Legendy minulosti: Chevrolet Camaro

Koncern General Motoros zareagoval na úspěch Mustangu naštěstí rychle a ještě před ropnou krizí přivedl na svět svůj vlastní muscle car.

Když se v roce 1964 začal prodávat Ford Mustang, stal se hitem. Chtěl ho každý a konkurence v podobě General Motors a Chrysleru si trhala vlasy. GM situaci vyhodnotilo rychle a prakticky ihned začalo s přípravami vlastního sportovního kupé. Chystala se pro něj nová platforma „F“, ale ještě se nevědělo, jak se bude jmenovat.

Od dubna 1965 se už o soupeři pro Mustang mluvilo celkem otevřeně, ale teprve v červnu 1966 vydal Chevrolet oficiální prohlášení, že se mají mít všichni na pozoru. Týden po tom se konala vůbec první „on-line“ živá konference, ve které byl ohlášen nový projekt. A později se objevilo i oficiální jméno, které také začínalo na C – Camaro. Na dotaz, co to Camaro znamená, odpověděl produktový manažer, že je to malé zvířátko, které požírá mustangy.


Produkční Chevrolet Camaro se ukázal 12. září 1966 a prodávat se začal přesně o týden později. Mělo napravit reputaci, kterou si Chevrolet poškodil modelem Corvair. Ten měl motor vzadu a i když nebyl vyloženě špatný, jeho řízení bylo trošku obtížnější. Ublížila mu především kritika v knize „Nebezpečný v jakékoli rychlosti“. Chevrolet Camaro to měl napravit a skutečně – jízdní vlastnosti auta byly na tehdejší americké poměry znamenité. Pod kapotou kupé nebo kabrioletu pracoval buď řadový šestiválec 4,1 litru, nebo vidlicový osmiválec 4,9 l, 5,0 l, 5,4 l, 5,7 l a 6,5 l. Osmiválce měly výkony od 275 do 375 koní, šestiválec jen 157 koní.Druhá generace Chevroletu Camaro se představila v roce 1970 a vyráběla se až do roku 1981 s drobnými změnami v letech 1974 a 1978. Právě tato generace doplatila na ropnou krizi a emisní předpisy, takže se snižoval výkon a z rychlého sporťáku se stala spíše líná lemra na loudání se krajinou a městem. Změnil se podstatně i design, který byl svými agresivními tvary velmi odlišný od uhlazených linií první generace.


Nejsilnější motor 6,5 l V8 měl výkon jen 240 koní, menší osmiválce nebízely jen něco kolem 150 koní. Výjimkou byl model Camaro Z28, který z osmiválce 5,7 litru nabízel 255 koní. Čtyřlitrový šestiválec v nabídce zůstal, ale s výkonem 110 koní díru do světa neudělal. Za zmínku stojí ještě to, že se Camaro z roku 1976 objevilo v novodobém akčním snímku Transformers.Třetí genrace prodávaná v letech 1981 až 1992 opět trochu uhladila a především zahranatila své tvary, jak velel tehdejší trend. Pod kapotu se dostalo vstřikování paliva a čtyřválec. Ovšem oproti minulé generaci bylo nové Camaro o čtvrt tuny lehčí, což se pozitivně projevilo na jízdních vlastnostech a spotřebě.


Čtyřválec 2,5 l měl ale jen 90 koní, šestiválec 2,8 l 105 koní a osmiválce 5,0 l 145 koní s tím, že verze Z28 mohla být vybavena motorem s větší kompresí a o 20 koní vyšším výkonem. Camaro IROC-Z z roku 1985 už mělo 215 koní a v roce 1986 dostalo motor L98 o objemu 5,7 litru, který měl 220 koní, později až 240 koní. Nejvýkonnější Camaro Z28 z počátku 90. let mělo jen 245 koní.Čtvrtá generace se vyráběla od roku 1992 do roku 2002. Stále používala starou platformu F, na které vyjelo i první Camaro před třiceti lety. Pod kapotou pracovaly šesti a osmiválce. Základní V6 3,4 litru měl výkon 160 koní, v roce 1996 zvýšil objem na 3,8 litru a výkon na 200 koní. Osmiválec „small-block“ 5,7 litru nabízel 285 koní a později posílil na 305 a dále na 320 koní.


V roce 2002 byla výroba Chevroletu Camaro zastavena po 35 letech nepřetržité produkce. Trh se proměnil a Američané přestali auta vlastní výroby kupovat, protože objevili kouzlo evropských a japonksých vozů. Automobilkám trvalo dlouho, než se vrátili k tradici „muscle cars“, ale dnes je nové Camaro, které se prodává od roku 2008, spíše stylový doplněk. Designem odkazuje na prapůvodní model z konce 60. let a výkony pod kapotou posunul americkou produkci mnohem dál. Nejsilnější verze ZL1 s kompresorem přeplňovaným osmiválcem má výkon šílených 580 koní a i základní šestiválcové motory mají minimálně 300 koní.


Dalibor Žák

Technická data: Chevrolet Camaro SS (1968)

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec
Palivobenzín
RozvodOHV
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)5354
Kompresní poměr10,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)101,6 x 82,55
Převodovkatřístupňová ruční
Poháněná kolazadní
Podvozek
Brzdy vpředububnové
Brzdy vzadububnové
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)202 / 275 v 4800 ot./min.
Točivý moment (Nm)481 v 3200 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)196,1
Objem nádrže (l)70
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4689
Šířka (mm)1842
Výška (mm)1295
Rozvor náprav (mm)2746
Provozní hmotnost (kg)1402
30.3.2012 10:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist