Ferrari F430 Spider

Oficiální auto celosvětové plážové scény a kasinového života je sice o něco těžší než kupé, ale stále umí 310 km/h a stovku za 4,1 s.

S půlročním odstupem od uvedení F430 se za několik týdnů představí i jeho verze Spider, která ve výrobní řadě Ferrari nahradí Modenu 360 Spider. I když jde v hrubých obrysech o stále stejné auto s hliníkovým prostorovým rámem, posílenou karosérií a atmosférickým vidlicovým osmiválcem uprostřed, technický pokrok je ve skutečnosti markantní, a to nejen ve vyšším výkonu, ale i v jeho přenosu na silnici.

Spider sdílí s klasickým kupé F430 všechny hlavní komponenty, které zabaluje do upravené a zesílené karosérie s miniaturizovanou a stylově tvarovanou plátěnou střechou, vybavenou elektrickým sklápěním. Oproti uzavřené verzi je o 70 kg těžší, ale vzhledem k výkonu 490 koní z objemu 4,3 l to na výsledných hodnotách není skoro znát. Zrychlení z nuly na sto trvá 4,1 sekundy (o 0,1 s déle) a nejvyšší rychlost klesla o zanedbatelných 5 km/h na 310 km/h.

Stejně důležitý jako vysokootáčkový motor, jehož rozsah sahá až k 8750 ot/min a točivý moment 465 Nm překonává zažitý poměr 100 Nm/litr, je i způsob přenosu této síly na zadní kola. V něm hraje hlavní roli nový elektronický diferenciál s nastavitelným prokluzem a vyspělá elektronika, kterou jsme až donedávna byli zvyklí vídat jen ve WRC a F1.

Pomocí otočného ovladače umístěného v pravé dolní části volantu, kterému Ferrari říká manettino, může řidič volit mezi různým nastavením podvozku, stabilizačního a protiprokluzového systému, diferenciálu a v případě vybavení převodovkou F1 i rychlosti řazení.

Otočnou páčkou lze vybírat z pěti stupňů chování, od nejbezpečnějšího „ice“, určeného na ledový povrch, až po zcela vypnutou elektroniku v pozici „off“. V každé z pěti pozic se mění tvrdost podvozku, rychlost reakcí na plyn a řazení, případný rozsah zásahu stabilizace a mezní hodnoty prokluzu diferenciálu.

Většina zákazníků si u F430 objednává převodovku F1 s pádly pod volantem, jejíž výhodou je jak propojenost na elektronické systémy, tak i automatické dávkování meziplynů. Ferrari očekává, že drtivá část vyrobených F430 a F430 Spiderů bude mít řazení F1, ale k velké radosti zastánců klasiky přesto ponechává v nabídce i klasickou šestistupňovou ruční převodovku s otevřenou chromovanou kulisou.

Dalším poznávacím prvkem všech osmiválcových Ferrari je od roku 2000, kdy se poprvé objevila Modena, i průhledný kryt motoru, který svého času způsobil ve své třídě malou designovou revoluci. Přirozeně nechybí ani u Spideru, na který si mimochodem potenciální zákazníci počkají hodně dlouho.

První exempláře se dostanou na trh až v druhé polovině roku; do té doby bude stále pokračovat výroba Modeny Spideru. Například na americkém trhu je však dnes na F430 Berlinettu dvouletý pořadník a je pravděpodobné, že stejně velký zájem bude i o otevřenou verzi.

redakce autoweb.cz

11.2.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist