autoweb.cz > Mercedes-Benz > Mercedes-Benz Třídy V > Mercedes-Benz třídy V & Marco Polo: Palác na kolech (první jízdní dojmy)
Mercedes-Benz třídy V & Marco Polo: Palác na kolech (první jízdní dojmy)
Mercedes slaví s třídou V, která se představila v roce 2014, velký úspěch. Za pět let se prodalo na 209 tisíc kusů této luxusní dodávky. Nyní nadešel čas na mírný facelift, který se nese hlavně v duchu vylepšování dosavadních kvalit.
Zvenku poznáte inovované Véčko hlavně zepředu – podle modernější grafiky světlometů, širšího vstupu vzduchu vespod nárazníku a v případě paketu AMG Line, který až nápadně napodobuje design ostrých modelů Mercedesu, také podle masky chladiče s diamantovým vzorem.
Velká změna se udála i pod kapotou. Vznětové jednotky řady OM 654 jsou k dispozici ve třech výkonových stupních, přičemž nejvyšší specifikace, nyní označovaná jako 300d, zásadně posílila. Naftový dvoulitr o objemu 1 950 kubíků ze sebe dostane až 239 koní při 4 200 ot./min. a 500 Nm v rozsahu od 1 600 do 2 400 ot./min, s krátkodobým overboostem potom ještě nabídne dalších 30 Nm navíc.
S těmito parametry zrychlí nový Mercedes V 300d na stovku za 7,9 sekundy – to je hodnota srovnatelná s menším ostrým hatchbackem. Maximální rychlost potom činí na dodávku závratných 220 km/h, přitom spotřeba paliva zůstává stále slušná. Ve městě 6,4 litru, mimo město 5,6 litru a kombinovaně 5,9 litru.
Mě se na krátké trase ustálenou stovkou podařilo jet lehce nad 5,5 l/100 km. Pochvalu si zaslouží i dodatečný výkon motoru, který ve své třídě nemá konkurenci. Neubráním se mírnému postesknutí nad absencí vidlicového šestiválce v předchozí generaci, který se vedle úžasné kultivovanosti pyšnil i nenucenou dynamikou, 239koňový čtyřválec je ale víc než důstojnou motorizací, která rozhodně neurazí.
Motory pracují ve spojení s novým devítistupňovým automatem a svůj točivý moment mohou posílat i všechna čtyři kola pomocí systému 4Matic. Přitom se Véčko stále vejde do dvoumetrového výškového limitu potřebného k vjezdu do většiny podzemních parkovišť. Vedle třech možností délky karoserie lze volit i trojici odpružení – komfortní, standardní a sportovní.
Velké změny se neudály ani uvnitř, designéři se přesto snažili ještě více podtrhnout luxusní atmosféru třídy V. Palubní deska zůstala téměř beze změny, hlavní novinkou jsou výdechy klimatizace v designu turbíny a nové dekory obložení.
Zato vzadu se děly věci. Pokud sáhnete po šestimístném uspořádání, můžete se hýčkat luxusními křesly ve druhé řadě, která nabízení elektrické polohování, výklopný taburet, vyhřívání, chlazení a dokonce i masážní funkce. Přitom Véčko stále zůstává věrno svému hlavnímu poslání – odvézt téměř cokoliv. S vymontovanou třetí řadou sedadel se do zavazadelníku vejde až 5 010 litrů nákladu (počítáno až po střechu).
Samozřejmě by to nebyl pravý Mercedes, kdyby mezigeneračně nepřišel s novinkami v asistenčních systémech. Třída V se jako první dodávka mohla chlubit Crosswind Assistem, tedy stabilizací bočního větru, nyní k tomu přidává i brzdový asistent nebo automatická dálková světla. Celkem si můžete do Véčka objednat až 13 bezpečnostních systémů.
Modernizovanému Mercedesu třídy V není snad co vytknout. Po několika kilometrech v okolí španělské Barcelony jsem ihned dostal cestovní horečku a měl jsem chuť místo na letiště vyrazit domů po vlastní ose. Nadšení z cestování ostatně Véčko umělo vyvolat vždycky. Nejen proto, že je úžasně komfortní a odhlučněné. Navíc se na poměry dodávek skvěle řídí.
Sedíte příjemně nízko a nemáte pocit, že řídíte obří dodávku, přestože jste obklopení mohutnou palubní deskou. Že neřídíte osobák, toho si všimnete vlastně až ve chvíli, kdy chcete zaparkovat – délka přes 5 metrů se prostě neschová. Ale třeba proplétání se úzkou městskou zástavbou jakož i táhlými serpentinami je díky lehkému a přímému řízení naprostá hračka.
Z prezentace nového Mercedesu třídy V si odvážím vlastně jenom jedno malé zklamání, které ovšem dokonale vystihuje jeho kvality – místo letadlem by to chtělo příště po vlastní ose a místo hotelu přespávat v Marco Polu…