Mercedes-Benz CLA Kupé: Dravá hračka pro mladé (první jízdní dojmy)

Nepopulární zima je už definitivně pryč, a tak nastal čas přezout na letní pneumatiky, naleštit karoserie a vyrazit do Německa vyzkoušet novou generaci kompaktního Mercedesu. Jak jezdí inovované kupé CLA a co je nového, odhalily mnichovské silnice.
titulka-1-1100x618.jpgCelá galerie 21 Zdroj: Mercedes-Benz

Fungl nová generace čtyřdveřového kupé Mercedes-Benz CLA zaujme dynamickým designem – podívejte se na jeho dlouhou kapotu, rozšířený rozchod kol s muskulárními blatníky a záď zakončenou ve stylu cestovních GT. Líbivé zpracování tak slibuje sportovní zážitek, na který láká ještě protažená příď ve stylu žraločího nosu vybavená nízkými diodovými světlomety.

Interiér je podřízený mladistvým a technologickým motivům – skvěle čitelný je digitální přístrojový štít spojený s centrální multimediální obrazovkou a sofistikovaným softwarem, který přináší například inovované hlasové ovládání s osobním asistentem. Ten funguje podobně jako Siri v zařízeních od firmy Apple – stačí říct „Ahoj Mercedesi“ a vyslovit požadavek, auto pak zahájí navigaci, najde parkovací místo, přehraje skladbu na přání z rozsáhlé on-line databáze, vypočte matematický příklad nebo vyhledá sportovní výsledky. Systém se umí dokonce učit, nicméně česká lokalizace není tak vyladěná jako anglická, proto musíte mít s rozhraním zprvu trpělivost.

Generačním vylepšením prošel také navigační systém, ten nově spolupracuje s čelní kamerou, takže vám na displej živě promítne směr jízdy pomocí rozšířené reality a zobrazí názvy ulic i čísla popisná, což je praktické především v noci. Dalším výrazným prvkem jsou výdechy ventilační soustavy ve sportovním designu s motivem turbíny, tolik typickým pro nové modely německé značky. V kabině se objevují také výbavové prvky známé z aut vyšších tříd – například ventilovaná masážní sedadla nebo částečně autonomní řízení s (vypínatelným) automatickým udržováním rychlosti podle přečtených značek.

Nový model CLA naplňuje příslib daný designem svou jízdní dynamikou. Široký rozchod kol zvětšený o 63 milimetrů vpředu a 55 milimetrů vzadu (v porovnání s předchůdcem) koresponduje s nižším těžištěm a patří mezi významné faktory, díky nimž auto dosahuje kýžených sportovních vlastností. Konstrukce zahrnuje kromě odhlučněné víceprvkové zadní nápravy také standardně dodávané řízení se strmým převodem a hydraulická ložiska. Příčný zkrutný stabilizátor s větším průměrem zase redukuje boční naklánění. Volitelně jsou k dispozici aktivní adaptivní tlumiče, ty řidiči dávají na výběr mezi komfortem a sportovním nastavením, kterému přitakává ještě odladěné ESP.

Pod kapotou pracují dva benzinové motory – přeplňovaná čtyřválcová čtrnáctistovka s výkonem 136 nebo 163 koní a systémem vypínání válců a turbem nadopovaný dvoulitr s vylepšeným honováním válců a výkonem 190 nebo 224 koní. Obě pohonné jednotky mají filtr pevných částic a plní emisní normu Euro 6d-TEMP. Vrcholový a nejčistší dvoulitrový turbodiesel naladěný na 190 koňských sil, respektive 150 koní u slabší verze, přijíždí standardně s filtrem pevných částic, vstřikováním roztoku močoviny (AdBlue) a plní normu Euro 6d (bez TEMP) platnou až od roku 2021.

Nenároční řidiči ocení naftovou patnáctistovku s výkonem 116 koní a nízkou spotřebou – motor má základy od Renaultu, ale inženýři Mercedesu ho přepracovali po technické i softwarové stránce. Základní šestirychlostní manuální převodovku doplňuje sedmirychlostí a osmirychlostní dvouspojkový automat, přičemž ke standardnímu pohonu předních kol nabízí Mercedes u některých verzí také inteligentní čtyřkolku.

Mezi testovanými kousky se nám nejlépe osvědčil zážehový dvoulitr, s kolegou jsme prvně skočili po základní variantně (190 koní), nastartovali a svižně se rozjeli. Provázení zvukem rozzlobeného vysavače jsme začali studovat technický průkaz, jestli náhodou nesedíme ve čtrnáctistovce, ale ne, šlo o motor s objemem 1991 kubických centimetrů. Frčeli jsme po dálnici a užívali si komfortu a technologií, které auto nabízí – hlasem měnili muziku, obdivovali prostor, živou navigaci a moderní zpracování. Konečně přišly okresky, sportovní profil a plné sešlápnutí pedálu plynu – tehdy se atmosféra v kabině změnila, protože reproduktory začaly vydávat falešný zvuk motoru a my si trochu zklamaně povzdechli.

Radost se nám vrátila po pár projetých serpentinách, i s předním pohonem auto zatáčelo s ladností a vnější kolo ukázkově kroužilo kolem vnitřního, navíc podvozek i volant příjemně ztuhly, stabilizace ve špičkách citlivě přitakávala, ovšem sedmirychlostní dvouspojková převodovka začala být po čase trochu neposlušná. Delší (necelá hodina) ostrá jízda ji zkrátka nedělala dobře, proto se místy chovala zmateně.

Nabízený šestirychlostní manuál sice nebude mít dlouhodobě problém s ostrým řidičským stylem, ale nenahradí komfort automatu a rychlost cvakajících pádel pod volantem. Po obědě se nám do rukou dostaly klíčky od silnější benzinové varianty s pohonem 4×4, ta na rozdíl od slabšího dvoulitru nehrála umělé divadlo, ale projevovala se zcela přirozeně, kultivovaně a přiznávala přítomnost turbodmychadla. Softwarové vyladění motoru pomohlo k větší agilitě a 4×4 jízdní stabilitě – ostatně, to se očekávalo.

Druhý den jsme zatoužili otestovat vznětovou variantu s objemem 1,5 litru. Naftový čtyřválec byl odspoda kupodivu živý, a to díky točivému momentu 260 Nm, který je k dispozici od 1750 do 2500 otáček za minutu. Při předjíždění bylo znát, že autu chybí potřebná síla k dynamické akceleraci, nicméně pro běžné využití základní diesel naprosto dostačuje. Příjemným faktorem je také kombinovaná spotřeba, které jde předvídavou jízdou srazit i pod pět litrů na sto kilometrů.

Na denní cestování v plném komfortu, občasné zábavné sportovní vyžití nebo dálniční polykání kilometrů se jeví cenově dostupné CLA kupé jako dobrá volba. Základní provedení se zážehovým motorem o objemu 1,4 litru stojí 692 120 korun, nejlevnější diesel vyjde na 733 260 korun a vrcholová benzinová čtyřkolka na 987 360 korun. V dynamickém režimu kupé nadchne stabilitou, zatáčením a vlastně vás bude hodně bavit, dokud nezačne protestovat automat. Potom zkrátka poznáte, že je čas zvolnit, dopřát si trochu pohodlí a uvelebit se do pohodlných sedaček.

Víte, že…

  • Nejmladší zákazníci Mercedesu CLA žijí v Číně?
  • Od uvedení na trh v roce 2013 se prodalo přes 750 tisíc kusů modelů CLA kupé a Shooting Brake?
  • V roce 2018 dosáhlo CLA kupé nového světového prodejního rekordu?
  • Největšími trhy pro CLA kupé a Shooting Brake byly vloni Čína, USA a Německo?
  • Celosvětově má CLA nejmladší kupce?
  • V USA jsou kupující modelu CLA v průměru o 10 let mladší, než je průměrný věk běžných zákazníků Mercedesu?
  • Nejmladší zákazníci (průměrný věk 34 let), kteří sáhnou po CLA kupé, žijí v Číně?
  • Pro mnoho lidí je CLA jejich prvním Mercedesem, většina z nich pak zůstává věrná značce?
  • Vloni si dva ze tří evropských zákazníků, kteří v minulosti řídili CLA kupé, znovu koupili auto značky Mercedes-Benz?
17.4.2019 6:00| autor: Jan Majurník

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist