Autotýden Martina Plaštiaka: S jiskrou u výfuku

Šance Nissanu Leaf na auto roku sílí. V budoucnosti Ferrari se rýsují TDI a pohon všech kol. A muž z ruska vysoudil 1800 korun z každé prodané Toyoty Prius.

Na elektromobily a jejich prostou existenci často nadáváme. Ať už má naše nechuť ospravedlnitelný základ, nebo je plodem čiré xenofobie, jedno elektřině upřít nemůžeme. Prorazila do světa čtyř kol a nepokrytě se tu roztahuje. Několik automobilek elektromobily má a ty zbylé je buď testují nebo se na to chystají. Dokonce i Škoda chytá vlak. Pojďme tedy začít zprávami o elektromobilech. Rušno bylo třeba okolo Nissanu. Jeho Leaf se už nějakou dobu prodává, i když výrobní linka poběží až od března příštího roku. Díky tomu může na řadě trhů usilovat o titul auto roku. Minulý týden jsme informovali o postupu Nissanu do finále evropské ankety, Leaf však figuruje také mezi desítkou adeptů na auto roku v Severní Americe. Když už jsme u těch aut roku, v Japonsku si titul přivlastnil první sportovní hybrid moderní historie, Honda CR-Z. Zvítězila nejtěsnějším rozdílem v historii, když o devět bodů porazila Volkswagen Polo.Úspěšný byl tento týden také pro General Motors a jeho elektromobil-hybrid Chevrolet Volt. Jedna z největších společností světa, General Electric, oznámila nákup pětadvaceti tisíc vozů pro své flotily. Všechny budou hybridní nebo čistě elektrické a dvanáct tisíc z nich ponese znak Chevroletu. Jen pro srovnání, plán GM počítá s 10-15 tisíci vyrobenými auty v roce 2012 a šedesáti tisíci ročně později. Objem žádaný GE je tedy přímo bilbcký. Erupce vzteku kolem hybridní nátury pohonného ústrojí Voltu mezitím ustaly a Američané se smiřují s budoucností. Rodinný Chevrolet si mezitím v testech vede dobře, obvykle jezdí za šest litrů s vybitou baterií a za tři litry po noci strávené na nabíječce. V reálném světě.

Skupina Volkswagen kouká na záda jak Nissanu, tak GM. Na rukou si však ve Wolfsburgu nesedí. Aby zákazníci nezapomněli, bombarduje koncern svět tiskovými zprávami. Golf Blue-e-motion si rozebereme v samostatném článku, takže pojďme rovnou k Audi. V Ingolstadtu chystají elektrickou R8 e-tron, kterou předvedou zákazníkům už v roce 2012. Potud nic nového. Nové je vlastně jen video, představující stroj v celé jeho pohyblivé kráse. Jen pro pořádek: dozvíte se něco o 313 koních, 4500 newtonmetrech a stovce za 4,8 sekundy. Podobné je to s A1 e-tron (video zde). Ta není tak docela elektromobilem, má totiž spalovací motor k prodloužení dojezdu. Jednoválec s dvacítkou koní udělá z padesáti bateriových kilometrů 250 hybridních. Samotné auto má jediný elektromotor, který otáčí předními koly silou 102 koní.Abychom snad Audi neopustili příliš brzy, podržíme se jej i dál. Tentokrát hraje značka z Ingolstadtu druhé housle, důležité je slovo RenDiesel. Produkt společnosti RenTech je syntetickou náhražkou nafty. Vyrábí se z organického odpadu, bližší podrobnosti neznáme. RenTech své palivo úspěšně otestoval, když ujel se dvěma A3 TDI na jedno natankování šestnáct set kilometrů napříč Kalifornií. Auta dosáhla téměř přesně udávané spotřeby 5,6 litru na sto kilometrů (podle metodiky používané v USA). RenDiesel při spalování produkuje méně škodlivin než normální nafta, synteický původ však bude pro jeho budoucnost důležitější. Půjdou si arabští šejkové hledat práci?

Kdo se těšil na konec zpráv z Německa, bude napůl spokojen. Koncern Volkswagen v současnosti kontroluje Bentley, LamborghiniBugatti, ale Ferdinand Piëch, šedý muž v pozadí, stále není spokojen: chce Ferrari. Jeho přání by nemuselo zůstat virtuální realitou, Fiat zvažuje prodej části akcií své nejcennější značky. Italové potřebují peníze a Volkswagen má údajně k dispozici až 27 miliard dolarů (485 mld Kč), které rád vydá za jakoukoli zajímavou značku.Když už jsme u Ferrari, z Maranella přišla nejšílenější zpráva století (zatím). Představitelé automobilky potvrdili, že zablácený prototyp s karoserií modelu 612 Scaglietti, který opakovaně zachytily objektivy špionážních fotografů, testoval pohon všech kol. Mysl se tomu zdráhá uvěřit, ale proč by si z nás vedení automobilky dělalo dobrý den? Zmínění fotografové navíc tvrdí, že auto se v zatáčkách pod plynem klouzalo po všech čtyřech. Víc nevíme. Ferrari stále zatvrzele popírá, že by v Marenellu chystali SUV či cokoli podobného. Takže co si máme myslet?Vraťme se ještě na chvilku k hybridům a poznejme Rusa jménem Ing. Alex Severinsky, Ph.D. V roce 1994 si patentoval systém nazvaný Hyperdrive, který umožňuje spojit na palubě auta dvě pohonné jednotky a plynule měnit podíl, jímž přispívají k dopřednému pohybu. Pokud si za dvě jednotky dosadíte elektromotor a čtyřválcovou osmnáctistovku, dostanete něco jako ústrojí Toyoty Prius. Těch se po světě prodaly už miliony a pan Severinsky nechtěl zůstat stranou úspěchu. Zažaloval největší automobilku světa o 98 dolarů (1800 Kč) z každého prodaného auta. Vyhrál. A Toyota se s ním letos dohodla. Stejně učinil Ford a další automobilky budou nejspíš následovat.

Vzpomínáte ještě na případ Uwe Gemballa? Německý úpravce zmizel počátkem roku v Jihoafrické republice, aby se jeho tělo později objevilo tamtéž. Mezi podezřelými byl i Čech Radovan Krečíř, ale jihoafrické úřady nakonec ukázaly prstem na osmadvacetiletého muže jménem Thabiso Mpshe. Byl odsouzen k dvaceti letům za mřížemi téhož dne, kdy ho policie zatkla a obvinila. Blesková spravedlnost dává víc otázek než odpovědí, úřady však zatím odmítají mluvit. Mluvčí policie médiím sdělil, že „nemůže mluvit“. Pak ovšem přidal matoucí poznámku: „Policie stále neví, jak Uwe Gemballa zemřel. Zřejmě byl uškrcen. Neměl žádná viditelná zranění.“ Zpočátku se přitom mluvilo o popravě střelou do hlavy. Máme tedy odsouzeného vraha bez vražedné zbraně a můžeme se nejspíš těšit na další pokračování.Skončeme však v lehčím duchu. Travise Pastranu snad znáte. Pokud ne, je to šílený motorkář – první člověk, který na jednostopém stroji zvládl dvojité salto vzad a držitel několika dalšch prvenství. V roce 2006 přesedlal z motokrosové motorky na soutěžní Subaru Impreza, s nímž se ve čtyřech následujících sezónách stal čtyřikrát mistrem USA. Úspěšné partnerství překvapivě končí. Pastrana zřejmě potřebuje změnu, a tak míří do série NASCAR. Oficiální představení jeho stroje najdete na přiloženém videu.

Americká společnost Lil Big Rig nabízí de facto tuning, ale velmi originální. Za necelých třináct tisíc dolarů (230 tis. Kč) přestavují její zaměstnanci americké pick-upy na malé repliky velkých tahačů. Pokud tedy vlastníte malé řidičské oprávnění skupiny B a velkou touhu stát se truckerem, stačí vám trocha peněz a vhodný základ. Poslouží Ford F-250 s pohonem zadních kol z osmdesátých a devadesátých let, Chevrolet Pickup (1973-1987), nebo Dodge Ram (1994-2003). Za další peníze dostanete například postel do zadní části kabiny a vlastně cokoli, co bývá k nalezení v amerických tahačích.

13.11.2010 10:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist