Porsche Panamera Turbo

Svezli jsme se s Porsche Panamera - prvním čtyřdveřovým sportovním sedanem od Porsche.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Porsche Panamera je podle automobilky kříženec mezi sportovním autem, limuzínou a kombíkem. Obecně lze ale říci, že je to vlastně auto pro někoho, kdo chce přitažlivost pro řidiče s praktičností a luxusem Mercedesu třídy S.

Na výběr máte prozatím tři modely. Panamera S s pohonem zadních kol a Panamera 4S, jak číslo naznačuje – s pohonem všech kol, mají osmiválec 4,8 l o výkonu 400 koní, ale my testovali vrcholnou verzi – Panameru Turbo se stejným osmiválcem, ale dopovaným dvojicí turbodmychadel, který má výkon rovných 500 koní.

 

Jak to vypadá?

No, určitě neřeknete, že je Porsche Panamera krásné jako třeba Maserati Quattroporte. Ona vlastně Panamera vypadá podobně, jako by si někdo hrál ve Photoshopu s obrázkem Porsche 911 a přikreslil mu dvoje dveře. A ještě ke všemu špatně. Zepředu to ještě jde, ale zboku vypadá Panamera přinejlepším zvláštně.

Nejhorší je ale zadek. Inspirace u 911 jistě znamená, že Panameru ihned poznáte jako Porsche, ale moc to nesedí dohromady s vysokou linií střechy, takže zadek vypadá moc nafouknutě. Každopádně si ale Panameru s ničím nespletete.

 

Jaké je to uvnitř?

Mnohem lepší. Vlastně bychom mohli říci, že interiér Panamery je jedním z nejlepších ve třídě (ne-li na světě). Je stylový a zároveň velmi odolný. Samozřejmě je tu spousta vymožeností, ale Porsche naštěstí nezvolilo zmatený sdružený ovladač ve stylu iDrivu od BMW a pro každou funkci nabízí tlačítko. Sice jich je v kabině snad stovka, ale vyznáte se.

Porsche Panamera může mít v interiéru spoustu barev a dekorů. Naše testovací měla například dekor dřevěný a k našemu překvapení musíme říci, že už dlouho jsme neviděli dřevo, které by působilo tak dobře. Co je ale ještě více zajímavé, je způsob, jakým Panamera kombinuje komfort se sportem. Sedadla jsou pevná, ale pohodlná a je zde spousta místa jak vpředu, tak i vzadu. Sice to není úplně jako v Mercedesu třídy S, ale zoufat nebudete.

Panameru opravdu můžete řídit napříč celým kontinentem, nebo se klidně můžete uvelebit vzadu a nechat se vozit. A ještě si s sebou můžete zabalit spoustu oblečení, protože v kufru je 445 litrů místa. Sklopte sedadla a máte dokonce 1250 l prostoru. Ale tady narazíte na první hloupost – středovou loketní opěrku mezi sedadly, která se nesklápí, takže nemůžete naložit opravdu velké předměty. Leda byste je přeřízli napůl…

 

Jak se to řídí?

Dobře. Velmi dobře. Ale co jiného byste od Porsche čekali, že? Výkony dvakrát přeplňovaného osmiválce jsou dechberoucí a když zadupnete pedál plynu do podlahy, máte co dělat, abyste si nespolkli jazyk. Zátah nepolevuje ani v momentě, kdy ručička tachometru mine trojčíslí začínající dvojkou. Na německém Autobahnu se nám podařilo dosáhnout 280 km/h bez jakékoli námahy. Výkon můžete dobře využít díky rychle a přesně řadící dvouspojkové převodovce PDK, která je u modelu Turbo standardem.

Podvozek je naštěstí stejně schopný jako motor. Tedy, skoro… Model Turbo má nastavitelný podvozek již v základu a v nejsportovnějším nastavení se Panamera chová velmi dobře, zvláště když zvážíte, že její hmotnost dosahuje skoro dvou tun. Řízení je přímé a rychlé a také díky přilnavosti pohonu všech kol můžete Panameru honit po okreskách skutečně neslušnými rychlostmi. Problém je jen v tom, že ačkoli je Panamera opravdu schopná a rychlá, nikdy s ní není taková zábava.

Porsche Panamera je dokonalý křižník silnici. Jízda sice nepůsobí tak klidně a plynule jako třeba v Mercedesu třídy S, ale dalo by se říci, že na sportovní auto je to opravdu úctyhodný výkon. Nastavitelný podvozek má i komfortní režim, který ale způsobí pouze to, že auto se více naklání a plave bez zjevného efektu zlepšení kvality jízdy. Možná je to právě kvůli vzduchovému podvozku modelu Turbo, ale testované auto mělo pneumatiky s relativně vysokým profilem, což kvalitě jízdy určitě prospělo.

 

Verdikt

Celkově je Porsche Panamera velmi dobré auto. To, čeho Porsche dosáhlo, je skutečně ohromující, ale neodpustíme si i malé rýpnutí. Možná je to povedený kříženec mezi limuzínou, sporťákem a kombíkem, jenže ve všem přináší až příliš mnoho kompromisů. S autem není taková zábava jako s Porsche 911, není tak pohodlné jako Mercedes třídy S a ani tak univerzální jako Audi RS6. Porsche Panamera je všeuměl – desetibojař, který všechno zvládá, ale v žádné disciplíně nevyniká.

Mat Watson, iMOTOR

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyPorsche Panamera Turbo
0-100 km/h (s)4,2 s
Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňovaní dvojicí turbodmychadel
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)4806
Kompresní poměr10,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)96 x 83 mm
Převodovkasedmistupňová dvouspojková PDK
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)368 kW / 500 k při 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)700 Nm od 2250 do 4500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)253,8 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)303 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)18,0 / 8,9 / 12,2 l/100 km
Objem nádrže (l)100 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4970
Šířka (mm)1931
Výška (mm)1418
Rozvor náprav (mm)2920
Provozní hmotnost (kg)1970
Zavazadlový prostor (l)445 - 1250 l
Ceny
Základní cena modelu3 805 000 Kč
29.6.2009 6:10

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist