autoweb.cz > Kia > Kia Carens > Kia Carens 1.7 CRDi DCT: Rodinný dostavníček
Kia Carens 1.7 CRDi DCT: Rodinný dostavníček
Dynamika 7
Chování na silnici 9
Provozní náklady 9
Praktičnost 10
X-Factor 7
Celkové hodnocení 8.4
Radosti
- Symbióza motoru a převodovky
- Spotřeba paliva v rozumných mezích
- Variabilita interiéru s odkládacími prostory
- Způsob, jakým se tohle auto řídí
Starosti
- Facelift nepřinesl nový lépe padnoucí volant
- Loketní opěrka nejde podélně nastavovat
- Proč je boční vedení spolujezdcovy sedačky menší než u řidiče?
Velkoprostorová auta v klasickém pojetí už pomalu nejsou tím, čím bývaly. Designéři mísí styl MPV a SUV do podivných kříženců, které vlastně neumějí pořádně být ani jedním, ani druhým. Ale když se to zákazníkům prostě líbí… Lamentovat nad nesmyslností doby nemá cenu, stejně tím nic nezměním, a raději se zaměřím na Kiu Carens, která je naštěstí jiná. Tohle je totiž auto, které netrpí žádnou poruchou osobnosti. Prostě je to tradiční kompaktní rodinný dostavník, jak má být.
Interiér
Poznáte to hlavně na vnitřním prostoru, který je navzdory nevelkým vnějším rozměrům opravdu bohatý. Místa je hromada v obou řadách sedadel, vzadu můžete navíc hýbat sedadly jak v podélném směru, tak měnit sklon opěradel, a zavazadlový prostor odveze 536 litrů nákladu. Úložné prostory najdete dokonce i pod nohama zadních cestujících! Vytknout musím snad jenom nemožnost hýbat loketní opěrkou a uvítal bych i modernější volant, který najdete třeba v novém Soulu. Design také zrovna nenadchne a třeba falešný karbonový dekor palubní desky, který byl naspecifikovaný v tomto konkrétním voze, působí nepatřičně. Ovšem pochválit musím naprostou přehlednost – v tlačítkách a ovladačích se vyznáte, infotainment je logický a budíky mají skvělou čitelnost.
Pohon
Naftová jedna-sedmička je příjemný motor, kterému 141 koní a 340 Nm bohatě stačí. Kultivovanost jí také není cizí a navíc si dobře rozumí s dvouspojkovou převodovkou. Při rozjezdech občas mírně cukne, ale jinak řadí jemně, hbitě, a logicky, což stále není u těchto skříní se suchými spojkami běžné. Říkal jsem to už dříve a stojím si za tím i teď – tohle je opravdu povedená převodovka. Obdivuhodné je, že nepochází od externího dodavatele, ale je vlastní konstrukcí automobilky Kia.
Spotřeba
Turbodiesel není z podstaty zrovna ideální na poskakování po městě a rozvážení ratolestí po vzdělávacích institucích, v tomto režimu si však neřekne o mnoho paliva – najezdil jsem 404 km čistě po městě s výsledným skóre 7,0 l/100 km. Mimo město se ale pohodlně dostanete i na hodnoty začínající pětkou, dálniční tempo pak vychází podobně jako to městské, stotřicítkou budete jezdit kolem sedmi litrů.
Ovladatelnost
Zatáčky nejsou zrovna tím, v čem by si Carens liboval, celkem dost se naklání a brzy se dostane do přirozené, leč nezáludné nedotáčivosti. Z části však viním zimní pneumatiky. Auto vám ale moc hezky padne do ruky – snadno se ovládá, v řízení není úplně mrtvo, řidičova sedačka má bohaté boční vedení (spolujezdcova nikoliv) a v podvozku cítíte jistý potenciál, takže řízení není otravnou povinností, ale celkem příjemným zážitkem. Dokonce vypnete stabilizaci a můžete tahat za mechanickou ruční brzdu, ale kdo by to s dětmi na zadních sedadlech dělal, že? Nicméně jenom samotný fakt, že to jde, o mnohém vypovídá. Důležitější je samozřejmě komfort – toho dostanete požehnaně. Podvozek na nerovnostech nebouchá a slušně filtruje i ošklivé díry.
Verdikt
Ani nemusím být otcem, abych měl pro tohle auto hluboké pochopení. Pěkně jezdí, uvnitř je velké a praktické, vrchol nabídky poskytuje slušný turbodiesel s výbornou dvouspojkou a cena je víc než lákavá. Tradiční kombík jako třeba Kiu cee’s SW 1.6 CRDi bych pořád volil raději, pokud ovšem vyhledáváte vyšší pozici za volantem, více místa nad hlavou a chytře řešený interiér, pak není co řešit.
Konkurence
Ford Grand C-MAX 2.0 TDCi 150k Titanium (2015)
První jízda | vydáno 8. 12. 2015
Peugeot 3008 2.0 BlueHDI 180 GT: Francouzská extravagance
První jízda | vydáno 30. 1. 2017
Citroën C4 Picasso 1.6 THP (2014)
První jízda | vydáno 19. 3. 2014
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1685 |
Kompresní poměr | 15,7 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 77,2 x 90,0 |
Převodovka | sedmistupňová dvouspojková |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 225/45 R17 Matador Sibir Snow |
Pneumatiky vzadu | 225/45 R17 Matador Sibir Snow |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 104 / 141 v 4000 |
Točivý moment (Nm) | 340 v 1750 - 2500 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 89 |
0-100 km/h (s) | 12,0 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 186 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,1 / 4,7 / 5,2 |
Objem nádrže (l) | 58 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4525 |
Šířka (mm) | 1805 |
Výška (mm) | 1610 |
Rozvor náprav (mm) | 2750 |
Provozní hmotnost (kg) | 1587 |
Celková hmotnost (kg) | 2130 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1500 |
Zavazadlový prostor (l) | 536 / 1693 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 454 980,- (1.6 GDI 135 k Comfort) |
Základní cena test. verze | 564 980,- 8(1.7 CRDi 141 k Exclusive) |
Cena testovaného vozu | 609 980,- (1.7 CRDi 141 k DCT Exclusive) |