autoweb.cz > Mitsubishi > Mitsubishi Colt > Mitsubishi Colt 1.5i Turbo Ralliart
Mitsubishi Colt 1.5i Turbo Ralliart
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Na úvod
Malé Mitsubishi Colt na silnicích moc často nevidíte. Předchozí zakulacená verze se evropanům moc nezalíbila, takže se v Japonsku rozhodli design předělat a přiblížit ho výrazně ostřejšímu modelu Lancer. A protože současný Lancer je velmi podobný ve všech svých motorizacích, včetně nejostřejšího Evolutionu (který byl v předchozích generacích výrazně odlišnější), dá se jistá podobnost najít i mezi Evem a Coltem.
Že je to směšné? Že pokus přiblížit městský hatchback ostrému skoro-rallye-autu zní jako hodně špatný vtip a přehnaná snaha marketingového oddělení? Možná, ale zrovna v tomhle případě to úplně od věci není. Tenhle Colt totiž hrdě nese oranžovočervené znáčky divize Ralliart, která už od roku 1984 připravuje ostré závoďáky pro rallye, včetně superdrsných soutěží typu Paříž-Dakar a v japonsku i auta pro okruhové šampionáty. A nejde jen o pár spoilerů a jiná kola, tohle auto dostalo plnou polní.Technika
Podvozek dostal nové pružiny, změnila se celá montáž uchycení tlumičů, přičemž původní tlumiče nahradily větší a bytelnější sportovní, do šrotu putovaly i stabilizátory a ty nové jsou o milimetr tlustší. Celé šasi bylo dále vyztuženo a slouží jako dobrý důkaz, že i z jednoduchého základu (MacPherson vpředu, zkrutná náprava vzadu) se dají dostat zajímavé vlastnosti, když někdo opravdu ví jak na to. A ne, opravdu nemyslíme Čendu z firmy Horní-Dolní Tuners Unlimited, nezapomínejte že je řeč o skutečných rallye specialistech. Další odborníci si pohráli se softwarem stabilizačního systému, který teď zasahuje později a jemněji.
Zlatým hřebem celého auta je ovšem motor. Čtyřválec o objemu 1,5 litru plní turbodmychadlo, což mu zajišťuje litrový výkon 100 koní. Celkem 150 koníků tedy putuje na přední kola, společně s 210 Nm točivého momentu. Colt váží 1100 kg a nějaké drobné, takže to vůbec nejsou špatná čísla.Na silnici
Pravda je taková, že tohle auto jede jako z praku. Stovka za 7,6 s nezní sice nijak závratně, ale uvnitř auta si budete připadat rychlejší. Je to z velké části tím, že Colt vás umí vtáhnout do hry. Na jedničku i dvojku budete potřebovat jemnou nohu, abyste se udrželi přesně na hranici přilnavosti předních kol – pokud to totiž jen trochu přeženete, začnou hrabat, zapne se stabilizační systém a sebere vám výkon. Ano, jeho software je sice méně restriktivní, ale místo na tlačítko, které by ho zcela deaktivovalo, se bohužel nenašlo.
Ve středních otáčkách se dočkáte až maniakálního zátahu (samozřejmě relativně – mluvíme o čtyřválcové patnáctistovce, ne o Viperu), který postupně přejde do hlasitého a návykového běsnění před červenou hranicí. Tohle je motor, který je radost točit a honit až na hranice jeho možností, ale zároveň se vám při poklidné jízdě za babičkou nebude dusit a nespokojeně kuckat. Navíc jeho zvuk pod zátěží vzdáleně připomíná staré Evo, což je pochopitelně významné plus.
Úpravy podvozku také přinesly své ovoce – zralé a šťavnaté. Na dobrém povrchu vás Colt překvapí spoustou přilnavosti, výtečným chováním karoserie i při náhlých změnách směru a jistotou, kterou vzbuzuje v řidiči. Brzdy jsou silné, ale pedál má dost dlouhý a progresivní chod, takže si můžete v zatáčce přibrzdit levou nohou. Ovšem točivý moment ve středních a vyšších otáčkách je dost mocný, abyste mohli vyvážení auta kontrolovat pouhým pohybem pravého kotníku a nemuseli se uchylovat ke složitějším soutěžáckým trikům.
Je tu bohužel i několik negativ, ale tak už to bývá. Tuhý sportovní podvozek není přímo nepohodlný, zejména ve vyšších rychlostech se mu daří polykat spáry až překvapivě dobře. Ve městě ale občas poskočí a když narazíte na rozbitější okresku, je třeba si dávat pozor na neposedný zadek, který začne na hrbolech nadskakovat a ztrácet přilnavost. Na dálnicích vám naopak bude chybět šestý rychlostní stupeň, který by motor určitě zužitkoval. Na pětku točí při dálničním limitu skoro 4000 otáček a to znamená rámus a spotřebu kolem deseti litrů.Prostor a výbava
Interiér bohužel patří k výrazným slabinám Coltu a ani Ralliart není výjimkou. Palubní deska je z černého plastu a přestože se výrobce pokusil jí vylepšit několika různými texturami, žádný extra pozitivní dojem nevzbuzuje. Spíš je na první pohled levná a to jak materiálově, tak co se týče vzhledu a chodu ovládacích prvků.
Pochvalu si zaslouží aspoň pohodlná a dobře tvarovaná sedadla, která i při ostré jízdě nabídnou dostatek boční podpory. Dobrý je také vnitřní prostor, zejména pětidveřová varianta (podle mého názoru dokonce mírně pohlednější, než třídveřová) se dá označit za mikro-MPV. Na zadních sedadlech se bez problémů usadí dva dospělý a v kufru najdete praktickou dvojitou podlahu.
Jinak zde zjevně zvítězila kalkulačka účetního oddělení, nad designovými sny. Samozřejmě jsem neočekával, že bude Colt uvnitř vypadat jako Audi, je to nakonec levný městský hatchback… jenže tahle verze zrovna levná není. V porovnání s některými „cool“ evropskými soupeři je to zkrátka trochu smutný pohled a jediné, co můžete dělat, je říkat si, že Ralliart to vyváží zábavou při jízdě.Verdikt
Věřte nebo ne, tohle auto je dost zábavné, aby dýchalo na záda těm, kteří vás při vyslovení termínu „malý hot-hatch“ napadnou jako první – tedy Twingu Sport, Fiatu 500 Abarth a podobným. Na rozdíl od nich ale nedisponuje trumfem v podobě líbivého designu, zvenku a už vůbec ne uvnitř. Pětidveřová varianta vypadá jak zmenšené hranaté MPVčko, třídveřová zas opticky „padá na čumák“, protože má zadní převis asi tak 3 milimetry a navíc záď skloněnou výrazně dopředu.
Pětidveřový Colt vyjde o 10 tisíc dráž a jeho celková cena činí 464 900 Kč. Přičtěte si jen 10 tisíc za metalízu, jinak je všechno v ceně: klimatizace, všechny airbagy, centrální zamykání, audiosoustava s šesti reproduktory, tempomat… I tak je to celkem dost peněz a nezmírní to ani fakt, že někteří soupeři jsou ještě o trochu mastnější a zdaleka ne tak dobře vybavení.
V každém případě je to velmi zajímavá alternativa k zavedenějším soupeřům a pokud hledáte ostrý mini-hatchback a nebojíte se vyčnívat z davu, rozhodně byste se měli projet.
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 7,6 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | turbodmychadlo |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1468 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 150 koní v 5000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 210 Nm při 3500 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 210 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,6/5,7/6,8 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 47 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3940 |
Šířka (mm) | 1695 |
Výška (mm) | 1550 |
Rozvor náprav (mm) | 2500 |
Provozní hmotnost (kg) | 1165 |
Celková hmotnost (kg) | 1550 |
Zavazadlový prostor (l) | 214/609 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 464 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 474 900 Kč |