Elektromobily a legislativa: Poradíme o dotacích, výhodách a zákazech

Legislativa platí pro většinu osobních vozidel stejná, přesto však mají elektromobily jisté zákonné výhody. Které to jsou?
img_5091-1100x618.jpgCelá galerie 50 Zdroj: Protech-e

Elektromobily se postupem času stále více promítají do našich životů. I po českých silnicích jich začíná jezdit stále více a pořízení ať už nového, či ojetého elektromobilu začíná být velké téma pro stále více lidí. Jenže pořízení elektrického auta není jen tak, vedle samotného nákupu si musíte elektromobil i trochu „zabydlet“.

Hlavní zábranou v pořízení elektromobilu je však především vysoká pořizovací cena. Nejlevnější elektrické vozidlo, Renault Twizy, lze pořídit od 350 tisíc korun, jenže miniaturní vozítko s minimálním dojezdem je spíš drahá hračka než plnohodnotné auto. Auto velikosti Škody Fabia stojí přes 800 tisíc a plnohodnotné rodinné auto typu Tesla Model 3 hodně přes milion.

Elektrické auto je stále zpravidla dvakrát dražší než benzinový či naftový ekvivalent, nehledě na možnosti využití, kterým se člověk musí trochu přizpůsobit. Mezi ojetinami potom lze nalézt zajímavé nabídky, není to však pokaždé bez kompromisů. Do elektrického Fiatu 500e naskočíte za čtvrt milionu, jako plnohodnotné rodinné auto pro všechny příležitosti ovšem neposlouží, spíš jako druhé auto do města.

Dotace na pořízení elektromobilu

Vozidla poháněná elektřinou nejsou zkrátka levnou záležitostí a politici hlásají, že jistou možností, jak lidem usnadnit nákup elektromobilu, jsou dotace na jejich pořízení, v České republice ale dotace nejsou nijak významně rozšířené. Mnoho kritiků poukazuje právě na absenci dotací, které brání většímu rozvoji elektromobilů.

V Česku existují dotace na pořízení nového elektromobilu prakticky jen pro státní správu, soukromé osoby na ně nedosáhnou. Oproti tomu v zahraničí jsou dotace celkem běžné. V Německu dostanou soukromníci až 9 000 eur na nákup elektromobilu s pořizovací cenou do 40 000 eur. Na Slovensku lze dostat až 8 000 eur a v Rakousku 5 000 eur. V Norsku zase řidiči mají slevu na DPH a další daňové úlevy.

V září tohoto roku se spustil také obnovený program Nová zelená úsporám pro majitele nemovitostí, kde je připravena výzva pro instalaci domácí nabíjecí stanice s řízeným odběrem elektřiny. V rámci dotace si mohou vlastníci, SVJ i firmy zažádat o dotaci až do výše 30 000 Kč na jeden neveřejný dobíjecí bod.

„Registrujeme zvýšený zájem o wallboxy, a to až dvojnásobně u residenčních zákazníků,“ říká Jonáš Adam ze společnosti Protech. Ukončení dotačního titulu se plánuje v roce 2026. Od příštího roku se navíc očekává spuštění dotačních programů pro firmy, a to jak na pořízení dobíjecí stanice, tak pro další části infrastruktury.

 

Registrační značky EL

Česká republika tedy není zemí, která by poskytovala velké výhody pro pořízení elektromobilu, přesto poslední dobou můžete čerpat alespoň nějaké výhody, ačkoliv nejsou nikterak zázračné. Hlavní výhody se pojí s registračními značkami začínajícími písmeny EL, která označují ekologická vozidla. Nárok na ně máte v případě, že vlastníte elektromobil, vodíkové vozidlo nebo hybrid s emisemi CO2 do 50 g/km, čemuž zpravidla vyhoví pouze plug-in hybridy, navíc pouze ty úspornější.

Vyřízení registračních značek EL je bez poplatku, dostanete je do 14 dnů a poté máte nárok na čerpání určitých výhod – nemusíte platit dálniční poplatek (roční úspora 1 500 Kč) a parkovné na parkovacích zónách ve městech.

Finanční výhoda to není veliká a jako argument pro pořízení elektromobilu sotva postačí, nicméně odpadnou vám alespoň některé starosti a nemusíte řešit případné pokuty, pokud zapomenete zaplatit parkovné. Pro podnikatele je zajímavá také úspora na silniční dani.

Zvláštních výhod mohou i čeští elektromobilisté užívat v zahraničí. V Rakousku mohou řidiči elektrických vozidel jezdit na určitých dálničních úsecích vyšší rychlostí než řidiči spalovacích vozidel. V zónách označených IG-L (ImmissionsschutzGesetz-Luft) totiž místo obvyklého limitu platí pouze 100 km/h, ne tak ale pro elektromobily, které mohou jet standardních 130 km/h.

V této souvislosti však donedávna panoval neuvěřitelný státní šlendrián. Pokud jste si mysleli, že nesmyslná byrokracie je doménou pouze České republiky, vězte, že rakouský přístup k vymáhání zákonů je stejně zvrácený. Rakouská policie totiž uznávala vyšší rychlost pouze domácím řidičům, takže zahraniční šofér při 130 km/h dostal pokutu, byť jel rychleji zcela oprávněně za volantem elektromobilu.

A pokuta to byla pěkně mastná. Vedle několika stovek eur za samotnou rychlost jste dostali ještě dalších 2 000 eur za porušení zákonu o ochraně ovzduší. Důvodem bylo, že rakouská policie neměla (nebo spíš jenom nechtěla) z databáze jak poznat, že skutečně řídíte elektromobil. Naštěstí však rakouská státní správa metodiku sjednotila a vyšší rychlost uznává i zahraničním vozidlům v případě, že mají speciální registrační značky, v českém případě tedy značky EL.

Budoucí legislativa

Do budoucna lze pouze očekávat, že se legislativa změní ve prospěch elektrických vozidel. Otázkou času jsou dotace na pořízení elektromobilů a mezi dalšími výhodami často padají návrhy jako např. možnost jezdit beztrestně vyhrazenými pruhy pro MHD. Na druhou stranu se však objevují i hrozby v podobě možných omezení.

Často se hovoří o restrikci v podobě zákazu vjezdu elektrických vozidel do krytých parkovacích domů, a to ze stejného důvodu, proč jsou omezená např. vozidla spalující LPG a CNG – hrozba požáru, jehož hašení není vůbec snadná záležitost.

Zpravidla je třeba speciálního zařízení a jakéhosi mobilního bazénu, do kterého se celé auto ponoří a následně hasí několik dnů. Pokud ovšem vůz vzplane uvnitř parkovacího domu, je jeho hašení prakticky nemožné.

15.12.2021 9:31| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist