BMW dále věří vodíkovému pohonu, novou generaci dostaly prototypy i8 a 5 Gran Turismo

Kromě vstřikování vody představila automobilka BMW také svůj nový vodíkový pohon. Vznikl ve spolupráci s Toyotou a do výroby by se měl dostat v roce 2020.

BMW tvrdí, že na vodíkovém pohonu pro osobní automobily dělá více než třicet let. Na počátku se firma soustředila na vývoj klasických motorů spalujících místo benzínu či nafty právě vodík a řešila především potíže spojené s jeho tankováním a uskladněním, dvojice nových prototypů nicméně naznačuje, že Mnichov obrací plachty. Místo modifikovaného tradičního agregátu pracuje technické oddělení na pohonu vyžívajícím palivový článek a elektromotor.

Pokud BMW trochu sledujete, pravděpodobně vás nepřekvapí, když řekneme, že tato technologie není čistě německou záležitostí, ale pochází ze společné kooperace s japonskou společností Toyota. Abychom byli přesnější, futuristické kupé postavené na základech dobíjecího hybridu i8 a řady 5 Gran Turismo využívají stejný palivový článek, který Japonci použili ve svém produkčním vodíkovém modelu Mirai.

Základem je elektromotor o výkonu 245 koní spojený s dvoustupňovou dvouspojkovou převodovkou, přičemž systém je přímo napájený zmiňovaným palivovým článkem. Navíc jsou zde akumulátory uskladňující přebytečnou elektrickou energii, jejich kapacitu však neznáme. Data dynamiky jsou neoficiální, prototyp i8 by však měl být schopen akcelerovat na stovku za 6,0 sekundy a rozjet se na 200 kilometrů v hodině.

Samotný vodík je uskladněný v kryogenní nádrži umístěné mezi nápravami pod tlakem 350 barů, což je přibližně 350krát více než je tlak okolní atmosféry, a navíc při teplotě kolem 220 stupňů pod nulou. Navzdory těmto extrémním hodnotám trvá tankování jen pět minut a kapacita zásobníků stačí na akční rádius 500 kilometrů.

Jen pro upřesnění – jádro nádrže je hliníkové, nad ním najdete několik vrstev z CFRP, tedy plastu vyztuženého karbonovými vlákny a mezi vnějším (opět hliníkovým) pouzdrem a zmiňovaným karbonovým obalem je vakuová dutina.

Podle oficiálního sdělení automobilky by tato technologie měla být dostupná v sériových modelech už v roce 2020, ačkoli BMW zatím nezmiňuje, jakým způsobem chce ovlivnit infrastrukturu, která dnes mnoho čerpacích stanic na vodík nenabízí.

2.7.2015 11:55| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist