Mitsubishi ASX 2.0 SMART MIVEC: Retro v nejlepší formě

Model, který se prodává už 10 let, můžeme s trochou nadsázky považovat za retro. Pro Mitsubishi ASX to ovšem není urážka, ale pochvala. Po faceliftu je totiž stále ve skvělé formě a navíc spoustu věcí dělá takovým tím příjemným, zpátečnickým způsobem.
img_8796-1100x618.jpgCelá galerie 13 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 8.2

Přes stále větší propojenost světa platí, že výrobci, i když s pronikáním na nové trhy postupně přenášejí výrobu a později i vývoj do oblastí, kam chtějí se svými auty proniknout, se pořád řídí zadáními, která jsou tvořená ve správních radách v mateřských zemích. Konkrétně to znamená, že auta japonských značek byla vždy něčím jiná ve srovnání s evropskými.

V 80. a 90. letech to bylo jednoznačně modernější zpracování a výroba celkově (a nesrovnatelně horší ochrana proti korozi), v nultých letech pak mnohem menší poruchovost, pravidelně dokazovaná výsledky prohlídek na německých technických kontrolách. A v posledních letech pak japonská auta často působí řidičštěji a jednodušeji v dobrém slova smyslu než ta místní. A jednoznačně to platí i pro modernizované Mitsubishi ASX.

To se vyrábí už od roku 2010 a vloni prošlo už druhým faceliftem, tentokrát trochu podstatnějším. Ale právě stáří modelu je paradoxně to, co dodává autu na atraktivitě. Když k modernizovanému ASX přicházíte, na první pohled vás upoutá úplně nový předek auta, který vypadá naprosto současně. O to kontrastněji pak působí, když zjistíte, že auto pohání nepřeplňovaný benzinový dvoulitr s nepřímým vstřikem, a tedy bez filtru pevných částic, sednete dovnitř a najdete páky manuální převodovky a dokonce i klasické parkovací brzdy a zjistíte, že auto je potřeba startovat pěkně postaru klíčkem.

V rámci modernizace došlo k několika zajímavým vylepšením. Jedno je použití výhradně diodových předních i zadních světel, další je změna převodových poměrů tak, aby na nejvyšší, tedy pátý stupeň, bylo možné i na dálnici cestovat v rámci běžných otáček. Ve 4 000 ot./min. tak auto jede 160 km/h.

A hlavní je použití výhradně výše zmíněného dvoulitrového motoru na benzin, který je stejně jednoduchý, jako byly motory v devadesátých letech, které najížděly statisíce kilometrů s pouze běžnou údržbou. Parametry má 150 koní a 195 Nm, za to si řekne mezi sedmi litry benzinu při opravdu slušné jízdě, přes 8,5 l/100 km při 145 km/h na dálnici, až po devět litrů a víc při svižném proplétání městským provozem.

Největším překvapením jednoznačně byly jízdní vlastnosti a pocit ovladatelnosti celkově. Asi i díky hmotnosti 1,4 tuny, což je méně, než má spousta mnohem sportovněji se tvářících aut, působí nečekaně hbitě a lehce. Popravdě jsem to měl tak, že když jsem ASX přebíral, radši jsem od auta nečekal vůbec nic. Po ujetí prvních pár kilometrů jsem nadšeně volal kolegovi, jaké že skvělé auto to u Mitsubishi postavili a po celém týdnu se moje radost jen zvyšovala.

I díky zmíněné nízké hmotnosti se podvozek nemusí snažit maskovat výšku auta a nabízí skvělou zpětnou vazbu jak do pohybů karoserie, tak do volantu. Přes pouze přední náhon nemá přední náprava problém 150 koní motoru přenést na silnici. ASX dobře maskuje i svoji velikost. Vlastně vypadá i se řídí jako menší auto, než je, což vás překvapí po vystoupení ven. Vzhledem k velkorysému vnitřnímu prostoru čekáte chování odpovídající těžkopádnějšímu SUV.

Sázka na smysluplnou jednoduchost je patrná i v interiéru. Jako u všech ostatních aut, která toto řešení používají, opět musím napsat, že není lepší systém ovládání klimatizace než třemi kolečky. Samozřejmě, že v dnešní době auto musí disponovat všemi standardními prvky pasivní i aktivní bezpečnosti, takže tu najdete spoustu výbavy.

Námi testovaná výbava Invite obsahuje navíc zadní parkovací senzory, kůží obšitý volant, bluetooth handsfree systém, který umí i Apple CarPlay a Android Auto, tempomat (naštěstí neadaptivní) a další. A to vše pořídíte za 462 850 Kč s manuální převodovkou a předním náhonem. Bezstupňový automat se čtyřkolkou (se čtyřkolkou jediná možná převodovka) pak stojí nejméně 552 850 korun.

V ASX se Mitsubishi povedlo svým způsobem to, co stálo za úspěchem Dacie Duster, ale o třídu výš. Je to auto, za které se nebudete stydět, naopak vás bude bavit je řídit a přitom vás bude obtěžovat minimem věcí, které nepotřebujete, ale zaplatit je musíte (v tomto případě nemusíte). A hlavně se dá předpokládat, že díky použití co nejjednodušší techniky nebude náročné ani servisně.

18.3.2020 11:02| autor: Jiří Kotyk

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist