První Lamborghini Diablo uhánělo rychlostí 322 km/h a nemělo posilovač řízení. Jak se postupně vyvíjelo?

Diablo stojí na pomezí mezi starými divokými Lamby a moderní, na bezpečnost a ekologii zaměřenou dobou. Přesto si uchovává nezaměnitelný charakter.
screenshot_1-1100x618.jpg Zdroj: Lamborghini

Model Lamborghini Diablo začal vznikat v roce 1985 jako Projekt 1232, jehož cílem bylo pokořit maximální rychlost 315 km/h. Počítalo se s dvanáctiválcem a design navrhl Marcello Gandini. Jenže v roce 1987 koupil Lamborghini koncern Chrysler a začal úřadovat.

Design se lidem od Chrysleru nelíbil a odeslali studie do Detroitu, kde měly dostat zakulacený charakter. Marcello Gandini tím byl vyloženě dotčen a později původní návrh realizoval ve voze Cizeta V16. V ní je vidět Gandiniho odkaz na model Countach. Produkční Lamborghini Diablo, které se představilo v roce 1990, si ale zachovává velmi charakteristické proporce a zvláštním způsobem kombinuje staré hranaté tvary s moderním zakulaceným designem. Ponecháme na vašem posouzení, zda je dobře nebo špatně, že se Chrysler začal v projektu vrtat a nechal auto „uhladit“.

Srdcem byl dvanáctiválec s objemem 5,7 litru

Rozhodně ale souhlasil s pohonem. Doprostřed vozu se nastěhoval podélně atmosférický dvanáctiválec o objemu 5,7 litru, který zahodil karburátory a spoléhal se na moderní vícebodové vstřikování. To pomohlo nejen emisím, ale i chodu motoru, spolehlivosti a samozřejmě výkonu. První verze motoru posílala na zadní kola přes pětistupňový manuál 499 koní v 7500 ot./min. a 580 Nm v 5000 ot./min. Bylo to první Lamborghini, které uhánělo rychlostí přes 200 mil za hodinu, tedy 322 km/h. Stovku umělo za 4,5 sekundy.

Je zvláštní, že první verze neměla posilovač řízení a i brzdy byly prý na auto s hmotností 1570 kg velmi slabé. Řízení tak bylo velmi obtížné a dost připomínalo stará Lamba svou nevypočitatelností a divokostí. No, rozhodně si tohle auto zasloužilo svoje označení Diablo. Musíme si totiž uvědomit, že počátkem 90. let nebyl pneumatikářský průmysl tak daleko jako dnes, takže si asi dovedete představit, jaké bylo řídit tohle auto rychle a za deště…

Problém s ovladatelností částečně vyřešila verze Diablo VT z roku 1993, která vedle posilovače řízení dostala především pohon všech kol. Ten byl modifikovanou verzí pohonu z Lamborghini LM002. Přední kola, mezi kterými byl 25% samosvor, se připojovala elektronicky a mohla na ně jít asi pětina výkonu. Přesto to pomohlo aspoň jistotě za volantem. Zvedla se ale i hmotnost na 1625 kg. O rok později přišla i verze SE30, která byla odlehčena na 1450 kg a měla výkon zvedlý na 530 koní. Jednalo se o verzi na oslavu 30. narozenin značky a vzniklo jen 150 aut. Dokonce bylo postaveno i 28 zakázkových kitů SE30 Iota, které měly rozšířenou karoserii, křídlo, výkon 603 koní a točivý moment 639 Nm.

Ostřejší chvíle

Rok 1995 znamenal příchod modelu Diablo Roadster a Diablo SV. Verze SV měla brzdy z modelu VT, křídlo a výkon zvedlý na 517 koní, ale jinak postrádala elektronicky nastavitelný podvozek a zbytečnosti, takže byla lehká a především měla jinak nastavený podvozek. Byl to ještě ostřejší a dramatičtější model. Roadster vycházel z modelu VT, takže měl pohon všech kol a výkon „základních“ 499 koní.

Rok 1999 znamenal větší změny. V nabídce bylo jednodušší označení – jen Lamborghini Diablo SV jako základní model a potom Diablo VT a VT Roadster. Motor má pořád objem 5,7 litru, ale výkon i díky proměnnému časování ventilů povyrostl na 536 koní a točivý moment na 605 Nm. Na designu si všimnete té změny, že výklopná světla byla nahrazena, kvůli bezpečnosti, pevnými původem v Nissanu 300 ZX. Nové auto mělo i luxusnější výbavu, bylo komfortnější a dostalo účinnější brzdy s ABS.

V roce 1999 vznikla i edice 80 aut Diablo GT, která byla čistě orientovaná na okruhy. Motor byl převrtán na rovných šest litrů a měl výkon 583 koní s točivým momentem 630 Nm.

Vliv Audi s VW

Další model se vyrábel až do roku 2001, byl Lamborghini Diablo VT 6.0. Větší motor posílal na všechna kola 557 koní a 620 Nm a značně pozněněný design už trochu napovídal, kam se bude automobilka pod taktovkou Audi a Volkswagenu ubírat. Už můžeme vidět prvky budoucího modelu Murcielago, který přišel v roce 2002. Lamborghini Diablo není nesehnatelný model. Vozy z prvních roků výroby sice koupíte, ale budou pěkné drahé. Nicméně pořízení auta je jedna věc a servis druhá. Udržet takové auto v plně provozuschopném stavu bude stát hodně peněz (spojka stojí statisíce, stejně jako brzdy a roční prohlídku už radši nezmiňujeme.)

Ceny náhradních dílů jsou pak také samostatnou kapitolou, kterou si nebudeme dojem z tohoto krásného vozu kazit. Přesto existuje jedna zlatá rada – nikdo se Diabla nezbavuje dobrovolně, takže buď je majitel ve finanční tísni, nebo je s vozem nějaký problém. Nebo obojí. Věnujte pozornost karoserii, od vytuněných aut utečte a chtějte vidět všechny účtenky za servis.

Lamborghini Diablo už levnější nebude, takže pokud kápnete na dobrý kus, kupujte. Je to investice do budoucna a především, tohle auto klidně můžete jen zaparkovat, otevřít ty nůžkové dveře a kochat se. Je fascinující, ani mu nemusí běžet motor. Ale, to by zase byla škoda, nejezdit s ním…

2.12.2023 7:40| autor: Redakce Autoweb.cz | zdroj: Dalibor Žák, The Lamborghini Book

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist