Žák: Brzdění – hrdelní zločin proti plynulosti

Blogy | vydáno 24. 11. 2011

Velikost textu: a a a

Někdy si říkám, že snad nikdo nečte Autoweb. Jinak by totiž lidé nedělali v provozu takové zločiny proti plynulosti, jakých jsem denně svědkem.

Žák: Brzdění – hrdelní zločin proti plynulosti

Někdy si říkám, že snad nikdo nečte Autoweb. Jinak by totiž lidé nedělali v provozu takové zločiny proti plynulosti, jakých jsem denně svědkem. Nejhorší ze všeho je nedávání blinkrů, pomalý rozjezd z křižovatek, nesledování zrcátek a především neustálé šlapání na brzdu. Plno těchto neduhů jsme ale rozebrali v samostatném článku 5 častých případů řidičské bezohlednosti, o nichž se mlčí. Dnes se chci věnovat samostatně brzdění.

Nebudu rozebírat, jak správně přenášet váhu a hledat si ideální brzdný bod na okruhu, abyste nahnali dvě desetinky na kolo. Chci se lidově řečeno vykecat. Štve mě, jak obrovské množství lidí neumí pracovat s hmotou auta, s motorem a především s brzdami.

Představte si naprosto běžnou situaci. Jedete po dálnici 120 km/h v pravém pruhu, protože vaše dieselové Suzuki Swift při vyšší rychlosti dělá kravál. Někdo vás předjede, což je samozřejmě naprosto v pořádku, ale vy vidíte, jak se mu několikrát rozsvítí brzdová světla. Je tak těžké aspoň na dálnici jezdit plynule? A to nemluvím o tom, že toho jedince pak dojedete na dalším dálničním sjezdu, kde se svým Passatem div ne zastaví, zatímco i Swift na uzoučkých pneumatikách tu zatáčku může dát stovkou...Brzda by měla na autě fungovat jako poslední možná věc, na kterou se sáhne (šlápne), když už nic jiného nefunguje. Brzda totiž krade rychlost, kterou jste si draze museli koupit. Brzda vás nutí následně znovu akcelerovat. Brzda dává ostatním na silnici najevo, že vaše úmysly jsou jiné než je plynulá rovnoměrná jízda.

Brzdění zvyšuje spotřebu paliva. Plno lidí se pořád dohaduje o tom, kolik jejich auto žere. V diskusi pod jedním článkem nám kdosi napsal, že jeho velké hranaté Volvo s dieselem jezdí za 3,5 litru. To si vysvětluji jen tak, že ten člověk kecá, nebo vůbec nepoužívá brzdu a v provozu se chová, jako by jeho auto brzdy nemělo.

Svým způsobem je to druhé ale velmi správný přístup a já doporučuji všem dobrzdyťukačům, aby si takovou jízdu vyzkoušeli a přinejmenším na dálnici se jí naučili. Budete mnohem plynulejší, klidnější a především vám auto nebude žrát tolik. Snažte se chovat trochu jako pilot letadla, který také brzdy nemá a musí pracovat především s hmotou svého stroje. Když máte dvoutunový kombík s moderním motorem se sníženými třecími ztrátami a přeplňováním, je brzdná síla v motoru minimální a vaše auto i po ubrání plynu jen velmi pozvolna začne ztrácet rychlost.Zkuste proto před zatáčkou, dálničním sjezdem nebo pomalejším autem jen sundat nohu z plynu a nechat auto dojet setrvačností, dokud nebude nezbytně nutné na brzdu šlápnout a trochu rychlosti přetavit v přebytečné a nevyužité teplo. Uvidíte, jak velký úsek urazíte bez plynu a zadarmo, zatímco byste jinak stáli na plynu a potom nesmyslně brzdili.

Ono vás to pak bude nutit i jezdit plynule a nebudete štvát všechny, kterým plynulost říká víc. Třeba mě. Nebo jednu paní v Hyundaii i20, kterou jsem onehdá na silnici a potkal a která zřejmě pravidelně čte Autoweb. Trochu odbočím, protože bych tuto paní rád uvedl jako příklad správného způsobu plynulé a velmi ohleduplné jízdy.

Jel jsem večer z práce a na dálnici jsem dojel Hyundai i20, který jel evidentně podle tachometru 130 km/h, v reálu něco málo přes 120... Protože se blížil sjezd, nechtěl jsem zbytečně auto předjet a pak to před ním švihnout doprava, protože se to nedělá. Holt jsem rezignoval na to, že "si dám" následnou sekvenci rychlá pravá – dlouhá levá – ostřejší pravá do kopce. K mému překvapení jsem ale začal tušit něco neobvyklého.Paní vyhodila blinkr, zahájila odbočení a vůbec se nedotkla brzdy. Ne, brzdová světla jí musela fungovat, orotože podle rychlosti auta zpomalovala jen velmi lehce (klasicky jen ubráním plynu). Následně vzorně projela první pravou zatáčku a našla si ideální bod k zatočení do levé, kde ukázkově trefila apex a následně zase přesně vyjela do poslední pravé do kopce, kde již u velmi pozdního apexu, který je tu naprosto klíčový, akcelerovala dál na cestovní rychlost. Ani jednou se jí nerozsvítila brzdová světla, všechno proběhlo ukázkově plynule, nikoli nebezpečně rychle.

Musel jsme se přesvědčit, kdo vlastně v autě sedí. Byla to žena kolem 40 let, v ukázkové pozici za volantem a správným držením volantu. No, a pak že to prý nejde... Ne, Sabina Schmitzová to nebyla, ačkoli to styl jízdy napovídal.A takhle by se měl chovat každý. Brzdu používat jen minimálně a správně dopředu odhadovat, kdy ubrat plyn, aby se brzdit vůbec nemuselo. Zkuste si proto takovou hru. Až někam pojedete, dělejte, jako by vaše auto brzdy nemělo. Ve městě to moc dobře nefunguje, ale mimo město to jde hrát celkem spolehlivě. A na dálnici? Tam by měla být brzda úplné tabu.

Komentáře ke článku

  • Svatá pravda Zobrazit
    24. 11. 2011, Subaru4ever
    • Re: Svatá pravda Zobrazit
      24. 11. 2011, spooon
      • Re: Re: Svatá pravda Zobrazit
        24. 11. 2011
      • Re: Re: Svatá pravda Zobrazit
        6. 12. 2011, Kuban
    • Re: Svatá pravda Zobrazit
      24. 11. 2011, Arnošt
      • Re: Re: Svatá pravda Zobrazit
        25. 11. 2011, Vavris
    • Re: Svatá pravda Zobrazit
      25. 11. 2011, ppppp
      • Re: Re: Svatá pravda Zobrazit
        30. 11. 2011, Kuban
  • Konstantní jízda 70 :-( Zobrazit
    24. 11. 2011, McH
    • Re: Konstantní jízda 70 :-( Zobrazit
      24. 11. 2011, vzteklej pes
      • Re: Re: Konstantní jízda 70 :-( Zobrazit
        24. 11. 2011, honz
      • Re: Re: Konstantní jízda 70 :-( Zobrazit
        24. 11. 2011
        • Re: Re: Re: Konstantní jízda 70 :-( Zobrazit
          24. 11. 2011, Regis
          • Re: Re: Re: Re: Konstantní jízda 7... Zobrazit
            27. 11. 2011
          • Re: Re: Re: Re: Konstantní jízda 7... Zobrazit
            27. 11. 2011
      • Re: Re: Konstantní jízda 70 :-( Zobrazit
        24. 11. 2011, Honza
    • Re: Konstantní jízda 70 :-( Zobrazit
      25. 11. 2011, Vavris
  • a kdo nás to naučí ? Zobrazit
    24. 11. 2011, Tomek
    • Re: a kdo nás to naučí ? Zobrazit
      24. 11. 2011, subsui
  • Konstanta Zobrazit
    24. 11. 2011, abeceda
  • naprostý souhlas Zobrazit
    24. 11. 2011, roseti
  • Kruháče Zobrazit
    25. 11. 2011, Sussurate
  • je to pravda Zobrazit
    25. 11. 2011, Vavris
    • Re: je to pravda Zobrazit
      29. 11. 2011
      • Re: Re: je to pravda Zobrazit
        9. 12. 2011, Mysel
  • Každá mince má dvě strany. Zobrazit
    25. 11. 2011, m
    • Re: Každá mince má dvě strany. Zobrazit
      30. 11. 2011, Kuban
      • Re: Re: Každá mince má dvě strany. Zobrazit
        1. 12. 2011, m
        • Re: Re: Re: Každá mince má dvě str... Zobrazit
          6. 12. 2011, Kuban
          • Re: Re: Re: Re: Každá mince má dvě... Zobrazit
            6. 12. 2011, Kuban
            • Re: Re: Re: Re: Re: Každá mince má... Zobrazit
              10. 12. 2011, lojza
              • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Každá minc... Zobrazit
                5. 1. 2012, Kuban
  • 26. 11. 2011, Josef K.
    • 26. 11. 2011, biker
      • Re: Re: Zobrazit
        28. 11. 2011, Josef K.
        • Re: Re: Re: Zobrazit
          30. 11. 2011, Kuban
    • 27. 11. 2011, Dalibor Žák, autoweb
  • Jsem pobaven... Zobrazit
    26. 11. 2011, patrísek
    • Re: Jsem pobaven... Zobrazit
      29. 11. 2011, Rejpal
  • To nejde vsude Zobrazit
    28. 11. 2011, Cipisek
    • Re: To nejde vsude Zobrazit
      6. 12. 2011, Kuban
  • Jen ten raketový odjezd z křižovat... Zobrazit
    4. 12. 2011, Doktor
    • Re: Jen ten raketový odjezd z křiž... Zobrazit
      6. 12. 2011, Kuban
      • Re: Re: Jen ten raketový odjezd z ... Zobrazit
        9. 12. 2011, Mysel
        • Re: Re: Re: Jen ten raketový odjez... Zobrazit
          5. 1. 2012, Kuban

Nová Kia Sorento na prvních ilustracích

Nová generace populárního korejského crossoveru se ukáže ještě letos v září na autosalonu v Koreji. Ještě předtím se ale můžete podívat na první oficiální ilustrace.

Nová Kia Sorento na prvních ilustracích
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den. Coby majitely vozidla mě přišla výzva k uhrazení peněžité částky za př... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

© 2013 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist