Bentley je supersport a sexy tank na každodenní použití

Tohle cabrio nemá konkurenci, kdo chce kvalitu a pohodlí, jde si pro Continental GTC.
untitled-4435-1100x618.jpgCelá galerie 21 Zdroj: Jakub Řiháček

Musím říct, že nikdy v životě mě asi nenapadlo, že první Bentley, které kdy budu řídit, bude mít ostře zelenou metalízu. Nebo takhle, primárně mě asi nikdy nenapadlo, že vůbec kdy budu Bentley řídit. Ačkoliv takový deset let starý Continental GT se dá se 150 tisíci kilometry pořídit klidně okolo 1,5 milionu, ale řekněme, že ani tohle není pro řidiče vozu Škoda Octavia úplně v jeho finančním dosahu.

A tak když přišla možnost zkusit si model Continental GTC Azure v barvě Apple Green neváhal jsem (zbytečná věta, kdo by váhal?) a sáhl po ní. Chtěl jsem zjistit, jestli jde jen o pozlátko pro fotbalisty a jejich lačné polovičky a o nafouknutou bublinu a vyhozené peníze. Vždycky jsem si totiž tak trochu myslel, že moderní Bentley je trochu zbohatlická rozmařilost. A bleskově jsem byl vyveden z omylu.

Ikonický vzhled

Rychle jsem v hlavě zavzpomínal, jaké bylo řídit BMW M850i xDrive Coupé – za mě nejpodobnější cabriolet tomu testovanému – a ačkoliv se o něm dá mluvit jen v superlativech, Bentley nastavil jiná měřítka. Jde o impozantní vůz, navenek i zevnitř. Dlouhá kapota, obrovské a těžké dveře, dvaadvacetipalcová kola s černými elektrony, dvě dvojité koncovky výfuků a nezaměnitelná příď. Velikost vás zaskočí.

Ještě víc si výjimečnost uvědomíte uvnitř, při vší úctě k bavorskému krasavci, tohle auto je jinde. Pojďme si udělat lehkou procházku ceníkem testovaného typu, který si z eura přepočítám na koruny. Celková cena v této specifikaci byla 6,994 milionu korun, z toho například 113 tisíc stojí zelená metalíza, 162 tisíc si značka účtuje za sound-system britské společnosti Naim a třeba otočný displej je v ceně více než 117 tisíc korun.

Ten považuji za jeden z hlavních poznávacích znamení interiéru auta. Můžete před sebou mít čistý panel bez ničeho, nebo navigaci, nebo tři stylové budíky. Jeden z nich například analogově ukazuje teplotu a další je kompas. Ať může pan řidič trénovat, až z Bentley přesedne do jachty. Kterou pravděpodobně také vlastní.

Žádné hmyzí kousance

Materiály ve voze jsou exkluzivní. Automobilka třeba kůži použitou na sedadlech popisuje takto: „Je vybrána ze stád, která se pasou v kopcích na severu Británie. Navíc z míst, kde nebyly hmyzí kousance, ty by mohly zanechat skrvny.“ Uznejte sami, na to se nedá nic říct.

Interiér je střižený do stříbrna s hliníkovými komponenty, za volantem si řidič připadá jako ve foyer hodně luxusního hotelu. Bentley navíc nevymýšlí hlouposti, všude jsou dobře dostupná tlačítka, žádné zbytečné dotykové plochy. Automobilky se teď často přetahují o to, kdo vypustí do interiéru svého vozu zajímavější a vyhajpovanější technikálii, tady to tak není. Jde o moderní a elegantně střiženou tradici.

Sedadla jsou velmi pohodlná, jde vlastně o závodní křesla, doplňená o masáž nebo ventilaci. Uzpůsobená na dlouhé cesty za sluncem. Usadit se dá i dozadu, prostor je stísněný, ale užijete si stažené střechy. Zavazadlový prostor není dělaný na golfový bag, ale i 235 litrů se dá slušně využít.

Kombinuje rychlost, dynamiku a pohodlí

Pod kapotou dříme vidlicový osmiválec (přál bych si tohle psát v testech častěji) s výkonem 404 kW. Točivý moment je 770 Nm. a zrychlení 0 na 100 km/h zvládne za 4,1 sekundy. Maximální rychlost je stanovena na 318 km/h.

Ale ač čísla musí zaujmout každého milovníka rychlých kol, Continental GTC Azure úžasně kombinuje rychlost, dynamiku a pohodlí. Trofnu si říci, že i přes 550 koňských sil je právě pohodlí v Bentley na prvním místě. Je to takový supersport zabalený do drahého a pohodlného kožichu. Navíc na každodenní použití.

Když se takový obyčejný smrtelník jako já za volantem trochu rozkouká, absorbuje veškerý luxus a špičkové materiály a konečně se odhodlá vůz nastartovat, čeká ho příjemné překvapení. Na to, jakou číselnou bestii má k dispozici, nepotřebuje k Bentley žádné „special skills“. Tohle bylo vážně příjemné, když se totiž za volantem třeba na chvíli zamyslíte a myšlenkově se zapomenete, s klidem přehlédnete, jak jedinečný vůz řídíte.

Rozměrově samozřejmě jde o dvoudvéřový sexy tank, na délku téměř 4,9 metru a ještě horší to je na šířku. Protože 1964 milimetrů už je na silnici poznat. Pro ty, co se neorientují, je to o 30 centimetrů více, než má Škoda Fabia. Takže cesty do obchodních domů či parkování v běžných garážích je lepší vynechat. Když už se totiž na vyhrazená místa vecpete, není šance otevřít obří dveře a vystoupit. Bentley není běžné auto, zapomeňte tedy na běžné parkování.

Nepotřebuje se chlubit

Při jízdě dál ctí hodnoty značky, není zbytečně hlučný ani drsný. Sametový, ale dunivý osmiválec se nepotřebuje chlubit něčím, jako jsou výstřely z výfuku. K jeho aristokratickému vzezření to stejně nesedí. Bentley se rozjíždí hladce, jede hladce, závodí hladce… Při zrychlování netlačí zbytečně do zad, jako běžné sporťáky. Na stovku sice dokáže zrychlit takřka za čtyři sekundy, ale dostane se tam s rozvahou sobě vlastní, řidič to snad ani nepostřehne.

Co se týče jízdních režimů, vůz nabízí tři a nejvíce času budete pravděpodobně trávit v klasické verzi Comfort. Ale i když přepnete na Sport, nestane se z auta blázen upozorňující na sebe hlukem a obtěžující řidiče extrémně citlivým pedálem plynu. Slyšíte klapky výfuku, to ano, ale skutečně jen tak pro radost. Znovu je tu noblesa na první místě.

Karbon-keramické brzdy nenabízí žádný prostor pro fantazii. Jsou nekompromisní, okamžitě nastupují a s řidičem vůbec nediskutují. Když zavelí a opře se o pedál, dělají okamžitě všechno pro to, aby 2410 kilogramů vážící stroj zastavily. Vše jde poznat i na pohled, znám v Praze italské restaurace, které dělají menší pizzu, než má Continental GTC Azure brzdový kotouč. Jejich cena je více než 286 tisíc Kč

Na denní používání jde o neuvěřitelně pohodlný a noblesní vůz, ze kterého se vám nebude chtít vystupovat. Cítíte se v něm skvěle a bezpečně. A protože máte dostatek peněz na to, abyste si ho pořídili, nemusí v automobilce řešit apetit nadupané pohonné jednotky. Ve městě si osmiválec v horším případě vezme přes 20 litrů, ale to je vážně spíš takový strašák. Mezi 12 a 13 litry se s ním s nohou, která není zbytečná zbrklá a lačná, dá jezdit. Dopředu ale říkám, že nešlapat v tomto případě na plynový pedál, by byla zbytečná škoda.

S Bentley jsem nakonec strávil lehce přes jeden celý den a odnesl jsem si mnoho zážitků a několik důležitých poznatků. Třeba ten, že majitelé těchto vozů za ně sice dávají výjimečné částky, ale něco výjimečného obratem dostávají.

 

6.7.2023 7:55| autor: Martin Tomaides

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist