Škoda Octavia (2004 – 2013)

Druhá generace Škody Octavia je pro zájemce o ojetý vůz velkým magnetem. Zejména pokud má pod kapotou turbodiesel.

RADOSTI
Dobrá prostornost, velký zavazadelník, komfort odpružení, dobré jízdní vlastnosti, pohledný design, velice povedený turbodiesel 1.9 TDI, pomalejší pokles hodnoty, mnoho ojetin na trhu, existuje i s pohonem všech kol.

STAROSTI
Vyšší zájem zlodějů, vyšší ceny ojetin, automobily z dovozu často s nedobrou minulostí.

Škoda Octavia je dlouhodobě nejžádanějším ojetým vozem na českém trhu. Tento automobil nižší střední třídy vyjel ve své druhé generaci v roce 2004 a ve výrobě se udržel do roku 2013. Právě tato řada se v současnosti těší největšímu zájmu motoristů.

K jejím bezesporným kladům patří výrazně lepší nabídka místa pro posádku, než tomu bylo v případě první generace. Zapomenout nesmíme ani na možnost pořízení vozu s pohonem všech kol 4×4, který se montoval jak do provedené liftback, do Combi.

Řešen je mezinápravovou spojkou Haldex, která zde pracuje znatelně lépe, než tomu bylo u předchozí řady. V praxi se tak zadní kola připojují až prokluzu předních a to prakticky bez prodlevy. Kromě varianty 4×4 vyjela Octavia II také ve sportovně laděné verzi RS.


„Er-eso“ má pohon předních kol a lze jej pořídit jako liftback i Combi. Navíc se nabízelo jak s přeplňovaným benzinovým motorem 2.0 TFSI/147 kW (od roku 2005), tak s turbodieselem 2.0 TDI/125 kW (od roku 2006).

V roce 2006 byla představena luxusní varianta Laurin & Klement a o rok později provedení Scout na zvýšeném podvozku. To vychází z Combi 4×4 a sazí na vzhled typu Allroad – tedy vyšší světlá výška karoserie, její oplastování a ochranné kryty podvozku vpředu i vzadu.

Kdo by se tedy nespokojil s běžným provedením, má stále slušný výběr. Přitom se vždy může spolehnout na hlavní klady modelu, mezi něž patří i dobrá vnitřní prostornost. Dostatek místa zde naleznou také cestující na zadních sedadlech, což se o předchůdci říci nedalo. Sedačky jsou pohodlné i při dlouhých jízdách a palubní deska přehledná, což ocení především řidiči.

Zavazadelník liftbacku pojme náklad o objemu 560 litrů, což je vynikající hodnota. Praktičtější kombík disponuje nákladovým prostorem o objemu 580 litrů a to je údaj naměřený po roletku zavazadelníku. Při naložení až po střechu tedy odvezete ještě mnohem více. Tyto hodnoty platí i pro verze s pohonem všech kol.

Podvozek automobilu pracuje opravdu dobře, když si poradí jak s tlumením nerovností, tak s jízdnou v zatáčkách, kde zdatně drží zvolenou stopu. Verze RS je v tomto směru ještě o něco lepší, díky tužšímu naladění odpružení. Běžná provedení ale nezklamou a to ani na českých rozbitých silnicích – pokud tedy mají podvozek v dobré kondici.

Mezi motoristy se největšímu zájmu těší automobily s turbodieselem pod kapotou. Vůbec nejlepší volbu představuje naftový motor 1.9 TDI, který zde disponuje zcela vyhovujícím výkonem 77 kW. Tento agregát se už nepotýká s váhou vzduchu, která zlobí dříve uvedené naftové devatenáctistovky o jiných výkonech. Motor 1.9 TDI/77 kW má doslova pověst spolehlivky s velice nízkou spotřebou.

Později byl nahrazen agregátem 1.6 TDI o shodném výkonu, ten si ale už tak dobře nestojí. Silnější 2.0 TDI nabízený hned v několika výkonových verzích se zejména zpočátku potýkal s řadou poruch, včetně některých vážných. Velmi nízké spotřeby devatenáctistovky navíc nikdy nedosáhl.

Mezi benzinovými motory najdeme celou řadu pohonných jednotek. Základní motorizace 1.2 TSI/77 kW a především pak 1.4 16V/55 či 59 kW nejsou zrovna ideální volbou pro velký rodinný automobil, a tak je lepší hledat mezi výkonnějšími agregáty. Méně náročným motoristů buse dostačovat motor 1.6 MPI/75 kW, silnější motory FSI s přímým vstřikem paliva jsou znatelně svižnější, ale také trochu žíznivější.

Velmi oblíbený je přeplňovaný agregát 1.8 TSI, kterému z hlediska výkonu není co vytknout. Často bývá volbou těch řidičů, co nechtějí verzi RS s přeplňovaným dvoulitrem, ale hledají opravdu živou motorizaci.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Může se ale potýkat s vadnými zapalovacími cívkami a známé jsou i závažnější závady v podobě praskání hlavy a visících ventilů. Při výběru této verze je tedy opatrnost na místě. U 1.2 TSI pozor na vytahané rozvody, které prozradí zachrastění při startu motoru.

„Naftové dvoulitry někdy nadměrně spotřebovávají olej, pozornost zde věnujte také filtru pevných částic,“ nabádá Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Zpočátku výroby měly také potíže s mazáním a s palivovým čerpadlem, vyskytovalo se také praskání hlavy válců či problémy se vstřikovači. Ty mohou trápit i naftové šestnáctistovky, jejichž slabinu taktéž představuje palivové čerpadlo.

„Pokud se rozhodnete pro dvouspojkovou převodovku DSG, dobře prověřte její stav. Podléhá totiž opotřebení a oprava není nic levného,“ pokračuje zástupce AAA AUTO. Stejně tak pozor na motorizace vybavené dvouhmotovým setrvačníkem, zejména na 2.0 TDI, kde odchází nejčastěji. O výměnu si řekne klepavým zvukem při volnoběhu, který vychází zespodu motoru a zmizí nebo změní zvuk po sešlápnutí spojkového pedálu.

Průnik vlhkosti má za následek mlžení předních světlometů. Děje se tak, pokud kamínek vystřelený pneumatikou vpředu jedoucího vozu poškodí kryt reflektoru. „Známé jsou vůle na předních ramenech a u sportovně laděné verze RS si dejte pozor také na stav brzd. Nezřídka jsou už značně opotřebeny,“ dodává Jindřich Topol z AAA AUTO. Majitelé Octavie druhé generace se mnohdy setkali také s poruchami originálního autorádia Symphony, mezi něž patří i špatný příjem.

Ve zpětném zrcátku
2004 – uvedení Škody Octavia druhé generace ve verzi liftback a Combi,s pohonem předních kol nebo všech kol 4×4 s mezinápravovou spojkou Haldex, se zážehovými motory 1.4 16V/55 a 59 kW, 1.6 MPI/75 kW, 1.6 FSI/85 kW, 2.0 FSI/110 kW a s turbodiesely 1.9 TDI/77 kW, 2.0 TDI/100 a 103 kW.
2005 – uvedena sportovně laděná verze RS s přeplňovaným čtyřválcem 2.0 TFSI/147 kW ve verzi liftback i Combi.
2006 – mově sportovně laděná verze RS také s turbodieselem 2.0 TDI/125 kW ve verzi liftback i Combi, představena luxusní varianta Laurin & Klement.
2007 – uvedeno provedení Scout na zvýšeném podvozku vycházející z Combi 4×4, nově přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.8 TSI/118 kW.
2008 – na podzim facelift a modernizace (vyjma verzí RS a Scout), nově přeplňovaný benzinový motor 1.4 TSI/90 kW.
2009 – facelift verzí RS a Scout, nově 1.8 TSI také o výkonu 112 kW, nový turbodiesel 1.9 TDI/77  na místo původního 1.9 TDI.
2010 – nový základní motor jímž je přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI/77 kW, nově turbodiesel 2.02 TDI/81 kW.
2013 – ukončení výroby a nahrazení Octavií třetí generace.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel vůz v roce 2004. Za ochranu posádky při nárazu získal čtyři hvězdičky z pěti možných. Stejně byla hodnocena i bezpečnost dětí cestujících v zádržných systémech a v disciplíně „Ohleduplnost při střetu s chodcem“ automobil vybojoval dvě hvězdy ze čtyř možných.

Ceny vybraných náhradních dílů na Škodu Octavia 1.9 TDI
Přední brzdový kotouč880 Kč (fri.tech., Kamoka 800 Kč)
Přední brzdové destičky (sada)710 Kč (fri.tech., G-Master 560 Kč)
Přední tlumič pérování plynový1380 Kč (Monroe, Kamoka 1040 Kč)
Náboj zadního kola s ložiskem1680 Kč (SNR, IMA 1570 Kč)
Rozvodová sada s vodní pumpou4580 Kč (Ruville/Gates, bez pumpy 2900 Kč)
Třídílná spojková sada8500 Kč (LUK)
Kompletní spojka vč. setrvačníku15 800 (LUK)
Olejový filtr195 Kč (Müller)
Vzduchový filtr    160 Kč(Kamoka, Müller 230 Kč)
Kabinový (pylový) filtr282Kč (Müller, s aktivním uhlím 310 Kč)
Zdroj: www.kvalitnidily.cz

29.3.2016 12:02| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist