nejhorsi-myty-o-pravidlech-jizdy-po-dalnici-cast-2.jpg

Nejhorší mýty o pravidlech jízdy po dálnici – část 2.

poradna

Dnes se podíváme na vyblikávání, vybrzďování, podjíždění a další kousky.

Diskuze

76 komentářů

    Pavelpu

    Až na ten odstavec o vybržďování je to opět velmi dobré. Ten zmíněný odstavec ale vyznívá trochu jako obhajoba toho chování, s čímž nesouhlasím. Ale odstavec o vyblikávání a troubení je velmi jasný. To zas bude diskuse.

    BeNiSh

    jj, to zas bude kecu od "vychovnaku", jak Beran brani piraty a jak bude na svete hrozne, kdyz se budou hledat klicky v zakone a blablabla 😀 vychovavat ostatni na silnicich je prece spravne!!

    Tomáš Beran

    To by mě nikdy ani nenapadlo. 🙂

    Luky

    Z popsaného moc moudrý nejsem. Když mám silné auto, tak se po předjetí musím stahnout a počkat, až mě předjede např. dýchavičná Felicie která jede za mnou, přičemž v pravém pruhu nesmím zrychlovat? Nemůžu prostě přejet do pravého pruhu a držet pořád plyn?

    Protože v posledním odstavci popsané "Obecně ale platí, že předjížděný / vytlačovaný by buď měl dostatečně zrychlovat tak, aby se nemusel stahovat, samozřejmě pouze za podmínky, že se stáhnout může (viz diskuse minule) anebo když už se tedy musí stáhnout nebo stáhne, měl by se nechat předjet a pokud chce předjíždět znovu, tak až po předjetí" přeci není správně?! Já přeci musím do pravého pruhu ať zrychluji sebevíc (když nikoho nepředjíždím), tak jaképak "dostatečně zrychlovat"?

    Kde je tedy hranice kdy musím uhnout do pravého pruhu a bez zrychlování počkat až mě auto za mnou předjede?

    (vím že popisovaná situace je dost extrémní a v praxi to nikdo neřeší, ale když už se tu šťouráme v detailech co je správně a co ne… 🙂

    Pavelpu

    No, ona Felicie především musí předjíždět, takže jestli máte silnější auto a nejedete zrovna na tempomat, tak po zařazení samozřejmě můžete zrychlovat. V tom případě by se Felda měla zařadit za vás. V případě ale, že jedete pomaleji, ona Felda vás začne předjíždět a vy si v polovině jejího předjíždění vzpomentete, že chcete být před ní, tak to je špatně.

    Luky

    Jj, tomu rozumím, ale mě šlo spíš o to, kdy předjíždí a kdy nepředjíždí. Zkrátka já jsem v pravém pruhu, Felda na mé sedmé hodině. Zahajuje tím předjíždění nebo ne? 😉

    m

    Představ si tam místo feldy turka v MANu. Strčíš mu to tam, nebo chceš žít?

    Pavelpu

    To nelze zobecnit. Osobně si myslím, že záleží na tom, jestli se felda na sedmé hodině přibližuje a jak rychle. Jestli je rozdíl rychlostí dostatečně malý, tak bych si myslel, že se ještě může zrychlit. Na dopravní situace ale neexistují tabulky. Vždy záleží na konkrétní situaci.

    Zakroj

    nesmíš feldu hold při přejíždění z pruhu do pruhu ohrozit….

    Rudolf

    To by si měli přečíst všichni policajti, zejména ty provokatéři v mondeu ST220. Šmejd jeden mě takle bránil v předjetí. Pak mi vysvětloval, že levej pruh je k předjíždění, přitom mi zrychlil ze 120 na 140. Sou to svi*ě!!!

    §17 odst. 4:

    Řidič předjížděného vozidla nesmí zvyšovat rychlost jízdy ani jinak bránit předjíždění.

    Daniel

    Rudo, taky si myslím,že těm hošánkům z Kobry 11 ty auta neměli dávat.Navíc asi policejní auta nejsou vybaveny blinkry anebo kluci nevědí,kde se zapínají.Ale zase pochop, že oni jinak žádnou radost že života nemají.za ten jejich plat si nikdy nekoupi pořádne auto a každý je má v paži.Vždyť jim musíme pomáhat a chránit je.

    pes

    převčírem jsem jednoho kokota s české kobry jedenáct potkal u plzně – bez blinkru, všechno rozsvícený a odstavným pruhem asi 160 rychle na ústřednu na kafe potom, co jsme zbuzerovali pána ve felicii.

    Nikoloki

    A jak je to s předností v jízdě na křižovatce typu čtyřlístek při najíždění na dálnici, kdy moje dráha zároveň koliduje s drahou řidiče, který z dálnice sjíždí? Já jsem na dané úrovni dříve, zrychluji a potřebuji přejet vlevo na dálniční pruh, on je na dané úrovni později, zpomaluje a potřebuje přejet vpravo do odbočovacího(pro něj)/zrychlovacího(pro mě) pruhu. Ale protože přijíždí větší rychlostí, tak se dostává přede mne, přejíždí těsně myškou do mého pruhu a přede mnou brzdí. Z logiky plynulosti provozu, základních fyzikálních pravidel a slušného chování mi vychází, že zpomalující by se měl řadit za zrychlujícího, neboť pak dané trajektorie kolidují nejméně. Ale jsem poněkud nejistý, pokud se týče pravidel silničního provozu – já mám dát přednost jemu při najíždění na hlavní silnici a přejíždění do jeho pruhu (kdyby neodbočoval, tak je to jasné a má přednost), on má dát přednost mně při přejíždění do mého pruhu (kdybych nenajížděl na dálnici a pouze bych projížděl /například abych se otočil/, tak jasně má dát přednost on mně při přejíždění do mého pruhu). Jde zde aplikovat obdoba přednosti zprava, tedy podobné pravidlo jako při přejíždění do středního pruhu, kdy vozidlo přejíždějící do něj z pravého pruhu má přednost před vozidlem přejíždějícím do něj z levého pruhu?

    Martin

    Jo a na kruháčích co rostou na dálnicich by mě to také zajímalo. Najíždějící pruh se kříží s opouštěcím, to ještě chápu – ten na kruháči má přednost. Ale co když ten co najíždí, hned sjíždí ? Tedy ten svuj pruh neopouští, pak má zase přednost on. Ten na kruháči má tak jen zlomky vteřiny na posouzení jak se situace vyvine. Klasické nájezdy, jsou rychlejší, levnější a bezpečnější.

    Noclaf

    …jestli dotycny houkackou nebo dalkovkama dotycnyho upozorni ze jede, nebo se za nej nalepi a donekonecna blika a troubi jak dement…

    Pavel

    Přesně tak. Jedna věc je upozornění a druhá agresivní chování. Mimochodem zkuste se to s troubením a vyblikáváním v Německu. Jsem zvědavý jak uspějete….

    Tom

    ČR je prostě Kocourkov, nemůžu si pomoct. Pokud můžu podle zákona troubit a blikat na toho, koho chci předjíždět, tak by to mělo být nějak dále ošetřeno. K situaci, kdy jede auto moc vlevo a já ho chci ve dne zatroubením upozornit aby udělalo prostor, nemám výhrady. Ale zbytečné agresivní troubení vyvolává další agresi u ostatních řidičů a vytváří na silnici nebezpečné situace.

    Setkal jsem se s mnoha případy, kdy byli nezkušení řidiči krátce po autoškole naprosto zbytečně vytroubeni. Některé z nich to vyvedlo natolik z míry, že zazmatkovali a povolili volant. Kdybych neseděl na místě spolujezdce, mohly tyto případy dopadnou špatně. Psychopati za volant nepatří a basta!!

    Míra

    No ale Tome, pokud někdo po zatroubení pustí volant, tak ať vrátí řidičák a nebo si přikoupí kondiční jízdy v autoškole! Silnice není pískoviště, to by mohl příště až uslyší sanitu strhnout volat a vletět do příkopu.

    Martin

    Je nehezké moc troubit. Ale je ŽIVOTU NEBEZPEČNÉ řídit vozidlo, pokud to nezvládám. Takovi lide jsou vrazi. A pokud někdo nabourá jen na základě vysokého stresu, tak nesmí mít řidičák !!!

    Tom

    Odpověď pro Míru a Martina:

    Já s vámi oběma souhlasím, kdo neovládá bezpečně vozidlo nemá na silnici co dělat. A teď si dáme tu o Třech prasátkách…

    Teď vážně, chápu váš názor, sice nevím jak dlouho máte po autoškole, ale určitě jste oba víceméně vyježdění nebo máte cit pro techniku. Vězte, že né každý má tak pohotové reakce hned od začátku a kolikrát to chce desítky tisíc najetých kilometrů, než člověk získá naprostou jistotu. Spousta lidí udělá hned po autoškole svojí "první hloupost", kterou si pamatují a poučí je to. Většinou je to ovšem pár pomačkaných plechů nebo odřená zeď či popelnice.

    Znám několik lidí (a to prosím nejen ženy), kteří se relativně velmi dlouho učí jak na 100% ovládat vozidlo. Pokud by si měli kupovat kondiční jízdy, do té doby než se naučí jezdit by jim 100.000,- nestačilo. Uznáte, že v praxi taková věc není dost dobře možná.

    Na druhou stranu jsou takoví lidé VELMI opatrní a dělají vše pro to, aby se do kritické situace nedostali, to mi věřte. A když, tak zkušený řidič to většinou velmi rychle pozná! (opět ta tolerance) Nezapomínejte že nehody těchto lidí se dějí zpravidla ve velmi přijatelných rychlostech, ale když vás sejme ve stovce nějaký blázen v obci, má to několikanásobně horší následky.

    Je potřeba vzít také v úvahu, že navíc každý má určitou psychickou výbavu a s tou "leze" na silnici. Bylo by tak snadné říct babičce, která potřebuje jezdit do sousední vesnice za vnoučaty, že nedostane řidičák, protože jí vadí stres. V ideálním ohleduplném světě, by se nikdy nedostala do kritické situace. Tu vytvářejí až "agresivní" řidiči, kteří by ji vytroubili a natlačili do příkopu.

    Je mi jasné, že tu budu s takovým názorem sám, ale já raději potkám za sebou 3 čepičkáře než borce v Audině co mě bude předjíždět v nepřehledný zatáčce. Takové lidi má totiž tato společnost za vzor, jen se podívejme jak se tutlá Superb na D1.

    Ne, nejsem idealista, ale více tolerance na úkor přehnaných emocí bych na našich silnicích uvítal, to je vše. Ještě bych chtěl poznamenat, že nejsem ani dopravní psycholog, ani učitel autoškoly, ale s lidmi z obou stran barikády (tedy maniaci vs. nevyježděnci) mám dlouhodobé osobní zkušenosti.

    Petr

    Sam tady s timto nazorem urcite nebudes. Minimalne ja zcela souhlasim. 🙂

    Martin

    naježděno mám mraky a díkybohu bez nehody. Sám agresivní řidič nejsem, právě proto, abych nevyprovokoval u druhého řidiče buď úlek končíci v kotrmelcích nebo nějaké silniční bitky a naschvály.

    Chci jen v klidu dojet. Ovšem někdy prostě není kudy – a úplně zbytečně.

    Martin

    "3 čepičkáře než borce v Audině" kdysi jsem měl stejný názor.

    Ale "borce v audině" jsem za rok potkal dva (druhého před týdnem) – to uhnu, přibrzdím, řeknu si – to je sebevrah a jedu dál.

    Čepičkáře bohužel potkám aspoň 5x za den !!! A ti neuhnou a jedeme všichni ve VELMI, VELMI nebezpečném chumlu.

    Právě proto mě více trápi tento problém.

    Zkuste někdy na dálnici sledovat protisměr. Dlohou nic, nic, pak strašný chumel a zase nic, nic.

    Jan

    Já to taky podepisuju 🙂

    turin

    Troubení či blikání při předjíždění je myšleno ve vyhlášce úplně jinak, doktore!

    Prostě na úzké cestě naznačím vpředu jedoucímu – drž se napravo, předjedu tě. Je to normálně smluvený a ve vyhlášce popsaný signál, aby se dalo opatrně předjet a nebrzdil se provoz. To samý u nás traktor nebo něco. Na dálnici sme asi trochu jinde…

    CD

    Ale ono to platí i na té dálnici a také v mezích slušnosti. Pokud jede jede nějaký vůz v levém pruhu například 110 km/h, a já ho chci předjet (protože běžně jezdím 130 km/h) a mám pocit, že se v tom levém pruhu zapomněl (to mi ovšem nenáleží soudit, jaký je jeho důvod pro jízdu v levém pruhu), tak jej mohu probliknutím či zatroubením upozornit, že hodlám předjíždět.

    Ale potom se musím zařadit za něj v bezpečné vzdálenosti a pokud nezmění své chování, tak s ním srovnat rychlost. (žádné další přibližování či podjíždění, nebo agresivní troubení).

    Rozhodně nemohu soudit, zda jeho jízda je nepřiměřeně pomalá, či zda levého pruhu používá k předjíždění, objíždění překážky či k souběžné jízdě.

    pes

    no, pravda, protože když už někoho upozorníte bliknutím nebo krátkým zatroubením, že prostě provedl něco špatně (od nedání přednosti na přednosti zprava po hození myšky před váš čumák), dostane se vám několika vulgárních nadávek a gest. Přitom by stačilo bliknout nebo mávnout na znamení omluvy, to dělá jen hrozně málo řidičů.

    Pavel

    No přesně tak. Našim silnicím by hlavně prospělo více slušnosti, ohleduplnosti a zdrženlivosti. A taky vědomí toho, že všichni nemusí být vyjěždění tak jako já – ono i ti vyježdění kdysi nějak začínali.

    A pokud se troubit a blikat ze zákona může, tak budiž, ale tím ještě zákonodárce neříká, že to mám používat jako součást svého každodenního a běžného projevu na silnicích. Je to prostě jen krajní prostředek a podle toho se s tím má nakládat. Jenže to už žádný zákonodárce nijak nekodifikuje, ale musí to vyjít z civilizačního uvědomění národa. Ovšem to je asi u nás dost poroblém…

    Kyle

    Když za někým přiletím na české dálnici povolenou GPS stotřicítkou, nepotřebuji ho vyblikávat. V Německu to nepotřebuji tuplem, protože mi to nepomůže. Je to prostě klasická česká trapárna a projev necivilizovanosti.

    Mimochodem, pane doktore Berane, neodpustím si komentovat Vaše nesmyslé blábolení na téma " chování řidičů na dálnicích kolem Mnichova" v minulém díle Vašeho názorového výronu. Vážně pochybuji o tom, že na německé dálnice zavítáte častěji než 2x ročně při cestě na dovolenou. Až po nich najezdíte alespoň tolik co já , budete si moci všimnout, že nešvary na nich, které popisujete, jsou stejně raritní jako naopak u nás běžné. Jejich implementace do německého prostředí, prováděná převážně českými řidiči na úseku " Mnichov – Operpfalzer Kreuz" je potom příčinou alergie německých policistů na české značky, zhusta končící potupným močením do šampusek.

    Spidour

    Když někdo napíše, že s tímto nešvarem se dá setkat i u v zahraničí, konkrétně okolo Mnichova, tak to je špatně?

    Popírá to snad nešvar jako takový?

    Nebo jste tu chtěl jen vyprsit ego, jak toho máte mnoho naježděno po Německu a nějakej JUDr. je oproti Vám nikde?

    Jsem celkem alergický na odsuzování celku viz. "klasická česká trapárna a projev necivilizovanosti". Zkuste přistupovat k věcem a lidem individuálně. Vás taky asi nepotěší, kdybych Vás označil za vraha, protože přece Češi vraždí (to, že existují osoby, s českou národností, odsouzené za vraždu snad dokazovat nemusím).

    jm

    Proste a jednoduse lzete, po nemecku mam najezdeno nemale mnozstvi km a to o cem pan Beran psal je pravda, navic uz mi prijde naprosto trapne jak se tu nemecko bere jako zeme svatych ridicu, kteri dodrzuji vse, to je dalsi nesmysl… Vetsinou tyto vyrony hykaji jedinci, kteri vedi naprosty prd, v CR jezdi jednu trasu z chalupy do kavina, do nemecka si "vyjedou" na vikend s rodinkou, za hranice do prvniho vetsiho mesta – do nakupniho centra a pak si vecer pusti Novu, kde jim tradicne zablaboli jak je to na ceskych silnicich strasne a dalsi den nam na internetu frustrat zablaboli o tom, jake ma dlouholete zkusenosti a jek v tom nemecku je to super, jak tam nevideli jedine "prase" na silnici

    Pavelpu

    Tohle podepisuji. V Německu jsou levopružníci určitě častější, než u nás, vyblikávání se tam děje také. Jen s jedním rozdílem – v Německu není povinné a ani běžné denní svícení, takže rychle jedoucímu autu většinou stačí rozsvícená světla a nemusí blikat.

    Honza

    Záleží hodně na tom, v čem jedete. V Subaru Impreza STi se mi z levého pruhu klidily i Bavoráky a Audi, s Focusem RS (je mimochodem rychlejší, než ta Impreza) jsem takovou ochotu neviděl a i jsem blikal dálkovkami. A s tou stařenkou v Yarisu taky souhlasím, už jsem se s tím taky setkal.

    Nemyslím ale, že by ten nešvar byl tak běžný, jako u nás. Oni si totiž většinou nepotřebují léčit mindráky, jako my tady. A na auto, co v něm jezdí, si většinou poctivě vydělali. Ale zhoršuje se to. Před 20ti lety se tam jezdilo slušněji a jen vzácně vás někdo předjel na omezené rychlosti, což je dneska mimo obec běžné, i když jedete +10 nad limit.

    Kyle

    Přesně tak to je.

    Nikdy se mi tam nestalo, že jsem se zasekl vedle hada kamionů za pomalu jedoucím osobákem a někdo by se mi nalepil vzápětí na kufr a blikal jak šílenec. V Čechách je to od frustrátů běžné.

    CD

    Rozsvícená světla neoznačují rychlé auto, ale "POZOR,jede Čech, radši se kliďte!" 😉

    pes

    abych řekl, v německu mě brzdiči v levém pruhu serou daleko víc, než u nás.

    Že se tam dá jet legálně cestovních 150 až 160, je fajn. Ale když se stařenka v Yarisu 1.1 usadí vlevo, prostě jí tam od tud nedostanete ani kulometem. A za podjetí vás rovnou všichni zastřelej!

    Kyle

    Již Váš pologramotný písemný projev je dostatečným důkazem toho, do které sorty řidičů patříte. Doporučuji Vám, abyste jezdil do Německa ještě častěji, třeba se jim podaří Vás zcivilizovat .

    jm

    Casteji uz to doufam nebude… ale vam bych zvysenou frekvenci navstev doporucil, at zde neblabolite pohadku o svatych nemcich a o ceskych psychopatech za volantem

    Tomáš Beran

    Nu, tak v tom případě máme asi odlišné zkušenosti. Nejezdím tam sice denně, ale během roku vícekrát a hlavně v posledních třech letech nejčastěji a přijde mi to stejně špatné jako tady, ne-li horší. Nechci Vám nic podsouvat, ale trošku mám pocit, že si lidé plynulost provozu a úroveň řidičů na západ od našich hranic idealizují. Když jsem přes Německo před lety začal jezdit, byl jsem hodně zklamaný tím, že se tam jezdí stejně jako tady (při posledním takovém zážitku mě jedna 7er s vypnutým majáčkem na střeše před Mnichovem tlačila z levého pruhu asi ve 190ti, ačkoli uhnout nebylo kam – prostě stejně arogantní jednání u řidičů vládních limuzín jako kdekoliv jinde). Z názorů lidí o tom, jak je za Rozvadovem tráva zelenější než tady, jsem nabyl falešného dojmu, jak tam budou lidé jezdit rychle a plynule a jak mě budou všichni předjíždět a když, nedej Bože ne, tak jak budou způsobně všichni v pravých pruzích a místo toho tam vidíte pravé dva prázdné (pozor, o 200 metrů dál je kamion!) a jezdí se jen v levých dvou, takže stejný přístup jako tady. Vlastně horší, protože tam je víc pruhů a ani to nestačí. Úplně lituju ty Němce, co si koupí xsetkoňové Porsche a pak se stejně musí plazit v levém 120, protože někdo nekouká do zpětného. Tady Vás to mrzet nemusí, protože se to "nesmí", ale tam? Právě proto mi přijde jízda v levém v zemi, kde je neomezená rychlost na dálnici a kde mají čtyři pruhy v daném místě jako mimořádně bezohledné chování, takže právě z takových příkladů jsem dospěl k závěru, že Němci nejsou o nic "lepší", tj. ohleduplnější a všímaví řidiči než Češi.

    pivko

    Kecy. Jakmile provoz v Německu trošku zhoustne, je to nemlich to samý, jak tady. Ať už na A93 nebo kdekoli jinde.

    Martin

    Je to určitě o klidu z obou stran. I když na někoho blikám, tak tim šetřím. Někteří řidiči si opravdu v zamyšlení nevšimli a uhnou. Ti kteří nechtěji uhnout a začnou naschval bránit v předjetí stejně další blikání nepřesvědčí – chce to klid.

    Spíše je to sranda s tím předjetím zprava. Prostě se musím zařadit vlevo a blikat. Při předjetí zprava porušuji já. Jasná volba. Zejména u Brna klíčová – tam jezdi vlevo všichni 😀

    dan

    já na to dlabu, klidně ho předjedu zprava. Třeba si ten vůl uvědomí, že i vpravo je docela fajn.

    Martin

    Stejně nechápu, kdy to je souběžná jízda. Pokud se vlevo vytvoří kolona 10-ti aut za policistou nebo brzdou. Tak už bych to mohl považovat za kolonu a mohl bych se zařadit do pravé kolony, i když tato jede rychleji a tvoří ji nula aut ???

    viz:

    Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel

    , v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně (dále jen "souběžná jízda"); přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu."

    Nikoloki

    Ještě jednou můj problém: kdo má přednost, když při jízdě v pruzích vedle sebe vpravo jedoucí chce přejet doleva a zároveň vlevo jedoucí chce přejet doprava? (Například ve městě pro zařazení na odbočování před křižovatkou.) A co platí v případě, že pruh vpravo je připojovacím / odbočovacím pruhem dálnice a pruh vlevo je průběžným pruhem dálnice? (Například na křižovatce typu čtyřlístek.)

    VIKI

    Inu

    1. ridic v pravem pruhu na viceproude komunikaci je povinen nechat zaradit ridice jedouciho v pruhu nalevo (paragraf si nepamatuji, ale je ve vyhlasce)

    2. konkretne v Praze jsou najezdy na dalnicni okruhy osazeny znackou "dej prednost v jizde"

    3. prosta logika napovida, ze ridici sjizdejici z dalnice by meli mit prednost, jinak by mohl pri vhodne konstelaci nastat "Cimrmanuv efekt" a zatimco by vozidla vesele najizdela z pripojky na dalnici, na predchozim useku dalnice by stala kolona.

    fred

    Nestudoval jsi v Plzni Berane?

    Tomáš Beran

    Ne, v Praze. Známe se? 🙂

    Zdenek

    Nejhorší chování mají na dálnici řidiči kamiónů , kdy aby nemuseli vypínat tempomat a přestat si číst nebo dělat jinou činnost nesouvisející s řízením, tak předjíždějí jinej kamión jedoucí o 5 km/hod. pomaleji. Tímto blokují levý pruh dálnice i několik km. Tady by bylo dobrý řešení je rovnou střílet jako škodnou. Jinak mám zkušenost s podjížděním, že toto praktikují v drtivé většině jenom aut a s pražskými RZ. Holt jsou to cajzi a tudíž jim toto odpouštím.

    CD

    Jasně, kamioňáci nemají právo ušetřit tři čtvrtě hodiny denně tím, že se s prázdným vozem nebudou táhnout za plně naloženou cisternou, ale pokud někdo zdrží obchodního cestujícho o 5 vteřin, tak je to hned na trestní stíhání.

    ACE

    Píše hodně polopravdy a každá ze zmíněných vysvětelní je nutno aplikovat na konkrétní situaci. Takhle paušalizovat je značně nepřesné a hodně strojené.

    Pavelpu

    Snažím se být k řidičům kamionů tolerantní, ale občas mě skutečně naštvou. Například v pondělí na D5 předjížděl maďarský kamion 2 Slovenské kamiony od sjezdu na Zdice po sjezd na Cerhovice, což je bratru 10km.

    A co mě rozpálí do ruda vždy je blokování jednoho jízdního pruhu před omezením a znemožňování uplatnění pravidla zipu. Tím se kolonu natáhnou a zpravidla zablokují i sjezdy, které by jinak byly volné, čímž v koloně uvíznou i vozidla, která by tam jinak nezůstala.

    Matematik

    A teď ještě tu pohádku o tom, jak jak rychlejšímu autu stačí k zazipování menší mezera než autu jedoucímu stejně rychle jako to před které se zařazuje.

    Pavelpu

    No, vy si sice říkáte matematik, ale váš rozhled je velmi omezený. Oborem matematiky je i statistika vyházející z měření. Je prokazatelně změřeno, že auta, která zipují skutečně potřebují k projetí o 30-40% méně místa, než auta jedoucí za sebou v koloně, která se rozjíždí a zastavují.

    A k té pohádce – pamatuji uzavřený kus dálnice D5 u Berouna, kde kvůli blokujícím kamionům byl zablokován sjezd na Králův Dvůr / Popovice, kudy by jinak značné množství aut sjelo, aby uzávěrku objelo.

    Matematik

    Nevím, jak si říkáte vy, nepřísluší mi to soudit.

    Rád bych viděl statistické měření, které prokazuje, že auta, kde se zazipovává do pomalejšího pruhu auto jedoucí rychleji potřebují k projetí méně místa, než auta, která se zazipovávají ze stejné rychlosti.

    Ono vážně zazipovávání znatelně rychlejšího auta (kdy je nutná mnohem delší dráha pro zpomalení zazipovávajícího se auta, která musí být vyplněna zpomalením auta jedoucícho za ním a velkým zpomalením auta, přek které se zazipovává) nezpůsobí zastavování a rozjíždění kolony?

    Martin

    tak si ho najdi, existuje. Nebo si sedni na mez u zúžení a sleduj. Kdybys uměl počítat, tak si to i spočítaš na základě zrychlení aut. A nakonec lze to i odpozorovat při rozjiždění na křižovatce. Většinou vzniknou rozestupy mezi auty cca 5 až 7m (chvála těm co se umí rozjíždět najednou s mezerou 2m). No a zde je prostor pro zip, těch 5 až 7 m pro něj bohatě stačí.

    (Projeti 3 aut na zelenou s rozestupy 10m je další super nešvar)

    Matematik

    Nedokážu si najít něco, co snad ani není možné, proto takovou statistiku chci ukázat.

    Já si prostě nedokážu představit ani spočítat, že by rychlejšímu vozidlu stačila na zařazení a zpomalení menší vzdálenost, než vozidlu pomalejšímu.

    Kolik metrů trvá zpomalit z 51 km/h na 49km/h?

    Kolik metrů trvá zpomalit z 80 km/h na 50 km/h?

    Jak velkou mezeru pro zařazení potřebuje vozidlo, které se zařazuje mezi dvě téměř stejně rychlá vozidla?

    Jak velkou mezeru pro zařazení potřebuje vozidlo, které se zařazuje mezi dvě auta, která jedou o 30km/h nižší(nebo vyšší) rychlostí?

    Martin

    jenže z tvého příspěvku číší jen strach, aby někdo neměl rychlejší auto nebo tě nedejbože nepředjel. Ale zipování není o předjetí nebo rychlosti !!! Je to o plynulosti a sjíždění se při rozjíždění nebo sjíždění se aut. Stejně tak je rozumné pustit občas někoho z vedlejší, když vidím, že jsem součásti nekonečné kolony …

    Pavelpu

    Marine, díky. Už jsem zjistil, že pan Matematik by se měl přejmenovat na Demagog.

    laem

    Když se blížím ke konci obce rychlostí 50 dle GPS a těsně před koncem obce mne začne předjíždět ten co sem ho měl celou dobu málem v kufru (samozřejmě díky tomu že překročí maximální povolenou rychlost v obci), smím zrychlit na povolených 90 a nebo musím jet stále padesát a poslušně čekat?

    laem

    a ještě jedna věc, cit: " když řidič předjíždí vozidlo nebo se k tomu chystá, tak je oprávněn MIMO OBEC na předjížděného řidiče troubit anebo jej „vyblikávat". Jak jste přišel na tu část "nebo se k tomu chystá", to v zákoně najít nemohu. děkuji

    CD

    Nesmíte bránit v předjíždění.

    To znamená, že když máte vozidlo které rychleji akceleruje a je schopno jet po vyjetí z obce maximální povolenou rychlostí, tak nesmíte bránit (zejména zrychlováním) předjíždějícímu vozidlu, které akceleruje pomalu a po vyjetí z obce hodlá(může) jet nižší než maximální povolenou rychlostí.

    Respektive: Projíždíte obcí přiměřenou rychlostí (40-50 km/h), před koncem obce vás dojede dodávka naložená železným šrotem, která projížděla obcí přes všechny přechody rychlostí 75 km/h a ve stejné rychlost vás několik metrů před koncem obce dojede a začne předjíždět. Jelikož obec končí mírným stoupáním, předjíždějící dodávka zpomalí na 60 km/h, a jelikož vás předjíždí, nesmíte jí v tom bránit. Teprve, když dokončí předjíždění, můžete jí předjet sám.

    😉

    Existují dva problémy s pravidly: 1. pravidla fungují pouze v případě, že je dodržují všichni (při nedodržení jednoho je pro ostatní účastníky složité dodržet některá druhá); 2. občas se do pravidel dostane věta, která nebyla navržena dopravními experty, ale politiky společně s právníky.

    martin

    zaujimalo by ma:

    ad "I letmý dotek brdového pedálu za účelem rozsvícení brzdových světel může vést k neadekvátní reakci vozidla za vámi a může tím vzniknout (zbytečně) nebezpečná situace pro ostatní účastníky silničního provozu. " – to predsa nie je moj problem, ze sa ten za mnou na mna lepi a neadekvatne reaguje, nie? a pokial pri tom letmom dotyku neznizim nahle rychlost vozidla (coz sa vacsinou nedeje), tak nie je co riesit. alebo sa mylim?

    CD

    Nechtěl tím autor náhodou říct, že vozidla jedoucí bezpečně a podle předpisů nesmí používat brzdy či zpomalovat tam, kde je to potřeba, protože by to mohlo ohrozit ty schopnější řidiče?

    opas

    Jestli je to dobře nebo špatně necháme stranou. Základ je "… bezdůvodně …"

    Myslím že málokdo policii dozná že brzdil bezdůvodně, nebo proto aby tomu za sebou naznačil, ať se nelepí. Daleko pravděpodobnější je, že mezi svodily vyběhla kočka, on se lekl a "zadupnul to". Kočka pak pochopitelně utekla. To že ji nikdo jiný neviděl znamená pouze to, že ji nikdo jiný neviděl…

    Rejpal

    To je smutná pravda.

    Ale může jí použít jen ten, za kterým se někdo lepí. Těžko by to tak vysvětloval ten, kdo někoho právě předjel v minimální vzdálenosti (ohrozil nebo omezil zařazením těsně před vůz) a pak prudce zabrzdil.

    opas

    A jak dokážete, že vás právě předjel? On přeci jede takhle posledních 20km a dojel jste vy jeho.

    (proto vozím na palubce malou kameru)

    klaver

    Pan doktor Beran si vyklada a hlavne doplnuje zakon po svem. Vyraz "… upozornění řidiče předjížděného vozidla." prece neni stejny jako "… nebo se k tomu chystá …". Predjizdene vozidlo je vozidlo, ktere jiz JE PREDJIZDENO.

    Vozidlo ve stejnem pruhu, ktere jede za mnou, me jeste NEZACALO ani predjizdet takze zde houkani ci troubeni neni na miste. U soudu by to pan doktor prohral. Vyraz "… nebo se k tomu chystá …", zakon NEUVADI!!

    laem

    Přesně tak, je to slušně řečeno hlupák.

    Honza

    Riskantní jízdu rozhodně né. Ale příklad z praxe. Předjíždím náklaďák, který je předjížděn jiným. Za sabou magora ve fábii, zuřivě blikajícího. Nebudu diskutovat o tom, proč chvátám. Já uhnu, nemám problém, když je někdo rychlejší. Ale stále zrychluji, neb opravdu nechci jet 80. Můžu se vrátit do levého pruhu, když ta parodie na auto nejde? No já počkal, až mě to předjede. Přiznám se, i s tím výhledem, že prostě nebude mít kam uhnout, pak taky stím výhledem, že prostě tohle auto do kopce neumí zrychlit ani na 120 a klidně se pověsil za něj. No z kopce mu to začalo jet, dokonce se dostal i za doporučených 130. Pak konečně uhnul, no dobrý. Jen se opět vyřadil a začal zuřivě blikat. Což už mě nervy fakt vytekly. Jen jsem si našel místo, odřadil se a sundal nohu z plynu. Když se ta věc přiblížila, jen jsem mu ukázal akceleraci. A pak se vrátil k cestovní rychlosti. Jo pravda, hodně razantně, řadil jsem za 3 ve 150ti. Je to nemorální? Možná. Je to nebezpečné? Nikoliv. Nemám nic proti malým motorům, ale když máte motor o výkonu sekačky na trávu, neblikejte na chvátající auta co tam ty sekačky mají 4ři. Ikdyž v HovnoToPojede budete řadit jako vzteklý, furt mě u v řadovém 6tiválci stačí šlápnout na plyn. A neserte tyhle auta, umějí jet, umějí většinou jít na 200 za tu samou (nebo hodně podobnou dobu) dobu, co vy na 100. A fakt nemáme maximálku takovou, co máte na tachometru.
    To mě tak napadá, měli jsme na firmě fabku, ne sekačku, ale 1.4 16V. Umělo to opřít tachometr. Dle GPS to jelo 183Km/h.

    Honza

    Riskantní jízdu rozhodně né. Ale příklad z praxe. Předjíždím náklaďák, který je předjížděn jiným. Za sabou magora ve fábii, zuřivě blikajícího. Nebudu diskutovat o tom, proč chvátám. Já uhnu, nemám problém, když je někdo rychlejší. Ale stále zrychluji, neb opravdu nechci jet 80. Můžu se vrátit do levého pruhu, když ta parodie na auto nejde? No já počkal, až mě to předjede. Přiznám se, i s tím výhledem, že prostě nebude mít kam uhnout, pak taky stím výhledem, že prostě tohle auto do kopce neumí zrychlit ani na 120 a klidně se pověsil za něj. No z kopce mu to začalo jet, dokonce se dostal i za doporučených 130. Pak konečně uhnul, no dobrý. Jen se opět vyřadil a začal zuřivě blikat. Což už mě nervy fakt vytekly. Jen jsem si našel místo, odřadil se a sundal nohu z plynu. Když se ta věc přiblížila, jen jsem mu ukázal akceleraci. A pak se vrátil k cestovní rychlosti. Jo pravda, hodně razantně, řadil jsem za 3 ve 150ti. Je to nemorální? Možná. Je to nebezpečné? Nikoliv. Nemám nic proti malým motorům, ale když máte motor o výkonu sekačky na trávu, neblikejte na chvátající auta co tam ty sekačky mají 4ři. Ikdyž v HovnoToPojede budete řadit jako vzteklý, furt mě u v řadovém 6tiválci stačí šlápnout na plyn. A neserte tyhle auta, umějí jet, umějí většinou jít na 200 za tu samou (nebo hodně podobnou dobu) dobu, co vy na 100. A fakt nemáme maximálku takovou, co máte na tachometru.
    To mě tak napadá, měli jsme na firmě fabku, ne sekačku, ale 1.4 16V. Umělo to opřít tachometr. Dle GPS to jelo 183Km/h.

    rp

    na druhou stranu musim rict, ze vzdy (ano, 2-3 krat za rok) kdyz jedu do Mnichova, tak par kilometru za Rozvadovem je situace jasna – co prase to Cech, protoze proste nekteri lide si musi dokazat ze ta jejich oktavka umi jet i vic nez 130… Takze ve finale Nemci jedou vpravo kolem 130-140, Cesi vlevo nedaleko maximalky…

    Otto

    Ty vago, ty si borec. Fakt šestivál jo ? Ty krávo

    Že by plzeň? Tohle neni první článek, kde jsem si přečet pěknej nesmysl!!! Nechtěl jsem reagovat, ale prostě to nejde.

    Jak může napsat, že můžeme řidiče před sebou \“upozornit nejen troubením, ale i vyblikáváním.\“

    Zákon jasně říká \“Je-li to nutné k odvrácení hrozícího nebezpečí, dává řidič zvukové výstražné znamení\“

    Pochybuju, že pokud mne omezuje v rychlejší jízdě hrozí tím nebezpečí!!!

    Jinak jsem z těch, kterým vadí tihle \“rychlíci\“ v levých pruzích, ale prostě to zákokn neříká!

    asdf

    Nesmysl. Pakliže už nějaké vozidlo předjíždíte, tak ho asi není třeba upozorňovat. Na co asi? Navíc vyblikávání by sotva k něčemu bylo, protože by ho onen předjíždění nemohl nijak zaznamenat. Důvod je čistě fyzikální. Kapišto?

    Jestli tohle to je právník tak já jsem bůh. Takové píčoviny jsem dlouho nečetl. A jestli takhle teď učí práva tak se nedivím že celá tato zem je v prdeli. V dopravě už dělám přes 30 let a kdyby se lidé měli řidit tím co tady píšese tak na pozemní komunikace jen v tanku

    Jack

    Pravidlo toho, že se máš zařadit po předjíždění do prava, v ČR prakticky nikdo nedodržuje. U nás to všichni dělí na pruh pro kamiony (pravý) a na pomalej (prostřední) a rychlej (levý), u dvouproudé je \“pomalej\“ a \“pro kamiony\“ synonymum.

    Stalo se mi třeba i to, že levý pruh byl zasekaný, v prostředním vždy cca po 100m auto a pravý prakticky volný. Já v něm jel a jen setrvačností jsem oba pruhy předjížděl, takže jsem musel brzdit, abych auta, která nebyla ani vedle mne (protože v prostředním byla zrovna díra mezi auty) nepředjížděl. Přede mnou volno, vedle mne nikdo (až ob pruh jelo auto) a já musím brzdit. Prostě komedie.

    Chtěl jsem si tu paradoxní situaci vyfotit, protože to fakt stálo za to.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist