Legendy minulosti: Datsun 280Z

Ve své době byl Datsun 280Z díky relativně nízké ceně, ale výkony srovnatelnými s jaguary, BMW a porsche velice populární, především ve Spojených státech.​

První generace kupé od Nissanu nesla označení S30 a patří do ní modely 240Z, 260Z a 280Z. Na japonském trhu se tahle auta prodávala pod jménem Nissan Fairlady Z, na ostaních trzích automobilka držela jméno Datsun.

Design Nissanu S30 byl navržen týmem designerů pod vedením Yoshihika Matsua, šéfa oddělení zodpovědného za design sportovních modelů Nissanu, a na autě je patrná výrazná inspirace Jaguarem E-Type. Všechny varianty měly motor uložený vpředu, pohon zadních kol, nezávislé zavěšení všech kol vypůjčené z Nissanu Laurel C30, vpředu byly vybaveny kotoučovými brzdami a vzadu byly standardně dodávány brzdy bubnové. Datsuny 240Z a 260Z nejprve používaly dvojité horizontální karburátory Hitachi, od modelového roku 1973 je kvůli lepším emisím nahradily jiné, ale z pohledu výkonu se ani zdaleka neblížily skvělým výkonům motorů s původními karburátory.

Elektornické vstřikování Bosch L-Jetronic se objevilo až v roce 1975 u Datsunu 280Z určeného výhradně pro americký trh a hlavním důvodem bylo udržet výkonové parametry na odpovídající úrovni, ale zároveň plnit přísné americké emisní limity. Datsun 240Z se vyráběl v letech 1970 – 1973, 260Z spadá do období 1974 – 1978 a 280Z patří do období mezi roky 1975 a 1978.Datsun 280Z byl ve své podstatě odpovědí na stále se zpřísňující americké emisní a bezpečnostní limity. Nissan chtěl udržet sportovní charakter a především výkonnost svého kupé a proto pro modelový rok 1975 představil 280Z jak v karoserii dvoumístného kupé, tak s karoserií 2+2místného hatchbacku. Pro potřeby 280Z byl opět zvětšen zdvihový objem motoru, tentokrát převrtáním motoru L26 z 260Z. Vznikl tak řadový šestiválec L28 o objemu 2,8 litru s rozvodem SOHC a vstřikováním paliva Bosch L-Jetronic. Standardem byla čtyřstupňová přímo řazená převodovka, na přání bylo možné mít třístupňový automat a v posledncíh dvou letech výroby bylo možné mít za příplatek i pětistupňovou přímo řazenou převodovku.

Modely pro roky 1975 a 1976 byly vybaveny zvětšenými nárazníky, které měly vydržet náraz rychlostí 5 mil za hodinu (ty se objevily už v polovině roku 1976 na 260Z). Od modelového rou 1977 neměl Datsun 280Z plnohodnotnou rezervu, ale pouze dojezdové kolo, díky čemuž mohla být zvětšena palivová nádrž.

Pro roky 1977 a 1978 nabídl Datsun dvě speciální edice modelu 280Z. V roce 1977 to byla Zap Edition, která spadala do tzv. Special Decor Package. Auta ze Zap Edition byl v jasně žlutém laku Sunshine Yellow s černými pruhy a žlutými, červenými a oranžovými erby na jejich konci. V roce 1977 bylo vyrobeno asi 1000 vozů téhle edice a Datsun 280Z Zap Edition byl dokonce použit jako pace car při Grand Prix v Long Beach. V roce 1978 Datsun naopak naservíroval Black Pearl Edition s perleťovým černým lakem a tzv. Special Appearance Package, který obsahoval duální závodní zrcátka, žebrovaný kryt zadního okna a červené a stříbrné pruhy. Odhaduje se, že vzniklo 750 až 1500 exemplářů téhle edice.Přestože byl Datsun 280Z relativně těžké auto (cca 1300 kg) a motor byl svázán emisními limity, bylo jednoduché jej upravit tak, aby naplňoval vyšší ambice než jaké mu byly dány samotnou automobilkou. Často proto byl velký a těžký nárazník zaměňován za ten, který byl původně na 240Z, popřípadě jej nahradil spoiler, který vylepšoval stabilitu auta ve vyšších rychlostech. Dále z auta často mizela rezerva a klimatizační jednotka. To dokázalo ušetřit až 90 kg. 280Z je v porovnání s 240Z těžší i proto, že má mnohem silnější zadní diferenciál a stabilizátor na zadní nápravě. Na americkém trhu je ale dodnes k dostání stále dost aftermarketových dílů, které charakter 280Z přibližují základní filozofii prvotních modelů řady Z. V nabídce najdete například otevřené výfuky, přímé kity sání nebo i možnost instalace turbodmychadla z verze 280ZX Turbo.Nejběžnější přestavbou, s níž se u Nissanů řady Z můžete setkat, je nahrazení motoru o objemu 2,4 a 2,6 litru za pohonnou jednotku L28 z pozdějších modelů 280Z a 280ZX. Do auta je možné nainstalovat i přeplňovaný motor z 280ZX Turbo, jen je třeba nahradit původní kabeláž. A dokonce se celkem často objevují i přestavby, při nichž je do auta vsazen V8 small block od Chevroletu nebo Fordu. Ale to jsme se už dostali někam jinam…

Petr Horák

Technické údaje: Datsun 280 ZX 1979

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový šestiválec
Palivobenzín
RozvodSOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2753
Kompresní poměr8,3 : 1
Vrtání x zdvih (mm)86,0 x 79,0
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)105 / 142 v 5200 ot./min.
Točivý moment (Nm)202 v 4000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)111,6
0-100 km/h (s)8,3
Nejvyšší rychlost (km/h)188
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4540
Šířka (mm)1690
Výška (mm)1300
Rozvor náprav (mm)2520
Provozní hmotnost (kg)1272
1.4.2011 9:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist