Kupujeme nový elektromobil: Poradíme, jak vybrat nové elektrické auto

Koupě nového auta je velká investice, kterou není radno uspěchat, zejména pokud kupujete nový elektromobil. Poradíme, na co si dát při výběru pozor a co všechno musíte promyslet.
img_4494-1100x618.jpgCelá galerie 50 Zdroj: Protech-e

Elektromobilita je nejžhavějším tématem posledních let, která rezonuje éterem. Je to téma, které v budoucnosti významně ovlivní naše životy a způsob, jakým se budeme dopravovat a kupovat auta. Někteří vidí v elektrifikaci vozidel jedinou možnou cestu udržitelné budoucnosti, jiní zase poukazují na spoustu nevýhod a nevyřešených překážek, které před elektrickým pohonem stojí.

Diskuzi ohledně toho, jestli je elektromobilita správnou cestou, necháme na jindy, skutečností zůstává, že elektrický pohon tu dnes je, dlouho také bude a jeho podíl na trhu poroste. Cílem tohoto článku je utřídit si, jaké typy elektrických aut existují a jak k nákupu nového elektrického auta přistupovat.

Typy elektrickýh pohonů

Mild-hybrid: Nejzákladnější typ, dokáže částečně rekuperovat energii do menšího akumulátoru a využít ji k napájení příslušenství, případně malou porcí výkonu přispět akceleraci, ale samostatného pohybu na elektřinu není schopen.

Full-hybrid: Disponuje větším akumulátorem, do kterého se střádá elektřina z rekuperace či přímo dobíjením pomocí spalovacího motoru (dobíjení ze zásuvky není možné). Kapacita vystačí pouze na jednotky kilometrů pohybu. Hlavním smyslem je výraznější přispění elektromotoru výkonem navíc a nižší spotřebou paliva.

Plug-in hybrid: Hlavním smyslem je dobíjení ze zásuvky. Disponuje mnohem větším akumulátorem, jehož kapacita vystačí zpravidla na 30–50 km samostatného pohybu klidně i dálničními rychlostmi. Ideální využití najde při pravidelných cestách po městě, např. při dojíždění do práce. Nejefektivnější je při pravidelném dobíjení, stále je však přítomen spalovací motor, takže uživatel není závislý pouze na akumulátoru.

Elektromobil: Disponuje pouze elektromotorem a bateriemi, jezdí tedy čistě na elektřinu a k provozu je nutné jej nabíjet. Z toho vyplývají jistá omezení, zejména nutnost delší cesty podrobněji plánovat, ideální je však na každodenní krátké cesty po městě. Na druhou stranu má tento typ pohonu mnoho výhod díky absenci množství složitých mechanických součástek od motoru, převodovky či výfukové soustavy. Výhodou je tedy snazší údržba.

Vodíkový pohon: V zásadě elektromobil, který nevyužívá elektrické energie uložené v akumulátoru, nýbrž v nádrži s vodíkem, z něhož se chemickou reakcí s kyslíkem v palivovém článku vytváří elektřina přímo na palubě vozu. Velkou nevýhodou vodíkového pohonu je konverze vstupní energie, kdy od začátku výroby vodíku až po přeměnu na pohyb ztratí mezi 60–70 % energie. Největší překážkou této technologie je chybějící infrastruktura (v ČR dosud není otevřena jediná komerční plnicí stanice) a vysoká cena.

Jak tedy vybrat elektromobil? Věnovat se budeme výběru hlavně čiště elektrického vozidla.

Ujasněte si priority

Důvodů pro pořízení elektrického auta je více. Někdo si vybere elektromobil z vlastního přesvědčení, že chce alespoň lokálně nevypouštět žádné emise škodlivin a skleníkových plynů a prospět přírodě alespoň částečně, pro někoho zase dává elektrické auto finanční smysl. A někomu zase mohou vyhovovat specifické vlastnosti elektromobilu, které spalovací motor prostě nenabídne.

„Ať už je to působivá akcelerace, ticho v kabině nebo jenom prostý fakt, že auto v zimě okamžitě vyhřívá interiér, elektromobil nabízí mnoho výhod. Nejzajímavější výhodou je možnost připojení  elektromobilu do aplikace nebo nabíjení z vlastní fotovoltaické elektrárny, čímž rapidně klesnou náklady na provoz,“ říká Jonas Adam, projektový manažer společnosti Protech-e provozující první čistě elektrický autosalon v České republice.

Zásadním hlediskem při výběru nového elektrického auta je cena, která je výrazně vyšší oproti ekvivalentu se spalovacím motorem. Pro většinu zákazníků se elektromobil automaticky diskvalifikuje, jelikož zpravidla není dostupný pro všechny. Pokud však disponujete dostatečnými financemi na pořízení elektromobilu, je třeba zvážit další faktory.

Hlavním je velikost vozu, od kterého se většinou úměrně odvíjí také kapacita akumulátoru, tedy použitelný dojezd na jedno nabití. Malá auta mohou plně dostačovat při každodenním poskakování po městě v rámci několika desítek kilometrů. Je třeba počítat s tím, že taková Škoda Citigoe iV, BMW i3s, Fiat 500e či Renault Zoe najdou využití spíš jako druhé či třetí auto v domácnosti nebo jako rozvážkové vozidlo. Jako plnohodnotné rodinné auto bude stěží sloužit.

Příklady městských elektromobilů: Škoda Citigoe iV, smart EQ fortwo, Peugeot e-208, Renault Zoe, Fiat 500e, BMW i3s, Opel Corsa-e, Volkswagen e-Up!, Dacia Spring Electric, Mini Cooper SE, Honda e, Opel Mokka-e

Na trhu však najdete i elektrické vozy schopné naplnit úkol jediného auta v rodině vzhledem k delšímu dojezdu a většímu vnitřnímu prostoru, jako je třeba Tesla Model 3. Většinou se však jedná o SUV kompaktních či větších rozměrů, která nechybí v nabídce takřka žádné mainstreamové značky, a tedy jsou relativně dostupné. Musíte ovšem počítat s tím, že při takovém využití je třeba naučit se s elektromobilem žít a přizpůsobit svoje návyky jeho specifickým potřebám, zejména co se nabíjení týče.

Příklady elektrických kompaktních SUV: Škoda Enyaq iV, Tesla Model 3, Kia eNiro, Volkswagen ID.3 a ID.4, Hyundai Kona, Ford Mustang Mach-E, v blízké budoucnosti např. Nissan Ariya e-4ORCE, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 GT

Vlastní kategorií elektromobilů jsou potom vozy luxusních značek, většinou velká SUV či sportovně laděné limuzíny, které svými výkony mnohdy předčí svoje benzinové konkurenty, povětšinou však slouží k pohodlnému každodennímu používání a nezřídka umožní absolvovat i delší cestu. Právě luxusní kategorie elektromobilů, mezi něž patří třeba dnes již legendární Tesla Model S, dává šanci na největší rozmach elektromobility, jelikož movitější klientela je schopna ufinancovat novou a zpočátku dražší technologii ve svém zárodku a většinou tito tzv. early-adopters chtějí  jít s dobou a udávat trendy.

Příklady luxusních elektromobilů: Mercedes-Benz EQC a EQS, Audi e-tron a e-tron GT, Jaguar I-Pace, BMW iX, Tesla Model S a Model X

Zvláštní kategorií elektromobilů jsou poslední dobou také užitkové vozy, které však využijí spíš firemní než soukromí zákazníci. Elektrifikace užitkových vozidel dává smysl zejména díky provozním a servisním nákladům a největší uplatnění najdou hlavně u rozvážkových služeb ve městech, kde vystačí i s omezenější kapacitou akumulátoru, případně není problém vybité auto vyměnit během služby za čerstvě nabité. Uplatnění však najdou i luxusní osobní dodávky jako taxi nebo v hotelových službách.

Příklady elektrických dodávek: Mercedes-Benz EQV, Peugeot e-Expert a e-Traveller, Citroën ë-Jumpy a ë-SpaceTourer, Opel Zafira-e, Volkswagen e-Crafter

Bez peněz do elektromobilu nelez

Základním faktorem, od kterého se výběr nového elektromobilu odvíjí, je finanční situace, a to nejen co do rozpočtu na samotné vozidlo. Snadnější výběr i soužití s elektromobilem budete mít, vlastníte-li dům, ideálně s garáží, kde můžete mít nabíjecí stanici a vozidlo schovávat před nepřízní počasí, tedy šetřit životnost akumulátoru a energii na vytápění či klimatizování kabiny.

Mnohem nepříjemnější bude vlastnictví elektromobilu, bydlíte-li v paneláku nebo činžáku, auto bude stát v zimě na ulici a veřejná dobíjecí stanice nebude v dochozí vzdálenosti. Představa, že auto denně nabíjíte hozenou prodlužovačkou z okna domu je možná romantická, ale ne příliš praktická. To ovšem neznamená, že s trochou snahy a sebezapření nelze elektromobil provozovat v takových podmínkách.

I v rámci bytových domů s vlastním parkováním (v rámci SVJ) už začínají mít rezidenti možnost nabíjet elektromobily. Nejvíce znevýhodněnou skupinou pro noční nabíjení však nadále budou obyvatelé sídlišť a bytových domů bez vlastního parkování a typicky i rezidenti parkující na modrých zónách.

Koupě nového elektromobilu je hlavně otázkou dostupných financí, od kterých se odvíjí další rozhodování o velikosti karoserie, kapacity akumulátoru nebo celkového zaměření. Specifikace a dojezd konkrétních modelů lze ověřit na stránce EV-Database.org, která přesně informuje o spotřebách v odlišných podmínkách, jako jsou dálnice, okresky a město v různých teplotách. Dostupnost nových modelů lze zjistit u dealera značky.

„Při výběru nového elektromobilu se zamyslete se nad tím, jakou trasu potřebujete z 90 % vykonávat a pro koho bude elektromobil určený. Jestli budete automobil používat pro rodinu nebo jako nákupní tašku a dopravní prostředek po městě,“ radí Jonas Adam z Protech-e. „Pořízení elektromobilu je otázka cashflow. Přibližně po 4–5 letech užívání elektromobilu se dostanete na podobnou částku, kterou byste utratili za servis, údržbu a pohonné hmoty u klasického vozu,“ dodává Adam.

Takovou teorii si můžete ověřit na stránkách Electripe.cz, která řeší návratnost investice do elektromobilu. Do budoucna takový výpočet určitě ovlivní státní dotace jak pro firmy, tak pro koncové uživatele.

Pořízení nového elektromobilu tedy není zrovna levná záležitost, jisté nemalé výhody elektrického pohonu však mohou ve výsledku dávat perfektní smysl. A pokud je pro vás pořízení nového elektromobilu stále nedostupnou pohádkou, existuje možnost, jak elektrické auto pořídit levněji. Příště se zaměříme na specifika pořízení ojetého elektrického vozidla.

3.6.2021 9:24| autor: Hugo Kottás | zdroj: Protech-e

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist