Mercedes-Benz X 350d 4Matic: eXtra třída

Mercedes-Benz X není obyčejná Navara s jinými znaky. Pracovní pick-up od Mercedesu je více civilizovaný a umí jezdit se zajímavou spotřebou.
img_5192-1100x618.jpgCelá galerie 34 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9

Spolupráce velkých automobilek jsou v posledních letech častým jevem. Mercedes-Benz se ve snaze udržet krok s konkurencí opět spojil s aliancí Renault – Nissan, aby mohl rozšířit svou nabídku o pracovní pick-up. Mercedes-Benz třídy X je na trhu už nějakou dobu a na první pohled se může zdát, že je pouze přeznačeným modelem jiných značek, ale rozdílů je mnoho.

Mercedes-Benz X je založený na platformě Nissan F-Alpha jako Nissan Navara NP300, ale konstruktéři Mercedesu vlastní model výrazně přepracovali a odlišili od dárce základních komponentů. Původních dílů zůstalo jen málo. V exteriéru se shodují pouze držáky vnějších zpětných zrcátek, kliky dveří a madlo k otevření výklopného čela korby. Karoserie je dokonce o několik centimetrů větší do všech stran, což znemožnilo použití totožných plechů a plastů.

Třída X je pick-up mamutích rozměrů, který s délkou přesahující 5,3 metru strčí do kapsy nejednu obyčejnou dodávku. Velikost prémiového pracanta se ukazuje jako problém na přeplněných parkovištích ve městech, protože jej nelze zaparkovat na jedno běžné parkovací místo. Pokaždé na některém konci přesahuje. Manévrování při parkování ztěžuje i pomalý převod tuhého řízení a poloměr otáčení 13,4 metru.

Už po prvním nasednutí do interiéru je zřejmé, že návrháři Mercedesu zapracovali na tom, aby pick-up X byl prostě Mercedes. Téměř každý použitý díl pochází z výroby Mercedesu a s Nissanem se shoduje jen několik ovládacích prvků. Plasty jsou kvalitní, z dílenského zpracování je cítit řemeslnost Mercedesu, ale i přesto není X něco jako luxusní pick-up. Oproti konkurenčním modelům jej ale lze považovat za bohatě vybavený pick-up.

Zklamáním je zvolená ergonomie interiéru. Startovací tlačítko je umístěné ve spodní části palubní desky na úrovni pravého kolene, kde prolis může překážet osobám vyššího vzrůstu, a v interiéru chybí praktické odkládací prostory. Schránka loketní opěrky je malá, držáky nápojů minimální a v okolí sedadla řidiče se nenachází jediné místo, kam si lze odložit peněženku nebo mobilní telefon. I přestože cestující vpředu mají komfortu dostatek, na zadních sedadlech už ho tolik není. Zadní sedák je krátký a vysoko umístěný.

Vysoká pozice řidiče nad vozovkou může být malou komplikací při jízdě v hustém městském provozu. Spodní hrana bočních oken je vysoká a zvláště na více slepé pravé straně se pod její úroveň dokáže schovat i normální auto. Při změně jízdních pruhů je potřeba dbát zvýšené opatrnosti, protože se mi takto dokázalo schovat například Audi A7. Naštěstí zůstalo jen u šrámů na mém řidičském sebevědomí.

Mercedes-Benz pro pohon třídy X použil i vlastní motorizace, na jejichž vrcholu stojí verze 350d, která je tématem tohoto testu. Trochu divoké typové označení ve skutečnosti odkazuje na třílitrový šestiválcový turbodiesel OM642 o výkonu 258 koní a točivém momentu 550 newtonmetrů, který je dostupný už od 1 400 otáček za minutu. Vidlicový motor s jedním VGT turbodmychadlem disponuje silným zátahem, jemným chodem a pracuje s nečekanou tichostí.

Sedmistupňová automatická převodovka s hydrodynamickým měničem 7G-Tronic Plus má delší odstupňování a řadí hladce, k čemuž využívá prokluz měničové spojky. Naladění převodovky je pochopitelně zaměřené na klidné ježdění. Tomu odpovídá i pomalejší změna rychlostních stupňů a delší odezva na kickdown. I z toho důvodu mi při volbě jízdních režimů příliš nedává smysl možnost Sport. V poklidném pracovním picku-pu?

Řidiči picku-pu od Mercedesu se nemusí bát, že by jejich pracant s tváří prémiovky nezvládl náročnější terén. Třída X je klasický rámový offroad s tuhou zadní nápravou, která už není odpružená zastaralými listovými pery, ale modernějšími vinutými pružinami. Pohon všech kol 4Matic, jež rozděluje točivý moment mezi nápravy v poměru 40:60, je vybavený i redukční převodovkou a uzávěrkou diferenciálu zadních kol.

Ačkoliv se spotřebou paliva při testování běžně příliš nezaobírám, nejvýkonnější třída X mě zaujala. Při běžném totiž dokáže jezdit se spotřebou lehce pod 10 l/100 km. Překvapivé hodnoty mne dokonce donutily, abych s tímto picku-pem zkusil jet co nejekonomičtěji a výsledek byl fascinující. X 350 d s pohotovostní hmotností okolo 2 300 kilogramů spořádalo pouhých 8,3 litrů nafty na sto kilometrů.

Pokud čekáte, že teď zmíním dálnici, na níž jsem takového výsledku dosáhl, jste na omylu. Nejnižší spotřeby paliva jsem dosáhl při ježdění okrajovými částmi hlavního města a jeho přilehlým okolím. Vzhledem k rozměrům jsou jízdní odpory Mercedesu X obrovské a s rostoucí rychlostí jízdy stoupá i hlad po naftě. Na dálnici jezdí X s výrazně vyšší spotřebou, než například na pražské jižní spojce.

Na poměry picku-pů dokáže Mercedes-Benz X 350 d při dálničním cestování vyvinout slušnou dynamiku a i ve vyšších rychlostech zůstává stabilní. Rychlé ježdění po dálnicích je další situace, kdy řidič musí být více na pozoru, protože brzdy jsou sice dostatečně silné, ale mají vlažný nástup a pro ostřejší brzdění je potřeba se opřít do pedálu opravdu hodně.

Co je však nejlepší vlastností Mercedesu X, se kterou se setkáváme i v konkurenčních modelech? Je to rámový offroad! Co tím mám na mysli? I jako fanouškovi sportovní jízdy mi nevadí se s Xkem loudat krajinou a nechat se unášet na vlně spící síly výkonného turbodieselu. Dokonce jsem to dělal rád. X totiž nemůže být o svižné jízdě v zatáčkách. Má příliš dlouhé řízení, naklání se a limity přilnavosti hodně blízko.

Kouzlo rámových picku-pů vyniká ve chvílích, kdy s nimi jezdíte po typických českých silnicích. Drobné nerovnosti sice vyvolávají vibrace kabiny na rámu a nenaložený tuhý zadek je uskákaný, ale tím nejlepším je právě rám a velká kola. Malé, střední i velké nerovnosti nebo retardéry můžete bezohledně přejíždět a s téměř stoprocentní jistotou víte, že se pick-upu nemůže nic stát. Jaké to pro mě bylo vysvobození po dlouhých týdnech za volantem běžných nových aut s nízkoprofilovými pneumatikami.

Obyčejná každodenní jízda v Mercedesu třídy X se příliš neliší od ježdění s moderními SUV. Umí zamaskovat velké rozměry a vysokou hmotnost, působí obratně a jízda je vlivem měkkého naladění podvozku houpavá. Jedinými komplikacemi jsou možné problémy s parkováním a větší slepé úhly při výhledu z kabiny.

Mercedes-Benz X je považovaný za světově první prémiový pick-up. Nejeden člověk jej může vidět jako dražší a jinak vypadající Navaru. Opak je pravdou, protože Mercedes-Benz významně zapracoval na tom, aby bylo X jiné, než dárce jeho platformy. Zvláště s motorizací 350 d je pocítit přidaná hodnota v podobě kvality Mercedesu a civilizovaného jízdního projevu oproti konkurenci. Mercedes-Benz X 350 d 4Matic můžu s klidem zařadit k nejlepším evropským picku-pům současnosti.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)7,9 s
Spotřeba v testu (l/100km)8,3 l/100km
Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování VGT turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2987 cm3
Kompresní poměr18.0:1
Vrtání x zdvih (mm)83 x 92 mm
Převodovkasedmistupňová automatická s hydrodynamickým měničem
Poháněná kolavšechna
Podvozek
Vpředunezávislé zavěšení s vinutými pružinami
Vzadutuhá náprava s vinutými pružinami
Brzdy vpředukotoučové
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu255/50 ZR19
Pneumatiky vzadu255/50 ZR19
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)190 kW/258 koní v 3400 ot./min
Točivý moment (Nm)550 Nm v 1400 – 3200 ot./min
Výkon/hmotnost (k/t)neuvedeno
Nejvyšší rychlost (km/h)205 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)9,0 l/100 km
Objem nádrže (l)73 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)5340 mm
Šířka (mm)1920 mm
Výška (mm)1819 mm
Rozvor náprav (mm)3150 mm
Provozní hmotnost (kg)2249 – 2389 kg
Celková hmotnost (kg)neuvedeno
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)neuvedeno
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)neuvedeno
Zavazadlový prostor (l)neuvedeno
Ceny
Základní cena modelu804 500 Kč bez DPH
Základní cena test. verze1 227 000 Kč bez DPH
Cena testovaného vozu1 474 403 Kč bez DPH
28.5.2019 12:00| autor: Lukáš Volšický | zdroj: Autoweb.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist