Ferrari F430 Spider

Oficiální auto celosvětové plážové scény a kasinového života je sice o něco těžší než kupé, ale stále umí 310 km/h a stovku za 4,1 s.

S půlročním odstupem od uvedení F430 se za několik týdnů představí i jeho verze Spider, která ve výrobní řadě Ferrari nahradí Modenu 360 Spider. I když jde v hrubých obrysech o stále stejné auto s hliníkovým prostorovým rámem, posílenou karosérií a atmosférickým vidlicovým osmiválcem uprostřed, technický pokrok je ve skutečnosti markantní, a to nejen ve vyšším výkonu, ale i v jeho přenosu na silnici.

Spider sdílí s klasickým kupé F430 všechny hlavní komponenty, které zabaluje do upravené a zesílené karosérie s miniaturizovanou a stylově tvarovanou plátěnou střechou, vybavenou elektrickým sklápěním. Oproti uzavřené verzi je o 70 kg těžší, ale vzhledem k výkonu 490 koní z objemu 4,3 l to na výsledných hodnotách není skoro znát. Zrychlení z nuly na sto trvá 4,1 sekundy (o 0,1 s déle) a nejvyšší rychlost klesla o zanedbatelných 5 km/h na 310 km/h.

Stejně důležitý jako vysokootáčkový motor, jehož rozsah sahá až k 8750 ot/min a točivý moment 465 Nm překonává zažitý poměr 100 Nm/litr, je i způsob přenosu této síly na zadní kola. V něm hraje hlavní roli nový elektronický diferenciál s nastavitelným prokluzem a vyspělá elektronika, kterou jsme až donedávna byli zvyklí vídat jen ve WRC a F1.

Pomocí otočného ovladače umístěného v pravé dolní části volantu, kterému Ferrari říká manettino, může řidič volit mezi různým nastavením podvozku, stabilizačního a protiprokluzového systému, diferenciálu a v případě vybavení převodovkou F1 i rychlosti řazení.

Otočnou páčkou lze vybírat z pěti stupňů chování, od nejbezpečnějšího „ice“, určeného na ledový povrch, až po zcela vypnutou elektroniku v pozici „off“. V každé z pěti pozic se mění tvrdost podvozku, rychlost reakcí na plyn a řazení, případný rozsah zásahu stabilizace a mezní hodnoty prokluzu diferenciálu.

Většina zákazníků si u F430 objednává převodovku F1 s pádly pod volantem, jejíž výhodou je jak propojenost na elektronické systémy, tak i automatické dávkování meziplynů. Ferrari očekává, že drtivá část vyrobených F430 a F430 Spiderů bude mít řazení F1, ale k velké radosti zastánců klasiky přesto ponechává v nabídce i klasickou šestistupňovou ruční převodovku s otevřenou chromovanou kulisou.

Dalším poznávacím prvkem všech osmiválcových Ferrari je od roku 2000, kdy se poprvé objevila Modena, i průhledný kryt motoru, který svého času způsobil ve své třídě malou designovou revoluci. Přirozeně nechybí ani u Spideru, na který si mimochodem potenciální zákazníci počkají hodně dlouho.

První exempláře se dostanou na trh až v druhé polovině roku; do té doby bude stále pokračovat výroba Modeny Spideru. Například na americkém trhu je však dnes na F430 Berlinettu dvouletý pořadník a je pravděpodobné, že stejně velký zájem bude i o otevřenou verzi.

redakce autoweb.cz

11.2.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist