Test Volkswagenu Grand California 680, luxusního hotelového apartmánu na kolech

Za cenu pražské garsonky můžete mít pojízdný hotelový apartmán se vším komfortem a přespávat kdekoliv si zamanete.
img_1460-1100x618.jpgCelá galerie 70 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9

Obytné automobily zažívají rok od roku stále větší popularitu. Cestovat ve vlastním se vším komfortem v soukromí a přitom být každou noc jinde, klidně i zcela mimo civilizaci, je pro mnoho cestovatelů stále lákavější.

Aktuální ekonomická situace, která zrovna nepřeje cestování po světě, navíc ještě tento trend umocňuje. Stále totiž existují způsoby, jak si užít perfektní dovolenou ve velkém stylu a pohodlí. A klidně můžete zůstat doma v české kotlině.

Volkswagen Grand California je přesně tím autem, které vám umožní užít si letní dovolenou na maximum, aniž byste přišli o komfort hotelu. Nebo ještě lépe vlastního domova. Protože domov si berete všude s sebou.

California je synonymem nejen perfektní dovolenkové destinace, ale také název pro obytná vozidla Volkswagenu. Tradiční Californii založenou na Multivanu nedávno doplnila také větší Grand California, která, jak jistě poznáváte, vychází z užitkového Crafteru. Trochu se to plete, ale brzy oběma autům začnete říkat jednoduše malá a velká Californie.

U velké si můžete vybrat navíc ještě ze dvou velikostí – 600 a 680, které značí celkovou délku vozidla v centimetrech. Menší šestistovka nabídne čtyři místa k sezení a stejný počet lůžek, větší 680 potom jenom dvě místa k sezení i spaní. Tedy sedačky tu jsou čtyři, to aby zůstala zachovaná funkce jídelny, ale zadní dvě sedačky nejsou homologované k přepravě.

Možná to nedává smysl, aby menší auto bylo pro čtyři a větší pro dva, za vším ale hledejte hmotnostní omezení 3,5 tuny pro řidičák skupiny B. Delší auto pro čtyři by totiž spadalo do kategorie nad 3,5 tuny, tudíž nabídne sice pouze dvoulůžko, zato alespoň umístěné podélně, tedy delší. Kratší čtyřmístná verze má jednu postel v zadní části vozu napříč a druhou ještě menší určenou hlavně pro děti v alkovně nad předními sedadly.

Čtěte také: Volkswagen California vs. Mercedes-Benz Marco Polo: Srovnávací test obytňáků

Jaký smysl tedy má gigantický obytňák, když cestovat a kempovat ve dvou můžete i v podstatně menších autech? Jenže to byste přišli o veškerý komfort, který Grand California uvnitř ukrývá. Na 6,8 metru délky a 2,8 metru výšky totiž vedle nepřeberného množství různých skříněk a odkládacích prostor nabízí tradiční kuchyňku, jídelnu a koupelnu s umyvadlem, sprchou a chemickou toaletou.

Pochopitelně nechybí velká elektrická lednička, která klidně může běžet neustále díky solárním panelům na střeše, plynová dvouplotýnka, elektrický či plynový bojler a nezávislé topení. Samozřejmostí je nádrž na čerstvou vodu o objemu 110 litrů a 90litrová odpadní nádrž plus samostatný box chemické toalety. Voda vystačí klidně na deset sprchování, toaleta potom zhruba tři dny. A za příplatek můžete mít i nezávislou klimatizaci.

Všechny systémy potom komfortně řídíte pomocí ovládacího panelu naproti kuchyňce. Můžete sledovat stav čisté a odpadní vody, napětí a kapacitu akumulátoru, volit režim vyhřívání mezi plynovým, elektrickým či kombinovaným nebo nastavovat vyhřívání vody buď na 40, nebo 60 °C, vysouvat schůdky v bočních šoupačkách či volit barvu ambientního osvětlení.

Zkrátka s sebou všude vozíte plně vybavený hotelový apartmán, který můžete, čistě teoreticky, zaparkovat téměř kdekoliv. V realitě České republiky mimo chráněné zóny to nebude takový problém, nicméně třeba v Rakousku nebo Chorvatsku můžete vyfasovat celkem tučnou pokutu za přespávání mimo kemp.

Právě k rakouským jezerům Attersee, Mondsee a Wolfgangsee jsem se vypravil na čtyři noci. Mimochodem na začátku července už bylo v kempech pěkně narváno, takže doporučuji ověřit si dostupnost s předstihem.

Prvotní sblížení s Grand Californií probíhalo s respektem, přece jenom je tohle jeden z nejdelších, nejvyšších a hlavně nejtěžších Crafterů, takže opatrnost je namístě. Pohotovostní hmotnost činí nemalých 3 189 kg, takže na brzdy a do zatáček musíte s rozvahou.

S autem si všude najíždím raději jako s autobusem, jelikož rozvor je opravdu dlouhý. A nejednou se přistihnu, že si hraju právě na řidiče autobusu. Po chvíli si zvyknete a Grand California vám nepřijde tak obrovská. Musíte si ovšem hlídat výškové limity, pro jistotu s rezervou tři metry. A parkování před supermarketem také není zrovna jednoduché.

V kabině Crafteru se ovšem snadno uvelebíte. Obě přední sedačky mají dvě polohovatelné loketní opěrky, takže se rozvalíte jako v křesle, zapnete adaptivní tempomat, hlídání jízdy v pruzích a necháte se jenom unášet krajinou. Za volantem Grand Californie snadno chytíte cestovní horečku.

Jízda po dálnici je úžasně komfortní a snadná. Český rychlostní limit je tak akorát, za ním už máte trochu větší respekt z velikosti auta, hlavně když fouká. Právě silný vítr nás obtěžuje pořádný kus cesty, ale Grand Californie se nenechá vyvést z míry ani při silnějším poryvu při 130 km/h. A pro jistotu vás chrání i stabilizace proti větru.

Okresky jsou trochu větší oříšek, ale i třítunový Crafter můžete protahovat ostrými oblouky s přehledem. Do zatáček musíte samozřejmě opatrně a brzdy raději používat s předstihem, ale hlemýžděm provozu jako ostatní, kteří s sebou vezou domeček, nebudete, ačkoliv dvoulitrový turbodiesel o výkonu 177 koní má do kopců co dělat. Třílitrový šestiválec by se tu hodil, nicméně dvoulitr stačí tak akorát a je i slušně odhlučněný.

Jízdu navíc usnadňuje osmistupňová automatická převodovka s hydroměničem, takže máte o starost méně. Automat je dokonce jedinou možnou volbou pro Grand Californii, ostatně řadit bych tady ani nechtěl. Jedu přece na dovolenou, ne?

Pohon všech kol volit můžete, ale pouze pro delší verzi 680 a opět bohužel s překročením 3,5tunového limitu. Nicméně i s předokolkou přežijete, jelikož díky vysoké hmotnosti mají přední kola celkem slušnou trakci i na zmáčené trávě. Hydroměnič se potom postará o jemný přenos točivého momentu na kluzký povrch, takže zapadnout byste neměli nikde.

Se spotřebou na tom není motor také vůbec špatně. Průměr za 800kilometrový výlet z Prahy na Attersee po dálnicích a okreskách vyšel na 11,3 l/100 km, segmenty čistě po okresních silnicích pak Grand Californie umí do deseti litrů nafty. Za složenky na byt dám víc. Krávy zelený, nenažraný…

Čtěte také: Volkswagen Grand California je obytný Crafter, do kterého se můžete klidně nastěhovat

Pozitivní zprávou je také pořizovací cena. Paradoxem Volkswagenu Grand California je, že vyjde levněji než malá California. Tady dostanete luxusní výbavu do dvou milionů, u menšího auta na dvou milionech teprve začínáte a klidně skončíte u milionů tří.

Pravda, stále je to hodně peněz, ostatně obytná auta jsou navzdory obecnému povědomí nikoliv alternativou jak ušetřit, ale zábavou pro majetné, nicméně můžete se na to podívat ještě jinak. V porovnání s cenami garsonek v Praze to je docela výhodná koupě. Grand California je tak skvělá, že bych se do ní klidně přestěhoval.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)neuvedeno
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1 968
Kompresní poměrneuvedeno
Vrtání x zdvih (mm)neuvedeno
Převodovkaosmistupnová automatická
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)130 / 177 v neuvedeno
Točivý moment (Nm)neuvedeno
Výkon/hmotnost (k/t)55,5
Nejvyšší rychlost (km/h)165
Spotřeba paliva (l/100 km)8,7 / 8,1 / 8,3
Objem nádrže (l)neuvedeno
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)6 836
Šířka (mm)2 040
Výška (mm)2 839
Rozvor náprav (mm)4 490
Provozní hmotnost (kg)3 189
Celková hmotnost (kg)3 500
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)-
Zavazadlový prostor (l)neuvedeno
Ceny
Základní cena modelu1 464 432,- Kč (Grand California 600)
Základní cena test. verze1 520 018,- Kč (Grand California 680)
Cena testovaného vozu2 006 900,- Kč (Grand California 680 + přípl.)
15.7.2020 10:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist