Seat Leon 2.0 TDI: VW Golf v kulatém kabátě?

Když jsem tímhle autem poprvé dorazil domů, přivítal mě kamarád ze sousedství slovy: „to je Altea, že?“

Člověk se mu nakonec nemůže divit. Na první pohled se zdá, že se designéři při vytváření Leonu opravdu moc nenadřeli. Prostě vzali fotku Altey a na kopírce trochu zmenšili svislé měřítko. Dokonce i interiér jako by Altee z oka vypadl. Ale to není nijak překvapivé, Leon totiž vznikl ve stejnou dobu, jako Altea a Toledo a všechny tři vozy vycházely z kladně hodnoceného konceptu Salsa.

Mnozí lidé by čekali, že jako první uvede automobilka právě hatchback, jako základ modelové řady a teprve až potom sedan a MPV. Jenže trh s vozy MPV právě v době dokončení vozů zažíval největší boom, takže Altea logicky dostala přednost.

Osobně mi Leon přijde proporčně nejzdařilejší a musím souhlasit s designerem Stevem Lewisem, který přiznává, že by si býval přál, aby první přišel právě Leon. Teď už totiž onen zakulacený tvar poměrně zevšedněl, takže Leon na ulici nesklízí takovou pozornost, jakou by si možná zaloužil.

Seat Leon fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Seat Leon fotogalerie

Jaké koně pod kapotu?

Jedna skupina lidí by si ho ale všimnout mohla – ti, kteří si oblíbili předchozí generaci pro její sportovní jízdní vlastnosti. Pro ty už se vyrábí verze s motorem TFSI o výkonu 185 koní a připravují se ostré modely FR (200 koní) a Cupra (240 koní).

My však dnes zůstaneme u trochu všednější volby, která ale nemusí nutně znamenat šedivou nudu. V přídi testovaného vozu se nacházel dvoulitrový turbodiesel laděný na 140 koní. S tímto motorem si můžete objednat převodovku DSG, ale já měl klasický šestistupňový manuál. Skoro bych řekl, že k tomuto motoru je to i lepší volba.

Motor je dostatečně pružný a i když nemá zrovna nejširší použitelné pole otáček (maximálních 320 Nm je k dispozici v rozmezí 1750 – 2500 ot./min.) můžete s ním jezdit i poměrně dynamicky. Stačí jen dobře řadit, což díky přesnému a rychlému chodu řadicí páky není nejmenší problém. Zrychlení na stovku za 9,3 sekundy se nezdá být ničím světoborným, ale v reálném provozu využijete spíš pružnost, o které tento údaj příliš nevypovídá.

Povědomý interiér

Pobídkou k akčnější jízdě jsou také sedačky, poskytující výborné boční vedení a sportovní, nízký posaz za dobře nastavitelným volantem. Jeho tlustý věnec také vzbuzuje důvěru, přestože množství informací od předních kol je vinou elektrohydraulického posilovače dost omezené a navíc při razantnější jízdě zcela zastíněné přenosem točivého momentu do řízení. I v tomto případě je podobnost s větší Alteou nezpochybnitelná, v dobrém i ve zlém. Výhled vpřed je ukázkový, i když sklon předních sloupků znesnadňuje výhled do některých zatáček. Svisle uložené stěrače ho ale nijak drasticky nerozšiřují. Horší je to ovšem s výhledem vzad.

Zuby nehty

To nejdůležitější pro sportovní jízdu jsem ale zatím vynechal: podvozek. Systém je sice kompletně převzatý z Golfa – vpředu tudíž najdete nápravu MacPherson, zatímco vzadu je hliníkové víceprvkové zavěšení. Leon pochopitelně není žádný závoďák, ale i tak můžete na rozbitých městských silnicích čekat trochu tužší svezení, zejména na příplatkových sedmnáctipalcových kolech s nízkoprofilovým obutím. Na nerovnostech si Leon občas poskočí, ale v zatáčkách s dobrým povrchem má přilnavosti na rozdávání. Pokud to samozřejmě nepřeženete s dávkováním plynu, protože 320 Nm přední kola na požádání přepere. K dispozici je pak příjemně nastavený systém ESP, který při ubrání plynu dovolí i mírné vybočení zádi a korekci zvolené stopy.

Volba nejen rozumová

Pokud jde o praktickou stránku věci, v zádi najdete poměrně velký zavazadelník a na zadních sedačkách se pohodlně usadí dvojice průměrně vzrostlých dospělých. Vyšší postavy mohou mít problém s místem nad hlavou a ve třech zase schází místo kolem ramen. Interiér samotný nepůsobí tak kvalitně jako u koncernových sourozenců, ale nedá se označit ani za levný.

Každopádně jde o velmi vyvážené auto, které nabídne téměř všechny přednosti Golfu za daleko příjemnější cenu a pro mnohé méně konzervativní zájemnce s daleko příjemnějšími tvary.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotySeat Leon 2.0 TDI: VW Golf v kulatém kabátě?
0-100 km/h (s)9,3
Motor
KonstrukceČtyřválec, 1968 cm3
Zdvihový objem (cm3)1968
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)140 koní při 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)320 Nm od 1750 do 2500 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)205
Spotřeba paliva (l/100 km)7,4/4,6/5,6 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)13151422
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modeluod 611 900 Kč
31.1.2006 5:11

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist