Mitsubishi Eclipse Cross bokem na zamrzlém norském jezeře (první jízdní dojmy)

Očekávané Mitsubishi Eclipse Cross pomalu přichází na český trh a my jsme dostali příležitost si jej vyzkoušet v podmínkách, na něž v České republice jen tězko narazíme. Se záměrem poznat sofistikovaný pohon všech kol S-AWC jsme se vypravili do Norska, abychom vyzkoušeli jeho chování na zamrzlém jezeře.
titulka-7-1100x618.jpgCelá galerie 26 Zdroj: archiv redakce

Japonská značka svůj zbrusu nový ostře tvarovaný crossover oficiálně představila na minulém autosalonu v Ženevě a ve své nabídce jej řadí mezi modely ASX a Outlander. Tím dává jasně najevo, že se nejedná o možného nástupce menšího typu. V ostrém konkurenčním boji se utká s vozy jako Nissan Qashqai, Škoda Karoq či Toyota C-HR. Oproti soupeřům Mitsubishi sází na dlouhá desetiletí vyvíjený pohon všech kol.

Dobře vypadající exteriér se drží hranatějších tvarů s ostře lámanými křivkami, které na celém voze vytváří mnoho zajímavých prvků. Z vnějšku je novinka líbivá a musíme přiznat, že v nás zanechala dobrý dojem. Zmínit musíme hlavně několikrát lámanou záď s děleným oknem a efektními svítilnami.

Až překvapivě dobře odhlučněný interiér se nese ve střídmém duchu, ale působí solidním a velmi dobrým zpracováním. Dostatek prostoru na předních i zadních sedadlech, která jsou kromě polohovatelných opěradel i posuvná, nabízí dostatek komfortu i na dlouhých cestách.

Palubní desce vévodí rozměrný displej infotainmentu, jenž je ovládaný skrze touchpad na středové konzoli. Graficky je systém nejen hezky navržený, ale zároveň nabízí rychlou odezvu, navigaci, potřebné informace o vozidle a kromě běžné konektivity s mobilním telefonem i služby jako Apple CarPlay.

Pod kapotou se nachází nový turbodmychadlem přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec 1.5 MMC, který nabízí téměř instantní odezvu na plynový pedál pomocí variabilního časování ventilů MIVEC. Nejvyšší výkon dosahuje 163 koní a točivý moment 250 Nm, jenž je dostupný od 1 800 do 4 500 otáček za minutu. Motor disponuje velmi klidným chodem. Nabídku později rozšíří i 2,2litrový turbodiesel, jenž by měl nabídnout nízkou spotřebu paliva spolu s nízkými emisemi a zároveň nabídnout točivý moment až 400 Nm.

V případě základní verze je motor spojen s manuálním šestikvaltem, který je doplněn standardním pohonem předních kol. Pohon všech kol, jenž jsme měli k dispozici, se do vozu dostane pouze jako „exkluzivita” osmistupňové převodovky CVT, která kromě plně automatického režimu nabízí i možnost ručního řazení pádly pod volantem.

Technicky pokročilý pohon S-AWC, jenž nabízí režimy Auto, Gravel a Snow, svým principem vychází z posledního Lanceru Evolution, ale upřednostňuje přední kola. V případě prokluzu pak připojí i kola zadní nápravy. Tím však jeho možnosti nekončí, systém totiž umí ovlivnit i samotnou stáčivost vozidla, kdy na základě snímačů ABS a tříosého snímače přetížení vyhodnocuje jízdní podmínky a v nutných situacích v zatáčce přibrzdí vnitřní přední kolo, kolem něhož se vůz v zatáčce „otočí”.

Tuto skutečnost lze snadno zaznamenat i při samotné jízdě, kdy je znatelně cítit zpomalení vnitřního předního rohu v oblouku. Osobně jsme si to mohli vyzkoušet na zamrzlém jezeře v rally centru Haugland Motorsport, které se nachází nedaleko norského horského střediska Geilo. Na čtyřech tratích pokrytých sněhem a ledem Eclipse Cross doslova překvapil svými jízdními vlastnostmi.

Pravděpodobně se jedná o jeden z mála crossoverů na trhu, který je dobrý nejen na papíře, ale i ve skutečnosti. Elektronická stabilizace zasahuje velmi brzy, a tak ji téměř okamžitě vypínáme a v manuálním režimu řazení si užíváme opravdovou porci zábavy.

Vzhledem k tomu, že Eclipse Cross nejdříve upřednostňuje pohon předních kol, je vůz na kluzkém povrchu zprvu velmi nedotáčivý. To lze vyřešit razantním přišlápnutím plynu, aby došlo k připojení zadních kol a záď uklouzla. Následně se dá coupe SUV velmi snadno držet v téměř nekonečném smyku pouhými korekcemi volantem. Nastavení auta je opravdu zdařilé, až to působí, jako by bylo navržené pro blbnutí na sněhu. Nepůsobí nikterak nebezpečně, naopak je svým projevem velmi hodné a naučí driftovat i méně zkušené řidiče.

Hlavním domovem vozu ale budou převážně ulice měst, v nichž číhají všelijaké nástrahy. Dobrá zpráva je, že i toto by měl Eclipse Cross snadno zvládnout. Vzhledem k nehostinné krajině norských hor jsme neměli příležitost vyzkoušet si soužití ve městě, ale na zdejších hrbolatých zasněžených cestách auto působí komfortním a příjemným dojmem. Jak již zaznělo, interiér je velmi dobře odhlučněný a podvozek skvěle naladěný. Nejen, že nabízí dostatek jistoty při průjezdech různými typy zatáček, ale zároveň poskytuje i dostatek komfortu.

Pokud to tedy máme na závěr shrnout, Eclipse Cross je velmi zdařilé auto. Překvapilo nás svými jízdními vlastnostmi a zároveň i technickým provedením. Věříme, že se tento model, který je pro Mitsubishi opravdu důležitý, bude velmi dobře prodávat a těšíme se, až si jej vyzkoušíme v našem plnohodnotném testu.

5.2.2018 12:00| autor: Lukáš Volšický

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist