Audi e-tron FE05: Monopost Formule E pro rok 2019 nemá zadní křídlo, zato dostal kapotáž a ochranu pilota Halo

Dne 15. prosince začne v Ad Diriyahu (Saudská Arábie) nová éra šampionátu Formule E ABB FIA, protože díky delšímu dojezdu budou jezdci poprvé absolvovat celý závod pouze s jediným vozem. Audi nyní představuje nově vyvinutý monopost Audi e-tron FE05, s nímž budou znovu bojovat o titul jezdci Daniel Abt a Lucas di Grassi.

Foto: Audi

Jedná se o dosud největší novinku v historii Formule E. Poprvé od založení závodního seriálu v roce 2014 bude mít v nové sezoně 2018/2019 každý jezdec k dispozici pouze jeden závodní vůz. Povinné střídání vozů během závodu patří minulosti, protože kapacita akumulátorů již postačuje pro celou dobu závodu, který trvá 45 minut. I to je důkaz toho, jak motoristický sport a především Formule E urychluje vývoj inovací a vyspělé techniky.

Značka Audi se s vozem Audi e-tron FE05 pečlivě připravila na nové technické a strategické výzvy. To platí zejména pro systém pohonu, který je srdcem monopostu Audi e-tron FE05. Mezi jeho součásti patří elektromotor, invertor, převodovka, části zadní nápravy a příslušný software. Vzhledem k tomu, že ostatní části vozu jsou pro všechny týmy stejné, prokazují výrobci své technické kompetence v oblasti pohonu. Již ve čtvrté sezoně seriálu závodů elektromobilů, která skončila v polovině července v New Yorku pro tým Audi Sport ABT Schaeffler ziskem mistrovského titulu, bylo Audi e-tron FE04 velmi často nejhospodárnějším vozem. Nástupce je evolucí tohoto úspěšného modelu.

Jednotku elektromotoru a generátoru s označením Audi Schaeffler MGU03 vyvinula značka Audi společně s technickým partnerem Schaeffler. Inženýři se zaměřili především na další zvýšení účinnosti a hospodárnosti. „Zachovali jsme základní koncept s jednostupňovou převodovkou a zároveň jsme v detailech zdokonalili a nově vyrobili všechny komponenty,“ říká Tristan Summerscale, vedoucí projektu Formule E ve společnosti Audi. Celkem 95 procent všech dílů systému pohonu je nových. Inženýrům se přitom podařilo snížit hmotnost o deset procent.

Již v polovině roku 2017, tedy ještě před zahájením uplynulé čtvrté sezony, začal Summerscale se svým týmem pracovat na vývoji monopostu Audi e-tron FE05. Na konci července 2018 homologovala vozidlo mezinárodní automobilová federace FIA (Fédération Internationale de l’Automobile). Nyní již nejsou povoleny změny. Vývojáři smějí během sezony zdokonalovat pouze software. V polovině října je na programu ještě společný test se všemi týmy ve Valencii (Španělsko). Poté čeká závodní vozy a veškeré vybavení přeprava do Saudské Arábie.

V páté sezoně Formule E smí mít elektromotor v kvalifikaci nejvyšší výkon 250 kW (340 k). V závodě je nejvyšší výkon omezen na 200 kW (272 k). Novinkou jsou tzv. aktivační zóny. Pokud jezdec vjede na závodním okruhu do této zóny, zvýší se výkon jeho vozu krátkodobě na 225 kW (306 k). Fanoušci Formule E mohou své oblíbené jezdce i v této sezoně podporovat internetovým hlasováním. „FanBoost“ tímto způsobem zvýší výkon krátkodobě až na 250 kW (340 k).

Všechny týmy Formule E používají identické akumulátory McLaren o hmotnosti 374 kilogramů. Lithium-iontové akumulátory, uložené mezi sedadlem jezdce a systémem pohonu, mají kapacitu 52 kWh a jejich nabití trvá 45 minut. Pro pátou sezonu byla zcela nově vyvinuta brzdová soustava „brake-by-wire“. Ovládání brzd je elektronické bez mechanického propojení mezi brzdovým pedálem a brzdovou soustavou na zadní nápravě. Tím je zajištěno vždy optimální rozdělení brzdné síly mezi nápravy a rekuperace může probíhat s ještě vyšší účinností.

Stejně jako ve Formuli 1 sedí jezdec v monopostu se skořepinovou konstrukcí z uhlíkových kompozitů, která byla vyvinuta v souladu s bezpečnostními standardy FIA. Maximální bezpečnost zajišťují deformační zóny na přídi, zádi a bocích. Hlavu jezdce chrání podobně jako ve Formuli 1 systém „Halo“ nad kokpitem. Minimální hmotnost závodního vozu Formule E je 900 kilogramů (včetně jezdce). Závodní elektromobil zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,1 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 240 km/h.

Mimořádně nápadná je u nové generace monopostu Audi e-tron FE05 nepřítomnost zadního spoileru, což je v motoristickém sportu jedinečné. Přítlak místo něj vytváří velký difuzor na zádi. „Batmobil“, „Star Wars“, „kosmická loď“ – tak zněly komentáře fanoušků a médií na adresu futuristického vzhledu závodního elektromobilu Audi po prvních testovacích jízdách. „Když jedu mezi ostatními vozy na závodním okruhu, připadám si jako ve filmu sci-fi,“ říká Daniel Abt. „V porovnání s předchůdcem má nový model výrazně agresivnější design.“

Pátá sezona závodního seriálu pro elektricky poháněné vozy má na programu 13 závodů ve 12 metropolích. Mezi úvodním podnikem v Ad Diriyahu a oběma finálovými závody v New Yorku v polovině července 2019 se uskuteční závody mimo jiné v Marrákeši (Maroko), Mexiku, Hongkongu (Čína), Římě (Itálie), Paříži (Francie), Monaku a Berlíně (Německo). Každý závod trvá 45 minut plus jedno kolo a převážně se jezdí na dočasně vytyčených městských okruzích.

 

8.10.2018 12:00| autor: Autoweb.cz | zdroj: Audi

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist