Film Le Mans ’66: Rozebrali jsme, co je pravda a co si scénáristé vymysleli

Příběh vzniku Fordu GT40 je skutečnou filmovou lahůdkou nejen pro motoristy, ani on se ale nevyhnul některým historickým zkratkám a nepřesnostem.
titulka-ford-v-ferrari-1100x618.jpg Zdroj: 20th Century Fox

Příběh malé firemní války Fordu a Ferrari je pro mnohé diváky filmovou událostí roku. Motorističtí nadšenci se radují z toho, že se na plátna dostal po dlouhé době film o autech, který má co nabídnout nejen svými  výbornými hereckými výkony a téměř dokonalým zpracováním s opravdu impozantními praktickými efekty, ale také po příběhové stránce. Ostatně příběh týkající se vzniku Fordu GT40 a samotného závodů Le Mans 1966 patří mezi jedny z těch nejlepších motoristických historek.

Filmaři se v tomhle případě docela snažili držet historie, v některých případech se ale uchýlili k filmové licenci a trochu si poupravili realitu tak, aby na plátně vyzněla trochu dramatičtěji. Pojďme se podívat na to nejzajímavější, co si scénáristé vymysleli, ale i na to, kde se skutečně drželi reálných událostí.

Shelby a Miles byli hlavními mozky za projektem GT40: Výmysl

Carrol Shelby a Ken Miles zanechali na vývoji Fordu GT40 pořádnou stopu, stejně tak jako obrovská spousta dalších inženýrů a mechaniků. Jedním z těch hlavních byl také Ron Lunn, které se na plátně sice objevil, ale pouze v minimální míře. Jiní důležití lidé byly filmem úplně ignorování.

Bitka na trávě: Výmysl

Vtipná a trochu holčičí bitka Shelbyho a Milese vypadá na plátně dobře a posouvá děj zase o trochu dále. Přestože byl ale Miles znám svou vznětlivou povahou neexistuje důkaz o jakékoliv fyzické roztržce mezi ním a Shelbym.

Ostrá jízda s Henry Fordem II na sedadle spolujezdce: Výmysl

Scéna známá z traileru, při níž Carrol Shelby předvádí schopnosti vozu Henry Fordovi II. připoutanému na místě spolujezdce, končící vyděšeným vzlykáním hlavy společnosti, vypadá na plátně opravdu efektně, ale v reálu k ní pravděpodobně nikdy nedošlo.

Ford bránil Kenu Milesovi v účasti na Le Mans: Výmysl

Hlavní záporák filmu Leo Beebe podle všeho proti Milesovi v reálu tolik nebrojil. Přestože se Miles nezúčastnil závodů v roce 1964, následující rok to byl právě on, kdo musel ze závodu se svým vozem odstoupit kvůli poruše převodovky. Ostatně sezóna 1965 ve filmu chybí celá a příběh rovnou přeskakuje do nejdůležitějšího roku 1966.

Ukradené stopky: Výmysl

Při jedné z vypjatých chvilek během závodu si Carrol Shelby ve filmu „vypůjčuje“ stopky z boxu Ferrari. Opět ale neexistuje důkaz, že by se něco podobného skutečně stalo.

Přítomnost Enza Ferrariho na Le Mans v roce 1966: Výmysl

Ve filmu Enzo Ferrari sleduje celé dění na trati ze svého balkonku a poté, co Miles přijde o své vítězství kvůli technické banalitě ve znění pravidel, mu Enzo Ferrari pokyne hlavou na znamení uznání. Vypadá to dobře, ale v reálu se to nestalo – Enzo Ferrari totiž tehdy na Le Mans vůbec nebyl přítomen.

Ford se pokusil koupit Ferrari: Pravda

V roce 1963 se Ford skutečně pokusil odkoupit Ferrari s vidinou vylepšení své image mezi mladšími zákazníky. Na rozdíl od filmu se tehdy ale s delegací do Maranella nevydal viceprezident Fordu Anthony „Lee“ Iacocca. Enzo Ferrari skutečně nabídku odmítl kvůli ztráty kompletní kontroly nad závodním týmem Ferrari a nakonec se dohodl na odprodeji velké části značky Fiatu – to ale neproběhlo hned, jak film naznačuje, nýbrž až v roce 1969.

Osobní touha Henry Forda II. porazit Ferrari: Pravda

Nevíme sice, jestli Enzo Ferrari k odmítnutí nabídky Fordu přidal pár osobních urážek na hlavu prezidenta společnosti, pravdou ale je, že Henry Ford II. si vzal nezájem Ferrari docela osobně a rozhodl se zaútočit na Ferrari právě na závodním poli.

Dveře Kena Milese nešly po odstartování zavřít: Pravda

S nezavírajícími se dveřmi se Miles na začátku závodu skutečně musel potýkat a znamenalo to pro něj obrovskou ztrátu hned při startu závodu. O to impozantnější pak bylo to, že dokázal ztrátu v závodě dohnat. Důvodem prý bylo to, že se Milesovi podařilo dveře trochu ohnout o svou vlastní helmu, když s nimi při nastupování pořádně práskl.

Problémy s brzdami: Pravda

Nadměrné opotřebovávání brzd a výměna celých disků při pit stopu. Francouzští organizátoři mají námitky, zatímco Ferrari se k tomu vůbec nevyjadřuje. Filmové vyobrazení této situace celkem odpovídá skutečnému sletu událostí.

Smrt Kena Milese: Pravda

Poslední jízda Kena Milese při testování Fordu J skutečně skončila tragicky před očima jeho vlastního syna. Přestože se o přesných okolnostech vedou dohady, na vině pravděpodobně byla aerodynamika, nikoliv brzdy, jak naznačuje film. Při posledním kole osudného testovacího ztratil Miles nad vozem kontrolu při rychlosti přesahující 320 km/h – vůz se náhle nadnesl, přetočil a otočil a dopadl. Vůz skončil v plamenech, zatímco Miles samotný byl při nárazu vymrštěn z vozu ven a zemřel.

Paradoxní je, že vůz prodělal přesně ten typ nehody, na který byla konstrukce vozu stavěna. Smrt Kena Milese přitom následovala během necelého půl roku po smrti Walta Hangsena. Aerodynamika Fordu J byla po obou smrtelných nehodách podstatně upravena, aby se zamezilo odlehčení zádi při vyšších rychlostech a zároveň byla do vozu namontována ochranná klec, která během vážné nehody na Le Mans 1967 v podstatě zachránila život Mario Andrettimu.

Současný finiš všech tří Fordů GT40: Pravda

Přestože Leo Beebe je mnohdy filmem vykreslován až příliš záporně, byl to skutečně jeho nápad, aby všechny vozy projely cílem současně, který stál ve výsledku Milese nejen vítězství na Le Mans, ale také slávu spojenou s vítězstvím ve všech třech tehdejších velkých čtyřiadvacetihodinovkách. Miles s náskokem jednoho a půl kola skutečně výrazně zpomalil a auta projela cílovou rovinkou – byť s trochu většími rozestupy, než ukazuje film.

I přesto to ale stačilo k tomu, aby organizátoři prohlásili za vítěze Bruce McLarena startujícího o pár metrů za Milesem. Na rozdíl od filmu Shelby s Beebeho nápadem zprvu souhlasil, svého rozhodnutí ale poté, co Miles přišel o vítězství, dlouho litoval.

10.12.2019 10:04| autor: Martin Kusyn | zdroj: Slate, WatchMojo

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist