Rakovan: Pořady o autech v českých televizích? Ne, děkuji.

Pořady v českých televizích máme dvojího druhu. Tuzemské a zahraniční. Nám jde v tomto případě o ty druhé...

Nevím, jestli vy sledujete na českých televizích (nemyslím Českou televizi jako takovou, ale české televize v obecném smyslu) pořady o autech, ale já ne. Myslím ty zahraniční, teď neřeším českou produkci – ahoj Františku!

Když tedy přeskočím skutečnost, že pořady, o kterých chci mluvit, jdou většinou v době, kdy nemám potřebu a hlavně čas sedět u televize, ale většinou pracuji/relaxuji/sportuji/věnuji se rodině/spím, tak nemám nervy na to nechat si drásat svůj sluch. Mluvím třeba o TopGearu, FifthGearu, o „reality show“ zaměřené na tuning, ve které dva týmy upravují dvě různá auta. A tak dále.

Pokud máte hned teď radu, že se mohu dívat na mnohem aktuálnější díly oblíbených automobilových televizních pořadů rovnou na internetu, tak to upřímně není nic pro mne. U počítače pracuji a zábavu hledám jinde. Prostě to tak mám striktně oddělené, jinak bych se od obrazovky a klávesnice neodlepil, a také nepraktikuji stahování ilegálních kopií. Smějte se mi, ale je to tak.Důvod, pro který se nedívám na nejsledovanější automobilové pořady na světe na tuzemských televizích je jednoduchý – český dabing. Je tady jedno zanedbatelné hledisko – trochu mne irituje, že hlas, který mluví sarkastického komentátora, toho nejostřejšího moderátora, kterého kdy BBC pustila na obrazovku, o pětačtyřicet minut později „dabuje“ porotce v americkém X faktoru. Stejný, anebo jen podobný, ale také ve všech pořadech využívaný hlas (už se v tom strácím) pak mluví ještě později militantního průvodce seriálem o bezpečnostních a vojenských jednotkách a pak ještě třeba také chlápka, který se chlubí tím, že pracuje tak, že kydá lidské výkaly. Už se mi z dabéra zvedá žaludek, jakkoli on odvádí dobrou práci.

Jde mi o obsah. To je ten zásadní důvod. Já chápu, že v anglickém originálu dokolečka říkají V8, tedy „ví-ejt“ a podobně, což je jejich pohledem určitě správně. Ale nechápu důvod, proč se v české verzi zarytě brání termínu „vidlicový osmiválec“ a donekonečna používají „vé-osmičky?“ Pohybuji se v oblasti „autového byznysu“ už řadu let, ale nevzpomínám si, kdy jsem od nějakého prodejce nebo mechanika slyšel naposledy, že má pod kapotou „vé-osmičku“ nebo „vé-dvanáctku.“ Je to patvar.To, co mi vadí, je evidentní neznalost adekvátních termínů v českém jazyce u lidí, kteří z původní verze překládají. Vé-desítka, panebože… A je to ještě horší.

V tuningové reality show, kterou jsem se jednou přinutil sledovat, tuším že na TV Fanda, ale to jen střílím od boku, a jejíž název neznám, mne totálně dabing uzemnil. Dva staré vraky, dva týmy, které je měly upravit, dva motory připravené pro nové vložení do aut. Krve by se ve mne nedořezal, když z televize zaznělo, že si tým A vybral malý motor s objemem pět litrů. Malý motor a pět litrů objemu? Jak velký by tedy musel být „velký“ motor?

Samozřejmě, ten, kdo je trochu „šmrncnutý“ auty, ví, že byla řeč o motoru „small block,“ který General Motors vyrábí v různých modifikacích od šedesátých let. Motor, který lze vsadit téměř do všeho amerického a který je svým způsobem nesmrtelný. Je to small block asi jako je Pražský hrad Hradčany. Tedy ne jakýkoli hrad v Praze, ale ty dvě věžičky na obzoru, které vídáme na našich bankovkách, známkách a jiných tradičních „panoramatech“ a kde sídlí prezident.

UŽ JSTE ČETLI: Rally je nebezpečná, zakažme ji. Vážně!

Možná, že na tom všem ale vůbec nezáleží. Fanouškové se dívají na co chtějí na internetu (anebo vůbec, jako v mém případě), a ten, komu nevadí, že malý motor je vé-osmička, to přejde, jako všechny další jiné „překlepy,“ protože má pořady o autech jen jako výplň, než mu na jiném kanále v dalším pokračovaní Ordinace v růžovém obchoďáku skončí reklama.

Filip Rakovan

28.11.2012 6:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist