autoweb.cz > Mitsubishi > Mitsubishi slaví 40 let pracovních pick-upů. Projděte si jejich bohatou historii
Mitsubishi slaví 40 let pracovních pick-upů. Projděte si jejich bohatou historii
Máme zde rok 1978 a svět se mění. Do arkádových her po celém světě pronikají vesmírné invazní armády a začíná vzkvétat svět videoher. V Japonsku se buduje první automatizovaná síť pro mobilní telefony a do kin vstupuje Superman. Zákazníkům se představuje ještě jeden produkt, který v následujících čtyřiceti letech napomůže k mobilitě 4,7 milionům lidí – jednotunový pick-up od Mitsubishi.
1. generace FORTE/L200 (1978)
Lze pozorovat ohromnou poptávku po malých pick-upech v zámoří, zejména v Severní Americe, kde tyto vozy běžně slouží k dojíždění do školy či do práce i k rekreačním účelům. Mitsubishi Motors v září 1978 uvedla svůj první jednotunový pick-up pod názvem „FORTE“ a v říjnu následujícího roku jej začala vyvážet do Severní Ameriky.
Samotný název jednotunového pick-upu „FORTE“ znamená v italštině „silný“. Prototypy absolvovaly zevrubné zkoušky odolnosti, které probíhaly v Severní Americe, Thajsku a Saudské Arábii, aby výsledný produkt nabídl požadovanou spolehlivost. V japonském závodu Ohe a zejména pak v thajském závodu Laem Chabang se celkem vyrobilo na 657 tis. vozů.
Design se inspiroval kompaktním sedanem „GALANT Σ“ s jeho dlouhou přídí, spoilerem pod předním nárazníkem (v kategorii pick-upů vůbec poprvé) a čtveřicí kulatých světlometů. Pod kapotou modelu FORTE se nacházel benzínový motor 2,0 litru (resp. 2,6 litru pro Severní Ameriku a benzínový motor 1,6 litru pro Japonsko a další regiony). Pro export byl k dispozici naftový motor 2,3 litru. Ke špičkové jízdní stabilitě přispěl široký rozchod předních kol (1360 mm) a dlouhý rozvor 2780 mm.
Forte i jako užitkové vozidlo nabídlo propracovaný podvozek, tedy kotoučové brzdy na předních kolech, dvojité lichoběžníky / vinuté pružiny vpředu, resp. listová pera a tuhou nápravu vzadu. Na velmi tichém interiéru měl podíl nekompromisní přístup k potlačování hluku, vibrací a chvění, jako např. použití dvojdílného spojovacího hřídele nebo velkorysé nasazení speciálních těsnicích hmot.
Mitsubishi Motors efektivně využila mnohaleté zkušenosti s výrobou vozů Jeep a přidala i nově vyvinutý přiřaditelný pohon 4WD s rozdělovací převodovkou a přímo spojeným nehlučným řetězem. Použité řešení se odrazilo v potlačení hluku ozubených kol a nižších výkonových ztrátách, což dovolilo jízdu vysokou rychlostí po zpevněných cestách.
Uvedený vůz také posloužil jako částečná předloha modelů Mitsubishi Motors s pohonem 4WD, jako např. PAJERO/MONTERO a DELICA.
2. generace STRADA/L200 (1986)
V březnu 1986 došlo ke kompletní modelové proměně. Exteriér přinesl vytříbenou úpravu s novým provedením masky chladiče a dalšími menšími změnami. Výsledné tvary dodaly vozu robustní a moderní vzhled při zachování dobré aerodynamiky.
Rozšířila se nabídka uspořádání, včetně tří typů karoserie: Single Cab, Club Cab a Double Cab (včetně možnosti volby mezi dvěma různými délkami karoserie pro Single Cab), hnací řetězec 2WD nebo 4WD, benzínové motory 2,0 litru a 2,6 litru, resp. naftový motor 2,5 litru.
Současně se změnil i název a na japonském trhu se v roce 1991 představila „STRADA“ v provedení Double Cab. Tentýž model se v Severní Americe prodával pod označením „MIGHTY MAX“, v Austrálii jako „TRITON“ a v ostatních regionech jako „L200“. V Severní Americe vůz prodávala i automobilka Dodge pod označením „RAM 50“.
V japonském závodu Ohe a v thajském závodu Laem Chabang se celkem vyrobilo na 1 146 000 vozů druhé generace.
3. generace STRADA/L200 (1996)
V listopadu 1995 byla v Thajsku spuštěna výroba třetí generace modelu „STRADA/L200“. Díky kompletnímu přepracování interiéru a vnějšího designu vůz získal výrazný a pronikavý vzhled.
Nový styl odrážel poptávku zákazníků po pick-upech, které by bylo možné používat i jako osobní vůz pro mimopracovní účely. Model se představil jako prostorný pětimístný vůz nabízející pohodlí a dostatečné schopnosti k rekreačnímu i pracovnímu využití.
K vyššímu výkonu a lepším schopnostem v terénu přispěl turbodiesel 2,5 litru s mezichladičem a systém pohonu všech kol „Easy Select 4WD“. Na očekávání zákazníků zvyklých na pohodlí osobních vozů reagovalo zvýšení bezpečnosti a nabídka prvků výbavy.
Na thajském trhu se vůz prodával jako „STRADA/L200“ a rovněž zamířil k zákazníkům v Evropě, Oceánii, Latinské Americe, na Středním východě a v Africe. Celkem se prodalo na 1 046 000 vozidel. K dispozici pro některé úrovně výbavy: systém Mitsubishi Motors ABS, předcházející zablokování kol při brzdění a hybridní samosvorný diferenciál (LSD) ke zvýšení jízdní stability.
4. generace TRITON/L200 (2005)
V srpnu 2005 došlo ke kompletní modelové proměně a po uvedení v Thajsku v roce 2005 se tento vůz začal postupně vyvážet do přibližně 150 zemí po celém světě, čímž zaujal pozici významného modelu v rámci globální strategie Mitsubishi Motors.
Vývoj modelu TRITON/L200 se zaměřil na tři klíčové vlastnosti s cílem získat přízeň zákazníků celého světa. Za prvé, musel překonat základní funkční požadavky kladené na pick-upy, jako je hospodárnost provozu, odolnost a spolehlivost. Za druhé, musel vykazovat nejvyšší kvalitativní standardy s cílem opět posílit pozici značky v celosvětovém měřítku. A konečně, musel splňovat širokou škálu zákaznických potřeb nad rámec klasického užitkového vozidla. Celkem se vyrobilo 1 423 000 vozů 4. generace TRITON/L200.
Z charakteristických vlastností modelu TRITON/L200 z roku 2005 jmenujme pokrokový design interiéru a provedení exteriéru ukazující na sportovní a současně stylový naturel. Chytré obestavění prostoru přineslo nejprostornější interiér v dané třídě, zatímco úpravy podvozku a výbava interiéru znamenala jízdní pohodlí na úrovni osobních vozů.
Tato řešení nejenže zdůraznila pokrokovost modelu TRITON/L200 na trhu, ale také narušila obecný pohled na pick-upy coby čistě užitková vozidla. Podařilo se tak významně rozšířit skupinu zájemců o pick-upy od Mitsubishi Motors.
Nově vyvinutý naftový motor s přímým vstřikováním a rozvodem paliva typu Common Rail nabídl vysoký výkon při nízké spotřebě paliva, emisích i hlučnosti. Nově koncipovaná karoserie rovněž přinesla nejvyšší úroveň kolizní odolnosti v dané třídě. Účastí na dakarské rallye a v dalších závodech se vycizelovaly prvotřídní vlastnosti pohonu 4WD v terénních podmínkách, a celý svět se tak na vlastní oči přesvědčil, jak ohromnou odolnost dokáže TRITON/L200 nabídnout.
5. generace TRITON/L200 (2015)
Pátá generace modelu TRITON/L200 z roku 2014 přinesla další zdokonalení koncepce v souladu se stále pestřejšími nároky a potřebami zákazníků. Vylepšené užitné vlastnosti a odolnost pro komerční použití, sportovní naturel se snadným a příjemným řízením, kvalita přinášející zákazníkům pocity uspokojení, resp. pohodlí pro potěchu každého cestujícího na palubě – to jsou kvality, které přinesl nový TRITON/L200, jenž dospěl do fáze „opravdového sportovně užitkového pick-upu“.
Nabízejí se tři provedení kabiny pro různorodé způsoby použití: Single Cab, Double Cab a dvoudveřové Club Cab. Vylepšený turbodiesel 2,5 litru a benzínový motor 2,4 litru se nabízí společně s nově vyvinutým „čistým“ turbodieselem 2,4 litru MIVEC. Ten přináší mimořádně dobré jízdní schopnosti při špičkových parametrech spotřeby paliva a nižších emisích CO2. Poprvé se též nabízí šestistupňová manuální převodovka nebo pětistupňová automatická se sportovním režimem.
Postupně se vyvíjí i systémy pohonu 4WD. Systém „Easy Select 4WD“ nabízí tři volby: 2H, 4H, 4L pro optimální záběrové schopnosti na všech vozovkách, resp. „Super Select 4WD-II“. I nadále je v nabídce pohon 2WD v kombinaci se standardním provedením nebo zvýšeným provedením „High Rider“ se shodnou světlou výškou jako 4WD pro lepší schopnosti na nekvalitních cestách.
A budoucí pick-up bude odhalen již brzy…