BMW řady 1 na českém trhu + první dojmy

Zaplať bůh, že si BMW řady 1 nechalo pohon zadních kol. Ale dokáže ještě myslet na řidiče, který donedávna býval u BMW vždy až na prvním místě?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

„Ha! Na mě si nevyzrajete,“ řekl jsem si ráno a oprášil svoje staré BMW 120i. Není totiž nic lepšího než dorazit na představení nového modelu v jeho minulé generaci, díky čemuž si mohu udělat perfektní obrázek o tom, jak a kam se novinka posunula. A protože mám k značce BMW určitý osobní vztah, což už jste asi odtušili, nové BMW řady 1 mě opravdu hodně zajímá.

Moje první reakce na novinku ale nebyla úplně pozitivní. Nejdříve mne vyděsil design, který ani v reálu nevypadá zrovna vyzývavě a hezky. Trochu mi to připadá, jako by někdo naboural modýlkem Volkswagenu Polo na dálkové ovládání do zadku francouzského buldočka. A to ve velké rychlosti…

Věřím ale, že zub času design jedničky urovná a bude to stejné jako u první generace – nejprve byla ošklivá, pak jen nehezká, nyní je snesitelná a třeba se bude za dva roky někomu i líbit (a pak si jí ode mě třeba někdo konečně koupí…). Musím ale říci, že když jsem prvně otevřel dveře nové jedničky, čekalo mne překvapení. Už to tu totiž vypadá jako v moderním prémiovém autě a konečně se dá vlézt dozadu a sednout si tam, i pokud jste dospělý jedinec druhu homo sapiens.Interiér je sice proti zvyklostem BMW trochu komplikovaný, ale je skvěle postavený, kvalitní, volba materiálů ideální a barevně skutečně povedený. Hodná ale záleží na specifikaci a tím se dostáváme k novince u BMW – možnosti volby různých předspecifikovaných verzí v rámci jedné řady. Doposud totiž platilo, že jste si kupovali jen motor a k tomu jste dostávali trochu lepší výbavu, než jakou měl motor slabší. A za zbytek jste masivně připláceli.

Nyní si můžete vybrat nad rámec základního modelu dvě verze – Sport lineUrban line. První je zaměřena na řidiče a vedle černých optických doplňků exteriéru nabídne něco navíc, co druhý model Urban line, který zas má kontrastní bílé prvky v náraznících a masce chladiče (má být hlavně stylovka), nedostane. BMW má v plánu auto nabídnout většímu publiku a dopřát zákazníkům širší možnost individualizace. (Sport line má navíc například možnost zvolit jízdní režim Sport+, který přiostří reakci na plyn ještě víc než jen tlačítko Sport, se kterým si musí vystačit Urban line.)

BMW nám chtělo během testovacích jízd asi navodit atmosféru v modelu Sport line a přibalilo nám k tomu CD se „sportovní hudbou“. Vážně, nekecám! Bohužel jsem ve verzi Urban line marně hledal aktuální sbírku kreslených vtipů od Petra Urbana… Tak snad příště. Podívejme se raději pod kapotu, což možná bude pro leckoho papírově zklamání, ale mohu vás ujistit, že realita je mnohem lepší.

Benzínové motory jsou čtyřválce a pouze s objemem 1,6 litru. Mají ale přeplňování a jak asi tušíte, je to kvůli „povinnému“ snižování spotřeby a emisí. Základní verze 116i má výkon 136 koní a točivý moment 220 Nm. Má ale spotřebovat jen 5,5 litru na 100 km. Silnější 118i má už 170 koní a 250 Nm, přitom jezdí prý jen za 5,8 litru na 100 km.

Diesely budou velmi oblíbené a motory 116d, 118d a 120d mají zatím stejný objem 2,0 litru. První má výkon 116 koní, točivý moment 260 Nm a spotřebu 4,3 l/100 km. Další už nabízí slušných 143 koní a 320 Nm při spotřebě 4,4 litru na 100 km a vrcholný motor má zatím 184 koní a 380 Nm (a spotřebu 4,5 litru na 100 km).Všechny verze mají v základu šestistupňový manuál a za příplatek je osmistupňový automat – tolik převodů žádný jiný model v segmentu C nenabízí. Nejprve ale usedám do dieselu 118d, který je ve verzi Urban line a má manuál. Hned po nastartování se dostaví příjemné zjištění – motor je tichý a kultivovaný, při tom vydává docela hezký zvuk (na diesel). Hlavně mě velmi potěšila pozice za volantem a vůbec celé pojetí auta „vše k řidiči“.

Na silnici nepoznáte, že je BMW 1 o trošku větší (rozvor narostl o 83 mm) a také těžší (přibralo přibližně 50 kg v závislosti na motorizaci). Podvozek ale zvládá i velmi rozbitou silnici s naprostým přehledem a troufám si říci, že s pneumatikami runflat je to lepší než v případě minulé verze. Musel jsem své auto přezout na obyčejné pneumatiky, aby fungovalo dobře. Ale u nového modelu bych to asi dělat nemusel.

BMW řada 1 velká fotogalerie

BMW řada 1 fotogalerie

Bohužel se ale zhoršilo řízení – je sice přesné, ale bez zpětné vazby a takového toho typického bavorákovského citu. Při testovacích jízdách pršelo a když jsem jel na místo prezentace svým autem, měl jsem už v rychlosti přes 60 km/h na okresce takový ten „divný“ pocit, že už to klouže, cítil jsem drobné náznaky odskočení a přesně jsem věděl, kdy nastupuje nedotáčivost, která se u BMW řady 1 vždy projevovala více než u jiných BMW. Prý to je kvůli tomu, aby se začátečníci u BMW nevyděsili

Nové BMW řady 1 je ale mnohem jistější, i když odtažitější. Dovolíte si v něm více a působí stabilnějším, i když trochu unifikovanějším a nudnějším dojmem. Nenechte se ale zmást, jede se s ním stále velmi dobře a je to skvělé auto na řízení – asi to nejlepší v segmentu C. Zadek je veselý a dá se přesvědčit k přetáčivosti, ale jde to trochu obtížněji než u první generace, která má kratší rozvor a agresivnější geometrii.Dojmy z nového BMW 118d jsou velmi dobré, tak honem do silnější 118i s automatem… Aha, ona se ještě nevrátila a stojí se na ní fronta natěšených novinářů. V koutě ale stojí základní verze 116i s manuálem, tak neváhám a beru si ji. Nemá sportovní sedačky, je celkem obyčejná a taková nevýrazná. Ale to je přesně to auto, které si budete za své peníze (v tomto případě za 630 000 korun) kupovat.

Motor, ač vyrobený ve spolupráci s Citroenem a Peugeotem, je docela dobře odladěný a nechová se otráveně – aspoň ne v prvních 4000 ot./min. Díky přeplňování nabírá auto rychlost mnohem přesvědčivěji než minulá 116i s atmosférickým dvoulitrem (a to nemluvím o verzi před faceliftem, která měla šestnáctistovku a byla úplně zdechlá) a pocitově se při běžné jízdě vyrovná mému dvoulitru ve 120i, který má mít 150 koní a 200 Nm.

Jakmile ale zrychlíte, motoru se přestane chtít pracovat. Chová se trochu jako diesel – do 4500 ot./min. jede, ale pak umře a jen se trápí k 6000 ot./min. Nic se po tu dobu neděje a ještě se na tom podepisují příšerně dlouhé převodové stupně – na dálnici auto točí ve 130 km/h na pětku stejné otáčky, jako moje auto na šestku ve 120 km/h. A to je znát, protože pětka a šestka jsou spíše „udržovací“ a BMW 116i na ně už na dálnici nezrychlí. Podle referencí kolegů je verze 118i v dálničních rychlostech mnohem živější.

I tak je ale nové BMW 116i povedené auto a dá se s ním příjemně svézt. Sice už řidiče nezapojí tolik do děje, ale rozhodně je kultivované, pohodlné, má pěkný interiér a v reálném provozu bude asi i úspornější. Dovedete si představit, jak s auty novináři jezdí, a testovaná 116i měla na palubním počítači průměr jen 8,8 litru na 100 km. Při ustálené rychlosti po dálnici okamžitá spotřeba oscilovala mezi 6 a 8 litry na 100 km.Časem ještě dorazí silnější diesel BMW 125d s dvakrát přeplňovaným dvoulitrem o výkonu 217 koní a stejně výkonný přeplňovaný benzínový dvoulitr v modelu 125i. Na druhém konci spektra bude ještě verze 116d EfficientDynamics, která dostane šestnáctistovku a výkon 115 koní. Má ale jezdit jen za 3,8 litru na 100 km. BMW také slíbilo řadový šestiválec (zřejmě pro 135i) a také pohon všech kol xDrive.

A výbava? Novinkou je třeba adaptivní M podvozek za příplatek, zadní couvací kamera, systém pro udržení v jízdním pruhu či čtečka dopravních značek a také palubní systém s připojením na internet a rozsáhlou multimediální propojitelností. Já tomu nerozumím, svoji starou Nokii 6310 nikam nazapojím a je mi to jedno. Ale bylo mi řečeno, že to lidé chtějí, tak jim tahle blikátka a pípátka BMW dává.

Verdikt
Asi už jsem stará generace. Jsem dinosaurus, který si neholí podpaží a hrudník, nepoužívám plaťové přípravky, prdím, jím maso a líbí se mi ženské. I přes to, že podle nové reklamy na BMW řady 1 si ho budou kupovat jen čtyřprocentní kadeřníci, čímž to nehezky napovídá cílovou skupinu zákazníků BMW řady 1, a že se nás marketing BMW snaží dostat někam úplně jinam… Tak i přes to všechno se mi skutečně nové BMW řady 1 líbí tím, jak jezdí a že nezapomnělo na řidiče. A to je asi to nejdůležitější zjistění, které jste chtěli slyšet.

Jo, a v kufru je prý místo pro 360 litrů, což je víc, než kolik má Volkswagen Golf.

Dalibor Žák


Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)1598
Kompresní poměr10,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)77,0 x 85,8
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)100/136 v 4400 ot./min.
Točivý moment (Nm)220 v 1350 - 4300 ot./min. (funkce overboost: 240 Nm v 1500 - 3500 ot./min.)
Výkon/hmotnost (k/t)99,6
0-100 km/h (s)8,5
Nejvyšší rychlost (km/h)210
Spotřeba paliva (l/100 km)7,1 / 4,6 / 5,5
Objem nádrže (l)52
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4324
Šířka (mm)1765
Výška (mm)1421
Rozvor náprav (mm)2690
Provozní hmotnost (kg)1365
Celková hmotnost (kg)1820
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)650
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1200
Zavazadlový prostor (l)360 - 1200
Ceny
Základní cena modelu630 000 Kč (BMW 116i)
11.10.2011 7:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist