Jaguar F-Pace S 3.0 V6 AWD 380 k (2016): První jízdní dojmy

První jízda | vydáno 19. 5. 2016

Velikost textu: a a a

Jak jezdí historicky první crossover Jaguaru? A měli bychom nad tímto autem ohrnovat nos? Zdaleka ne, mluvíme-li o nejsilnější verzi s kompresorovým šestiválcem.

Jaguar se do stavby svého historicky prvního crossoveru pustil ze zcela pochopitelných důvodů. Trh s prémiovými SUV totiž roste raketovým tempem, automobilka do roku 2020 dokonce očekává 50% nárůst celosvětového trhu v této kategorii.

Vůz míří především proti Porsche Macan a BMW X4, čímž dává najevo svoje sportovní ambice. Kolikrát jsme už tohle slyšeli... Jaguar F-Pace to ale myslí smrtelně vážně a všechny škarohlídy nechá stát s otevřenými ústy.

Musím říct, že naživo mě tohle auto vůbec neuráží, spíš naopak. Vzhledově se mi vážně moc líbí, což o SUV neříkám pravidelně. Designérům se ale nějakým záhadným způsobem podařilo i do nafouklejších tvarů vetknout pro značku typický šmrnc.

Uvnitř je nový Jaguar F-Pace také povedený. Materiály i zpracování jsou výborné, novější infotainment s velkým dotykovým displejem o úhlopříčce 10,2" je trochu uspořádanější a tudíž intuitivnější a po chvilce si zvyknete i na ergonomii pracoviště.

Interiér se také zdá být docela prostorný a celé auto zevnitř působí docela mohutným dojmem. Jak už ale bývá zvykem, také nový F-Pace je z velké části vyrobený z hliníku, takže ve skutečnosti nejezdí tak těžkopádně, jak se zprvu zdá.

Samozřejmostí je také podvozek s dvojitými lichoběžníky vpředu a víceprvkovým zavěšením vzadu, které vozu propůjčují hodně slibný základ k řezání zatáček, inteligentní pohon všech kol a paleta moderních pohonných jednotek.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3
Zobrazit všechny fotografie

Vybírat můžete z naftového čtyřválce 2.0 Ingenium o výkonu 180 koní, a to s pohonem zadních nebo všech kol, naftového šestiválce 3.0 V6 o výkonu 300 koní, pouze s pohonem všech kol, a benzínového šestiválce 3.0 V6 S přeplňovaného kompresorem o výkonech 340 nebo 380 koní, také vždy s pohonem všech kol.

Pokud mě paměť neklame, na prvních jízdách byla k dispozici pouze nejsilnější verze, takže pokud vás zajímá obyčejnější verze, prozatím nemohu sloužit, ale vůbec to nebylo na škodu. Jaguar naopak ukázal, že se toho nebojí. Čeho? Postavit takovouhle šílenost!

Jestli vám už samotný název F-Pace evokuje model F-Type, pak to není jen zdání, ale záměr. Automobilka se netají tím, že se snažila postavit vlastně takový praktičtější F-Type na chůdách a svému prvnímu SUVčku propůjčit sportovní DNA.

Vidlicový šestiválec o objemu 3,0 litru přeplňovaný kompresorem poskytuje 380 koní a 450 Nm a autem hýbe nadmíru slušně. Stovku zdolá za 5,5 sekundy a maximálka činí obligátních 250 km/h. Dočkáte se velmi ostré reakce na plyn, mocného lineárního zátahu od nízkých otáček a hlavně jednoho z nejdokonalejších zvuků pod sluncem.

Jakkoliv v F-Typu evokuje soundtrack linoucí se z výfuků spíš zlatá šedesátá, tady vám bude připadat jako něco naprosto nepatřičného, skoro až perverzního, ale o to víc toho budete chtít. Škoda jen, že výfuky nepředvedou stejnou kanonádu při řazení a povolení plynu, ale intenzita hluku je na srovnatelné úrovni, takže F-Pace uslyšíte na lesy daleko. Doslova!

Motoru úspěšně sekunduje i podvozek. Ze začátku máte z velikosti auta respekt, ale po chvilce zjistíte, že se díky velmi ostrému řízení ochotně vrhá do zatáček a navzdory své vyšší hmotnosti nemá problém udržet se asfaltu. Vyvážení je dost neutrální a pohon všech kol nenabízí moc prostoru k rozevláté zábavě, ale celkově je řízení Jaguaru F-Pace uspokojující.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3
Zobrazit všechny fotografie

Jestli je i zábavné? Svým velmi originálním způsobem ano, více zlotřilé SUV totiž na trhu budete hledat jen těžko, v podstatě musíte jen brouzdat ve vodách divize M nebo AMG, jenže tady se stále bavíme o relativně "normálním" modelu. Jaguar F-Pace dobře plní i roli každodenního auta.

Obrovské 22" ráfky napovídají, že jízda bude útrpná, jenže podvozek dokáže i na nich s naprostým přehledem pobrat většinu nerovností. Silnice v rakouských horách jsou sice celkem hladké, ale jemné spáry a výmoly, které poodhalí, nakolik je podvozek poddajný, se tu také najdou. A na nich funguje překvapivě skvěle.

Takže to vypadá, že se nový Jaguar F-Pace skutečně povedl? Vypadá dobře, uvnitř je také hezký, jezdí pohodlně a zároveň i zábavně a neskutečně krásně zní. Pokud vás zajímá i praktičnost, pak ani po této stránce nezklame. S potěšením tedy mohu říci, že se Jaguar F-Pace povedl.

Přece jen si ještě počkáme na podrobnější zkoumání v týdenním testu, než vyneseme nějaký definitivní soud, musím ale přiznat, že se na to vážně těším. Jakkoliv totiž nemám SUV a crossovery moc v lásce, tohle je jedno z mála aut tohoto druhu, které si mě dokázalo získat.

Komentáře ke článku

  • Radsej hamovat, ako... Zobrazit
    19. 5. 2016, Gula
    • Re: Radsej hamovat, ako... Zobrazit
      20. 5. 2016, oxo
  • 20. 5. 2016, tom
  • jagyno Zobrazit
    21. 5. 2016, lamal

Tagy: Jaguar

BMW M potvrdilo vývoj hybridů

Elektrifikace se nevyhne ani sportovním modelům bavorské automobilky. Máme se bát?

BMW M potvrdilo vývoj hybridů
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, pane doktore, prosím Vás, mám dva dotazy ohledně mlhových světel: 1) Po... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist