Přestěhují General Motors sídlo do Číny?

Největší americká automobilka prodává víc aut v Číně než v USA. Nejen to, vozy GM se už dnes vyvážejí z Asie do Ameriky. Třeba je jednoho dne uvidíme i v Evropě.

General Motors China letos prodají více aut než mateřský podnik se sídlem ve Spojených státech. Myslí si to šéf čínské divize GM Kevin Wale a čísla mu dávají zapravdu. Lokální značky, které tu Američané provozují, si navíc vedou dobře i na exportních trzích v Egyptě nebo Kolumbii. Jejich výroba by se mohla rozšířit z Číny na další místa, ačokoli Evropa zatím jako pravděpodobný cíl nevypadá.

Například Buick prodává v Číně víc aut než doma už od roku 2005. Byly to však místní značky, které pod Waleovým vedením pomohly General Motors předstihnout na čínském trhu Volkswagen a prolomit hranici deseti procent tržního podílu. Nedávno představený Baojun, Jiefang, Etsong či nejůspěšnější Wuling jsou bez výjimky podniky, provozované jen s menšinovou účastí GM. Čínská vláda nemá ráda, když jí západní firmy podnikají doma samy. I méně než polovina prodejů těchto značek však stačí k obrovskému úspěchu.Je to zejmna Wuling, výrobce malých dodávek, kdo si vede dobře na trzích mimo Asii. Podle Walea bude stačit ještě malé zvýšení poptávky po autech této značky v Egyptě, Kolubii či Ekvádoru, a u General Motors vytáhnou ze šuplíku plán expanze. Obchodní modely už existují, stačí doladit detaily a začít stavět. General Motors by se tak dostaly do paradoxní situace: poprvé v historii by výpad největší americké automobilky nesměřoval z Ameriky ven, ale opačným směrem.V delším časovém horizontu čekají čínské značky ještě světlejší žítřky. Baojun, který prodává malá laciná auta, bude expandovat do celého světa. Samozřejmě jen pokud bude situace příznivá, ale události posledních let napovídají, že poptávka po levných autech je silná dokonce i v západní Evropě. Exportní vozy by nejspíš nesly jinou značku, nabízí se například Chevrolet.

Těžiště zájmů GM se však bude stěhovat blíž a blíž Číně. Wale odhaduje, že letos největší trh světa pohltí sedmnáct milionů aut a příští rok ještě o dva miliony víc. Prodeje posiluje vládní podpora a bohatnutí obyvatel. Platy rostou mimo jiné proto, že se Číňané houfně stěhují do měst. V roce 2025 by měla největší země světa mít na dvě stovky sídel s více než milionem obyvatel. V České Republice máme takové jediné, v Německu jsou tři, v USA podle odhadu vlády devět.

autoweb.cz

22.10.2010 11:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist