. verze | 434 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 469 900 Kč |