Test Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet: Svišť přeplňovaný

Japonský přiostřený hatchback prošel mezigeneračně velkou změnou - živý atmosférický motor vyměnil za přeplňovanou jednotku a cena také nezůstala zrovna nejnižší. Nás ale nejvíc zajímá, jestli se za volantem stále pobavíte tak dobře.
img_1969-1100x618.jpgCelá galerie 21 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.4

Suzuki Swift Sport vždycky bývalo velmi specifickým autem. Svými vlažnými výkony nikdy nepatřilo mezi elitu ostrých hatchbacků, nicméně točivý motor, hravý podvozek a bezkonkurenční cena lákala začínající řidiče, kteří touží po svižnějším a zábavnějším řidičském zážitku.

Další generace u nás možná trochu zapomenutého a přehlíženého warm-hatche přišla s radikální změnou, kterou se chce více zalíbit. Jednak stojí o citelných 100 tisíc korun víc a s cenovkou lehce pod půl milionem se nebezpečně přibližuje svým zavedeným soupeřům (což rozhodně není věc k zalíbení), na druhou stranu za to nabízí nejen bohatou výbavu, ale také revoluci pod kapotou v podobě silnějšího přeplňovaného motoru.

Točivou atmosférickou šestnáctistovku, jejíchž vcelku obyčejných 130 koní jste museli vyždímat do poslední kapičky, nahradila downsizovaná jednotka s označením 1.4 BoosterJet, která sice neslibuje o moc vyšší výkon, „jen“ 140 koní, zato však velmi slušný točivý moment 230 Nm.

S těmito parametry dosáhne stovky za 8,1 sekundy a maximální rychlosti 210 km/h, což jsou čísla, která pro svižné sportování bohatě stačí. Příděl točivého momentu už od nízkých otáček je citelný a naprosto dostačuje běžnému pohybu – do dálničních kopců nemusíte podřazovat ze šestky na pětku a předjíždění na okreskách je akorát suverénní. Vždyť auto navíc váží jenom lehce přes tunu.

Potěší i spotřeba – dálniční stopadesátka si řekne o 7,2 l/100 km, městský provoz kolem 7,5 až osmi litrů, naopak klidné tempo po okreskách znamená vyloženě naftových pět litrů benzinu. Potud přináší nový motor samé výhody, jenže také zcela přišel o jakýkoliv projev charakteru.

Podání výkonu je naprosto ploché, špička vrcholí v 5 500 otáčkách, přitom motor bez povadnutí táhne až k šesti tisícům, kde v tom nejlepším zasáhne omezovač. Jistě, že turbo motor nemá cenu točit a po většinu času si poradí se středními otáčkami, jenže je takový bez šťávy. Aspoň ještě kousek kdyby nabídl…

Vtipné je, že červené pole na otáčkoměru začíná až na 6 250 ot./min., což je vlastnost, kterou jsem ještě nikdy nezažil, aby omezovač zasahoval před červeným polem. Opravdu podivné. Přitom se na otáčkoměr hezky kouká, protože se od ostatních budíků odlišuje červeným podbarvením. Pěkný detail, který má evokovat závodní auto.

Není to jediná věc, která řidiče uvnitř potěší. Vedle vysokého posezu, který je typickou bolístkou ostrých hatchbacků i za milion, natož za polovinu, si nemám na co stěžovat. Sedačky s integrovanou hlavovou opěrkou příjemně obepnou tělo a volant padne dobře do ruky.

Kabina je vzhledem ke třídě a ceně auta slušně sestrojená a uživatelsky přehledná – dotykový displej multimédií a řazení nabídky je jednoduché, ale funguje na jedničku, úložných prostor je dostatek a máte si kam dát jak mobil, tak třeba litrovou lahev s pitím, vzadu je překvapivě dost místa a kufr spolyká zavazadla pro dva na prodloužený víkend.

Ten jsem strávil v okolí Karlových Varů a právě Swift Sport byl příjemným společníkem pro tuhle cestu. Před hotelem Pupp sice moc parády neudělá, i když jeho žlutá barva se vážně povedla a celkově se mi líbí jeho stylizace včetně falešných karbonových doplňků (na autě za půl milionu mi to nevadí) a hlavně díky nefalešným koncovkám výfuků (ostatní, styďte se), zato vás hezky povozí.

Silnice v okolí umí důkladně prověřit jakékoliv auto a Swift Sport obstál výborně. Množství zatáček prověřilo, že má skvělé řízení – akorát rychlé, bezchybně přesné a dokonale naposilované, trochu do těžka a bez filtrace mechanické vazby s předními koly.

Rozbitý asfalt zase ukázal schopnost podvozku velmi dobře filtrovat ostré nerovnosti a zachovat karoserii v klidu, když to nejvíce potřebujete, utažené oblouky zase poukázaly na mírně přetáčivou povahu, když povolíte plyn, nikoliv však zběsile uklouzanou. Ideální pro začátečníky.

Jediná dvě zklamání tak představuje naprosto nijaký zvuk motoru i výfuků a umělé řazení bez většího mechanického odporu, které vám sebere chuť kvedlat mezi jinak dobře poskládanými převody. Za půl milionu nemůžu čekat dokonalost, ke které ovšem nový Swift Sport nemá daleko.

Příjemně mě překvapil, protože jsem k jeho nové generaci přistupoval raději bez očekávání. Řidičské nirvány jsem v něm na karlovarských silničkách nedosáhl, ale svezení nabízí více než příjemné. Jako svižná nákupní taška nebo důstojné řidičské náčiní začínajícího nadšence poslouží pořád tak dobře jako dřív.

8.7.2019 2:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist