autoweb.cz > Porsche > Porsche Cayman > Máte zálusk na Porsche Cayman S? Podívejte se, kolik stojí jeho servis
Máte zálusk na Porsche Cayman S? Podívejte se, kolik stojí jeho servis
Nejslavnější sportovní kupé v historii Porsche je 911. Stuttgartská značka si vždy byla vědoma, že by se měla snažit zaujmout i méně bohaté fanoušky a zákazníky, kteří mohou toužit po levnějších modelech. Podobným způsobem v minulosti vznikly například typy 912, 924, 944 a Boxster. Dvoumístný roadster se stal vhodným řešením pro svobodná devadesátá léta a lidové kupé zmizelo z nabídky značky na několik let.
Boxster se těšil oblibě zákazníků, ale někteří z nich toužili po derivátu s pevnou střechou. Porsche vyslyšelo jejich volání a v roce 2005 představilo zcela nový Cayman S. Sportovní kupé vzniklo na platformě druhé generace Boxsteru (987) a sdílelo s ním většinu komponentů. Nejdůležitější změnou oproti Boxsteru bylo upravené nastavení podvozku, které umožnila tužší uzavřená karoserie.
Zatímco někteří novináři a veřejnost vtípkovali, že řidič Caymanu S vypadá jako „ten, co nemá na 911,“ cenově dostupnější model nebyl výrazně horší než nejslavnější vůz značky. Hlavním esem v rukávu Caymanu S bylo uložení motoru, který se nacházel uprostřed. Stejně jako v Boxsteru. Na okruhu Nürburgring – Nordschleife byl standardní Cayman S o pouhých 5 sekund pomalejší než základní 911 Carrera. Legendární trať zvládl obkroužit za 8 minut a 20 vteřin.
Dobrá pověst a obliba Porsche Cayman S nás inspirovala, abychom se obrátili na specialisty ze servisního centra Porška a vyzvěděli, jaké množství peněz si žádá jeho provozování a údržba. Vzorový vůz je model vyráběný v letech 2005 – 2008.
Motor
Porsche Cayman S poháněl atmosférický 3,4litrový plochý šestiválec o výkonu 295 koní a točivém momentu 340 newtonmetrů. Konstrukce jednotky vycházela z 3,2 litrového šestiválce Boxsteru S, který byl upravený použitím hlav válců s variabilním ventilovým rozvodem VarioCam Plus z 3,8 litrového motoru 911 Carrera S. Motory Porsche jsou známé nejen svou specifickou konstrukcí, ale i spolehlivostí. Nejčastější servis si žádá běžné výměny vzduchového filtru za cenu 2 310 korun českých a výměnu motorového oleje s olejovým filtrem za 6 080 korun.
Při nahlédnutí do německé inzerce zjišťujeme, že pojízdný Cayman S lze pořídit už za částky od přibližně 450 000 korun. Občas se v nabídce může objevit i levnější exemplář, jehož cena je zapříčiněná poškozeným motorem. Jestliže se rozhodnete takové auto koupit, cena běžné celkové opravy začíná na 200 000 korun a může dále stoupat s dalšími poškozeními. Zbrusu nový motor ze skladů Porsche vychází na 530 000 korun.
Převodovka a spojka
Standardně montovanou převodovkou do Caymanu S byl šestistupňový manuál Getrag 466. Mechanická převodovka je odolná a jednoduchá, takže netrpí chronickými problémy. Výměna olejové náplně vychází na 2 890 korun. Případné pořízení zcela nové převodovky vychází na 302 000 korun. Cenu celkové opravy nelze odhadnout.
Dříve, než Porsche s modelovým rokem 2009 začalo montovat dvouspojkovou robotizovanou převodovku PDK (Porsche Doppelkupplungsgetriebe), byla součástí příplatkové výbavy pětistupňová automatická převodovka Tiptronic. Výměna olejové náplně vychází na 6 080 korun. Náklady na celkovou opravu pětistupňového automatu začínají na 50 000 korunách a repasovaná převodovka přímo od Porsche stojí 246 000 korun.
Podvozek a brzdy
S narůstajícím věkem a přibývajícími najetými kilometry se objeví nutnost výměny důležitých dílů podvozku. Pořízení nových originálních tlumičů a pružin na přední nápravu vychází na 32 740 korun. Sada stejných komponentů na zadní nápravu stojí 39 100 korun.
Pokud si majitelé Caymanu S užívají jeho schopností do sytosti, nevyhnou se ani výměně brzdových kotoučů a obložení. Přední brzdy stojí 24 350 korun, zadní brzdy stojí 20 940 korun.
Kola a pneumatiky
Rychlá sportovní jízda si vyžádá i pravidelné výměny pneumatik. Specialisté ze servisního centra Porška doporučují obouvat pneumatiky Michelin Pilot Sport PS2 (homologace N4) o rozměrech 235/40/18 vpředu a 265/40/18 vzadu. Zakoupení sady pneumatik vychází na 20 200 korun českých.
Pro případ, že majitelé zatouží po další sadě kol, například pro druhou sadu pneumatik určených na okruh, lidé z Poršky doporučují typ O.Z. Alleggerita HL 18″. Čtveřici kol lze pořídit za přibližně 60 000 korun.
Servisní prohlídka
Důležitou součástí pravidelné údržby Porsche Cayman S je pravidelná prohlídka po 60 000 kilometrů, tzv. „velká prohlídka“, za 16 880 korun českých.
Za materiály a údaje poskytnuté za účelem vzniku tohoto článku děkujeme servisnímu a prodejnímu centru Porška.