Škoda Kodiaq ještě terénnější? Díky nové modelové linii ano.

Jestli něco novému mladoboleslavskému SUV chybělo, tak to byl, podle všeho, drsnější vzhled a entusiasmus opouštět silnice a špinit se bahnem.

Filosofování na téma Kdo skutečně s moderními SUV jezdí do terénu není na místě, ne když víme, že různě oplastované verze všemožných kombi, ale i sedanů, potažmo SUV, jdou na dračku a zákazníci je chtějí.

Bylo by tedy chybné si myslet, že domácí výrobce nepřijde s novým Kodiaqem, který bude ještě více akcentovat dobrodružství a cesty mimo asfalt. Bez ohledu na to, že se „offroad“ v reálu smrskne na písek a kamení pláže v Chorvatsku nebo rozbředlý sníh v Jizerských horách.

Škoda tedy pokračuje ve své ofenzívě v segmentu SUV a přestavuje Kodiaq Scout, zatím v teoretické rovině, v reálu ho uvidíme na Mezinárodním autosalonu v Ženevě. Jde o „modelovou variantu s designovými a technickými úpravami pro jízdu mimo zpevněné cesty. Drsný a robustní vzhled podtrhují stříbrné designové prvky včetně výrazných lišt vpředu a vzadu.“ Důležité je vědět, že jsou k dispozici dva benzinové a dva naftové motory, které se vždy kombinují s pohonem všech kol.

Kodiaq Scout si nese určitá specifika, tak třeba lak, kdyje zde „stříbrná barva jako výraz silného charakteru.“ Alespoň to říka Škoda, když pak doplňuje, že „vedle specifických ochranných prvků na obou náraznících je Škoda Kodiaq Scout vybavena skly s vyšším stupněm tónování od sloupku B dozadu. Stříbrné prvky zvýrazňují mohutný vzhled a robustní charakter nového velkého SUV české automobilky.

Drsný design podtrhují také standardně dodávané Full LED přední světlomety a mlhovky.“ Vizuálně je vše v pořádku, maska chladiče je zasazena do stříbrného rámečku, ve stejném odstínu jsou provedeny i střešní nosiče, kryty vnějších zpětných zrcátek, rámečky kolem bočních oken a přední i zadní ochranné prvky pod nárazníky, opticky rozdělené na tři části. Scout stojí na litých devatenáctkách, speciálně navrženými pro tuto modelovou linii, na předních blatnících a na víku odkládací schránky před sedadlem spolujezdce je plaketa s označením modelu.

Tak tedy motory, jak bylo zmíněno, jsou dva benzinové a dva naftové, a to 1,4 TSI 150 koní (4×4, maximální rychlost 197 km/h, 0-100 km/h za 9,8 s, kombinovaná spotřeba 6,8 l /100 km, 153 g CO2/km), 2,0 TSI 180 koní (4×4, maximální rychlost 207 km/h, 0-100 km/h za 8,0 s, kombinovaná spotřeba 7,3 l/100 km, 168 g CO2/km), a diesely 2,0 TDI 150 koní (4×4, maximální rychlost 197 km/h, 0-100 km/h za 9,5 s, kombinovaná spotřeba 5,3 l /100 km, 139 g CO2/km) a 2,0 TDI 190 koní (4×4, maximální rychlost 210 km/h, 0-100 km/h za 8,9 s, kombinovaná spotřeba 5,7 l /100 km, 150 g CO2/km).

Výbava, vychází ze specifikace Ambition, má v sérii funkci Offroad, která stisknutím tlačítka mění režim fungování pohonu 4×4, dále paket pro špatné cesty s ochranou motoru a dalších důležitých součástí pod podlahou vozu a parkovací senzory vpředu i vzadu. Velkorysá sériová výbava zahrnuje standardně také volbu jízdního profilu (Normal, Sport, Eco, Comfort, Individual, Snow), ovlivňující reakce motoru, automatické převodovky, posilovače řízení, klimatizace a případně adaptivního podvozku DCC. Režim Snow přizpůsobuje funkci systémů ABS, ASR, ACC (pokud je součástí výbavy) a řídicí jednotku motoru dle konkrétních podmínek zasněžené nebo kluzké vozovky.

A samozřejmě pohon 4×4, jehož centrem je elektronicky řízená lamelová spojka, která je v zájmu optimálního rozložení hmotnosti umístěna bezprostředně před zadním diferenciálem, tedy na konci kardanové hřídele. Systém pohonu všech kol pracuje rychle a inteligentně, jeho řídicí jednotka permanentně propočítává optimální hnací moment pro zadní nápravu. Za normálního provozu, zejména při nízkém zatížení nebo při brzdění motorem, posílá řídicí jednotka maximum hnacího momentu na kola přední nápravy.

Závěrem pohled na jízdní vlastnosti v terénu, se světlou výškou 194 mm by měl Kodiaq Scout dobře překonat i větší nerovnosti. Jeho přechodový úhel činí 19,7 stupně, díky krátkým převisům vykazují hodnoty předního a zadního nájezdového úhlu 22,0, resp. 23,1 stupně. Sériové dodávaný paket pro špatné cesty chrání před poškozením motor, podlahu a různá pod ní uložená vedení a kabely.

Zmínka o režimu Offroad už zazněla, na přání dodávané tlumiče DCC odpovídajícím způsobem upraví charakteristiku a mírně se zpomalí reakce plynového pedálu. Protiblokovací systém ABS se nastaví tak, aby využil tzv. klínového efektu, tj. delším blokováním brzděného kola si před sebou nahrne materiál a tím vytvoří klín. Pro zlepšení trakce v režimu Offroad dovoluje systém ASR určitý prokluz a elektronická uzávěrka diferenciálu EDS reaguje rychleji. V případě potřeby se aktivuje asistent pro rozjezd do kopce, resp. asistent pro sjíždění svahu, který samočinně udržuje konstantní rychlost vozu zvolenou řidičem.

26.1.2017 9:20

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist