Lamborghini Sterrato možná vzniklo jako terénní auto, ale výsledkem je ideál pro okresky. Provětrali jsme ho v Itálii

Sterrato dorazilo jako definitivní rozlučka s desetiválcovým Huracánem. Lamborghini poprvé poslalo svůj supersport do terénu, reální zákazníci ale ocení především možnost bezstarostného užívání si okreskové jízdy. Tak jako jsme si jízdu v okolí Boloně užili za volantem Sterrata my.
649933-1100x618.jpgCelá galerie 38 Zdroj: Lamborghini

Ať se vám to líbí, nebo ne, svět aut se prostě mění. Ve jménu elektrifikace končí jedna tradice za druhou a netýká se to pouze běžných modelů, jako je třeba malá Fiesta. Týká se to značek z opačného spektra trhu. A tak se stalo, že Lamborghini minulý rok představilo hned dvě zajímavé verze modelu Huracán. Nejprve přišla Tecnica a o něco později ještě dorazilo Sterrato. Šlo o loučení s atmosférickým nikterak elektrifikovaným desetiválcem. Chce se vám z toho brečet? No tak vězte, že my jsme po nedávných dvou dnech strávených za volantem Sterrata v Itálii už vypotřebovali tři kartony papírových kapesníčků. Tohle auto je prostě skvělé. Možná není nejrychlejší, možná produkuje nějaké ty emise, ale jezdí nádherně a dokáže servírovat řidičské emoce takovým způsobem, jakým to sterilní elektromobily nikdy nedokážou, i kdyby se jejich výkony počítaly na tisíce koní.

Sterrato možná vypadá zvláštně…

…, ale něco na té kombinaci nízké siluety Huracánu a off-roadových doplňků opravdu je. V rámci přestavby původně silničního supersportu na auto směřující do lehčího terénu dostalo Sterrato přepracované nárazníky, aby se zlepšily nájezdové úhly. Na předním nárazníku přibyly dva přídavné světlomety, protože prostě rallye, chápete, že jo, a blatníky teď lemují pořádné kusy plastu. Přídavná světla i plastové blatníky jsou přišroubovány na karoserii nahrubo dobře viditelnými šrouby, což podtrhuje drsnou osobnost tohoto Lamborghini. Jiný je také kryt motoru, který je mimochodem hodně efektní a vypadá fakt dobře, jen řidiči jaksi zcela eliminoval výhled vzad. Ale co už, však je to desetiválcové Lamborghini. Co se děje za vámi, to vás příliš zajímat nemusí. Nad střechou trčí sání a střechu ještě lemují také malinkaté ližiny.

Popravdě musím říci, že jsem si na tenhle mix musel trochu zvykat, ale zřejmě to bylo především tím, že Lamborghini zkrátka nikdy v historii nic podobného nenabízelo a ani se neobjevovalo v žádných závodech. Zatímco 911 Dakar nám připadá automaticky sexy, protože připomíná dakarské speciály, Huracán Sterrato je prostě něco, co tu ještě nikdy nebylo. I když. Nějaké podobné pokusy se kolem Lamborghini přece jen motaly. V sedmdesátých letech existovalo Uraco Rally a Jarama Rally a zajímavý byl tako koncept Giugiaro Parcour představený před deseti lety, protože ten ukazoval terénní vůz technicky vycházející z Gallarda, tedy z desetiválcového předchůdce Huracánu.

Ale tohle všechno jsou jenom takové povídačky, důležitější věci nejsou na první pohled vidět. Sterrato má dost přepracovaný podvozek. Na obou nápravách byl rozšířen rozchod kol (proto tady jsou ty velké plastové nástavce blatníků), podvozek také dostal ochranný hliníkový plech a světlá výška narostla oproti Huracánu Evo o 44 mm. Změnil se zdvih kol, který je na přední nápravě větší o 30 a vzadu o 34 mm. Velkou specialitou pak jsou také pneumatiky. Ono to při pohledu z boku není úplně dobře vidět, ale když vytočíte přední kola a prohlédnete si vzorek, zjistíte, že to nejsou nějaké univerzály, ale poctivé terénní pláště. Jde o na míru vyvinuté pneumatiky Bridgestone Dueler AT002. Něco podobného naposledy mělo možná tak LM002.

Klasika s několika změnami

Dobře, dobře, prohlížet auto si můžete na fotkách, pojďme raději za volant. Sterrato je možná o něco vyšší než ostatní Huracány, ale pořád to je klasický supersport a pořád měří na výšku jenom 125 cm. Do sportovních sedadel čalouněných alcantarou spíše zapadnete přes široký práh, ale pak se v nich ani nehnete, přestože Lamborghini umí připravit do Huracánů i radikálnější sedačky. Palubka se v ničem neliší od ostatních. Za volantem je velký displej s velkým otáčkoměrem, na středovém panelu řada efektních ovladačů, u kterých ale na první pohled není úplně dobře poznat, co který dělá, a kdesi dole na středové konzoli je dotykový displej infotainmentu s navigací. Je hodně nízko, takže je dost obtížné ho sledovat. Lamborghini ale nemělo na výběr. Přes nízké čelní okno je výhled trochu kompromisní už takhle, kdyby na palubce trčel ještě nějaký displej, neviděli byste skoro nic.

Specialitou Sterrata je kamera vestavěná mezi sedadla. Právě přes ten dotykový displej můžete aktivovat nahrávání a pak si záznam můžete na tom stejném displeji zase přehrát. Nebo ho můžete exportovat a odnést ho ukázat třeba manželce na flashce. No a za sedadly už je všechno při starém. Malý skleněný průhled, za kterým se schovává atmosféricky plněná desetiválcová strojovna. V případě Sterrata má 610 koní dostupných při osmi tisících otáček a 560 Nm, které přichází až nad pěti tisíci. No prostě atmosférický motor. Pokud má své představení rozbalit naplno, musíte ho točit.

Na okresky dokonalý

Takže odklopíme efektní červený kryt startovacího tlačítka, podržíme brzdu, zmáčkneme a z hlasitým štěknutím se desetiválec probudí k životu. Kabinou se rozlijí příjemné vibrace evidentně silného motoru. Páčkou pod volantem zařadíme jedničku sedmistupňové převodovky v provedení „doppia frizione“ (dvojitá spojka) a můžeme vyrazit.

Já osobně to neznám, ale z vyprávění jsem často slýchával, že stará Lamobrghini byla pekelně rychlá, ale na řidiče moc ohledy nebrala. A stejně tak jsem mnohokrát slyšel (naposledy během této prezentace), že Lamborghini už před lety v tomto směru ubralo a ačkoliv ví, že s ohledem na časy zajížděné na okruhu by bylo možné udělat auta ještě rychlejší, raději je ladí spíše pro běžné řidiče. Nakonec už samotný Ferrucio Lamborghini byl primárně podnikatel a věděl, že auta je především potřeba prodat. Superostré Lamborghini si na okruhu užije pár nejlepších řidičů a většina běžných zákazníků bude nešťastná. Přesně proto je v podstatě každý Huracán včetně radikálního STO v dnešní době docela pohodlné auto a Sterrato se svým naladěním do terénu posouvá tuhle vlastnost ještě o úroveň dál.

Větší zdvihy znamenají lepší pohodlí, vyšší světlá výška méně starostí s retardéry. Pokud odoláte pokušení zkoušet, co desetiválec dovede pod plným plynem, můžete se loudat provozem nebo jen nudně plachtit po dálnicích. I to Sterrato zvládne, ale ignorovat potenciál motoru dost dobře nejde. Zejména proto, že svým zvukem dává jasně najevo, co v něm vězí. A když pak poprvé vyzkoušíte průlet celým otáčkovým spektrem, poznáte, o co tu jde především. Chuť po otáčkách, gradace výkonu, reakce na plyn… Zní to hrozně, ale dnes najdete na trhu i rychlejší a levnější auta než Lamborghini, ale takové koule většina z nich nenabízí. Elektromobily rozhodně ne.

Sterrato zvládne stovku za 3,4 s, na 200 km/h jste 9,8 s po startu a za několik dalších sekund vás zarazí omezovač. Dynamicky neztrácí oproti svým silničním sourozencům téměř nic, respektive je pořád tak rychlé, že si v běžném provozu ani nevzpomenete na nějaký ten Huracán Tecnica nebo Huracán Evo. Zajímavé ale je, kolik trakce Sterrato má a jak jistě si v zatáčkách počíná i na těch off-roadových pneumatikách. Toho jsem se trochu obával, protože ten vzorek je fakt přísný. Na okruhu bych samozřejmě limit pneumatik asi našel velmi brzy, ale na běžných okreskách je pořád tak daleko, že se k němu téměř určitě nedopracujete.

A to znamená jediné – na okreskách můžete jet strašidelnou palbu. Ale opravdu strašidelnou pohybující se v rychlostních relacích přesahujících oficiální dálniční limity, natož ty okreskové. Samozřejmě jsem to nezkoušel, říkala mi to osoba blízká. U Sterrata je to podtrženo ještě bezstarostností, kterou dává terénní podvozek. S Lamborghini Huracán je to totiž takhle. Jsou to výborné supersporty, které ale chtějí kvalitní silnici, nažehlený asfalt a vůbec nejlepší bude závodní okruh. Z běžných hot-hatchů to neznáme, ale tady i na pohled menší boule na silnici může znamenat kontakt nárazníků s vozovkou. A ani nízkoprofilové pneumatiky nemají moc rády díry okresek italských i českých. A přesně tohle ve Sterratu neřešíte. Prostě jedete tu palbu, o které mluvila má osoba blízká, terénní pneumatiky si s nerovnostmi poradí a vyšší podvozek zajistí, že budete v klidu skákat přes sebevětší nerovnosti.

Jak jezdí v terénu?

Ehm, to nevíme. Je to obrovská škoda a do teď z toho máme trápení, ale v Itálii jsme si užili okresky všech typů od těch rovných a širokých, kde se dalo jezdit rychlostí, kterou už jsme zapomněli, až po úzké, rozbité asfaltové cesty hodné seriálu WRC. Na šotolinu jsme se ale nevypravili. Z našeho svezení je ale jasné, že to musí být obrovská zábava, protože Sterrato je komunikativní, má přesné řízení a vodit ho v táhlých zatáčkách bokem na nějakých prašných cestách za doprovodu vytočeného desetiválce musí být něco opravdu výjimečného. Zejména, když k tomu máte nachystaný speciální jízdní režim Rally. Tak třeba příště.

Lamborghini Sterrato je výborný a vysoce návykový mix supersportu a off-roadu, ze kterého nakonec vyšlo auto ideální pro běžné okresky a normální silnice. Vlastně je dost s podivem, že u automobilky sebraly odvahu na něco takového až takto pozdě a ještě jenom v podobě limitované série čítající 1499 kusů. Osobně bych se ale vůbec nedivil, kdyby nástupce Huracánu přišel s podobnou variantou nedlouho po svém uvedení na trh. Nikdo to asi nečekal, ale výsledek je vynikající a soudě podle okamžitého vyprodání celé série i pozitivních ohlasů ze všech stran, se líbí.

A když mluvíme o tom nástupci, máme tradičně jednu dobrou a jednu špatnou zprávu. Dobrá zpráva je, že si ponechá spalovací motor. Špatnou zprávou je fakt, že už půjde o osmiválec doplněný o elektrický pohon. Nástupce totiž nebude příbuzný s Audi, protože Audi už chce být jenom elektrické (volejte třikrát sláva), ale bude příbuzný s Revueltem, tedy Lamborghini už bude mít zcela vlastní techniku. Uvidíme, jak to nakonec dopadne, každopádně Sterrato dokonale naplňuje klasické klišé o tom nejlepším na konec. Fakt skvělé auto.

29.11.2023 7:06| autor: Lukáš Dittrich | zdroj: autorský text, Lamborghini

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist