Těžký terén pouze v elektrickém režimu? Pro Range Rover Sport žádný problém (jízdní dojmy)

Pro jistou jízdu v terénu a vzrušující dynamiku na rally trati není třeba nic jiného než zmáčknout tlačítko EV. Nevěříte? Věřte.
rrsport-electric-hybrid-challenge-7-1100x618.jpg Zdroj: Jaguar Land Rover

Petrolheadi šílí, ale stresu není třeba. Jízda na elektřinu je přeci možnost a ne nutnost. A to nám nový Range Rover Sport s plug-in hybridní jednotkou ukázal dokonale na off-roadové a rychlostní trati ve španělském Les Comes. Ač se s tímto areálem, kde na 550 hektarech půdy stojí 70 kilometrů náročných tratí a silnic, setkáváme relativně v krátké době podruhé, pro Range Rover Sport je to na zdejším místě premiéra.

Naším úkolem je na jedno nabití zdolat nástrahy náročného terénu a poté zajet pár rychlostních okruhů nejdříve sami, a následně s rallye jezdcem a kaskadérem filmů Jamese Bonda, Markem Higginsem.

Jaký je nový Range Rover Sport?

Nejdříve ale rychlé opakování toho, s čím do na tratě vyjíždíme: RR Sport P510e spojuje 3litrový šestiválcový zážehový motor s výkonným elektromotorem 105 kW (143 k) a 38,2 kWh baterií, čímž vzniká celkový systémový výkon 375 kW (510 k). P510e zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 5,4 sekundy. Elektromotor je poháněn lithium-iontovou baterií s kapacitou 38,2 kWh. Čistě elektrický dojezd je podle WLTP až 113 kilometrů, což odpovídá průměrnému reálnému dojezdu více než 88 kilometrů.

I když Sport „menší“ brácha klasického Ranger Roveru, je to stejně pořádný macek. Má úctyhodné proporce s krátkými převisy, výraznou přední částí a hodně skloněným čelním a zadním oknem. Hezky propracovanou má mřížku masky chladiče nebo digitální LED světlomety.

Pocity při prvním usednutí?

Tady se teprve přesvědčíte, že je to vážně „macaté“ auto, a tak je při prvních metrech třeba načíst si jeho rozměry a počítat s nimi následně i v terénu. Interiér je pro nás už taková klasika, ostatně RR sedláme už po několikáté.

Zapínáme elektrický mód, baterka vykazuje kapacitu 93 % a vyrážíme. Ihned v úvodu nás čeká stoupání pod úhlem 30 stupňů. Výkonnost v off-roadovém prostředí zvyšuje nejnovější systém Land Rover Terrain Response 2, který chytře nastavuje nejvhodnější parametry pro daný typ terénu, a tak se nám lehce zvedá světlá výška a my stoupáme. Není to příjemný pocit skoro v autě ležet, ale auto drží „na strmé sjezdovce“ jako přibité. Potom, co dorazíme na vrchol, se před námi otvírají výhledy na pohoří Montserrat a my se kocháme a kontrolujeme stav baterie. Krpál nahoru nám sebral něco kolem 10 %. Následuje zase sešup dolů. Tady zapínáme adaptivní tempomat pro jízdu v terénu, nastavujeme max. 4 km/h, pouštíme pedál a kontrolujeme pouze naše pohyby volantem. Auto si v terénu všechno ostatní obstará. Nádhera.

Vysoká světlá výška

Tentokrát nás čeká náročný terén s vyjetými kolejemi. Zase si trošku přizvedáváme podvozek a já mám stejně pocit, že je to málo. Ptám se instruktora, jestli si je jistý a on, že jasně. Jedeme dál, bez problémů – auto díky veškerým asistentům zvládá i opravdu hluboké a vyjeté rigoly, bez toho, aby si škrtlo spodkem. Díky nespočtu zabudovaných kamer se můžeme dívat, co se děje u jednotlivých kol a u horizontů si pomáháme kamerou vpředu, abychom vůbec viděli, kam jedeme. V tom všem oceňujeme elektronicky řízený aktivní diferenciál a řízení všech kol, které natáčí zadní kola až o 7,3 stupně proti natočení těch předních, čímž auto dosahuje mnohem větší agility a lepší manévrovatelnosti při nízkých rychlostech.

Při návratu na klasickou silnici píše kapacita baterie 72 %. Po hodině a půl jízdy v terénu jsem tedy „utavili“ něco kolem 20 %, to je impozantně nízké číslo.

Dynamika a mrštnost je nepopiratelná

Teď nás ale čeká rallye trať a znovu pouze na elektřinu. Při vyšších rychlostech v prašném a šotolinovém prostředí je cítit ta poměrně velká váha auta. Ony asistenční systémy nedovolují žádné kaskadérské kousky a drží auto pevně přibité na zemi aka  zadní kola se natáčí ve stejném směru jako kola přední, čímž je dosažena výborná stabilita a ovladatelnost. Co nám tady trošku chybí je ta odezva od motoru. Auto je sice mrštné, super dynamické, ale tím, že při sešlápnutí pedálu je cítit jen akcelerace a ne „audio“ odezva, máme takový nespecifikovatelný pocit absence vzrušení.

To celé se mění, když si sedáme na pozici co-pilota vedle Marka Higginse. V jeho podání chápeme, co Range Rover Sport dokáže s vypnutou stabilizací. Svou jízdou nám Mark demonstruje, jakou auto mám přilnavost, trakci, výkon a vyrovnanost a jak je mrštné, což oceňuje sám kaskadér při jízdě. Je to radost se svézt s někým, kdo je trojnásobný britský šampion v rallye a zároveň ten, který se nebojí kaskadérských kousků.

Končíme s baterií na 46 %

Nikdy bychom neřekli, že jízda čistě na elektrickou energii v terénu dokáže být tak vyrovnaná a příjemná. A zároveň nás překvapilo, jak moc si dokáže baterie onu energii udržet a využít ji na správných místech. Range Rover Sport v plug-in hybridu nabízí zážitek z dynamické jízdy, vysoký výkon a pohodlí. Stačí si ho jen pořídit, nebo ne?

27.2.2023 10:31| autor: Sabina Sarkisovová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist