Modernizovaná Kia Rio se představuje s elektrifikovaným pohonem a unikátní spojkou

Kia Rio je prvním vozem Kia s benzínovým mild-hybridním pohonem.
rio_pe_me_21_foto0-1100x618.jpg Zdroj: Kia

28Do vysoce konkurenčního automobilového segmentu B značka Kia uvádí modernizovaný model Rio. Čtvrtá generace městského vozu se pro modelový rok 2021 představuje s přepracovaným designem, novými bezpečnostními a informačními technologiemi, které známe spíše z vozů vyšších tříd a zásadně přepracovanou řadou hospodárných pohonných jednotek, včetně premiéry značky Kia – mild-hybridního systému s technologií 48 V poprvé v kombinaci s benzínovým motorem 1,0 T-GDI 88 kW/120 k, jehož součástí je relativně nová inteligentní manuální převodovka (iMT) bez mechanické vazby (clutch-by-wire). Převodovka iMT debutovala minulý měsíc u mild-hybridního motoru modelu XCeed. Varianta elektrifikovaného pohonu Kia Rio je volitelně k dispozici také se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou (DCT). Rio bude v Evropě a České republice uvedeno na trh ve třetím čtvrtletí roku 2020 se sedmiletou tovární zárukou Kia.

„Rio je pro značku Kia v Evropě i celosvětově důležitým vozem a pro řadu řidičů je zároveň pomyslnou vstupní branou ke značce Kia. Modernizovaný model staví na klíčových silných stránkách tohoto vozu – praktičnosti, kvalitě a technologiích – s nově elektrifikovanými pohony, osvěženým designem a vyspělými bezpečnostními a telematickými prvky, kterými se často chlubí vozidla o mnoho tříd výše. Nové Rio je nyní ještě atraktivnější než kdy v minulosti,“ říká Emilio Herrera, COO společnosti Kia Motors Europe.

48 V technologie a modernizované pohonné jednotky

Rio je prvním vozem značky, pod jehož kapotou najdeme benzínové mild-hybridní ústrojí (MHEV). Nové hnací ústrojí s označením EcoDynamics+ kombinuje nový spalovací motor 1,0 litru Smartstream T-GDi (zkr. turbocharged Gasoline Direct injection – přeplňovaný benzínový motor s přímým vstřikováním) se 48V systémem MHEV pro maximální pokles spotřeby paliva s přispěním točivého momentu elektromotoru a rekuperačního brzdění.

Ústrojí EcoDynamics+ bylo navrženo s cílem zvýšit provozní hospodárnost spalovacího motoru cestou hladkého využívání a rekuperace elektrické energie. Točivý moment spalovacího motoru je zde posílen výkonem kompaktní 48V lithium-iont polymerové baterie. Celkovou dobu cestování s vypnutým spalovacím motorem prodlužuje nová jednotka MHSG (Mild-Hybrid Starter-Generator).

Startér-generátor energie MHSG je přes řemen spojen s klikovým hřídelem spalovacího motoru a hladce přepíná mezi režimy ‚elektromotor‘ a ‚generátor energie‘. MHSG při zrychlování v režimu ‚elektromotor‘ slouží jako elektrická posila, která omezuje celkové zatížení spalovacího motoru i jeho emise. Během zpomalování, tedy při brzdění nebo dojíždění k semaforům na volnoběh, se jednotka MHSG přepíná do režimu ‚generátoru energie‘, kdy se přes klikový hřídel zpětně získává energie k dobíjení baterie.

Nová spalovací jednotka Smartstream pro model Rio nahrazuje dřívější jednotku 1,0 litru T-GDi generace Kappa a používá propracovanou technologii plynule proměnné periody ventilů (CVVD) i řadu dalších inovací. Technologie CVVD umožňuje motoru v závislosti na zatížení hladce přepínat mezi různými cykly spalování, a dosahovat tak co nejnižší spotřeby za všech jízdních situací. Smartstream disponuje stejným výkonem jako předchozí řada motorů Kappa – 100 nebo 120 koní – avšak disponuje o 16 % vyšším maximem točivého momentu u provedení 120 k (200 Nm).

Čtěte také: Test Kia Stinger 3.3 T-GDI: Korejský bavorák

Nové hnací ústrojí EcoDynamics+ pro Rio obecně snižuje emise CO2 o 8,1 až 10,7 % (v kombinovaném cyklu podle NEDC) a je k dispozici pro nový motor ve výkonových variantách 100 i 120 koní. Obě 48V hnací ústrojí budou vybavena voličem jízdních režimů Drive Mode Select, jehož prostřednictvím může řidič vybírat mezi režimy Eco, Sport a Normal.

Rio EcoDynamics+ je dále jedním z prvních modelů značky Kia, který bude vybaven novou inteligentní manuální převodovkou Kia (iMT). Elektronický systém ‚clutch-by-wire‘ (spojka bez mechanické vazby) napomáhá snižovat spotřebu paliva i emise CO2 ústrojí MHEV při zachování zažitého způsobu ovládání klasické manuální převodovky.

Spojka ústrojí iMT namísto mechanického spojení funguje čistě na elektronické bázi. Ve hladké spolupráci s jednotkou MHSG vypíná spalovací motor dříve než start-stop systém Kia (Idle Stop & Go), tedy ještě při dojíždění na volnoběh před zastavením vozidla, čímž napomáhá snižovat celkovou spotřebu paliva.

Oficiální údaje o výkonech a spotřebě paliva modernizovaného modelu Rio s mild-hybridními pohonnými jednotkami budou oznámeny v pozdějším termínu ještě před zahájením prodeje.

Nové benzínové jednotky Smartstream

Modernizovaná Kia Rio krom jiného přináší zásadní úpravy stávající řady benzínových motorů ve prospěch co nejnižší spotřeby, nižších emisí CO2 a ještě lepších jízdních schopností. Kromě provedení EcoDynamics+ se pro evropskou modelovou řadu Rio nyní nabízejí benzínové motory Smartstream – nová jednotka 1,0 litru T-GDi o výkonu 100 k, resp. nová verze nepřeplňovaného motoru Kia 1,2 litru s pokrokovou technologií vstřikování ‚Dual Port Injection‘ a výkonem 84 koní.

Motor 1,0 litru T-GDi o výkonu 100 koní je nyní též dostupný se šestistupňovou manuální převodovkou, která nahrazuje dřívější pětistupňové manuální ústrojí, a dále se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Kia (7DCT).

Konstruktéři Kia rovněž pro Rio modernizovali systém vypínání motoru ‚Idle Stop & Go‘ (ISG) s ohledem na využívání tohoto modelu ve městech celého světa. Nový systém ISG propojený s brzdami vozidla přináší další úsporu paliva vypínáním motoru při sešlápnutí brzdového i spojkového pedálu během zastavování vozu. Motor se spouští při uvolnění obou pedálů, kdy vůz opět zařazuje řidičem navolený převodový stupeň. V minulosti byl uvedený systém propojen pouze se spojkou. Tato malá úprava opět přispěla ke snížení spotřeby paliva i emisí modelu Rio.

Oficiální údaje o výkonech a spotřebě paliva modernizovaného modelu Rio s vylepšenými spalovacími motory budou oznámeny v pozdějším termínu ještě před zahájením prodeje. Modernizovaná Kia Rio se na evropských trzích včetně České republiky začne prodávat ve třetím čtvrtletí roku 2020, včetně jedinečné sedmileté záruky Kia (s omezením na 150 tis. km) již ve standardu.

29.5.2020 9:03| autor: Lukáš Volšický | zdroj: Kia

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist