Srovnání ojetin: Dacia Logan, Renault Thalia, Škoda Fabia

Ojetá auta | vydáno 17. 6. 2013

Velikost textu: a a a

Postavili jsme proti sobě tři všem dobře známé malé levné sedany. Překvapil některý z nich? Jaké automobily lze získat za podobnou cenu?

Automobily s karoserií typu sedan nejsou v České republice tak oblíbené jako praktičtější kombíky a hatchbacky, přesto si své kupce najdou. Zejména pokud jde o levné a ne příliš staré ojetiny. Přesně takové automobily jsme se rozhodli podrobit dalšímu srovnávacímu testu ojetých vozů.

Hledali jsme tři automobily stejného typu karoserie a podobné ceny. Šlo o to, vybrat vozy, mezi nimiž by mohl váhat motorista s určitým finančním obnosem v kapse. Nakonec jsme nalezli v pražském autocentru AAA AUTO.

Do oka nám padly dva automobily nabízené mezi levnými vozidly původem z protiúčtu a Škoda Fabia sedan, kterou jsme našli mezi ostatními škodovkami na prodejní ploše. Jedná se o vůz z roku 2002, pohání jej zážehová čtrnáctistovka a na počítadle ujeté vzdálenosti má 96 000 kilometrů. Autobazar za ni požaduje 69 999 Kč.

Dacia Logan fotogalerie - vše co potřebujete vidět

Dacia Logan fotogalerie

Mezi vozidly z protiúčtu jsme vybrali Dacii Logan z roku 2005, s motorem 1.4 a 61 000 kilometry na počítadle ujeté vzdálenosti. Za zelený sedan chtějí v AAA AUTO 72 999 korun. Hned vedle stál o rok mladší Renault Thalia, jehož kola roztáčí zážehová dvanáctistovka. Automobil má na tachometru pouhých 64 000 kilometrů a autobazar si jej cení na 75 999 Kč.Jak hodnotíme
Stejně, jako ve všech předchozích srovnávacích testech ojetin budeme porovnávat vybrané vozy v pěti kolech. V každé jim přidělíme známky od 1 do 3, které určují jejich pořadí (nejedná se tedy o průběžný stav, ale výsledek v každé disciplíně).

Nakonec výsledky jednotlivých modelů zprůměrujeme, a tím dostaneme konečné pořadí vozidel v testu. První dvě části pojmenované „Spolehlivost“ a „Bezpečnost“ běžně posuzujeme na základě oficiálních údajů poskytnutých společnostmi TÜV a Euro NCAP.

V dalších disciplínách už rozhodují o pořadí naše zkušenosti s konkrétními testovanými vozidly. Jedná se tedy o srovnání konkrétních posuzovaných aut, nikoli modelových řad obecně.



Spolehlivost podle TÜV
První disciplína má za úkol prozradit něco o spolehlivosti automobilů. Ve statistikách TÜV ale model Thalia na rozdíl od jeho konkurentů nenajdeme. Figuruje zde ale Renault Clio, z něhož Thalia vychází, proto si půjčíme jeho výsledky.

Musíme se poprat ještě s jednou komplikací, a to skutečností, že Dacia Logan nefiguruje ve stejné věkové skupině jako modely Clio a Fabia. Pro seřazení vozidel tedy použijeme výsledky Loganu z mladší věkové skupiny vozidel.

Teoreticky by to mělo vozu pomoci, podle statistik spolehlivosti TÜV je však Dacia Logan zcela jasně nejhorším vozem po stránce spolehlivosti v obou věkových skupinách, v nichž figuruje. Tedy mezi nejmladšími automobily i ve třídě vozidel ve věku 4-5 let. Právě v této věkové skupině dosáhla nelichotivého umístění kvůli 25,8% vážných závad.

Stejného výsledku ale dosáhl i Renault Clio. Nakonec Dacia Logan stojí na technice Clia, stejně jako model Thalia. Škoda Fabia se 14,9% vážných poruch je tak jasným vítězem první disciplíny srovnávacího testu.

1. Škoda Fabia, 2.-3. Dacia Logan, Renault ThaliaBezpečnost podle Euro NCAP
Ani v hodnocení bezpečnosti Euro NCAP samostatně model Thalia nenalezneme. Nakonec proč také, vždyť na některých trzích byl uváděný jako Clio Symbol. Že se jedná o odvozenou karosářskou verzi od Renaultu Clio, automobilka nikdy nezastírala.

Nejhoršího výsledku v bariérovém testu dosáhl z porovnávaných aut model Logan. Pouhých 19 bodů za ochranu posádky při nárazu znamenají jen 3 hvězdičky z 5 možných. Dacia Logan vstoupila na trh později než soupeři, přesto není dle Euro NCAP bezpečnější. Jen dodejme, že bariérovým testem prošel vůz v roce 2005.

To Renault Clio a Škoda Fabia jej absolvovaly už v roce 2000, a to se shodným výsledkem 26 bodů za ochranu posádky, tedy 4 hvězdičky z maximálních 5 možných. Vybrat vítěze tohoto kola nám tak pomůže posouzení výbavy konkrétních testovaných vozů. Fabia je vybavena pouze jedním airbagem na místě řidiče, zatímco Thalia má čelní airbagy dva. Je tedy jasno.

1. Renault Thalia, 2. Škoda Fabia, 3. Dacia Logan

Jízdní komfort
Ve třetí disciplíně se už budeme věnovat výhradně porovnávání konkrétních testovaných vozidel. Jízdní komfort budeme hodnotit celkově, to znamená, že se budeme zabývat jak nastavením odpružení, tak prostorem pro posádku. I ten komfort ovlivňuje.

Totéž platí také o výbavě, její hodnocení nám ale moc času nezabere. Zejména pokud jde o thalii, která nenabízí ani posilovač řízení či centrální zamykání. Má jen autorádio. Tím disponují i konkurenční vozy.Fabia má proti thalii navíc posilovač řízení, který najdeme i v loganu. Ten potěší také přítomností elektrického ovládání předních oken. Z testovaných vozů nabídne nejvíce místa posádce, což je také dost podstatné. To platí i pro zadní sedadla.

Samotné sedačky nejsou špatné, sedělo se nám v nich lépe než v thalii, ale ve fabii jsme se cítili ještě o něco líp. Fabia poskytne cestujícím vzadu více místa než thalia, na logan však nestačí. Škoda má výhodu v lepším přístupu do zavazadelníku.

U dacie a renaultu lze totiž víko zavazadelníku otevřít jedině klíčkem. U loganu navíc nejdou sklopit zadní sedadla, v thalii je opěradlo sklopitelné, ale nedělené a takto vytvořený průvlak je jen velmi nízký (překáží zde příčná výztuha).

Fabia nabízí zavazadelník o objemu 438 litrů, což je méně než soupeři. Na druhou stranu lze nákladový prostor snadno zvětšit sklopením zadních sedadel. Logan i thalia mají zavazadelník o objemu 510 litrů.



V hodnocení komfortu odpružení nás zaujala Dacia Logan, jejíž podvozek se těší bezvadné kondici a tlumení nerovností zvládá s naprostým přehledem. Ani Renault Thalia na tom není špatně. Nejtvrdší odpružení má Škoda Fabia, kterou navíc trápí vůle v táhlech stabilizátoru, což se projevuje rušivými zvuky při přejezdu nerovností.

Logan tedy těží z prostoru pro posádku, velkého zavazadelníku a komfortního odpružení. Fabia má tužší podvozek vykazující určité vůle a menší ale lépe přístupný zavazadelník. Thalia je měkce naladěná a má velký zavazadelník. Druhou stranou mince jsou nejméně pohodlná sedadla a menší prostor vzadu. Podvozek působí celkově trochu unaveně, ale vyložené vůle nevykazuje.

1. Dacia Logan, 2. Škoda Fabia, 3. Renault ThaliaZa volantem
Pracoviště řidiče se nám nejvíce líbilo v mladoboleslavské škodovce, která své dnešní soupeře předčí kvalitou použitých plastů i jejich povrchovou úpravou. Daleko důležitější je ale chování vozu za jízdy a také schopnosti konkrétní motorizace.

A začneme od podvozku. Dacia těší z výborného stavu, přesto její jízdní vlastnosti označit za optimální nelze. Škoda je v tomto ohledu lepší i přes již zmiňované vůle. Na logan ale nestačí thalia, která se v zatáčkách více naklání a působí méně jistě.

Pod kapotou má nejmenší motor o objemu 1,2 litru, přesto se za svůj výkon 55 kW rozhodně nemusí stydět. Čtrnáctistovky konkurentů ale zanechaly lepší dojem. Jdou totiž za plynem s větší ochotou. Jen o trochu snaživěji než čtrnáctistovka o výkonu 50 kW ve fabii působí čtrnáctistovka Renault v Dacii Logan, jež nabízí výkon 55 kW.

1. Škoda Fabia, 2. Dacia Logan, 3. Renault Thalia

Cena, výbava a stav
Na první pohled vypadají Dacia Logan a Škoda Fabia velice zachovale. Renault Thalia má trochu vyšisovaný lak. Po nahlédnutí do interiéru ztrácí další pomyslné body – předchozí majitel byl evidentně silný kuřák a ve voze je to i po vyčištění stále cítit. V konkurenčních autech se s nežádoucím zápachem nesetkáte.

Jízda pak odhalí výborný stav loganu, o trochu slabší stav thalie a fabie. Nejde však o žádný problém, jen drobné vůle vzniklé běžným opotřebením. Dacia Logan z roku 2005 má z testovaných vozů nejnižší údaj na počítadle ujeté vzdálenosti, jen 61 000 km.Renault Thalia z roku 2006 ujela podle přístrojů o 3000 km více. Škoda Fabia vybavená jedním airbagem, zámkem řazení, centrálním zamykáním a posilovačem řízení je nejstarší, vyjela už v roce 2002 a podle údajů na tachometru doposud urazila 96 000 kilometrů. Je nejstarší, má nejvíce najeto a stojí nejméně - na 69 999 Kč.

O trochu více, konkrétně 72 999 Kč dáte za Dacii Logan, která má navíc elektrické ovládání předních oken a ve srovnání s fabií nenabízí zámek řazení. Je ale o 3 roky mladší. Nejdráž přijde Renault Thalia s dvojicí airbagů, avšak bez posilovače řízení a další výbavy.

1. Dacia Logan, 2. Škoda Fabia, 3. Renault Thalia



Verdikt
Dacia Logan získala kladné body především v hodnocení ceny, výbavy a stavu, velice dobře si vedla také v hodnocení komfortu. Renault Thalia prokázal své schopnosti v oblasti bezpečnosti, Škoda Fabia vybojovala cenná prvenství v hodnocení spolehlivosti a jízdy. Velice dobře si vedla i v dalších disciplínách, kde obsadila druhé místo. Právě díky vyrovnaným výkonům se škodovce podařilo vybojovat celkové prvenství.

Konečné pořadí
1. Škoda Fabia, známka 1,6
2. Dacia Logan, známka 1,9
3. Renault Thalia, známka 2,5

Názory redaktorů

Z testovaných vozů mne zaujala Dacia Logan svým zachovalým stavem, dobře si vedla i Škoda Fabia. Naopak nejhorší dojem zanechal Renault Thalia. Osobně bych ale v této cenové kategorii hledal mezi jinými vozy, klidně staršími.

Za zapůjčení vozů k testu děkujeme autocentru AAA AUTO.

Milan Jirouš

Komentáře ke článku

Související články

Vozíky za osobní auta z hlediska technických požadavků na spojitelnost

Problematika vozíků tažených za osobními auty pokračuje dalším dílem. Společenské konvence o tom, kolik kdo váží, jdou stranou, hmotnost je zásadním parametrem.

Vozíky za osobní auta z hlediska technických požadavků na spojitelnost

Další článek o značce

JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Vážený pane doktore, na parkovišti byly značky zákaz stání kvůli blokovému čist... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Chtěli byste se projet?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist