autoweb.cz > Ford > ford grand c-max > Ford Grand C-MAX 2.0 TDCi 150k Titanium (2015)
Ford Grand C-MAX 2.0 TDCi 150k Titanium (2015)
Dynamika 7
Chování na silnici 7
Provozní náklady 7
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 7.4
Radosti
Spotřeba, praktičnost, jízdný vlastnosti
Starosti
Světlé čalounění, kufr, vibrace
Nedávno jsem si tady u testu Fordu S-MAX postěžoval, že mi u tak jedinečného MPV, jakým S-MAX je, chybí posuvné dveře. A právě ty má menší sourozenec, C-MAX s přídomkem Grand. V tomto ohledu má tedy nad větším S-MAXEM výhodu. Posuvné dveře, když už jsme u nich, se otvírají poměrně snadno, není zapotřebí přílišné námahy, i když malé dítě je neotevře. Tedy tak malé, že už mu práci s dveřmi dovolíte a klasické dveře zvládne, tak s „posuvkami“ může mít problém. Pro manipulaci stylem řidič/dětská sedačka, velký náklad, dítě s omezenou mobilitou atd. jsou však posuvné dveře výtečné. Mluvit o celkovém vzhledu nebudu, C-MAX se mi ať tak vizuálně nelíbí, ale to není nic proti ničemu, je to MPVčko a tam na vzhled obvykle nedám, soustředím se na jiné priority.
Interiér
Třeba na velikost zavazadlového prostoru, aby se na věc vrhl z opačného konce, a Grand C-MAX má kufr slušný, krývá v něm dokonce dvě další sedačky, ovšem ty já nevyužiji a tak bych uvítal možná hlubší zavazadlový prostor a ne pár sezení, který bych využil jen občasně a na krátkou vzdálenost. Sedačky jsou v rovině podlahy a to je dobré, jsou zakryté jakousi clonou a ta je poměrně silná a ubírá kapacitu zavazadelníku.
Druhá řada sedadel je posuvná, dobře manipulovatelná a lze jsi sklopit do roviny se zavazadlovým prostorem, takže rovná ložná plocha není problémem, paráda. Zmíním textilní čalounění ve světlé barvě a to si ten, kdo jezdí s dětmi (a u MPV se s dětmi počítá, sólo řidič ho nepotřebuje) nekoupí. Snadno se zašpiní a nesnadno čistí.
Cestující na druhé řadě sedaček mají před sebou sklopné stolky, ty jsou pevnější než třeba stolečky v BMW 2, kde jsem měl obavy na ně cokoli položit a teplý nápoj bych tam s obavou prostě nedal. Ford působí v tomto ohledu robustněji. Robustnost ale mohla být vyšší i vpředu před řidičem, od středu palubní desky jsem vnímal rezonance, auto mělo najeto 13 tisíc kilometrů a s takovým nájezdem bych očekával ticho. Součástí interiéru je i výbava, panoramatické okno vypadá dobře, bezpečností systému s dětmi na palubě uvítám, jen je třeba počítat s navýšením ceny, jak je patrné z tabulky.
Pohon
O pohon se stará dvoulitrový naftový čtyřválec s výkonem 150 koní, jeho síla jde na přední kola přes šestistupňovou automatickou převodovku. O dynamiku nemám obavy, přepnutím do polohy S auto nabere dech a je rychlejší, je-li potřeba, vyjádřím se ale k pohonu předních kol. U MPV mám zkušenost, že přední kola, odlehčená, při naložení plného auta a kufru, nedokážou zajistit potřebný grip a tady se mi to přihodilo také – na mokré trávě před chatou jsem měl potíž vyjet s autem do mírného kopce. Pokud jsem velebil C-MAX za posuvné dveře vzhledem k S-MAXU, tak v tuto chvíli upřednostním S-MAX s pohonem všech kol, který C-MAX bohužel nemá. Ryze na asfaltové jízdy ale C-MAX zvládne vše, co zvládnout má.
Spotřeba
Netřeba chodit kolem horké kaše, já jsem jezdil za cca 7,6 litru nafty a tím je asi řečeno vše. Jen dodám, že za nízkou spotřebu bojuje systém start/stop, který by mohl reagovat pružněji. Modelový příklad – dojedu na semafory, motor zhasne ve chvíli, kdy padne zelená, já šlapu na plyn a s lehkým zalknutím je tady pauzička, kterou bych si klidně odpustil a namísto ní odjel z křižovatky.
Ovladatelnost
Grand C-MAX jezdí dobře, o tom žádná, co mě osobně nevyhovuje, je systém voliče jízdních režimů, kdy v jedné řadě za klasickým D je S, jeden se pak ztrácí při rychlých změnách při parkování mezi jízdou dopředu a zpátečkou, konkurence, která má P-R-N-D je na tom lépe, mezi P-R-N-D-S jsem se občas ztrácel a namísto zpátečky řadil neutrál a pak hloupě šlapal na plyn a marně čekal na pohyb vozu. Sportovní režim volený vylomením do strany, viz BMW, mám raději.
Verdikt
I přes všechny neduhy se mi celkové Ford Grand C-MAX líbil, to, co má dělat dělá velmi dobře a pokud má slabá místa, tak než o neduhy či kroky mimo jde o konstrukční vlastnosti. Netvrdím, že jde o nejuniverzálnější MPV na světě, ale velmi praktické ano, ten, kdo ví, že svůj řidičský život prožije zejména na dálnic a ve městě, najde v Grand C-MAXU s automatickou převodovkou a naftovým motorem velmi schopného společníka.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 110/150 |
Točivý moment (Nm) | 370 v 2000 - 2500 ot./min |
0-100 km/h (s) | 10,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 200 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,6 / 4,6 / 5,0 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4519 |
Šířka (mm) | 2067 |
Výška (mm) | 1642 |
Rozvor náprav (mm) | 2788 |
Provozní hmotnost (kg) | 1605 |
Zavazadlový prostor (l) | 520 / 448 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 401 990 Kč |
Základní cena test. verze | 645 990 Kč |
Cena testovaného vozu | 857 740 Kč |