Kia Rio 1.1 CRDI Edition 1

Že je nová Kia Rio povedené auto, to už víme. Ale jak obstojí s nejmenším a nejslabším dieselovým motorem v nabídce? Dokáže být aspoň úsporná?
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

RADOSTI
Kultivovaný motor; zvládnutá ergonomie; příjemné řízení

STAROSTI
Výkonu moc nepobral; spotřeba neodpovídá slibům; relativně cena

Zákazníci lačnící po maximální možné úspoře budou nad papírovými údaji jásat, ale všude platí základní ekonomické zákony a když se něco přehání příliš, výsledek může být naprosto opačný. Říkejme tomu třeba zákon klesajícího mezního užitku. Určitě vás ale v diskusi pod článkem napadne lepší přirovnání…

Zatímco se ve světě tabulkových hodnot a měření spotřeby podle EU dá napsat cokoli (a když nacpete i pod kapotu limuzíny pidimotor, pojede klidně za půl litru na 100 km), ve skutečném světě, ve kterém auta nejezdí na měřících válcích, ale po silnici, je všechno jinak. V takovém světě pak nemusí být nutně menší a slabší motor úspornější. A tedy pro zákazníka výhodnější.Kia Rio 1.1 CRDI za to nemůže. Automobilka prostě postavila auto, které vyhovuje doktríně Evropské Unie o emisích CO2, protože ty jsou přece zlé, ááno. Pochybuji, že by vám někdo u prodejce značky Kia s hrdostí tvrdil, že tohle auto bude jezdit za 3,9 litru na 100 km. I když se totiž snažíte, spotřeba se bude pohybovat okolo pěti litrů na 100 km.

Proč takový rozdíl? Protože tak malý motor na relativně velké auto nestačí. Výkon 75 koní a především točivý moment 170 Nm nezní úplně špatně, jenže přidejte si k tomu delší zpřevodování dieselového motoru a máte zaděláno na problém. Vševypovídající je udávané zrychlení 0-100 km/h za 16,1 sekundy. Autu tak musíte stát na krku a udržovat ho v ideálním pásmu použitelných otáček, tedy někde mezi 2000 a 3000 ot./min. Protože ale více než kdy jindy pojedete neustále na plný plyn, spotřeba poroste.

Kia Rio fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Kia Rio fotogalerie

Přesto všechno je motor pod kapotou modelu Kia Rio slušný. Je velmi kultivovaný, neobtěžuje hlukem nebo rachtáním a jediné, co slyšíte při jízdě po dálnici, je hluk aerodynamický a valivý, kterého je možná trochu víc, než by bylo zdrávo. Zejména tedy od zadní nápravy.Na dálnici se Kia Rio 1.1 CRDI moc nehodí a nepomůže ani soubor ekologických úprav EcoDynamics, který přináší systém stop/start (který si občas postaví hlavu a nechce znovu motor nastartovat) a zakrytovanou mřížku chladiče, což má pomoci aerodynamice. Na okresce už je to lepší a když se nebudete pouštět do nějakých zběsilých předjížděcích manévrů, bude odvádět tenhle hatchback slušnou práci. Díky šestistupňové převodovce se nikdy nedostanete do situace, že by nějaká rychlost bylo moc krátká a druhá zas moc dlouhá (což třeba trápí Škodu Roomster 1.2 TDI Greenline) a především vás bude bavit řízení.

Buď se něco změnilo, nebo to dělá ten těžší diesel vpředu, ale volant tohoto naftového modelu klade mnohem přirozenější a takový mechaničtější odpor než v případě benzínových verzí Rio 1.25 a Rio 1.4, se kterými jsem už jezdil. Vodit Rio zatáčkami je radost a přináší takové to příjemné uspokojení, že jste ještě stále řidič. To můžete potvrdit vypnutím stabilizačního systému, ale nějak si nedokážu vybavit situaci, kdy byste něco takového chtěli dělat.Jinak je život s Kiou Rio velmi snadný. Interiér je ergonomicky zdařilý, poměrně kvalitně sestavený a místa je uvnitř tak akorát, aby mohlo Rio sloužit i jako rodinné auto. Jediné, co je trošku omezující, je výhled šikmo vzad přes „sportovně“ zúžená okénka. Ale zvyknete si a proporce auta jdou velmi dobře odhadnout.Z řidičského hlediska je tak Kia Rio 1.1 CRDI v pořádku, pokud jste ochotni tolerovat skutečně slabou dynamiku. Ale v nabídce jsou i jiné motory a je jen na vás, který si vyberete. Rozhodně si tedy za 300 000 korun vybírat můžete. Tento testovaný model ve verzi Edition 1 stojí o plných 30 000 korun víc než povedený benzínový motor 1,4 litru o výkonu 109 koní. A dokonce o 50 000 korun víc než dynamicky podobně zaměřený základní čtyřválec 1,25 litru.

Navíc, za významně dynamicky nadanější motor 1.4 CRDI připlatíte jen 15 000 korun a to se zdá jako velmi rozumný příplatek. Zvláště, když s ním Rio jezdí velmi přesvědčivě a v reálném provozu stejně úsporně jako menší motor.

Verdikt
Jednotka 1.1 CRDI nedává pod kapotou Kie Rio moc smyslu, ale jestli vám jde jen o tabulkové hodnoty spotřeby a emisí, potom je všechno v pořádku. Pro všechny ostatní ale doporučuji buď silnější diesel 1.4 CRDI, za který se nepřiplácí tolik, anebo zvolit benzínový motor, který je o poznání levnější a dynamicky zajímavější. Schopné a příjemné auto se sedmiletou zárukou totiž dostanete tak jako tak.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1120
Kompresní poměr16,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)75,0 x 84,5
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson
Vzaduvlečená ramena, torzní příčka
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzaduKotoučové
Pneumatiky vpředu185 / 65 R15
Pneumatiky vzadu185 / 65 R15
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)55 / 75 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)170 v 1500 - 2750 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)63
0-100 km/h (s)16,1
Nejvyšší rychlost (km/h)158
Spotřeba paliva (l/100 km)4,5 / 3,5 / 3,9
Objem nádrže (l)43
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4045
Šířka (mm)1720
Výška (mm)1455
Rozvor náprav (mm)2570
Provozní hmotnost (kg)1191
Celková hmotnost (kg)1640
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)450
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)800
Zavazadlový prostor (l)288 - 923
Ceny
Základní cena modelu239 980 Kč (1.25 Active)
Základní cena test. verze299 980 Kč (1.1 CRDI Edition 1)
18.1.2012 7:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist