Mercedes-Benz G 500 4×4² (2016)

Úžasně zbytečná absurdita, kterou ovšem budete nutně potřebovat. Protože vám každý den bude připomínat, že na světě je pořád hezky.
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 2

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 7.6

Radosti

Apokalyptická hračka, ze které mužství stříká proudem…

Starosti

…okolí si ji ovšem vyloží spíš jako absenci mužství


Tohle jsou ale přesně ty dny, kdy se vyplatí dělat práci do dvou do rána a vstávat v šest, abyste pak měli alespoň trochu volno si to užít. Mercedes-Benz G 500 4×42 je totiž auto, na které jsem se vážně moc těšil, i když to bylo na pouhý den. Snad nikdy jsem neměl tak smíšené pocity z toho, že mi někdo bere moji hračku, ale zároveň jsem docela rád, že už je to za mnou. Podobná šílenost totiž vyžaduje velkou dávku zodpovědnosti a sebeovládání, což jsou přesně atributy, kterých byste se u mne nedohledali. Jasně, že bych s ním hned šel skákat přes duny a ve městě přejížděl hybridy. Možná v Grand Theft Auto, bohužel v reálném světě (alespoň to druhé) provozovat bez následků moc nejde.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

To byste snad museli mít despotický šestikolový Mercedes-Benz G 63 AMG 6×6, aby vám to prošlo. Tohle je ovšem „jen“ jeho „zmenšená“ verze. To víte, čtyřlitr místo pětiapůllitru, tři tuny místo 3,8 tuny, přes dva metry na šířku a 2,3 metru na výšku je v jistém měřítku, snad někde ve vzdálené galaxii, pro někoho málo. Také nestojí šílených 380 tisíc EUR bez daně, ale jenom něco přes 200 tisíc EUR, naštěstí i s daní, prostě drobné. Už asi chápete, proč jsem rád, že je to za mnou. Málem jsem to za tou paní jedoucí dvacet pod limitem v levém pruhu nevydržel…

Interiér

Pokud čekáte, že za své peníze dostanete nálož výbavy, pak možná budete trochu zklamaní. Parkovací senzory tu chybí, což je vzhledem ke křehkým karbonovým blatníkům dost omezující. Dostanete jen zadní parkovací kameru, ve které kvůli jejímu umístění až u střechy stejně nic neuvidíte. Tempomat nebo omezovač rychlosti tu také chybí. A pak je tohle auto tak šíleně nepraktické. Třeba kapotu bez štaflí nezavřete, takže si na každé dolévání vody do ostřikovačů musíte volat jeřábníky. Bez dlouhých krbových kleští na polena nedosáhnete na lístek u závory podzemního parkoviště. Ale to je v pohodě, protože se do žádného stejně nevejdete…

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Vpředu také není místa nazbyt, interiér ve své úzkosti totiž nezapře základ v pracovním off-roadu, ale na rozdíl od podobného Defenderu tu alespoň nesedíte jako na nějakém středověkém mučícím nástroji. Vzadu je místa málo i do délky, a tak třeba dva vzrostlí pořízci se tu budou celkem mačkat. Všechny tyto stížnosti jsou ale tak nicotné, když se rozhlédnete po překrásné kabině. Dokonalé řemeslné zpracování, prvotřídní kůže, nádherné kovy… Fascinuje mne, jak se povedlo dřevorubce transformovat v gentlemana.

Pohon

I když, gentlemana… jakmile otevře ústa, a to nemusí nutně promluvit, naplno se projeví jeho buranství. Otočíte klíčkem a z výfuků se ozve hluboké říhnutí, které div nevysklí všechny okenní tabule v okolí dvou bloků. Jakmile se rozjedete, za každé sešlápnutí plynu vám bude odměnou řízné bručení nikoliv nepodobné druhoválečné stíhačce. Stáhněte si obě okénka a rázem se ocitnete uprostřed Bitvy o Británii. Pokud jste si vždycky stěžovali na to, že jsou výfuky daleko za vámi a všem těm zvučným melodiím ujíždíte, hluk z výfuků přímo pod prahy vás tady dokonale obklopí, až vám budou pomalu krvácet ušní bubínky. Hluk intenzivně prostupuje i za zavřenými okny, od nějakých 100 km/h ale začnete spíš vnímat silnou meluzínu, kdy se naplno projeví aerodynamika cihly.

Dvakrát přeplňovaný čtyřlitr má navzdory velmi slibným výkonům 422 koní a 610 Nm co dělat, vždyť musí za sebou táhnout bez pár drobných téměř tři tuny. Takže se dostaví pocit, že to vůbec nejede. Zatlačení do sedačky se totiž nedočkáte, ale hybnost umí nabrat slušnou, jen si to z té výšky neuvědomujete. To je někdy dost zrádné, zvláště, když se zapomenete do zatáčky, mnohokrát jsem se totiž na okreskách přistihl v rychlostech, které by za přítomnosti státních orgánů znamenaly odebrání řidičského průkazu, a hned jsem raději podvědomě zpomalil. Pokud nechcete zažít strach kamikaze těsně před nárazem do letadlové lodi, raději maximálních 210 km/h ani nezkoušejte.

Spotřeba

Za celý den jsem jezdil „za něco přes třicet“, protože palubní počítač víc neukáže, ale hádám, že to ve skutečnosti bylo minimálně 40, spíš 50 litrů. Ale co, když máte přes šest milionů na takovouhle zbytečnost, tak vás to asi moc netrápí… Víc než kdy jindy totiž platí, že bez ropného vrtu na zahradě si ho nejenže nekoupíte, ale ani neuživíte.

„Bez ropného vrtu na zahradě si ho
nejenže nekoupíte, ale ani neuživíte.“

Přesto však je spotřeba paliva velkou starostí. Víc než z finančního hlediska je ovšem poněkud nepříjemná z praktických důvodů. Jakkoliv mám normálně problém za týden vyjezdit celou nádrž, tady jsem byl na rezervě za den, a komu se chce každý den tankovat? Dobře, schválně jsem zkoušel jet na spotřebu ustálenou stovkou a vyšlo mi celkem snesitelných 14 litrů. To už někam dojedete.

Ovladatelnost

Zaplať pánbůh, že je tu stabilizace. Tak to jsou slova, která jsem nikdy nečekal, že vyřknu. Tady jsem ale docela rád, že stabilizace zhruba nad 60 km/h nejde vypnout, ať mačkáte ono kouzelné tlačítko se smýkajícím se autíčkem jak chcete, a navíc trpí těžkou paranoiou. Ono je totiž docela snadné nechat se unést a před zatáčkou zapomenou brzdit, což díky dlouhému chodu pedálu, který vyžaduje rozhodnost, není vždy samozřejmé. Řízení si také ponechalo svůj extrémně dlouhý převod, takže do každé zatáčky musíte točit o mnoho víc, než je přirozené. A neustálé poskakování a žvýkání celého podvozku na rámové konstrukci nevzbuzuje zrovna pocity důvěry.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Chvíli si ale zvykejte, a najednou zjistíte, že na podvozku někdo zanechal hromadu práce. Odpružení s dvojicí tlumičů na kolo je dost tuhé, i proto náklony zvládá celkem stabilně, i nějaká ta přilnavost by se našla, možná i tolik, že byste skončili na střeše. Alespoň to je pocit, který se mne zmocňuje před každou zatáčkou. Počítejte spíš s bezpečnou nedotáčivostí, než že byste každý výjezd vyletěli v táhlém powerslidu. Na to je přilnavost čtyřkolky příliš vysoká a výkon motoru příliš nízký. Zapomeňte i na klasické poučky o čisté stopě, tady se všechno bere rovně přes škarpu. Tenhle styl totiž podvozek vůbec nevyvede z míry, naopak si v něm libuje. Dokonce i přes retardéry, a myslím ty velké betonové, klidně můžete osmdesátkou, a pořád to bude pohodlnější, než v lecčem dvacítkou přes klasické plasty. Tolik poddajnosti se v podvozku ukrývá. Těch přejetých hybridů byste si ani nevšimli…

Verdikt

Pokud disponujete patřičnými šesti miliony a nějakými nepodstatnými drobnými, pak vám mohu koupi Mercedesu G 500 4×42 jen doporučit. Asi bych vám tu dokázal vyjmenovat seznam pěti aut, která bych měl za tuto částku raději, a ještě by mi zbylo na provoz, zároveň ale musím s povzdechem dodat, že bych nutně potřeboval dvojnásobek právě ještě na tenhle stroj.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Tohle auto je totiž jedna velká karikatura, a přesně to mě na něm tak baví. Líbí se mi nejen ten zdvižený prostředníček politické korektnosti, který představuje, ze všeho nejvíc mě baví právě skutečnost, že něco takového zplodila automobilka, která si tak zakládá na uhlazené pověsti. Že je Mercedes-Benz značka pro staré páprdy? Zkuste si stoupnout před tenhle a říct to majiteli do očí…

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadly
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)3982
Kompresní poměr10,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)neuvedeno
Převodovkasedmistupňová automatická, redukce
Poháněná kolavšechna čtyři, tři uzávěrky diferenciálu
Podvozek
Pneumatiky vpředu325/55 R22
Pneumatiky vzadu325/55 R22
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)310 / 422 v 5250 - 5500
Točivý moment (Nm)610 v 2250 - 4750
Výkon/hmotnost (k/t)142
0-100 km/h (s)7,4
Nejvyšší rychlost (km/h)210
Spotřeba paliva (l/100 km)- / - / 13,8
Objem nádrže (l)neuvedeno
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)neuvedeno
Šířka (mm)neuvedeno
Výška (mm)neuvedeno
Rozvor náprav (mm)neuvedeno
Provozní hmotnost (kg)2973
Celková hmotnost (kg)3490
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)-
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)-
Zavazadlový prostor (l)neuvedeno
Ceny
Základní cena modelu2 395 800,- (G 350 d)
Základní cena test. verze2 808 410,- (G 500)
Cena testovaného vozu6 048 790,- (G 500 4x4²)
19.2.2016 3:30| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist