Test Volkswagenů Grand California 600 & 680: Kempin(g)ski na kolech kdykoliv a kdekoliv

Volkswagen Grand California je luxusním hotelem na kolech. Kterou verzi ale vybrat?
img_0210-1100x618.jpgCelá galerie 67 Zdroj: Hugo Kottás

Obytné automobily zažívají rok od roku stále větší popularitu. Cestovat ve vlastním se vším komfortem v soukromí a přitom být každou noc jinde, klidně i zcela mimo civilizaci, je pro mnoho cestovatelů stále lákavější.

Aktuální ekonomická situace, která zrovna nepřeje cestování po světě, navíc ještě tento trend umocňuje. Stále totiž existují způsoby, jak si užít perfektní dovolenou ve velkém stylu a pohodlí. A klidně můžete zůstat doma v české kotlině.

Volkswagen Grand California je přesně tím autem, které vám umožní užít si letní dovolenou na maximum, aniž byste přišli o komfort hotelu. Nebo ještě lépe vlastního domova. Protože domov si berete všude s sebou.

California je synonymem nejen perfektní dovolenkové destinace, ale také název pro obytná vozidla Volkswagenu. Tradiční Californii založenou na Multivanu před dvěma lety doplnila také větší Grand California, která, jak jistě poznáváte, vychází z užitkového Crafteru. Trochu se to plete, ale brzy oběma autům začnete říkat jednoduše malá a velká Californie.

V případě Grand Californie si navíc můžete vybrat ještě ze dvou velikostí – 600 a 680, které značí celkovou délku vozidla v centimetrech. Menší šestistovka nabídne čtyři místa k sezení a stejný počet lůžek, větší 680 potom jenom dvě místa k sezení i spaní. Tedy sedačky tu jsou čtyři, to aby zůstala zachovaná funkce jídelny, ale zadní dvě sedačky nejsou homologované k přepravě.

Možná to nedává smysl, aby menší auto bylo pro čtyři a větší pro dva, za vším ale hledejte hmotnostní omezení 3,5 tuny pro řidičák skupiny B. Delší auto pro čtyři by totiž spadalo do kategorie nad 3,5 tuny, tudíž nabídne sice pouze dvoulůžko, zato alespoň umístěné podélně, tedy delší.

Kratší čtyřmístná verze má jednu postel v zadní části vozu napříč a druhou v alkovně nad předními sedadly. Čtyři dospělí se tu nevyspí, koncept je určený spíše pro rodiny s dětmi. Dva dospělí se dvěma dětmi se vejdou jen tak tak, navíc jim možná nevystačí úložné prostory. Ideální je spaní ve třech – do alkovny se vejde jeden dospělý diagonálně a dole se pohodlněji vyspí dospělý s dítětem.

Jaký smysl tedy má gigantický obytňák, když cestovat a kempovat ve dvou (případně ideálně ve třech) můžete i v podstatně menších autech? Ten, že byste jinak přišli o veškerý komfort, který obě Grand Californie uvnitř ukrývají. Vedle nepřeberného množství různých skříněk a odkládacích prostor nabízejí velkou kuchyni, jídelnu a koupelnu s umyvadlem, sprchou a chemickou toaletou.

Pochopitelně nechybí velká elektrická lednička, která klidně může běžet neustále díky solárním panelům na střeše, plynová dvouplotýnka, elektrický či plynový bojler a nezávislé topení. Samozřejmostí je nádrž na čerstvou vodu o objemu 110 litrů a 90litrová odpadní nádrž plus samostatný box chemické toalety. Voda vystačí klidně na deset sprchování, toaleta potom zhruba tři dny. A za příplatek můžete mít i nezávislou klimatizaci.

Všechny systémy potom komfortně řídíte pomocí ovládacího panelu naproti kuchyňce. Můžete sledovat stav čisté a odpadní vody, napětí a kapacitu akumulátoru, volit režim vyhřívání mezi plynovým, elektrickým či kombinovaným nebo nastavovat vyhřívání vody buď na 40, nebo 60 °C, vysouvat schůdky v bočních šoupačkách či volit barvu ambientního osvětlení.

Zkrátka s sebou všude vozíte plně vybavený hotelový apartmán, který můžete, čistě teoreticky, zaparkovat téměř kdekoliv. V realitě České republiky mimo chráněné zóny to nebude takový problém, nicméně třeba v Rakousku nebo Chorvatsku můžete vyfasovat celkem tučnou pokutu za přespávání mimo kemp.

S oběma Grand Californiemi jsme vyrazili na šest dnů a pět nocí po Novohradských horách a k Vranovské přehradě. Zkoumali jsme, která z verzí nám přijde praktičtější k cestování, jestli dvoumístná 680, nebo čtyřmístná 600.

Prvotní sblížení s Grand Californií 680 probíhalo s respektem, přece jenom je tohle jeden z nejdelších, nejvyšších a hlavně nejtěžších Crafterů, takže opatrnost je namístě. Pohotovostní hmotnost činí nemalých 3 189 kg, takže na brzdy a do zatáček musíte s rozvahou.

S autem si všude najíždím raději jako s autobusem, jelikož rozvor je opravdu dlouhý. A nejednou se přistihnu, že si hraju právě na řidiče autobusu. Po chvíli si zvyknete a Grand California 680 vám nepřijde tak obrovská. Musíte si ovšem hlídat výškové limity, pro jistotu s rezervou tři metry. A parkování před supermarketem také není zrovna jednoduché.

Kratší Grand California 600 se ihned po přesednutí řídí znatelně snadněji. Jednak nemáte pocit, že protahujete jezevčíka dírou v plotě, takže se na úzkých silnicích cítíte sebevědoměji. Zadruhé podvozek šestistovky je pocitově mírně tužší, auto lépe poslouchá na pokyny volantu a také brzdy působí účinněji. Hmotnostní rozdíl téměř 200 kg také dělá svoje.

V kabině obou „Crafterů“ se ovšem snadno uvelebíte. Obě přední sedačky mají dvě polohovatelné loketní opěrky, takže se rozvalíte jako v křesle, zapnete adaptivní tempomat, hlídání jízdy v pruzích a necháte se jenom unášet krajinou. Za volantem Grand Californie chytíte cestovní horečku a budete mít chuť jet nekonečně daleko.

Jízda po dálnici je úžasně komfortní a snadná. Český rychlostní limit je tak akorát, za ním už máte trochu větší respekt z velikosti auta, hlavně když fouká. Ale Grand Californie se nenechá vyvést z míry ani při silnějším poryvu při 130 km/h, jak kratší, tak delší verze. A pro jistotu vás chrání i stabilizace proti větru.

Okresky jsou trochu větší oříšek, ale i víc jak třítunový Crafter můžete protahovat ostrými oblouky s přehledem. Do zatáček musíte samozřejmě opatrně a brzdy raději používat s předstihem, ale hlemýžděm provozu jako ostatní, kteří s sebou vezou domeček, nebudete, ačkoliv dvoulitrový turbodiesel o výkonu 177 koní má do kopců co dělat. Nicméně motor stačí tak akorát a je i slušně odhlučněný.

Při krátkém sprintu na dálnici zkoušíme, která z verzí je svižnější, jestli lehčí, ale vyšší 600, nebo těžší, ale aerodynamičtější 680. A rozdíl je zcela neznatelný. Obě auta totiž zrychlují nejen objektivně, ale také pocitově úplně stejně.

Jízdu usnadňuje osmistupňová automatická převodovka s hydroměničem, takže máte o starost méně. Automat je dokonce jedinou možnou volbou pro Grand Californii, ostatně řadit bych tady ani nechtěl. Jedu přece na dovolenou, ne?

Pohon všech kol volit můžete, ale pouze pro delší verzi 680 a opět bohužel s překročením 3,5tunového limitu. Nicméně i s předokolkou přežijete, jelikož díky vysoké hmotnosti mají přední kola celkem slušnou trakci i na zmáčené trávě. Hydroměnič se potom postará o jemný přenos točivého momentu na kluzký povrch, takže zapadnout byste neměli nikde.

Se spotřebou na tom není motor také vůbec špatně. Průměr za 600kilometrový výlet převážně po okreskách vyšel na 11,2 l/100 km v případě kratší verze, 11,6 l/100 km si vzalo delší auto. Segmenty čistě po okresních silnicích pak obě Grand Californie umí do deseti litrů nafty.

Pozitivní zprávou je také pořizovací cena. Paradoxem Volkswagenu Grand California je, že vyjde levněji než malá California na bázi Multivanu. Tady však dostanete luxusní výbavu do dvou milionů, u menšího auta na dvou milionech teprve začínáte a klidně skončíte u milionů tří.

Pravda, stále je to hodně peněz, ostatně obytná auta jsou navzdory obecnému povědomí nikoliv alternativou jak ušetřit, ale zábavou pro majetné, nicméně můžete se na to podívat ještě jinak. V porovnání s cenami garsonek v Praze to je docela výhodná koupě. Grand California je tak skvělá, že bych se do ní klidně přestěhoval.

Ale nakonec do které verze? Pro dva dává větší smysl 680 s dvoulůžkem, na kterém se pohodlněji vyspíte a navíc získáte více úložných skříněk. Jako nastávající otec bych však upřednostnil verzi 600, která je ideální pro tři, max. dva plus dva, ačkoliv nabízí méně úložného prostoru.

Ve prospěch Volkswagenu Grand California 600 hovoří také snadnější a přesnější ovladatelnost, se kterou si nepřipadáte jako řidič autobusu. A ve výsledku se mi také líbí, že s vyšší střechou a alkovnou vypadá víc jako bydlík, zatímco 680 se maskuje jako obyčejná dodávka. A všem na silnici přece musíte dávat najevo, že zatímco spěchají do práce, vy jedete na dovolenou.

18.6.2021 9:56| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist