Nürburgring Nordschleife: Deset zásad, jak si užít (a přežít) nejnebezpečnější závodní okruh světa

Severní smyčka Nürburgringu je mýty obestřené místo. Jak přežít svoji první návštěvu Nordschleife?
img_9948-1100x618.jpgCelá galerie 24 Zdroj: archiv redakce

Foto: Autoweb.cz

Naučte se okruh

Znalost okruhu je základ, bez kterého byste na Severní smyčku neměli vyrážet. Sledujete videa ostatních na YouTube a znáte každou zatáčku zpaměti? To vám moc nedá. Zkuste raději nějaký závodní simulátor. Jenom tak se okruh pořádně naučíte. Můžete namítnout, že virtuální realita nemá se skutečností nic společného, jenže laserové skenování okruhů v dnešních simulátorech je tak přesné, že se můžete naučit i Severní smyčku.

Jistě, učit se ji naživo je mnohem lepší, jenže to leze do času i peněz. Základní představu, jak zatáčky projíždět a vůbec jaká zatáčka následuje, vám do krve přejde. Tohle není Sosnová s osmi zatáčkami a rozhledem po celém okruhu, ale Zelené peklo se 180 zatáčkami, kde nevidíte do další před sebou. Pokud nemáte nadupaný počítač, volant a simulátor, zkuste alespoň arkádovější hru na konzole. Forza Motorsport nebo Gran Turismo poslouží dobře. Jen tak mimochodem, konec okruhu budete umět vždycky hůř, protože trvá, než na něj přes množství bouraček a restartů vůbec dojedete.

Mějte respekt

Už máte pocit, že okruh dokonale znáte? Jakmile přijedete na místo činu, překvapí vás, jak je asfalt užší, převýšení strmější, rovinky kratší a zatáčky ostřejší. Jistý vzorec toho, jak zatáčky projíždět, máte v krvi, a to je dobře, ale stejně vám bude okruh připadat trochu jiný a občas se i ztratíte.

A hlavně žádný simulátor na světě vás nenaučí, kde je jaký asfalt, který obrubník vyhazuje nebo kde to na vodě klouže. Mějte stále z okruhu respekt a nikdy jej nepodceňujte! Podmínky se mění doslova každou minutu, a přestože na jedné půlce okruhu může svítit slunce, v jiné části uprostřed lesa může být mokro nebo rovnou pršet. A další kolo je to zase úplně všechno jinak. Možná svítí slunce a okolní silnice jsou naprosto suché, jenže lesní úseky na Ringu mohou být stále vlhké od ranní rosy, přestože už je pomalu poledne.

Pojistěte si auto

Pojištění na Nordschleife je obecně velké téma. Nikdo nedokáže na tuhle ožehavou otázku uspokojivě odpovědět. Havarijní pojištění totiž většinou na závodním okruhu neplatí, jenže Nordschleife má status veřejné silnice, takže by teoreticky platit měla. Jenže zaměstnanci pojišťoven už většinou vědí, o čem je řeč, takže se mohou z pojistného plnění vykrucovat. A některé pojišťovny Nordschleife přímo specifikují, že na ní pojistka neplatí.

Naopak jiné zase umožňují připojištění. Nejlepší bude, když se půjdete poptat do své pojišťovny. Lepší, než případnou nehodu maskovat a následně tam „zahučet“ za statisíce, bude dopředu se připravit. Ptejte se i na povinné ručení, které by obecně mělo platit i mimo pozemní komunikace a případně by z něj mohly jít zaplatit i škody na okruhu. Právě poškození svodidel, čištění asfaltu nebo případně uzavření celého okruhu vlastní vinou je další velmi nákladnou položkou případné nehody. A pokud snad nabudete dojmu, že je lepší nikam nejezdit, přinejhorším si můžete půjčit okruhově připravené auto z mnoha půjčoven přímo na místě se všemi náležitostmi. Bude to však pochopitelně dražší.

Zkontrolujte auto

Před každou jízdou na jakémkoliv okruhu je vhodné zkontrolovat základní funkčnost auta. Mrkněte na pneumatiky, jestli mají dostatek vzorku a nejsou mechanicky poškozené. To poslední, co chcete, je mít defekt v Liščí noře. Zvažte také úpravu tlaku v pneu – z osobní zkušenosti vím, že tlak vždy rapidně stoupne, např. z předepsaných 2,5 baru na Subaru Levorg až na tři bary za jediné kolo v chladném počasí! Zkontrolujte dotažení šroubů na kolech, pokud jste přezouvali.

Vhodné je zkontrolovat také provozní kapaliny. Nejen kvůli jejich přítomnosti, ale také kvůli případným únikům. Není nic horšího, než vypustit na trať olej a ostatním přivodit horké chvilky. Mimochodem tahle situace je velmi nebezpečná, bezohledná a přísně postihovaná. Okamžitě musíte z tratě ven i za cenu nákladného odtahu. Hlavně se nesnažte okruh dojet, i když to je už jenom kilometr! A jedna rada na závěr – natankujte palivo dopředu. Jedno kolo měří 20,8 km a kola ubíhají rychle, až si ani neuvědomíte, že máte prázdnou nádrž. Ostré turbomotory končí klidně po pěti kolech, tak ať nemusíte hloupě platit odtah. Také auto dobře prohřejte, než mu začnete dávat za uši. Perlička na závěr – pokud máte auto „vyrámované“, musíte mít ochranný rám omotaný pěnou.

Respektujte žluté vlajky. Bez výjimky!

Jako na každém jiném závodním okruhu i na Nürburgringu platí nějaká pravidla. Jedno z nejdůležitějších je pravidlo žluté vlajky, která značí nebezpečí na trati. Očekávejte cokoliv od velké nehody s autem přes silnici nebo jenom zaparkovaným v trávě až po olejovou skvrnu, na které to sakra klouže. Mějte také na paměti, že kvůli značné délce okruhu nejsou traťoví maršálové nebo signalizační zařízení zdaleka všude, takže se o hrozícím nebezpeční nemusíte ani dozvědět.

Naopak signalizace může vlát/svítit s předstihem několika zatáček. Nebezpečí zkrátka očekávejte kdekoliv a kdykoliv. Přestože občas zůstane žlutá někde zapomenutá, aniž by hrozilo nebezpečí, raději ji respektujte, zvolněte a nepředjíždějte. Nenechte se další kolo utvrdit v tom, že tam minule stejně nic nebylo, a pokaždé počítejte s nejhorším. Trať je úzká, únikové zóny ještě užší a provoz rychlý a hustý, takže není příliš prostoru pro manévrování.

Dobře se usaďte

Tohle je základ před každou ostrou jízdou. Chápeme, několik stovek kilometrů po dálnici je únavných a sedačku si seřídíte trochu ležérněji. Jenom si ji nezapomeňte před jízdou na okruhu zase správně nastavit. Sedačku co nejníže, opěradlo narovnat pro pevnou oporu ramen, volant blíž k tělu a hlavně ho držet pořádně, ne jako drogový dealer, nováček v autoškole nebo za deset deset.

Seřiďte si zrcátka, ať dobře vidíte dozadu, a hlavně okolní provoz neustále sledujte – tady nejste v levém pruhu Jižní spojky! Také odstraňte vše nepotřebné z kabiny. Zavazadla dejte do kufru (ještě lépe je nechte na hotelu) a drobnosti jako mince, telefon nebo žvýkačky schovejte do schránky. Jednak to zbytečně ruší, zadruhé tím nechcete dostat do hlavy, až to někde opřete. Vážně, tady to může přijít okamžitě.

Helma a rukavice

V České republice snad neexistuje závodní okruh, kde by při veřejných jízdách vyžadovali nošení helmy, ale v Německu je to vše naopak – většina okruhů to vyžaduje. Nordschleife je výjimkou potvrzující pravidlo, takže helmu tady mít nemusíte. Je ovšem dobré nad tím popřemýšlet. Zvažte také závodní rukavice – nemusejí být nehořlavé, stačí obyčejné kartingové za tisícovku – pokud se vám hodně potí dlaně. Je lepší mít jistotu pevného úchopu. Bojíte se, že budete vypadat jako šašek, co si hraje na Nikiho Laudu? Nikdo se na vás hloupě koukat nebude, tady si každý hledí svého. Spíš se budou borci ve vyrámovaných speciálech s kobinézou a helmou s HANSem divit, že jste nějak nalehko.

Existují sportovní auta, do kterých se s helmou prostě neposadíte. Potom zvažte, co je pro vás lepší – jestli dobře sedět a cítit auto, nebo mít helmu, ale neustále se kroutit. Pokud je to ale jenom trochu možné, helmu si vezměte. Podle neoficiálních statistik, které vám žádný policista vyšetřující nehody na Nordschleife nepotvrdí, polovině smrtelných nehod lze předcházet ochrannou přilbou! To platí pro posádku auta, nikoliv motorky. Mimochodem pokud přijedete právě na motorce, pak vězte, že vás bez kompletní ochrany těla, tedy helmy, rukavic, bot a kombinézy (lze nahradit motorkářskou bundou a kalhotami) na okruh vůbec nepustí! To platí i pro spolujezdce.

Uhýbejte vpravo a přejíždějte vlevo

Jak bylo řečeno, dobře seřízená zrcátka jsou základ. Můžete mít seberychlejší auto, ale stejně se najde někdo, kdo bude ještě rychlejší. Hlavně si nemyslete, že pokud máte třeba Subaru WRX STI, tak vás nic nemůže předjet. Takových je plný YouTube a většinou opřených o svodidla. Všechno je hlavně o řidičském umění, takže i dobře řízená dvousetkoňová auta hravě předjíždějí špatně řízená pětisetkoňová monstra. Okruhoví psychopati (v dobrém slova smyslu) potom píší vlastní kapitolu. I když to umíte a máte dobré auto, pořád tu jsou lidé, kteří to umějí lépe a mají ještě lepší auto. Vyrámované bavoráky, poršáky a hot-hatche vidíte na každém kroku. A hlavně ve vlastním zrcátku. Tak je pusťte dopředu!

Normálně platí, že ten vpředu má právo volby stopy a ten, který jej dojel, musí počkat, většinou je ovšem provoz kolem vás tak rychlý, že na tohle pravidlo se příliš nehledí. Jako pomalejší řidič si proto dávejte na rychlejší auta pozor, neustále sledujte zrcátka a počítejte s tím, že na vás může kdykoliv něco vybafnout. Pokud je to možné a bezpečné, zvolněte, uhněte na stranu a počítejte s tím, že rychlejší řidič se bude do mezery trochu cpát. Někdy je to opravdu hodně natěsno. V tuto chvíli se také velmi hodí znalost trati – při uhýbání ostatním autům se totiž na úzkém okruhu rapidně mění ideální stopa a jinak známá zatáčka vás může hodně překvapit.

Zvýšené opatrnosti dbejte hlavně u motorkářů. Rychlí střelci jsou opravdu rychlí, pomalí výletníci se zase kochají a jezdí ve skupinkách. Pokud předjíždíte nebo jste předjížděný, funguje to jako na silnici – vždy se uhýbá doprava a předjíždí se zleva. Rychlejší auto většinou nebliká (doleva), ale je to slušnost, pomalejší by mělo na znamení toho, že rychlejšího pouští, pokaždé blikat (doprava). A jedna drobnost na závěr – s nikým nezávoďte! Všichni tu jsou pro vlastní radost a poměřování „vercajku v kalhotách“ na trať opravdu nepatří. Jak se dozvíte v dalším bodě, nezávoďte ani sami se sebou.

Nezávoďte! Ani s časem

Je hezké odvézt si na památku svůj vlastní zajetý čas. Když už ne oficiální z celého okruhu (při veřejných jízdách je dlouhá cílová rovinka přerušena vjezdem na trať), tak alespoň fanouškovské Bridge to Gantry (od prvního mostu na konci rovinky po poslední bránu na začátku rovinky). Já si časy dřív měřil a teď už vím, že je lepší to opravdu nedělat. Člověka to potom příliš motivuje. Jeďte na pohodu, svižně, jako na neznámé okresce a pomalu přidávejte, až získáte jistotu. Jakmile začnete honit rekordy, všechno budete podřizovat nejlepšímu času. V zájmu lepší stopy přestanete pouštět rychlejší, začnete bezohledně předjíždět a ignorovat žluté vlajky.

Nakonec stejně zjistíte, že nikdy nenastanou ideální podmínky. Pokaždé vás někdo trochu zdrží, a když vyrazíte brzy ráno, provoz možná bude minimální, ale naopak trať může být orosená. Natočte si svoje jízdy na video, snažte se jet co nejlépe a pak si čas zpětně spočítejte z videa v klidu domova, kdy už vás nic nemůže přemotivovat. Říká se, že vás s kamerou na okruh nepustí, ale to už dávno neplatí – klasické kamery typu GoPro se běžně tolerují. Jenom je musíte mít upevněné zevnitř, zvenku mohou pochopitelně upadnout. Pokud se chcete za jízdy nechat fotit spolujezdcem, u závory se snažte vypadat nenápadně a rozhodně nemávejte velkým fotoaparátem. Opět však platí – čím méně věcí v autě, tím lépe.

Udělejte si volno

Vyrazit na Nordschleife není otázkou chvilky. Pokud jedete zrovna kolem a chcete se jednou projet, samozřejmě můžete. Jestliže to však berete alespoň trochu vážně, vyhraďte si na to pár dnů času. Veřejných jízd je po celý rok dostatek, vlastně víc než na všech českých okruzích dohromady, takže se nemusíte obávat, že se na okruh nedostanete. Ideální scénář je přijet v den, kdy se jezdí jen dvě hodiny navečer, porozhlédnout se, koupit si jízdy a třeba ještě na pár kol vyrazit. Neexistuje nic strašidelnějšího, než pomalu se stmívající Nordschleife.

Další dny naplánujte tak, aby se jezdilo pokud možno celý den – většinou to bývají víkendy, ale narazíte i na několik dní přes týden, což je lepší, jelikož ubude zahraničních návštěvníků a na okruh vyrazí jenom místní, takže je na trati větší volno. Počítejte však s možností, že se okruh klidně po jednom kole zavře – o přemotivované jezdce není nikdy nouze – a vy tak můžete nikoliv vlastní vinou pro celý den skončit. Proto mějte v záloze ještě jeden celý den. Každý den potom vstávejte brzy. Pokud se jezdí od osmi ráno, klidně buďte na parkovišti už v půl osmé. Budete mít dostatek času zahřát auto na okolních silnicích a v klidu všechno připravit a zkontrolovat. První dvě hodiny bývá provoz minimální, jelikož se nikomu nechce příliš vstávat, zvláště v podzimních měsících. Tak toho využijte.

15.11.2018 2:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist