VW Jetta 1.9 TDI: Dávka elegance navíc.

Čekání spousty majitelů víkendových nemovitostí je u konce: Golf s kufrem je zpátky... a má své původní jméno.

Pamatuju si, že když jsem byl malý, přijela se za naší železnou oponu podívat maminčina kamarádka ze Švédska. Její přítel jí přivezl Jettou, tou původní, hranatou. Pro mě to pochopitelně byl svátek, na zahradě stálo „zápaďácké“ auto a já pod ním ležel snad hodinu.

Potom přišla revoluce a jméno Jetta zanedlouho zmizelo ze světa. Golf s kufrem dostal nové jméno Vento a stal se (mimo jiné) modlou pražských taxikářů. Ti vzápětí přešli na Passaty a Vento změnilo název na Boru. Dnes tu máme zpátky původní jméno a s ním i velmi zajímavé auto.

Vyrostla z dobrých kořenů

Pokud se zajímáte o auta, už jste asi postřehli, že pětkový Golf se povedl. Na paty mu sice mohutně šlape druhá generace Fordu Focus, ale díky nové zadní nápravě se mu Golf už může hrdě postavit. Jetta má pochopitelně podvozek úplně stejný, jen naladění zadní nápravy se trochu liší. Aby ne, musí se přece vypořádat s vyšší hmotností zádě.

Když s Jettou zacouváte zádí do hustého křoví, můžete všem tvrdit že máte Golf R32. Stejná chromová maska, stejný profil… jen ten zadek se liší. Spousta lidí mu vytýká, že je až příliš „okopčený“ z Passatu a nelze se jim divit.

Jenže, alespoň pokud jde o mě, vyváženost celé siluety vozu je úplně jinde. Zatímco Passat sedan se mi vůbec nelíbí (na rozdíl od kombíku), Jetta nějakým zvláštním způsobem funguje. Jistě, zadní převis by mohl být trohu menší, ale drastické prodlužování rozvoru už by byla asi trochu drahá legrace. A navíc, krása je v očích pozorovatele.

Komu chce být soupeřem?

VW sebevědomě tvrdí, že Jetta je soupeř pro Ford Mondeo a Hondu Accord. To je podle mě trochu odvážné, zejména když z auta tak výrazně čiší jeho hatchbackovský základ. Zmíněné teritorium bych raději nechal o 20 cm delšímu Passatu.

Je ale pravda, že na nějaký nedostatek prostoru si v Jettě stěžovat nebudete, přestože uvnitř není ani o píď víc místa, než v běžném Golfu. O víkendu jsem urazil několik stovek kilometrů se třemi dospělými pasažéry a všichni měli pohodlí. Přesto se ale od Passatu liší v několika podstatných věcech. Méně elegantní vyznění interiéru ještě není tak podstatné, horší je to s nepříliš dobrou sedačkou řidiče a hlavně s celkovým odhlučněním auta.

Ostřílený tahoun už stárne

Nedostatečnost zvukové izolace vyniká zjeména v kombinaci s motorem 1.9 TDI, který byl v testovacím voze. Volkswagen určitě ví, proč od systému čerpadlo-tryska postupně upouští. Devatenáctistovka patří na první poslech do starší generace turbodieselů, zvlášť za studena má nepříjemný rachtavý zvuk, ale ani po zahřátí se nechová zrovna kultivovaně. Pořád má slušný tah, ale musíte se smířit, že jí při předjíždění a zrychlování rozhodně nepřeslechnete. Pokud mám ale na motoru něco pochválit, nedělá mi to nejmenší problém: bude to jeho spotřeba. V téměř plném obsazení jsem si dal trasu Beroun-Praha-Teplice-Drážďany a zpět, nejel jsem primárně na spotřebu a přesto mi stačila necelá polovina 55 litrové nádrže.

Kromě pětistupňové manuální převodovky, která byla v testovaném autě, si můžete ten samý model koupit s bezchybnou dvojspojkovou převodovkou DSG. K jejímu fungování sice nemám nejmenší připomínky, ale zkoušený manuál byl také bezchybný (i když šestka občas na dálnici schází) a příplatek za DSG přes 66 tisíc už je opravdu hodně.

Mám pocit, že Jetta bude mít na většině evropských trhů mírný problém. Je možná až příliš podobná svému většímu sourozenci. U nás ale tuším, že bude situace úplně jiná. Češi totiž z nějakého záhadného důvodu milují sedany. Hatchback jim připadá moc malý, ale když to má „pořádně velkej zadek, mámo“, tak je to ono.

Chalupářský sen

Což o to, se svými 527 litry je na tom Jetta opravdu hodně dobře, o 72 litrů lépe než předchozí Bora a do většího Passatu jí schází jen 40 litrů. Velký víkendový nákup se v takovém kufru krčí někde v rohu… a v tom vidím ten problém. Po otevření víka získáte pocit, že se díváte do výtahové šachty položené na bok. Když se vám nedejbože něco zakutálí na konec kufru, a nemáte čirou náhodou dva metry jako já, musíte obejít auto a odklopit zadní sedačky, jinak se tam nedostanete. Kolik lidí, kteří o koupi Jetty uvažují, takhle velký kufr skutečně využije? Snad jen chataři a chalupáři, kteří každý víkend stěhují tam a zpátky skoro celý svůj majetek.

Možná jde tedy nakonec spíš o ten pocit, že má člověk něco většího, než „jen“ Golfa. A upřímně řečeno, kdyby šlo jen o vzhled, dokázal bych to pochopit. Zejména v té černé barvě a s pěknými koly…

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyVW Jetta 1.9 TDI: Dávka elegance navíc.
0-100 km/h (s)11,9
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec, 1896 cm3
Zdvihový objem (cm3)1896
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)105 koní při 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)250 Nm od 1900 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)189
Spotřeba paliva (l/100 km)6,7 / 4,6 / 5,3
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1345
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modeluod 612 400 Kč
7.2.2006 3:37

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist